Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla kestää nukahtaminen keskimäärin pari tuntia

Vierailija
29.07.2018 |

Katselen yleensä sängyssä tabletilta jotain sarjaa kunnes alan pilkkimään, sitten kokeilen nukkumista. Usein käy niin, että väsymyksestä huolimatta en pysty kuitenkaan nukahtamaan, katselen uudelleen sarjaa ja valvon pikkutunneille asti. Herään siinä seitsemän aikaan huolimatta siitä olenko nukahtanut puolilta öin tai neljältä aamuyöllä.

Mites muilla? Onko nukahtamisongelmia?

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdan alle 5 minuutissa, mutta heräilenkin sitten läpi yön. Joskus lapsena olen nukkunu koko yön niin, että herään vasta aamulla.

Vierailija
2/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tabletin tuijottaminen sitä nukahtamista ainakaan edesauta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkos koskaan kuullut siitä älylaitteiden näyttöjen sinivalosta, joka vähentää melatoniinin eritystä ja näin ollen hankaloittaa nukahtamista? Samoin jos katselet jotain jännää äksöniä sieltä tabletilta niin aivot on kanssa ihan ylivirkeässä tilassa, joten nukahtamisen ja unen laadun takaamiseksi ainakin itselläni on ehdoton älylaitekielto sängyssä ja mielellään jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, vaikka olenkin aina ollut hyvä nukahtamaan ja nukkumaan, ellei poikkeustiloja, kuten stressiä oteta huomioon. Muuten nukahdan ihan 2-5 minuutissa ja nukun sikeästi.

Vierailija
4/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nukahtamisongelmat liittyy yleensä naishuoliin. Jos pelkään saavani pakit joiden suhteen olen yleensä ollut oikeassa niin herään spontanisti keskellä yötä joskus klo 1-3 ja murehdin asiaa ja uneen pääsy on tuskan takana. Näin kävi viime yönä ja tänään sitten ne pakit tuli tekstarilla.

Vierailija
5/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä haittaakaan minulle ole. Olen kokeillut suunnilleen _kaikki_ unihygieniaa koskevat konstit vuosien varrella eikä niistä ole ollut mainittavaa apua. Olen pikkulapsesta asti ollut samanlainen.

Vierailija
6/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttöjen valo nimenomaan vaikeuttaa nukahtamista. Pistä tabletti pois ja lue kirjaa, tee ristikoita, neulo tms unta odottaessa. Ja noin yleensä sänkyyn kannattaa mennä vasta sitten kun oikeasti väsyttää, eikä mennä tunneiksi odottelemaan jos se uni tulisi.

Vierailija
7/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttaa, muuten pyörii toinen toistaan omituisempia ajatuksia päässä enkä ainakaan saa nukuttua. Yleensä laitan telkkariin ajastuksen päälle jotta ei jää koko yöksi huutamaan kun nukahdan. T.eri

Vierailija
8/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootkos koskaan kuullut siitä älylaitteiden näyttöjen sinivalosta, joka vähentää melatoniinin eritystä ja näin ollen hankaloittaa nukahtamista? Samoin jos katselet jotain jännää äksöniä sieltä tabletilta niin aivot on kanssa ihan ylivirkeässä tilassa, joten nukahtamisen ja unen laadun takaamiseksi ainakin itselläni on ehdoton älylaitekielto sängyssä ja mielellään jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, vaikka olenkin aina ollut hyvä nukahtamaan ja nukkumaan, ellei poikkeustiloja, kuten stressiä oteta huomioon. Muuten nukahdan ihan 2-5 minuutissa ja nukun sikeästi.

Olen kuullut, tietysti. Ap

Vierailija
9/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 tuntiaa tulisi olla vähibtään hereillä. Ei esim tuupakkaa, ja ajatus siitä kun menee nukkumaan niin tälllöin ei täyydy tehdä millekkään mitään vaan aiinoastaan ajatella niin että koko hetki on nukkumiselle tarkoitettu.

Vierailija
10/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa se. Saa ajatukset rauhoittumaan. Ilman sitä pyörii päässä niin paljon asioita, ettei nukkumisesta tule mitään. Minä yleensä selailen jotain hauskoja kuvapalveluita että saa ajatukset nollattua.

Onko ne omat ajatukset tosiaan niin kamalia, ettei niiden kanssa kestä hetkeään olla kahden? Anna ajatusten tulla ja mennä, ne on vaan ajatuksia, älä takerru niihin. Kirjoita ne vaikka ylös ennen nukkumaanmenoa. Jos joskus olisit hetken kahden itsesi kanssa, se kaaos päässä voisi rauhoittua. 

