Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teho-osastolla hoidossa olleita?

Vierailija
15.10.2018 |

Olin viikon teholla nukutettuna hengityskoneessa vakavan sairaskohtauksen jälkeen. Onneksi kuitenkin vielä heräsin anestesian lopetuksen jälkeen ja pitkän kuntoutuksen avulla pääsin vielä itsenäiseksi kotona-asujaksi. Tehohoidosta ei oikein ole mitään muistikuvia, vielä pitkään normiosastolle pääsyn jälkeenkin olin anestesia- ja pitkästä listasta iv -lääkkeitä aika sekaisin. Koko tapahtumaketju (ensihoito, tehohoito, osastohoito, kuntoutus) oli uskomaton kokemus ja saan olla todella kiitollinen, että selvisin. Kyselisin onko täällä jollakulla jokin kokemus teho-osastolla olemisesta nimenomaan potilaan roolissa? Tai/ja henkeäuhkaavan tilanteen ensihoidosta? Kaipaisin muiden tarinoita ja vertaistukea näistä kokemuksista <3 Kuulisin mielelläni läheisenkin kokemuksista siinä rinnallakulkija. Olen ikuisesti kiitollinen meidän mahtavalle ensi- ja tehohoitojärjestelmälle, kyllä Suomessa saa huippuhoitoa!

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Mut kärrättiin elvytettynä teholle vatsa-aortan repeämisen takia mutta tosi vähän on muistikuvia. Enimmäkseen olin unessa tai tokkuraisena valveilla pieniä hetkiä. Joka raajassa tippa ja kaikissa mahdollisissa sydänpiuhoissa ym. letkuissa olin. Joitakin päiviä myöhemmin mut siirrettiin valvontaosastolle. Olin tuolloin liian huonokuntoinen normaalille vuodeosastolle ja tarpeeksi hyvässä kunnossa, ettei teholla tarvinnut pitää. Vaan samalla tavalla olin siellä valvonnassakin kytkettynä sydänseurantaan ym.

Oli aikamoinen kriisi mutta kolahti tajuntaan vasta myöhemmin. Jonkin aikaa pelotti nukahtaminenkin. Varmaan jotain alitajuntaista kuolemanpelkoa yhdistettynä tapahtuneeseen.

Minäkin nyt käyn kaikkea tapahtunutta läpi, kun tilanne on rauhoittunut, toki kuntoutus jatkuu vieläkin. Ihmismieli on jännä, se alkaa kai hiukan viiveellä prosessoimaan tapahtunutta. Nukahtaminen on minuakin välillä hiukan pelottanut, mitä jos näin käy uudestaan. Hienoa kuulla muiden tarinoita, se toimii hyvänä vertaistukena. Vaikeaa löytää samantyyppistä kokeneita ihmisiä, ei tule kadulla vastaan. Tai toki voi tullakin ja varmaan ehkä tuleekin, mutta eihän sitä yleensä päältä näy :) AP

Vierailija
22/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsariyrityksen jälkeen olin 1-2 päivää teho- tai valvontaosastolla, en ole ihan varma. Hoito oli hyvää vaikka sillä hetkellä olisin halunnut riipiä johdot pois ja hakea köyden itselleni. Pitivät siellä pari päivää niin pahin into laantui ja hengissä olen vieläkin kymmenen vuotta myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kolme viikkoa teholla onnettomuuden jälkeen. Kopterilla tuotiin. Ruoka tuli letkua pitkin ja kone hoiti hengittämisen. On minulla viimeisestä viikosta muistikuvia, mutta kuvien järjestys on epäselvä. Naapuripeteissä kuoltiin aika usein, sen verran kuulin henkilökunnan juttuja vaikka en jaksanut pitää silmiä auki. Kolmen viikon letkuruokinnan jälkeen ensimmäinen ateria (nokare jotain, saattoi olla perunamuusia) maistui taivaallisen hyvälle, mutta väänsi vatsaa seuraavat 24h.

Olin neljä kuukautta sairaalassa ja puolitoista vuotta pois töistä. Nyt taas työkuntoinen ja tyytyväinen veronmaksaja.

Vierailija
24/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse sairaanhoitaja kun kirjoitit intra venam = iv? Kukaan muu tämmöisistä tiedä.

Tuonhan tietää jokainen sairaalasarjoja joskus katsonut tai muuten yleistietoa omaava :D! -ei-ap

Vierailija
25/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luuletko että ne teholla olijat pääsee tänne kirjoittelemaan? Ei hyvää päivää...

