Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rätti vauvan vaunukuomun edessä????? MIKSI se on siellä?

Vierailija
26.07.2018 |

Ihan kummallinen "muoti", joka vain jatkuu ja jatkuu.
Miksi?
__

Oikein näköjään myydään sellaisia lapsen käristyssuojia eivätkä harso ja pyykkipojat enää kelpaa nykyvauvojen äideille.
Eivät kyllä kelvanneet minullekaan, koska halusin aina nähdä vauvani, kun häntä vaunuissa työnsin!

Hän syntyi vuosia sitten kesäkuussa, jolloin oli varsin lämmintä.
Miksi minun olisi pitänyt laittaa joku ohutkaan harso siihen lapseni suojaksi?

___

Te, jotka käytätte moisia omituisuuksia, kertokaapa minkä takia?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa! Olen äimistellyt tätä jo vuosi tolkulla.Eihän siellä saa edes ilmaa

Ymmärrän jos räppää räntää vaakasuoraan tms.

Harson ymmärrän,mutta nämä fleeceverhot !

Oletko sinä käynyt tutkimassa näiden vaunujen ilmanvaihtoratkaisut vai mihin perustat väitteesi ilman puutteesta?

Itse olen mielelläni varjossa kuumana aurinkoisena päivänä. En haluaa kärventää vauvaanikaan airingossa, vaan mielelläni suojaan hänet auringolta.

Nukkuminenkin onnistuu paremmin hämärässä kuin kirkkaassa päivänvalossa.

Vierailija
22/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öttiäisten suojaksi oli ennen vanhaan sellaisia ihan ohuita hyttysverkkoja jotka laitettiin koko siitä vaunukopan yli, reunassa kuminauha. Mutta nää on varmaan nykyiseen makuun liian epäesteettisiä.

Harsorättiä + pyykkipoikia sitten pyryllä ja kovemmalla pakkasella myös.

Aurinkosuojaksi oli myös sellaisia vaunuun kiinnitettäviä varjoja, joiden vartta pystyi kääntämään aina sopivaan kulmaan. Aurinko ei paistanut vauvan silmiin, mutta ilma vaihtui. Tällainen meillä oli matkarattaisiin, erityisen kätsy etelän lomilla. Mutta veikkaa näidenkin poistuneen siksi, ettei sovi nykymakuun.

Tarkoitan tällaista. Ennen nää oli valkoisia tosin

https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/Lastenvaunut/Sade-,-hy%C3%B6n…

ja varjo osapuilleen tällainen

https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/Lastenvaunut/Sade-,-hy%C3%B6n…

Kyllä muakin hirvittää kun näillä helteillä vaunujen suuaukko on tukittu harsolla ja navottu pyykkipojilla kiinni. Ja vielä jalkapeitto päällä.

Ja ihan olen saanut esikoiseni vuoden 2001 toukokuussa, eli ihan pienen kanssa kesää vietettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jottei APn kaltaiset ihmiset töllistelisi sitä vauvaa

Hahhah, hyvä pointti.

Mulla oli hyvin kaunis vauva ja nykyään hyvin kaunis teini.

__

Jos vauva on ruma (mitä he eivät kylläkään ole), en silti kehoita ketään tukehduttamaan häntä rättien taakse.

Ahdistuuko joku siitä, että tuntematon kurkkaa vaunuihin ja ihastelee?

-AP

Minä ahdistuin, kun joku ensin poltti tupakan loppuun ja hyökkäsi heti vauvan kimppuun. Se tupakanlöyhkä on vauvasta ollut varmaan kamalaa, kun en itsekään aikuisena sitä sitä. Kävi niinkin, että yksi ensin kurkki vaunuihin ja hönki sinne, sitten kertoi sairastaneensa juuri vatsataudin. Oli lähellä, etten lyönyt.

Vierailija
24/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin harsoa suojaamaan auringon häikäisyltä, itikoilta, mutta ennen kaikkea rauhoittamaan vauvan nukahtamaan, kun ei ollut kaikkea mielenkiintoista tuijoteltavaa (äidin kasvot, ohi menevät maisemat, puut, autot, jne), se oli herkkäuninen, eikä todellakaan nukahtanut ollenkaan, jos sai katsella vaunuista ulos.  Lisäksi kaupungilla laitoin sen suojaamaan kaikenmaailman vaunuunkurkkijoiden viruspärskimisiltä.

Ihan helteillä laitoin vaunut varjoon, vauva oli vain vaippasillaan ilman peittoa, vaunuissa oli harso ja hyttysverkko, eikä muuta (ilma siis kiersi harson alta) ja kuomun takaosan tuuletinluukku oli auki. 

Vierailija
25/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nykypäivän äideillä ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka korkeaksi lämpötila niissä vaunuissa nousee. Uskon että useampikin vauva on saanut lämpöhalvauksen tänä kesänä :( 

Vaunuissa on helppo pitää lämpömittaria, niin minäkin tein.

Ei se lämpömittari poista sen rätin haittoja.

