Risti kaulassa - onko ok töissä?
Kun tuo roosa nauha ei käynyt eräälle työnantajalle, joku perusteli asiaa niin, että koska se ei ole uskonnollinen tai poliittinen symboli, se pitäisi sallia.
Mutta risti on uskonnollinen symboli. Onko olemassa työpaikkoja, joissa sitä ei hyväksytä? Mitä olette mieltä asiasta?
Itse en ristikorua kieltäisi.
Kommentit (32)
Ei kai kukaan aikuinen mitään rippiristejä kaulassaan pidä..
Kunhan se ei roiku väärinpäin.Suomessahan on uskonnonvapaus,tämä koskee myös kristinuskoa,eikä pelkästään islamia.Suomi on kristitty maa,jossa asuu kristitty kansa.
Itselläni on kaunis musta teräksinen risti. Se vain sattuu olemaan väärinpäin.
Työnantaja ei voi asialle mitään jollei kiellä ristiä myös muilta.
Minusta siinä ei kyllä ole mitään väärää jos kantaa ristiä kaulassa varsinkin jossain perusduunissa. Oikeastiko jollekin voi olla ongelma? Jo on ongelmat taas.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan se ei roiku väärinpäin.Suomessahan on uskonnonvapaus,tämä koskee myös kristinuskoa,eikä pelkästään islamia.Suomi on kristitty maa,jossa asuu kristitty kansa.
Kristitty maa.. jep jep.
No jos ei saa pitää koruja työpaikalla niin ei saa sitä ristiriipustakaan pitää.
Olen pitänyt ristiä kaulassani ollessani sosiaalialan työpaikoissa, myös sellaisessa paikassa, jossa työntekijät eivät saaneet puhua uskonnollisesta vakaumuksestaan asiakkaille. Ristikoru näemmä kuitenkin sallittiin, kun kukaan ei sanonut siitä mitään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mullapa onkin toosanauha kaulassa.
Jos muslimihuivi on sallittu niin silloin kaiken järjen mukaan myös ristikorun pitää olla sallittu.
Ei se haittaa, jos muutkin korut ovat sallittuja.
En työnantajana pitäisi, jos alaisilla olisi mitään uskonnollisia merkkejä. Ihan sama onko risti vai Daavidintähti, niin ole hyvä ja pidä niitä vapaa-ajallasi.
Minulla on aina ollut kasteristi kaulassa. Eipä ole häirinnyt ketään.
Yritäpä kieltää huiv in käyttö mu sl imilta töissä, olet pian ris tiinna ulittuna.
Katsotaan meneekö nyt kommentti läpi...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tosiaan uskonnonvapaus, joten miksi se risti ei voisi olla väärinpäin? :) (Sitä paitsi, ylösalaisin oleva risti ei ole mikään spalvonnon symboli, jos niin kuvittelet. Se on Pietarin risti. Suomestahan löytyy kirkkokin, jonka katolla on ylösalaisin oleva risti. Ihan kristinuskon kirkko siis...)
Minä olen tykästynyt Kalevalakorun hopeiseen Räisälän krusifiksiin. Iso ja näyttävä - käytän sitä paljon. Minulle se on vain symboli ihmisen osasta kärsimyksineen - en edes usko ”oikein”.
Sehän riippuu ihan työpaikasta ja työnantajasta. Eiköhän yleensä ole ok, jos korut ylipäätään sallittuja.
Vierailija kirjoitti:
Ah, tekopyhyyttä. Suomessa uskonnonvapaus mutta RISTI EI SAA OLLA VÄÄRINPÄIN. Eli se siitä uskonnonvapaudesta? :DD
Lahkolaiset tunnistavat toisensa paremmin kun risti roikkuu kaulassa.
Itse en edes ajattele ristin nähdessäni ensimmäisenä mitään uskonnollista. Risti on mulle vain muoto/symboli muiden joukossa. Ei kaikki ristiä käyttävät ole edes uskonnolisia ihmisiä.
En ainakaan haluaisi sellaisen kassalle jonka kaulassa roikkuu risti