Tänään ensimmäinen työttömyyspäivä ja postista tipahti jo nyt työtarjous TE-toimistolta.
Ja vuokrafirmaan pitäisi hakea? Olen hakenut työvoimakoulutukseen (10kk lisäkoulutus omalle alalle, joka plussaa minulle, joka olen nainen miesvaltaisella alalla) ja tällä viikolla haastattelut yms kouluun ja koulu alkaisi kolmen viikon päästä.
Vuokrafirmalla on tarjota 1-3kk ilmeisimmin sijaisuus? Kys. Firma levittää tietoni ja hakemukseni niille oikeille firmoille ja nimi muistetaan aivan varmasti jos tekaisen huonon hakemuksen. Pienet piirit ja naisena kuulun todellakin siihen vähemmistöön. Mikäli haastattelussa perseilen niin yksi ovi sulkeutuu (jossa oikeasti olisi potentiaalia tarjota kiva väylä työpaikan suhteen ulkomailta, jonne olen haaveillut muuttaa muutamien vuosien päästä)
Mitä teen? Mollin sivujen mukaan vuokrafirmoilla on paljon avoimia paikkoja eli varmasti saattaa olla epätoivoisia, mutta vuokrafirmat ei kyllä ihan hirveästi kiinnosta. Jos jollakin hyvää sanottavaa näistä niin kuulen mielelläni, mutta ihan liikaa olen kuullut näitä varoittamatta fudut-tarinoita.
Olen tietoinen karenssista ja pakosta hakea.
Kommentit (39)
Työvoimakoulutuksiin voi olla satoja hakijoita etkä ole etusijalla ainakaan työttömyytesi keston perusteella.
Haet työpaikkaa ihan normaalisti, asiakkuuden ykköstavoite on työllistyä.
15 vuotta työttömänä ja olen saanut YHDEN työtarjouksen TE-toimistolta. Ei paljon ole tarvinnut aikaa käyttää noista huolehtimiseen tai vastailuun.
Onko työnantaja yksilöity? Ei ole velvoittava, jos ei ole kerrottu. Tarkista vaikka te-toimistosta mutta ennen ainakin oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Onko työnantaja yksilöity? Ei ole velvoittava, jos ei ole kerrottu. Tarkista vaikka te-toimistosta mutta ennen ainakin oli näin.
Se on aina yksilöity, tieto ei näy verkkosivuilla. Eli tuo ei päde enää.
Voithan sinä laittaa sinne sen hakemuksen ja laittaa että aloitat koulun 3 viikon päästä ja olet 10kk päästä taas vapaa tulemaan töihin jos niitä on tarjolla. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta työttömänä ja olen saanut YHDEN työtarjouksen TE-toimistolta. Ei paljon ole tarvinnut aikaa käyttää noista huolehtimiseen tai vastailuun.
Ja mitähän tällä kommentilla haet? Jos vastaisin oman mielipiteeni, niin viestini poistettaisiin...
Eikö olekin hauskaa ollaa työtön? Levitetään iloisen työttömyyden sanomaa!
Eikö se riitä, että ottaa yhteyttä yritykseen?
Jos olet hyvää työntekijämateriaalia, ei vuokrafirma ole niin iso riski. Mutta on ihan ymmärrä kysymystäsi. Jos menet perseilemään? Miksi et sitten hoida tilannetta mallikkaasti? Koska et halua tulla palkatuksi? Kyseessähän on hirveän lyhyt työkeikka, miksi et menisi?
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutuksiin voi olla satoja hakijoita etkä ole etusijalla ainakaan työttömyytesi keston perusteella.
Haet työpaikkaa ihan normaalisti, asiakkuuden ykköstavoite on työllistyä.
No mun tavotteeni on ollu viimeisen kuukauden ajan saada lisäkoulutus tässä vaiheessa, kun alalla on suht huono työllistymisen mahdollisuus (siis hyvästä työpaikasta) ja hyvässä työpaikassa olen ollut johon haluaisin takaisin ja tiedän että tämä firma tarvitsee ensi kesänä työntekijöitä ainakin viideksi vuodeksi putkeen. Ja tähän liittyy koulutus vahvasti.
Näyttääkö cv:ssä oikeasti hyvältä että olen ollut vuokrafirmassa josta on saanut fudut yllättäen ja jäänyt 8kk pyörimään vuokrafirmasta toiseen, vaiko koulutus joka tekee minusta työntekijänä todella "arvokkaan" 10kk päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän tällä kommentilla haet? Jos vastaisin oman mielipiteeni, niin viestini poistettaisiin...
Kontekstia.
Avauksessa tuotiin pikainen työtarjous esiin negatiivisessa mielessä, kun taas minun tilanteessani oleva voisi olla moisesta tarjoustahdista enemmän kuin kiitollinen.
Ei kai vuokrafirmaan ole pakko mennä? Eikö nuo ole vapaaehtoisia?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hyvää työntekijämateriaalia, ei vuokrafirma ole niin iso riski. Mutta on ihan ymmärrä kysymystäsi. Jos menet perseilemään? Miksi et sitten hoida tilannetta mallikkaasti? Koska et halua tulla palkatuksi? Kyseessähän on hirveän lyhyt työkeikka, miksi et menisi?
Koska se sulkee oven koulutukselta johon olisin oikeasti halunnut. Työllistyminen vuokrafirmaan ei ole ollut koskaan lähelläkään unelmiani. Jos tuo tarjous olisi ihan oikealta firmalta niin asia olisi eri. Toki katsoisin eduksi, jos työsuhde kestäisi kauemmin kun sen 1-3kk, jolloin lisäkoulutuksen puute ei jäisi harmittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä laittaa sinne sen hakemuksen ja laittaa että aloitat koulun 3 viikon päästä ja olet 10kk päästä taas vapaa tulemaan töihin jos niitä on tarjolla. Mikä ongelma?