Vierailija
26/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko jotkut suojat kehitelty maissa, joissa vauvoja ei varsinaisesti jätetä vaunuihin nukkumaan?

Ilman riittävä vaihtuminen on syytä varmistaa aina.

Vierailija
27/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nykypäivän äideillä ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka korkeaksi lämpötila niissä vaunuissa nousee. Uskon että useampikin vauva on saanut lämpöhalvauksen tänä kesänä :( 

Normaalilla järjenjuoksulla varustettu osaa tehdä siitä lämpömittarin lukemasta oikeat johtopäätökset.

Vierailija
28/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten UV-säteiden haittaa estä mitkään rätit.

Haittaa enemmän lapselle: voi kuolla.

Vierailija
29/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalilla järjenjuoksulla varustettu osaa tehdä siitä lämpömittarin lukemasta oikeat johtopäätökset.

Aivan.

Normaalilla järjenjuoksulla varustettu osaa myös asettaa sen rätin siten, että vaunuihin pääsee ilmaa.

Omakohtaista kokemusta minulla on useammistakin vaunuista ja rattaista, ja kaikissa on kuomun saanu avattua myös takaa. Eikä kuomun kangas ole muutenkaan ollut tiiviisti vaunuissa kiinni.

Ei ne vaunut nyt sentään mitään umpioita ole.

Vierailija
30/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko jotkut suojat kehitelty maissa, joissa vauvoja ei varsinaisesti jätetä vaunuihin nukkumaan?

Ilman riittävä vaihtuminen on syytä varmistaa aina.

Tuosta kehittelymaasta en tiedä, mutta sen tiedän, että Suomen olosuhteissa kaiken maailman harsot ja fleecet ovat täysin turhia!!!

-kolme huutomerkkiä

Vierailija
31/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mun vauva syntyi marraskuussa ja tämä talvi oli pahin influenssan ja rs viruksen takia. Lisäksi kylmä ilma käy vauvan henkeen ja suojasi myös lumelta. Nyt kesällä sen vaunuverhon saa katokseksi kun sitoo sen työntöaisaan ja näin lapsi on suojassa suoralta auringonvalolta.

Vierailija
32/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvavaunuissa oli täysin turha avattava ikkuna kuomussa.

Miksi olisin avannut ikkunaa, kun näin lapseni muutenkin.

Ilmeisesti siksi, että ajatus oli peittää kaikki näkyvyys jollakin rätillä.

-AP

Vierailija
33/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa! Olen äimistellyt tätä jo vuosi tolkulla.Eihän siellä saa edes ilmaa

Ymmärrän jos räppää räntää vaakasuoraan tms.

Harson ymmärrän,mutta nämä fleeceverhot !

Oletko sinä käynyt tutkimassa näiden vaunujen ilmanvaihtoratkaisut vai mihin perustat väitteesi ilman puutteesta?

Itse olen mielelläni varjossa kuumana aurinkoisena päivänä. En haluaa kärventää vauvaanikaan airingossa, vaan mielelläni suojaan hänet auringolta.

Nukkuminenkin onnistuu paremmin hämärässä kuin kirkkaassa päivänvalossa.

No ei sen fleecen läpi ilma kovin hyvin kulkene.Jos ne ei ole fleeceä niin erehdyttävästi näyttävät siltä.En ole hypistellyt joten olen saattanut tehdä väärän materiaalipäätelmän.

Olen nähnyt kun rattaissa istuva lapsi oli verhottu ko.rätin taakse,yritti epätoivoisesti katsella maailmaa sieltä verhon sivusta.

Ei ole syytä vetää palkoja nenään ap ja mm.minä vain kysyimme miksi.

Lienemme ikäpolvea ,jonka lapselle riitti se harso,itse en muista käyttäneeni edes sitä.Vaunujen päälle laitettavaa aiemmin mainittua hyttysverkkoa ja sadesuojaa kyllä.

Vauva 80 -luvun lopulla.

Vierailija
34/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monihan perustelee esim. sitä verhoa sillä että kun lapsi nukkuu sillä paremmin (kun lapsi ei näe/kuule/tms häiriinny). Todellisuudessa niiden ympäriinsä siihen kuomuun kiinnitettyjen verhojen alla ei ilma kierrä yhtään ja lapsi nukkuu siksi sikeästi että siellä kuomun alla on vähän happea! Miettikääpä itse jos olette joskus joutuneet viettämään yön pienessä, suljetussa huoneessa jossa ilma ei vaihdu - nukuttaa kyllä sikeästi mutta aamulla olo on tokkurainen ja päätäkin särkee. Väkisinkin miettii että onko tällä vaunuverho-buumilla jotain yhteyttä esim. adhd.n ja muiden vastaavien lisääntymisessä. Elämäsi ensi vuodet kun vietät usean tunnin päivässä tilassa jossa happi kuluu pikku hiljaa päiväunien edetessä vähiin, ei se kovin terveellistä voi olla... Pikkuvauvan kokoon suhteutettuna normi vaunukopassa riittää happea n. tunniksi jos sitä ei sinne kunnolla mistään tule lisää, isommalla lapsella aika on jo huomattavasti lyhyempi.

