Raskauspahoinvointi RV14, mitä voin tehdä?
Oksennan noin 3-5krt päivässä ja olo on kertakaikkiaan hirveä.... Varsinkaan tämä kuumuus ei auta asiaa yhtään. Olen nyt toista viikkoa sairaslomalla, koska en kertakaikkiaan pysty tekemään töitä. Milloin teidän raskauspahoinvointi on loppunut. Onko muut joutuneet ihan hakemaan sairaslomaa vai olenko vain heikkoluonteinen :( Hirveän syyllinen fiilis mutta olen vain niin voimaton.
Kommentit (15)
Ekalla kerralla kesti vk 20 asti, mutta selvisin kotona ja join paljon.
Toisella kerralla pahoinvointi kesti vk 26 asti. Ja kävin 3 kertaa nesteytyksessä sairaalassa.
Ei enää kiitos.
Ei muuta kun koita jaksaa. Juo paljon ja lepäile hyvällä omallatunnolla.
Itselläni oli hyperemesis, joten olin sairaslomalla viikot 7 - 21. Sen jälkeen alkoi helpottamaan. Pahimpina päivinä oksensin parikymmentä kertaa. Tiputus auttoi pikkuisen, mitkään lääkkeet ei.
Itsekin pahoinvoivana sanon että nauti jos on eka raskaus eikä tarvitse huolehtia kuin itsestään. Toisen kohdalla ei enää lepäillä vaan oksentelet samalla kun hoidat esikoista joka haluaa juosta ulkona koko päivän helteessä.
Terveisin esikoinen 1,8 ja rv 32
Pystytkö syömään suolakeksejä ja mehujätskiä?
Lantraa tuoremehua vichyllä jos mikään ei meinaa pysyä sisällä...saa sokereita ja suoloja/mineraaleja.
Kuopuksista oli kamalat raskauspahoinvoinnit. Minulla auttoi jääpalat, jäiset viinirypäleet, jääkaappi kylmä vesimeloni, vichy ja söin/nuolin sipsejä jotta sain suolaa. Sitten söin pieniä lusikallisia pestoa. Koita saada nesteitä ja suoloja vaikka väkisin.
Tiputukseen kannattaa ehdottomasti mennä. Itsellä pahoinvointi jatkui rv32 asti. Ainoa mikä autto edes hetkellisesti oli nesteytys sairaalassa. Sairaslomalla olin yhteensä 3,5kk. Tiputuksessa kävin ekan kerran rv14 ja sillon olin jo niin kuivunut ettei meinannu tippaa saada laitettua eli kannattaa hakeutua mahdollisimman pikaseen sinne nesteytykseen.
Kiitos kaikki vastauksista! Olen tosiaan kyllä pyrkinyt syömään mehujäitä/hedelmiä/ym mikä maistuisi ja pysyisi sisällä, mutta tuntuu etten saa niistä riittävästi energiaa.. ”onneksi” ei tosiaa ole vielä lapsia, en todella tiedä miten kykenisin heitä hoitamaan, kun suihkussa käynti tuntuu saavutukselta.
Valitettavasti työni on vähän semmoinen että minua on haastava tuurata (asiakkuuspäällikkö B2B puolella) Siksi syyllisyys ehkä painaakin niin kovasti, kun asiakkaat saa melko surkeaa palvelua minulta tällä hetkellä. :(
Vichy tuntuu muuten olevan tosi suosittua pahoinvointiin. Itseä tuntuu taas hiilihapot ylipäänsä oksettavan lisää :S. Ja sitten mikä kumma juttu on se että kaikki vihannekset oksettaa. Ennen olen rakastanut hyviä salaatteja ym. Nykyään vain Mäkkiruoka kiinnostaisi, mutta sekään ei pysy sisällä koska on niin rasvaista.
Ja tuosta tipasta: pääseekö sinne noin vain? Kävin lääkärillä, kerroin että oksennan jatkuvasti ja että helteellä olo on aivan järkyttävä, mutta he eivät edes ehdottaneet sairaalassa tippaa vaan lähettivät kuumaan kotiin oksentamaan lisää :(
Sori, ahdistukseni varmaan vähän näkyy tekstisä läpi. Onneksi vauvalla kaikki hyvin, maanantaina kävin ultrassa ja iloisena siellä polski!
AP
Minulla pahoinvointia oli 26.viikolle asti ja töistä jäin heti pois, sillä joudun esiintymään paljon.
Hiilihapolliset juomat ainakin itselläni vain pahensivat oksetusta. Parempi vaikka tehdä jääkaappiin kannu jotain makuvettä, jossa pikkuripaus suolaa ja juoda sitä pieniä määriä kerrallaan.
