Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MKKK kirjoitti:
Iida Rauma: Hävitys: tapauskertomus
Otin tämän eilen kokeeksi kuunteluun, että miten toimii korvan kautta. Lukija on hyvä ja alkunikottelun jälkeen kirjailijan omintakeinen tyyli alkoi imeä niin, että ei meinannut malttaa käydä nukkumaan. Vaikuttaa siis erittäin lupaavalta.
Oli kyllä erittäin hyvä. Kerrankin olen Finlandia-raadin kanssa samaa mieltä.
Nyt kuuntelussa toinen Finlandia-ehdokas, Marja Kyllösen Vainajaiset. Tässäkin alku tuntui pitkään oudolta, väkisin väännetyltä ja tekotaiteelliselta, mutta nyt kun kerronta lähti vetämään, niin ei tahdo kyydissä pysyä.
Vainajaiset kuunneltu. Hyytävä kokemus.
Tämä olisi ehkä toiminut paremmin luettuna: kieli on niin monikerroksista ja täyteen ladattua, että kuunneltuna jää paljon tavoittamattomiin, vaikka lukija onkin ihan kohtuullinen. Ehkä palaan tähän vielä fyysisen parerikirjan kanssa.
Kävin joulua edeltävällä viikolla kirjastossa, eikä oikein löytynyt mitään uutta lempikirjailijoiltani. Otin ihan summassa Karen Clevelandin kirjan "Koko totuus", tietämättä mitään kirjailijasta tai kirjasta. Puistattaa ihan, kun oli niin ajankohtainen aihe! Lisäksi otin Peter Jamesin uusimman "Tiedän missä olet, tiedän mitä teet". Luulin, että on Roy Grace dekkari, mutta eipä ollutkaan. Tuossakin ajankohtainen aihe! Melkein meni yliluonnollisen puolelle.
Neuvostoihmisen loppu. On tosi mielenkiintoinen. Viimeksi luin siitä, kuinka Jeltsinin presidenttikaudella jollain perheellä ei ollut rahaa mummon hautajaisiin ja he joutuivat säilyttämään raatoa asunnossaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juha Hernesniemi:aivokirurgin muistelmat. 3jonossa oottamassa vuoroaan...oujee!
En jaksanut kuunnella kirjaa ja se oli pettymys. En ymmärrä miksi sitä kehutaan niin kovasti.
Alku oli ihan ok, mutta kun siinä alkoi tulemaan tarinaa leikkauksista ja kuuntelin pitkät pätkät jotain muiden kirurgien keksimiä viiltoja ja tapoja leikata, niin kyllä lerpahti. Jätin kirjan kesken ja poistin kirjalistaltani lopullisesti.
Mä olen kyllä tykännyt. Operaatioiden kuvaukset ovat ihan kiinnostavia ja henkilöankdootit lakonisuudessaan hulvattomia. Pitää etsiä YouTubesta haastatteluja, vaikuttaa hyvin valloittavalta persoonalta.
Aivokirurgin muistelmat. ( Juha Hernesniemi)
Mielenkiintoista luettavaa on riittänyt. Sanoisin että osin nostalgista kun mieleen muistuu työelämä josta tykkäsin. ( konkari esh)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juha Hernesniemi:aivokirurgin muistelmat. 3jonossa oottamassa vuoroaan...oujee!
Katsoin Juha Hernesniemen haastattelun jossain tv-ohjelmassa. Todella hieno ihminen! Täytyypä laittaa kirja varaukseen.
Löytyy myös you tubesta hänen tuoreita haastattelujaan. Viehättävä persoona, herkänoloinen.
Kun lukee hänen muistelmakirjansa välittyy juurikin herkkä ja empaattinen työmyyrä joka teki aivokirurgin työtä kaikella antaumuksella. Hänellä on myös ilmiömäinen muisti. Leikkasi aikoinaan tutulta mieheltä aivokasvaimen ja vielä vuosia sen jälkeen kun sattumoisin kohtasivat oli muistanut.
Kirja avautuu tietysti eniten alan ihmisille,lääkäreille, sairaanhoitajille tms koska lääketieteellistä sanastoa ja tapahtumaa on paljon, niistä on osa selitetty suomeksi. Se kiinnitti huomioni myös, että Hernesniemi valmisteli aina itse potilaansa eli ajoi karvat leikkausalueelta, pesi, puhdisti leikkausalueen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri elokuvan Hytti nro 6. Minusta ihan hyvä elokuva. Voin samaistua siihen monessa kohtaa. Jotenkin sellainen sympaattinen elokuva minusta. Toisaalta vähän sekava ja asiat jäävät katsojan tulkinnan varaan. Olisin kaivannut sellaista syvällisyyttä enemmän.
Nyt täytyy kysyä, kun alkoi se Rosa Liksomin Hytti nro 6 kirja kiinnostaa, että mitä olette pitäneet siitä? Jos joku on lukenut. Mietin eroaako elokuvasta kovin paljon. Elokuvasta jäi ihan hyvä olo, mutta jos kirja on paljon synkempi ja aiheet raskaampia niin se ei ehkä minua kiinnosta. Molemmista (elokuva ja kirja) saa halutessaan kertoa ajatuksensa.
Eikö kenellekään nämä ole tuttuja? Kaipaisin kommentteja kirjasta ja elokuvastakin.
Kirjan olen kulkenut. Elokuvaa en ole nähnyt, joten en voi siihen verrata, mutta kirja ei kyllä ollut mielestäni mitenkään synkistelevä eikä raskas. Kevyesti sain luettua parissa päivässä. Huumoriakin oli paljon mukana venäläisen juopon reissukaverin roolissa.
Ville Verkkapuron hehkutettu Pete.
Rappioromantiikka, addiktiot ja Kurt Cobain mainittu ainakin kolmesataa kertaa.
No onhan siinä perhedynamiikan analysointia ja itsereflektiota, mutta paljon myös oman navan ympärillä pyörimistä autofiktion innoittamana. Vähän väsyttävää mutta ei oikein voi lopettaa keskenkään.
Päätalon Koillismaa, hyvin alkaa nukuttaa illalla vaikka ei se huonosti kirjoitettu ole, sellaista mukavan vanhanaikaisen hidastempoista. Jotkut päätalon kirjat on lukukelvottoman pervoja mutta tämä ei.
Löytyy myös you tubesta hänen tuoreita haastattelujaan. Viehättävä persoona, herkänoloinen.