Monella toki se verho on vain kevyesti siinä kuomun suulla, niinkuin pitääkin että ilma kiertää mutta todella usein näkee näitä jotka on tupanneet sen aukon aivan kiinni, sen muotiverhon lisäksi päälle on saatettu heittää jopa vielä joku peitto. Ne vaunukopan omat pikkuiset ilmastointiaukot ei todellakaan ole yksinään riittävät jos koko iso aukko peitetään, ne pikkuaukot on tarkoitettu vaan lisäksi.

Tästä asiasta saisi kyllä oikeasti puhua enemmän esim. neuvolassa. Eihän kenelläkään tule mieleen esim. laittaa lasta johonkin äitiyspakkauksen laatikkoonkaan nukkumaan ja kantta päälle, kaikilla riittää älli siihen että happihan siellä loppuu. Todellisuudessahan se pahvilaatikko olisi hengittävämpi kuin vaunukoppa jonka suuaukko on miltei tukittu.

Vierailija
35/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tuomitse kuin ne, jotka yrittävät tukehduttaa oman lapsensa.

-AP

Vierailija
36/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monihan perustelee esim. sitä verhoa sillä että kun lapsi nukkuu sillä paremmin (kun lapsi ei näe/kuule/tms häiriinny). Todellisuudessa niiden ympäriinsä siihen kuomuun kiinnitettyjen verhojen alla ei ilma kierrä yhtään ja lapsi nukkuu siksi sikeästi että siellä kuomun alla on vähän happea! Miettikääpä itse jos olette joskus joutuneet viettämään yön pienessä, suljetussa huoneessa jossa ilma ei vaihdu - nukuttaa kyllä sikeästi mutta aamulla olo on tokkurainen ja päätäkin särkee. Väkisinkin miettii että onko tällä vaunuverho-buumilla jotain yhteyttä esim. adhd.n ja muiden vastaavien lisääntymisessä. Elämäsi ensi vuodet kun vietät usean tunnin päivässä tilassa jossa happi kuluu pikku hiljaa päiväunien edetessä vähiin, ei se kovin terveellistä voi olla... Pikkuvauvan kokoon suhteutettuna normi vaunukopassa riittää happea n. tunniksi jos sitä ei sinne kunnolla mistään tule lisää, isommalla lapsella aika on jo huomattavasti lyhyempi.

Monella toki se verho on vain kevyesti siinä kuomun suulla, niinkuin pitääkin että ilma kiertää mutta todella usein näkee näitä jotka on tupanneet sen aukon aivan kiinni, sen muotiverhon lisäksi päälle on saatettu heittää jopa vielä joku peitto. Ne vaunukopan omat pikkuiset ilmastointiaukot ei todellakaan ole yksinään riittävät jos koko iso aukko peitetään, ne pikkuaukot on tarkoitettu vaan lisäksi.

Tästä asiasta saisi kyllä oikeasti puhua enemmän esim. neuvolassa. Eihän kenelläkään tule mieleen esim. laittaa lasta johonkin äitiyspakkauksen laatikkoonkaan nukkumaan ja kantta päälle, kaikilla riittää älli siihen että happihan siellä loppuu. Todellisuudessahan se pahvilaatikko olisi hengittävämpi kuin vaunukoppa jonka suuaukko on miltei tukittu.

T. Äiti 70-luvulta foliohattu päässä

Vierailija
37/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on äitejä, jotka haluavat, että lapsi nukkuu ja nukkuu ja nukkuu, jolloin saa rauhassa tehdä ostoksiaan.

Vierailija
38/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa se foliohattu pois. Jokainen äiti joka verhoa käyttää varmasti katsoo että ilmankierto on riittävä

Vierailija
39/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öttiäisten suojaksi oli ennen vanhaan sellaisia ihan ohuita hyttysverkkoja jotka laitettiin koko siitä vaunukopan yli, reunassa kuminauha. Mutta nää on varmaan nykyiseen makuun liian epäesteettisiä.

Harsorättiä + pyykkipoikia sitten pyryllä ja kovemmalla pakkasella myös.

Aurinkosuojaksi oli myös sellaisia vaunuun kiinnitettäviä varjoja, joiden vartta pystyi kääntämään aina sopivaan kulmaan. Aurinko ei paistanut vauvan silmiin, mutta ilma vaihtui. Tällainen meillä oli matkarattaisiin, erityisen kätsy etelän lomilla. Mutta veikkaa näidenkin poistuneen siksi, ettei sovi nykymakuun.

Ei vauvaa voi kesällä jättää ulos nukkumaan ilman hyöteissuojaa, ja vaunuverho ei kyllä sitä asiaa aja. Eri asia jos joku kokoajan työntelee vaunuja niin voi vahtia ettei ampiaisia tms mene vaunuihin.

Vierailija
40/48 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa se foliohattu pois. Jokainen äiti joka verhoa käyttää varmasti katsoo että ilmankierto on riittävä

Ei ne naiset katsot, että ilma kiertää.

On tärkeämpiäkin asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä