Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiasiavaltuutettu: Lasten pitää ottaa enemmän vastuuta siitä, että ketään ei kiusata

Kiusaamisen yleisöksi ei pidä suostua, Tuomas Kurttila sanoo. Kuva: Aku Isotalo

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila ehkäisisi kiusaamista kaverivastuulla – mitä se tarkoittaa?Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (22)

Ihmettelevä

Voi hyvätavaton, kun aikuiset ei pysty tekemään mitään niin laitetaan lapset itse vastuuseen.
Todella härski lausunto lapsiasiainvaltuutetulta.

Vierailija

Kyllä vastuu kiusaamisesta pitääkin olla kiusaajalla. Se on ihan tietoista toimintaa. Jos kykenee kiusaamaan, niin kykenee kantamaan vastuun teostaan myös. Näin se menee elämässä ja jos sitä ei lapsena opi, niin milloin sitten? Ja vastuu esim luokan hyvästä yhteishengestä kuuluu ihan jokaiselle oppilaalle. Ei se opettaja yksin voi antaa luokalle yhteishenkeä. Ihan sama se on työpaikallakin. Sitä voi olla rakentaja tai rikkoja.

Ihmettelevä

Ihmettelevä kirjoitti:
Voi hyvätavaton, kun aikuiset ei pysty tekemään mitään niin laitetaan lapset itse vastuuseen.

Vierailija

Ihmettelevä kirjoitti:
Ihmettelevä kirjoitti:

Härskillä tässä tarkoitan piittaamatonta.

Vierailija

Ihmettelevä kirjoitti:
Ihmettelevä kirjoitti:

Härskillä tässä tarkoitan piittaamatonta.

Vierailija

Minusta tämä oli täyttä asiaa.

Meidän yläasteen luokalla kiusattiin erästä tyttöä joka päivä. Siitä kerrottiin kyllä aikuisille, mutta heistä ei apua ollut. Sen sijaan kiusaamistilanne loppui aina kuin seinään, jos vain joku ns. hyvässä sosiaalisessa asemassa oleva oppilas puuttui asiaan. Se on ihan totta, että lapsilla itsellään on se suurin valta tässä asiassa. Totta kai heitä pitää opastaa tiedostamaan se ja toimimaan oikein. Mitä härskiä siinä on? Tuossahan nimenomaan sanottiin, ettei se tarkoita sitä, että lapset jäävät keskenään setvimään asioita, vaan toimiminen voi olla myös aikuisille kertomista.

Vierailija

Koulaisten vanhemmilla on suurin vastuu. Kotona pitää teroittaa, että ketään ei kiusata. Ikävä kyllä ylemmyydentuntoinen asenne opitaan juuri kotoa.

Vierailija

Kyllä se vastuu on vanhemmilla ja aikuisilla. Jokainen vanhempi kun pitää huolen, ettei oma lapsi kiusaa ja kun kotona kiusaamisasiat käsittellään tilanteen vaatimalla vakavuudella, niin asiat muuttuvat. Olen törmännyt muutamiin "ei meidän lapset" tapauksiin tai pahimmillaan koteihin, joissa kiusaaminen sallitaan ja siihen oikein kannustetaan vanhempien taholta. Toinen tärkeä ryhmä on hiljaiset hyväksyjät ja heidän vanhempansa.
Mä ymmärrän, että lapsia yritetään vastuuttaa kiusaamisen kitkemiseen. Tärkeää se onkin, mutta mä alleviivaisin, että kukaan aikuinen ei saa myöskään olla niin nyhverö, että katsoo sivusta, kun jonkun lasta kiusataan. Kyllä siihen pitää puuttua ja varsinkin, jos kiusaaja on oma lapsi.

Vierailija

Meillä naapuri oli esim. sitä mieltä, että hänen 3-vuotias saa töniä ja hakata pikkusisarustaan (1,5v) ja meidän 1-vuotiasta. Että kyllä se lapsi oppii itseään puolustamaan esim. puremalla. En tietenkään antanut omaa lastani töniä. Kyllä aikuisen tehtävä on aina kieltää ja puuttua. Sama vanhempi, nyt neljä vuotta myöhemmin oikein kannustaa omia lapsiaan kiusaamaan muita ja nyt syksyllä tämä samainen tönijä aloitti ensimmäisen luokan. Voi olla, että opettajalla on töitä sen kiusaamisen vastuuttamisessa. Varsinkaan kun vanhempien asenteet eivät ole muuttuneet.

Vierailija

Kiisus. Lapset pitäisi siis käytännössä porukalla opettaa lynkkaamaan kiusaajat - useimmat kun yksinkertaisesti eivät usko muuta kieltä, se on nähty niin monet kerrat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koulaisten vanhemmilla on suurin vastuu. Kotona pitää teroittaa, että ketään ei kiusata. Ikävä kyllä ylemmyydentuntoinen asenne opitaan juuri kotoa.

Minä ainakin kiusasin sen takia, kun kotona oli niin paskat oltavat. Oli jatkuvaa alkoholismia ja väkivallan uhkaa.

Nyt aikuisena ymmärtää että kaikki se kotoa saatu pelko ja raivo purkautui koulussa heikompiin.

Ylemmyydentunne ei liittynyt kiusaamiseen mitenkään. Paha olo sitäkin enemmän.

Vierailija

Ihmettelevä kirjoitti:

Ajattelin samaa. Kyllä se on aikuisten asia, opettaa, kasvattaa ja huolehtia, ettei ketään kiusata.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiisus. Lapset pitäisi siis käytännössä porukalla opettaa lynkkaamaan kiusaajat - useimmat kun yksinkertaisesti eivät usko muuta kieltä, se on nähty niin monet kerrat.

Me tehtiin näin alakoulussa. Luokan tytöt sai tarpeeksi yhdestä kiusaajapojasta ja vähän koulutettiin sitä joukolla. Loppui kiusaamiset.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat