Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattiliitto ei ole sama kuin työttömyskassa

Vierailija
23.10.2018 |

Todella monella tuntuu olevan täysin hämäränpeitossa ammattiliiton ja työttömyyskassan ero. Vaikka lakosta kieltäytynyt erotettaisiin liitosta, niin siitä huolimatta työttömyyskassaan voi edelleen kuulua. Työttömyyskassasta ei siis voi sillä perusteella erottaa.

Työttömyyskassaan voi myös liittyä ilman, että liittyy ammattiliittoon. Ja se Loimaan kassa (YTK) ei ole edes halvin työttömyyskassa eli kannattaa katsoa mihin liittyy - toki kassasta riippuen voi olla säännöissä määräyksiä , millä koulutuksella tai työllä niihin pääsee jäseneksi. Kuitenkin kaikkiin voi myös liittyä ilman ammattiliittoon liittymistä ja silloin saa samat edut ansiosidoinnaisen tai vuorottelukorvauksen osalta.

Käsittämättömän paljon väärää tietoa liikkuu. Osa perustelee lakkoaan sillä, ettei halua joutua ilman ansiosidoinnaista, jos joutuu liiton irtisanomaksi, kun ei haluaisi lakkoilla..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erosin liitosta 90-luuvlla kun huomasin että liitot eivät aja opiskelijoidet tai työttömien asioita, vaan ainoastaan työssä olevien. Kassan jäseniksi jäin ja olen edelleen.

Vierailija
2/7 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tyhmistyy tyhmistymistään. Mutta minkähän takia jotkut työnantajat tarjoutuvat maksamaan yksityisen työttömyyskassan jäsenmaksun jos suostut eroamaan liitosta? Ja lopettavat jäsenmaksun perimisen palkasta.

Miksi he haluavat liitot ja työehtosopimukset nurin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse erosin liitosta 90-luuvlla kun huomasin että liitot eivät aja opiskelijoidet tai työttömien asioita, vaan ainoastaan työssä olevien. Kassan jäseniksi jäin ja olen edelleen.

Opiskelijana kannattaa kuulua liittoon, saat edut ilmaiseksi.

Vierailija
4/7 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaa perinnettä puhekielessä.

Ammattiliittoja kutsuttiin työttömyyskassaksi ihan yleisesti vielä 90-luvulle saakka, kuului sitten Loimaan kassaan tai rakennusliittoon, enkä pitäisi sitä väärin ymmärrykseksi.

Eikös tuo kuulu jo ihan yleissivistykseen.

Vierailija
5/7 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaa perinnettä puhekielessä.

Ammattiliittoja kutsuttiin työttömyyskassaksi ihan yleisesti vielä 90-luvulle saakka, kuului sitten Loimaan kassaan tai rakennusliittoon, enkä pitäisi sitä väärin ymmärrykseksi.

Eikös tuo kuulu jo ihan yleissivistykseen.

Höpöhöpö, juuri toisinpäin. Vieläkin joku kertoo vaihtaneensa Loimaan liittoon, kun on halvempi jäsenmaksu.

Ja toinen kertoo saaneensa karenssin Teollisuusliitosta, kun itse irtisanoutui. Eli puurot ja vellit täysin sekaisin.

Ei ymmärretä, mikä rooli on liitolla, työttömyyskassalla ja TE-toimistolla.

Vierailija
6/7 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin osalla liitoista on jatkuvasti yhteistoimintaa opiskelijoiden kanssa.

Vierailija
7/7 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelle tämä on epäselvää?