Miksi tätä on alapeukutettu? Miksi sinne vuokrafirmaan ei voi sanoa että on aloittamassa lisäkoulutuksen joka kestää 10kk? Ehkä tarjoaisivat sitten jonkun parin viikon pätkän tai sitten ei mitään, et sinä ainoa hakija niiden tiedoissa ole, niillähän on siellä isot reservit porukkaa.
Käyttäjä62 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se sulkee oven koulutukselta johon olisin oikeasti halunnut. Työllistyminen vuokrafirmaan ei ole ollut koskaan lähelläkään unelmiani. Jos tuo tarjous olisi ihan oikealta firmalta niin asia olisi eri. Toki katsoisin eduksi, jos työsuhde kestäisi kauemmin kun sen 1-3kk, jolloin lisäkoulutuksen puute ei jäisi harmittamaan.
Miksi se sulkisi oven koulutukselta? Ei kuule sulje.
Olet siis tänään ilmoittautunut työttömäksi ja jo tänään postissa tuli työtarjous? Jepjep.
Lyhyt sijaisuus ei ole tae siitä, etteikö asemasi työmarkkinoilla ole uhattuna, joten voit silti hakea perustellusti työvoimakoulutukseen. Haastattelu koulutukseen ehtii varmaan olla ennen kuin mahdollinen vuokratyö alkaa.
Jos ala on miesvaltainen, vuokratyöfirmaa koskeva "työtarjous" on varmaan lähetetty myös monille työttömille miehille. Miesvaltaisilla aloilla suositaan edelleen miehiä, joten tee aivan normaali työhakemus. Ota yhteyttä yritykseen niin myöhään kuin mahdollista, ettei se pääse sotkemaan koulutushakua. Saattaa jopa olla, että sopiva mies on löydetty jo siihen mennessä. "Työtarjouksessa" on mainittu ajankohta, johon mennessä yhteydenotto/hakemus on tehtävä.
Toivottavasti pääset koulutukseen ja muutkin haaveesi toteutuvat!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä62 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sulkisi oven koulutukselta? Ei kuule sulje.
Olet siis tänään ilmoittautunut työttömäksi ja jo tänään postissa tuli työtarjous? Jepjep.
Kyllä ainakin viideksi vuodeksi, tervetullut olen kuitenkin tähän aikaisempaan firmaani heti kesällä 99% varmuudella, koska tarvitsevat n.70 henkilöä lisää silloin ja olen saanut hyvää palautetta sieltä. Ja vaikka en saisikaan niin alalla tullaan silloin tarvitsemaan todella paljon työntekijöitä joka puolella.
Niin siis määräaikaisuuteni päättyi 30.9 ja se on ollut työsuhteen alkaessa jo te toimistolla tiedossa ja lähetin työnhaku hakemuksen parisen viikkoa sitten, koska tiesin ettei määräaikaisuutta jatketa.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt sijaisuus ei ole tae siitä, etteikö asemasi työmarkkinoilla ole uhattuna, joten voit silti hakea perustellusti työvoimakoulutukseen. Haastattelu koulutukseen ehtii varmaan olla ennen kuin mahdollinen vuokratyö alkaa.
Jos ala on miesvaltainen, vuokratyöfirmaa koskeva "työtarjous" on varmaan lähetetty myös monille työttömille miehille. Miesvaltaisilla aloilla suositaan edelleen miehiä, joten tee aivan normaali työhakemus. Ota yhteyttä yritykseen niin myöhään kuin mahdollista, ettei se pääse sotkemaan koulutushakua. Saattaa jopa olla, että sopiva mies on löydetty jo siihen mennessä. "Työtarjouksessa" on mainittu ajankohta, johon mennessä yhteydenotto/hakemus on tehtävä.
Toivottavasti pääset koulutukseen ja muutkin haaveesi toteutuvat!
Olen samaa mieltä. Hain tuossa edellisen työsuhteen aikana toista paikkaa toiseen firmaan ja ei niitä ilmeisimmin kiinnostanut naistyöntekijä, kun pieni kiinnostuksen häivähdys tuli vasta siinä vaiheessa kun sanoin, että olen töissä parhaillaan. Työnhakijahaku on tällä firmalla voimassa kuitenkin vielä tänä päivänäkin, vaikka kuukausi sitten hain.
Hakuaikaa on vielä 10.10 asti tuohon työtarjoukseen. Mietin myös, että näkeekö koulun haastattelija työtarjousta ja onko hän sitä mieltä, että ensin pitää hakea tuohon ennen kuin he voivat antaa myöntävää vastausta kouluun.
Kiitos ihanasta viestistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? Miksi sinne vuokrafirmaan ei voi sanoa että on aloittamassa lisäkoulutuksen joka kestää 10kk? Ehkä tarjoaisivat sitten jonkun parin viikon pätkän tai sitten ei mitään, et sinä ainoa hakija niiden tiedoissa ole, niillähän on siellä isot reservit porukkaa.
Aloittaja on vasta hakemassa koulutukseen eikä ole mitään takeita, että hän pääsee sinne. Kunnollisiin koulutuksiin on hakijoita paljon enemmän mitä paikkoja. Siitä alapeukut.
Mene sinne töihin. Näyttää cv:ssä heti paremmalta kuin tyhjä jakso, kun seuraavaa vakipaikkaa haet.