Vierailija
26/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse sairaanhoitaja kun kirjoitit intra venam = iv? Kukaan muu tämmöisistä tiedä.

Tuonhan tietää jokainen sairaalasarjoja joskus katsonut tai muuten yleistietoa omaava :D! -ei-ap

No ehkä hän ei sitten katsonut niitä. Miksi jatkaa tätä.

Vierailija
27/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luuletko että ne teholla olijat pääsee tänne kirjoittelemaan? Ei hyvää päivää...

Lukemisen ymmärrys taas, kysyttiin "Teho-osastolla hoidossa olleita?" Siis olleita ei olijoita. Varmasti osa (moni) hoidossa olleista onki kuollut, niinku joku tuossa kertoikin kokemuksiaan, mut osa edelleen hengissä ja teholta poispäässeenä voi kertoa tarinansa.

Vierailija
28/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemisen ymmärrys taas, kysyttiin "Teho-osastolla hoidossa olleita?" Siis olleita ei olijoita. Varmasti osa (moni) hoidossa olleista onki kuollut, niinku joku tuossa kertoikin kokemuksiaan, mut osa edelleen hengissä ja teholta poispäässeenä voi kertoa tarinansa.

Mitäs oli laitettu noin epäselvä otsikko. Tuon ymmärtää niin että teholla tällä hetkellä olijoilta kysellään. Selkeyttä otsikointiin aplle.

Vierailija
29/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs oli laitettu noin epäselvä otsikko. Tuon ymmärtää niin että teholla tällä hetkellä olijoilta kysellään. Selkeyttä otsikointiin aplle.

Olioita

Vierailija
30/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olioita

Mitä? Takaisin koulunpenkille jos et sanaa olio ja olija erota.

Vierailija
31/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomenkielen taito on rappiolla nykynuorilla.

Vierailija
32/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olleita? Kyllä tuosta sanasta suomenkielentaitoisen olettaisi ymmärtävän

Vierailija
33/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt laittaa että teho-osastolta päässeitä. Ei missään nimessä olleita. Ei ole soljuvaa suomenkieltä eikä sovi lauserakenteeseen.

Vierailija
34/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt laittaa että teho-osastolta päässeitä. Ei missään nimessä olleita. Ei ole soljuvaa suomenkieltä eikä sovi lauserakenteeseen.

.

Meinaat esim. olen päässyt sirkuksesta

.

En käyttäisi päästä-verbiä.

Vierailija
35/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kouluissa enää opeteta soljuvaa lauserakennetta?

Antero poltti pikkusikarin.

Simeoni poltti pikkusikarin.

Jälkimmäinen soljuu.

Liisa juoksi kadun poikki.

Marjatta juoksi kadun poikki.

Ensimmäinen soljuu.

Vierailija
36/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sepsiksen takia, en muista asiasta mitään. Enkä sen jälkeisestäkään ajasta parilta kuukaudelta. Pari leikkaustakin tehtiin, niistäkään en luonnollisesti muista mitään. Jotain välähdyksiä on, mutta en tiedä edes miltä osastolta ne ovat.

Vierailija
37/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Meinaat esim. olen päässyt sirkuksesta

.

En käyttäisi päästä-verbiä.

Ei kukaan ole puhunut sirkuksesta mitään. Luitko edes ketjua? Kyse on teho-osastosta.

Vierailija
38/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksätte ossam puhnuu selvään suomeen.

Vierailija
39/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kouluissa enää opeteta soljuvaa lauserakennetta?

Antero poltti pikkusikarin.

Simeoni poltti pikkusikarin.

Jälkimmäinen soljuu.

Liisa juoksi kadun poikki.

Marjatta juoksi kadun poikki.

Ensimmäinen soljuu.

Teho-osastolla oLLEEt eivät välttämättä mieti näitä äidinkielemme soljumisasioita ensimmäisenä, kun heiltä kokemuksia kysytään.

Vierailija
40/63 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sepsiksen takia, en muista asiasta mitään. Enkä sen jälkeisestäkään ajasta parilta kuukaudelta. Pari leikkaustakin tehtiin, niistäkään en luonnollisesti muista mitään. Jotain välähdyksiä on, mutta en tiedä edes miltä osastolta ne ovat.

Luultavasti muistiosastolta, alitajuntahyllyltä.