Vierailija
11/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin joku sarjan töllöttäminen auttaa. Saa ajatukset vaivihkaa huolista johonkin. Sellainen neutraali ja miellyttävä sarja, esim. eilenkin nukahdin siihen sarjaan kun britti matkustelee euroopassa junalla. Minulla on läppärissä asetettu punavalo joka menee sinisen tilalle klo 21.

Aikaisemmin kärsin siitä etten saa unta, mutta nyt saan, lääkkeillä ja just tolla tölläämisellä. Sen sijaan herään 1-05 välillä enkä saa enää unta. Sitten nukahdan kun olen syönyt voileipää ja töllännyt taas jotain sarjaa muutaman tunnin.

Vierailija
12/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.

Vierailija
13/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap!!! Mä teen täsmälleen noin. Katson sarjoja ja sit kun alan pilkkimään niin "uskallan" kokeilla nukahtamista. Todennäköisesti valvoisin pidempään ilman tuota "sinivaloa" ajatusteni kanssa.

Kaikista kamalinta on maata sängyssä ilman mitään, vain odottaen että se uni ehkä joskus muutaman tunnin päästä tulee. Muistan lapsena oli usein näin, ei uskaltanut lukeakaan kun äiti komensi sammuttaman valot ja käymään nukkumaan jos näki valonkajoa oven alta. Mutta kun ei se uni tullut. Ap

Vierailija
14/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti yksin asuessa nukahtaminen aina useita tunteja, mutta sen jälkeen kun muutin yhteen mieheni kanssa, olen ruvennut nukahtamaan paljon helpommin. Vieressä nukkuva ihminen luo jotenkin rauhallisen ja turvallisen olon ja on helpompi nukahtaa.

Mun nukahtamiseen auttaa myös se että katson jotain hömppäsarjaa kännykällä tai kuuntelen äänikirjaa. Muuten ajatukset lähtevät harhailemaan liian valvottaviin aiheisiin.

Vierailija
15/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette lue jotain hyvää kirjaa?

Vierailija
16/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista kamalinta on maata sängyssä ilman mitään, vain odottaen että se uni ehkä joskus muutaman tunnin päästä tulee. Muistan lapsena oli usein näin, ei uskaltanut lukeakaan kun äiti komensi sammuttaman valot ja käymään nukkumaan jos näki valonkajoa oven alta. Mutta kun ei se uni tullut. Ap

No älä makaa. Nouse ylös, tee jotain kevyttä, tuuleta makuuhuone raikkaaksi ja sitten sänkyyn kun nukuttaa. Tyhmäähän sinne on mennä paniikissa odottamaan tuleeko uni ja milloin tulee.

Vierailija
17/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä makaa. Nouse ylös, tee jotain kevyttä, tuuleta makuuhuone raikkaaksi ja sitten sänkyyn kun nukuttaa. Tyhmäähän sinne on mennä paniikissa odottamaan tuleeko uni ja milloin tulee.

Kuten jo sanoin, kaikki noi konstit on kokeiltu moneen kertaan ilman mainittavaa apua. Ei mua tämä nukkumarytmi oikeastaan suuremmin edes haittaa. Se on mikä on, ja sitä ei saa muuttumaan ns normaaliksi. Mun äitini ja mummoni on ihan samanlaisia. Sukuvika kai. Ap

Vierailija
18/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi kirja mullakaan... Liikaa tilaa omille ajatuksille.

T. 13 muistaakseni

Vierailija
19/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo varmaan uniongelmattomalla neuvoa että ole ajattelematta, käytä sinivaloa jne. Omalla kohdalla vaan ei toimi. Pakko nollata ajatukset keinotekoisesti.

Kävikö mielessä että neuvojan omat uniongelmat saattoivat olla samanlaisia ja ratketa niillä ohjeilla? Kommenttisi on typerä, yhtä hyvin voisit sanoa että helppohan se on neuvoa terveitä elämäntapoja jos itse elää terveesti, tai helppojan se on olla lääkäri jos itse ei ole sairas. Kuule, jonkun ne neuvot täytyy antaa, ja yleensä hyviä neuvoja ei saa niiltä jotka eivät ole ratkaisseet ongelmiaan. 

Se ei ole mitään ajatusten nollaamista täyttää mieltä ulkoisella hälyllä. Se on asian välttelyä. Käsittele ne ikävät ajatukset joita et halua kohdata. Jos et kestä olla itsesi kanssa, sinulla on ongelma, ja sarjojen katsomisen sijaan ongelman tarkastelu voisi olla pitkällä juoksulla parempi ratkaisu. Ehkä käynti psykologilla olisi paikallaan. Kuulostaa joka tapauksessa siltä ettet voi hyvin eikä elämäsi ole kunnossa.

Vierailija
20/143 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muakaan haittaa.. olen löytänyt keinon nukahtaa vihdoin yli 40-vuotiaana ja so be it!

Se 13

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi