Maria Nordin ei kokenut lainkaan synnytyskipua: "Hypnosynnytys onnistui täydellisesti"

Maria Nordin kannustaa kaikkia äitejä tutustumaan itseensä ennen synnytystä. Kuva: Essi Haapanen

– Olen vielä synnytyksen jälkeisessä kuplassa, on ihanaa vain katsella vauvaa tuntikausia, arkkitehti ja bloggaaja Maria Nordin kertoo.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (20)

FER

"Toisin kuin elokuvissa tai sairaaloiden info-kuvissa, Marian ei tarvinnut ähistää tai ponnistaa lasta ulos, vaan kroppa ikään kuin ponnisti itse lapsen ulos, hän vain matkusti supistustuntemusten laineilla."

Tälle on ihan nimityskin, FER, eli fetal ejection reflex. Synnytin toisen lapsistani luomuna ja sain myös kokea tämän. Vähän saman kaltainen 'kramppi' kuin oksentaessa; sitä ei pysty estää ja se tulee ihan itsestään todella kovalla voimalla. Ei todellakaan tarvinnut itse tietoisesti ponnistaa pää punaisena, vaan kroppa itse hoiti homman.

Minä vaan

Mullakin jo 5 lasta ja nyt vasta oon perehtynyt hypnosynnytykseen ja luonnonmukaisiin menetelmiin että allekirjoitan kyllä täysin Marian kokemukset. Itsellä haaveissa myös kokea samankaltainen synnytys..voi kumpa monet tutkisivat ja ottaisivat selvää asioista.

Vierailija

Ensimmäisen lapsen kohdalla ponnistaminen tarve oli niin suuri, että fiilis oli kans sama siis tuollainen ettei itse tarvinnut tehdä mitään. Sain esikoisen aikana epiduraalin. Toisen synnytin luomuna ja ponnistus oli hirveän työn takana. Tuntui, ettei ponnistuksen tarvetta juuri ollut ja jouduin hirveästi itse punnata. Nyt kolmannen kohdalla aion olla jälleen lääkkeettä, mutta keskityn rentoutumaan, enkä tällä kertaa yritä estää kipua tulemasta. Luottavaisin mielin menossa synnyttämään.

Vierailija

Nordinille on kaikki elämystä ja tarinoissa hieman värikynää (vai kuukautisvertako hän siveltimissään käytti ). Kotisynnytystä voidaan markkinoida myös väärin. Tuskinpa kukaan enää haluaa muistaa niitä kuolleita kaksosvauvoja, joiden äiti ihan oikean doulan avustamana yritti synnyttää kotona.  Mut ihquuihanaa - ihan kivuton synnytys on nyt keksitty.

Vierailija

Mulla oli myös ekassa synnytyksessä tuo että ei olisi tarvinnut ponnistaa ollenkaan, päinvastoin piti pidätellä kun kätilö ei ollut valmis. Tuntui että vauva lentää tikkana vastapäiseen seinään jos vähänkin annan periksi :D Ekan supistusaallon aikan tuli pää ulos ja seuraavassa loput.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nordinille on kaikki elämystä ja tarinoissa hieman värikynää (vai kuukautisvertako hän siveltimissään käytti ). Kotisynnytystä voidaan markkinoida myös väärin. Tuskinpa kukaan enää haluaa muistaa niitä kuolleita kaksosvauvoja, joiden äiti ihan oikean doulan avustamana yritti synnyttää kotona.  Mut ihquuihanaa - ihan kivuton synnytys on nyt keksitty.

Missä tuollaista on lukenut?

Vierailija

Bloginsa synnytyskertomuksessa Maria mainitsi käyttäneensä tens-laitetta parikymmentä minuuttia, mutta siitä ei ollut hyötyä. No eihän siitä tietenkään ollut hyötyä, kun synnytys oli täysin kivuton!

Vierailija

Miten hän muka pätee synnytyksellään? Onko se pätemistä, jos kertoo että hyvin meni ja että ei se edes sattunut niin paljon? Eikö saisi kertoa erilaisesta tavasta ottaa synnytyskipu vastaan? 

Minusta on erittäin hyvä, että naisia heräteltäisiin ajattelemaan, että synnytyskivun voi kestää muutenkin kuin douppaamalla itsensä niin täyteen lääkkeitä, ettei elimistö enää osaa kannatella läpi synnytyksen. Kotisynnytykseta voidaan ollamontaa mieltä. Suomessa se on riski, mutta toisaalta on outoa, että synnytysosastoja sitten lakkautetaan ja matkat sairaalaan pitenee. Kotisynnytysten suosia voi kasvaa jo senkin takia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Maria Nordin pätee synnyttämisellä, aika säälittävää suorastaan.

Säälittävää on se, että mennään hankkiutumaan raskaaksi, sitten itketään kaikkien puudutusten perään, ja lopuksi vielä syötetään vauvalle korviketta kun ei viitsitä opetella imetystä. JA kaiken tämän jälkeen tullaan vielä haukkumaan niitä, jotka teki toisin (osittain siksi, että voivat ja tietysti siksi, että oli tuuria). 

Vierailija

Joopa joo, jos Nordin olisi kokenut mun synnytyksen jossa meinasi taju lähteä (avautumisvaihe kesti 5 h), niin olisi hiljaa hypno-ja orgastisista synnytyksistään.

Sen rumppaavan kivun keskellä joka tuli minuutin välein, ei pystynyt ajattelemaan edes mitään, saati hempeilemään. Kauhukokemus.

Vierailija

Onkohan miehensä samaa mieltä ettei ollut kipua? Sehän on normaali pyskologinen ilmiö että se kipu unohtuu jälkikäteen mielihyvähormonien myrskyssä. Jos taas endorfiinia ei jostain syystä erity (esim. vauvalla ongelmia) niin ne kivutkin jää paremmin mieleen.

Vierailija

Hänellä oli jo kolmas synnytys. Eka on yleensä se kivuliain ja eikös Maria silloin käyttänytkin kivunlievityksiä niin kuin 90 % muistakin.

Vierailija

Synnytys on lapsen saamista, eikä mitään äidin elämysmatkailua. Tämä siis siihen, kun joku sanoi haluavansa kokea vielä viiden lapsen samanlaisen hypnosynnytyksen kuin Marialla. Lapsi tuntuu olevan pakollinen hinta siitä, että saa synnyttää ja olla muutaman viikon endorfiinihuuruisessa vauvakuplassa. En ymmärrä, miksi Maria ei ole samalla tavalla hehkuttanut vanhempien lasten kanssa saamiaan elämyksiä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat