Mihin ikään saakka olette maksaneet kotona asuvien lastenne perheen kesken tehdyt lomamatkat?
Meillä poika täyttää talvella 20v ja asuu siis edelleen kotona. Valmistui keväällä ammattiin ja on tällä hetkellä armeijassa.
Ollaan tammikuussa lähdössä koko perhe pariksi viikoksi Miamiin ja ilman muuta tuo täysi-ikäinen poikamme lähtee myös mukaan ja maksamme hänen reissunsa.
Poika ei siis töissä ole ollut, joten eipä sitä rahaa ole kertynyt niin paljon, että saisi itse matkansa maksettua.
Kaverini ihmetteli kovasti, miten maksamme aikuisen ihmisen matkan. Hänellä siis samaikäinen kotona asuva nuori, joka myös armeijassa. Ei kuulemma enää suostuisi aikuisen lapsensa matkoja makselemaan.
Kommentit (41)
No jos poika on intissä, eikä tienaa rahaa mistään, niin jos te ette maksaisi matkaa, ei hän pääsisi lainkaan mukaan. Mitäs järkeä siinä olisi?
Eri juttu sitten, jos lapsi on töissä ja tienaa itse. Silloinkin voisin toki maksaa matkan, jos haluaisin lapsen mukaan.
Meillä ei ole tullut tilannetta vielä eteen, mutta ilman muuta jos haluamme lapsen mukaan meidän matkalle, niin maksamme hänet. Meidän kohdalla kysymys olisi enemmänkin siitä, maksammeko myös vävykandidaatin matkan. Lapsi luonnollisesti matkustaisi mieluummin poikaystävän kuin vanhempien kanssa. Eikä vävykokelas välttämättä viitsisi maksaa siitä, että pääsee tyttöystävän vanhempien kanssa samaan reissuun.
Meillä ei lapsi asu enää kotona, mutta ei opiskelijana vielä tule omillaankaan toimeen, niin ilman muuta maksettaisiin hänen matka myös, jos hänet mukaan ottaisimme.
Vähän kuulostaa siltä että niin kauan kuin maksatte poikanne elämisen tämä loisii pummina nurkissa ja oppii elämäntapa työttömäksi. Potkaiskaa jo hyvänen aika pihalle ja sanojaa että on kerkea aika pärjätä omillaan ja maksaa itse työllä onat elämiset.
Vanhin lopetti matkustelemaan kanssamme 16- vuotiaana, keskimmäinen samoin, mutta nuorin oli mukana vielä 18- vuotiaana. Haaveissa olisi, että saisimme kaikki vielä mukaan jollekin reissulle, mutta siten, että tekisivät omia juttujaan reissulla, yhdessä olisimme aamiaisella ja päivällisillä.
Niin kauan kuin lapsilla (ja heidän perheillään) on kiinnostusta matkustaa meidän kanssamme, maksamme heidän matkansa mielellämme. Tähän toki vaikuttaa se, että taloudellinen tilanteemme on hyvä eikä matkojen maksaminen ole mikään ongelma.
Ainahan on niitä ihmisiä, jotka niukin naukin jaksavat pitää jälkikasvunsa siihen asti, kun ne täyttävät 18. Ja sitten on oikeita vanhempia ;). Mä maksaisin omien lasteni lomat, jos heidät mukaan pyydän, ovat sitten minkä ikäisiä vain.
Emme ole koskaan tehneet ulkomaanmatkoja perheen kesken eli siis niin että lapset olisivat mukana.Eihän se mitään lomaa ole, vain vahtimista toisessa kohteessa.
Minä ja sisarukseni perheillemme olemme lähdössä ensi kesänä Italiaan vanhempieni kustannuksella. Vanhempieni idea ja toive, heidän valitsemansa ajankohta ja kohde, kaikilla sisaruksistani ei olisi varaa ja/tai halua sijoittaa sitä joustovaraa juuri tähän tarkoitukseen, ja vanhemmillani taas taloudellinen mahdollisuus on, niin halusivat maksaa, tasapuolisuuden nimissä sitten kaikille. Me kaikki "lapset" siis asumme omillamme, ikähaarukka 24-35v.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole koskaan tehneet ulkomaanmatkoja perheen kesken eli siis niin että lapset olisivat mukana.Eihän se mitään lomaa ole, vain vahtimista toisessa kohteessa.