Suolakeksien, paahtoleivän ym syöminen oli myös itselleni hyödytön neuvo, sillä noiden oksentaminen on aivan kamalaa kurkkua repivää kakomista. Parempi syödä jotain pehmeämpää, kuten banaania tai muita hedelmiä. Nekin jääkaappikylminä niin saa paremmin alas.
Itselläni paha olo helpotti kyllä kun sain vain itseni pakotettua syömään jotain. Matalat energiat saavat minut ei raskaanakin todella huonovointiseksi.
Kaikista epätoivoisimmilla hetkillä turvauduin akupainantaan ja koen siitä olleen ainakin jotain hyötyä.
Kaikki lääkärit eivät ymmärrä raskauspahoinvointia. Joten sitä tippaa pitää osata vaatia.
Pahoinvointi loppui synnytyssalissa, ei ennen sitä. Toivottavasti aloittajalla ei ole yhtä huono tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Minulla pahoinvointia oli 26.viikolle asti ja töistä jäin heti pois, sillä joudun esiintymään paljon.
Hiilihapolliset juomat ainakin itselläni vain pahensivat oksetusta. Parempi vaikka tehdä jääkaappiin kannu jotain makuvettä, jossa pikkuripaus suolaa ja juoda sitä pieniä määriä kerrallaan.
Suolakeksien, paahtoleivän ym syöminen oli myös itselleni hyödytön neuvo, sillä noiden oksentaminen on aivan kamalaa kurkkua repivää kakomista. Parempi syödä jotain pehmeämpää, kuten banaania tai muita hedelmiä. Nekin jääkaappikylminä niin saa paremmin alas.
Itselläni paha olo helpotti kyllä kun sain vain itseni pakotettua syömään jotain. Matalat energiat saavat minut ei raskaanakin todella huonovointiseksi.
Kaikista epätoivoisimmilla hetkillä turvauduin akupainantaan ja koen siitä olleen ainakin jotain hyötyä.
JUURI tämä! Pehmeät helposti oksennettavat ruuat toimii kyllä. Esim. Jugurtti, kylmät pehmeät hedelmät. Kuitenkin kun verensokerit jää alas ja maha ei ole täynnä, huono olo palaa ja taas laatta lentää 😩 melko taiteilua on tämä raskauspahoinvointi. Hitsi ku nolottaa nämä töiden laiminlyönti. Ens viikolla olis 12 palaveria. Vähän jännittää miten niihin pääsee, ei niitä oikein voi siirtääkään kun mistäs tietää milloin tämä loppuu... Reissut, messut ja muu ”rankempi duuni” alkaa sitten parin viikon päästä. Aivan hirveän ahdistavaa kun tämä pahoinvointi on melkein invalidisoivaa. Sitten aina kun tuntuu että nyt olis parempi olo, menen huomenna töihin, niin aamulla laatta lentääkin. (Koska väsyneenä huonompi olo kun levänneenä/levossa...) STRESSAA! AP
Pieniä annoksia ja usein, muista juoda. Kannattaa testata mikä on sellaista mitä pysyy syömään, ainakin itselleni osa ruuista on tullut ylös jo kun sen näkee tai haistaa.
Vierailija kirjoitti:
Pahoinvointi loppui synnytyssalissa, ei ennen sitä. Toivottavasti aloittajalla ei ole yhtä huono tuuri.
Mulla samoin! Ja päätin että toista en tee, jos tästä hengissä selviän. No tein, mutta toisen kanssa oksensin vain viikolle 30. Kauheaa oli, mutta se loppuu ihanaan vauvaan. Olin sairaslomalla molemmilta puolet odotusajasta. Yritä kestää. Mä ajattelin oksentaessani niitä äitejä, jotka joutuivat evakkoina lähtemään Karjalasta pakoon ja synnyttivät matkalla ja mies oli rintamalla pakkasessa. Oma olo tuntui pikkuisen paremmalta.
Mulla loppui pahoinvointi rv 25, siihen asti oksensin vähintään pari kertaa joka päivä. Mulle toimi myös jääkaappikylmät hedelmät, pieninä määrinä kerrallaan. Samoin cashewpähkinöitä tuli syötyä aika paljon. Välillä meni viikko, että ravintona oli lähinnä appelsiinit ja ranskalaiset. Se on kamalaa, mutta menee onneksi viimeistään synnytyksen jälkeen ohi!
Ja kannattaa muuten ehkä kokeilla, auttaisko raskausajan vitamiinin vaihto toiseen. Mulla väheni oksentelu noin puolet, kun vaihdoin toiseen valmisteeseen.
Olen ollut kerran tiputuksessa raskauspahopinvoinnin vuoksi. Se helpotti oloa ihan huomattavasti.
On ihan normaalia, että tuossa vaiheessa on vielä pahoinvointia.
Syötkö riittävästi suolaa. Helteellä on riskinä suolan puute, jos juot paljon, mutta ruoka ei maistu. Suolan puute aiheuttaa pahoinvointia.