Miksi sinä vahtisit aikuista lastasi?
Jos pyydämme täysi-ikäiset lapsemme mukaan yhteiselle matkalle, me maksamme matkat. Kun lapset reissaavat omia reissujaa, maksavat he itse matkansa. Lapset 20-26 vuotiaita.
Maksan ehdottomasti myös aikuisten lasten matkat jos itse heidät haluan mukaan. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin käyttö esimerkiksi, mutta myös sitä että osaa olla ihmisiksi ja käyttäytyä asiallisesti.
Jos haluatte lomailla yhdessä, niin matkat pitää maksaa. Jos reissun hinta on esim. 700 €, niin ei kukaan (normaali) opiskelija käytä sitä summaa hengaillakseen vanhempiensa kanssa. Omalla budjetilla varmasti matkustaisi mieluummin seurustelukumppanin tai opiskelukavereiden kanssa.
Aikuisena sitten eri juttu, kun matkan hinta ei ole kynnyskysymys.
Maksamme vaikka eivät enää asu kotona ja heillä on omiakin lapsia. Haluamme matkoilla ilahduttaa lapsiamme. Maksetaan täysylläpito omista lapsista, miniöistä ja vävyistä sekä lastenlapsista. Onhan se rahallisesti aina iso satsaus, mutta meillä on siihen taloudellisesti varaa ja nuorilla perheillä raha vielä ei kasva puissa. Matkat koko porukan kanssa on meille aina tärkeitä ja niihin mielellään satsaa. Marraskuussa ollaan taas lähdössä viikoksi Kreikkaan ja jokainen odottaa matkaa innoissaan. Tavallaan jaetaan perintöä ennakkoon tälla tavoin.
Pitäisi mennä sen mukaan miten on taloudellisesti varaa ja omantunnon mukaan mikä tuntuu oikealta. Kyllä ulkopuoliset tätä meidän tapaa päivittelee.
Ihan hyvin voitaisiin maksaa, mutta kun täysi-ikäisiä jälkeläisiä on neljä, se on meille taloudellinen kysymys. Ollaan nytkin reissattu välillä meidän kustannuksella, mutta kovin usein emme näin ison porukan matkaa pysty maksamaan.
On kuitenkin kiva saada koko porukka mukaan nyt kun kukaan ei ole vielä vakiintunut omiin kuvioihinsa, joten olemme ehdottaneet että sponssaamme osan seuraavasta matkasta, ja nuoriso rahoittaa itse osan. Ovat siis kaikki opiskelijoita ja siinä ohessa hiukan töissä. Haluavat innokkaasti mukaan, joten tämä järjestely toteutunee.
Mitään muuta estettä matkojen maksamiselle ei siis ole, jälkeläisten iästä riippumatta. Päinvastoin, olisi tosi kiva vaan maksaa kaikkien matkat!
Mä unelmoin, että olisimme lastemme kanssa sellaisissa väleissä, että voisimme matkustaa yhdessä myös silloin kun he ovat aikuisia, ehkäpä jopa perheellisiä. Maksettaisiin toki heidän matkat + mahdollisten pitkäaikaisten kumppanien ja lasten matkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä matkustaisin aikuisen lapseni kanssa? Tai minkään ikäisen lapseni kanssa? Nyt just ei tule ainuttakaan hyvää syytä mieleen.Lapsia tuetaan kyllä mutta lomamatkansa he saavat rahoittaa ihan itse jotta oppivat että niiden eteen pitää tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä matkustaisin aikuisen lapseni kanssa? Tai minkään ikäisen lapseni kanssa? Nyt just ei tule ainuttakaan hyvää syytä mieleen.Lapsia tuetaan kyllä mutta lomamatkansa he saavat rahoittaa ihan itse jotta oppivat että niiden eteen pitää tehdä töitä.
Oho. Minusta lapset ovat aina olleet parasta matkaseuraa. Minä maksan lasten matkat aina, jos he haluavat tulla reissulle mukaan.
Ei ole lapsia, mutta siskon aikuiset tyttäret ovat olleet mukanani reissussa, ja ehdottomasti olen matkat maksanut. Heillä ei kuitenkaan ole kovin hyvät palkat, joten mielelläni olen maksanut.
Oi voi. Aion maksaa aina. Mieluummin käytän lapsiini rahaa ja tarjoan elämyksiä.