Huonokuntoinen mummo rasittaa koko perhettämme

Kuva: Anna Huovinen

Oman vanhemman suhde maailmaan vaikuttaa vielä aikuisenakin. Siksi omien rajojen asettaminen on tärkeää, perheneuvoja Nina Kauppinen sanoo.Lue koko juttu

Kommentit (12)

Vierailija

No kannattaako tosiaan altistaa lapsia tälle henkilölle? Eikö ole tärkeämpää katkaista pahoinvoinnin ketju kuin yrittää saada mahdottomalle mummolle väkisin aikaan hyviä hetkiä? On ihan ok myös suojella lapsiaan myrkyllisiltä ihmissuhteilta.

Vierailija

Ihmiselämää pitkitetään, mutta järki ja ruumis ei pysy mukana. Parhammillaan makaavat vuosia tiedottomassa tilassa sängyssä, jotkut omaiset jopa haluavat ja vaativat tätä. onko se ihmiselämää? ja vielä eutanasia kielletään.  

hoitajana

Vierailija kirjoitti:
Ihmiselämää pitkitetään, mutta järki ja ruumis ei pysy mukana. Parhammillaan makaavat vuosia tiedottomassa tilassa sängyssä, jotkut omaiset jopa haluavat ja vaativat tätä. onko se ihmiselämää? ja vielä eutanasia kielletään.  

Tämä on täyttä totta. Omaiset voivat todella vaatia hengissä pitämistä tehohoidolla,

Käyttäjä5324
Seuraa 
Liittynyt25.4.2017

Eiköhän tässä ole kyse henkilöstä jolla on persoonallisuushäiriö, ollut koko elämän, ja nyt omien voimien heikentyminen ja oma tarvitsevuus on psyykkeelle liikaa.
Jos on aina elänyt kaikkivoipaisuuden harhassa, niin heikkous ja lähestyvä kuolema voivat romahduttaa, ja kun tunnetaitoja ja itsetuntemusta ei ole, henkilö oireilee ulospäin epäterveillä tavoilla.

Vierailija

Oma äitini tarvitsee jo paljon apua. Aina se ei ole helppoa. Mutta tässä lähemmäs kuuskymppisenä ihmisenä olen miettinyt, että eipä tuota kauaa mene, kun itsekin ehkä tarvitsen apua. Äitini on oman aikakautensa kasvatuksen uhri. Ei ole tiennyt virikehoidoista ja varhaiskasvatuksesta, vaan eli lapsuutensa sodan jaloissa. Totta kai se vaikuttaa luonteeseen. Piiskalla kasvatettu ja alistettu. Mies pisti turpaan perjantaisin, kun joi perjantaipullon. Ei silloin erottu.

Tuskinpa minäkään äitinä olen aina niin herttainen ja ihana ollut, että lapset into pinkeänä minua auttavat, jos auttavat. Omat mokani olen itsekin tehnyt oman aikakauteni kasvatuksen uhrina, kun luulin, että niin ja näin on oikein.

Sellaista se elämä on.

Vierailija

Äitini on 70-v ja vielä hyväkuntoinen. Tiedän kuitenkin, että meilläkin on tulevaisuudessa tuollaista. Äitini haukkuu aina kaikki asiakaspalvelijat eikä ole mihinkään tyytyväinen. Tiedän että vanhana hoitajilla tulee olemaan hänen kanssaan vaikeaa. Hän on haukkunut myös minut ja todennut että laittaisi välit poikki, kun olen niin kelvoton, mutta välittää vielä lapsistani.

Vierailija

Käviköhän tuolla terapeutilla mielessä, että aikoinaan lapsi saattoi viedä aikaa ja voimia äitinsä omalta elämältä, parisuhteelta, työltä, harrastuksilta jne. eikä silti äidillä käynyt edes mielessä, että hänen tulee hylätä tämä lapsi, koska se on niin hankala eikä sovi omaan elämäntilanteeseen lainkaan. Kun äiti ei olekaan kiva, kun vanhuus vie voimat, niin sitten voikin mennä terapeutille kuulemaan, että hei, ei sinulla ole mitään velvollisuuksia vanhuksia kohtaan, jos näistä ei ole enää hyötyä. Supista yhteydenpito minimiin ja toivo, että yhteiskunta kantaa vastuunsa.

Entä jos tuo äidistään valittaja miettisi toisin eli äiti elää todennäköisesti enää muutaman vuoden, millaisia haluan niiden vuosien olevan. Kelpaako minulle vain sellainen ihminen, joka tekee mitä minä sanon vai sallinko se, että äitinikin on ihminen virheineen ja pelkoineen kaikkineen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tuo äidistään valittaja miettisi toisin eli äiti elää todennäköisesti enää muutaman vuoden, millaisia haluan niiden vuosien olevan. Kelpaako minulle vain sellainen ihminen, joka tekee mitä minä sanon vai sallinko se, että äitinikin on ihminen virheineen ja pelkoineen kaikkineen.

Entä jos tällaista kestää vaikka 10 vuotta! Keski-ikäinen nainen hoitaa vanhaa äitiään, äiti vain valittaa, moittii, haukkuu ja kiroaa. Itse en kyllä tule jaksamaan, olen siis sama joka äsken kirjoitin 70-v äidistäni. Olen melko varma että äiti katkaisee välit lopullisesti jossain vaiheessa.

Käyttäjä5324
Seuraa 
Liittynyt25.4.2017

Vierailija kirjoitti:
Käviköhän tuolla terapeutilla mielessä, että aikoinaan lapsi saattoi viedä aikaa ja voimia äitinsä omalta elämältä, parisuhteelta, työltä, harrastuksilta jne. eikä silti äidillä käynyt edes mielessä, että hänen tulee hylätä tämä lapsi, koska se on niin hankala eikä sovi omaan elämäntilanteeseen lainkaan. Kun äiti ei olekaan kiva, kun vanhuus vie voimat, niin sitten voikin mennä terapeutille kuulemaan, että hei, ei sinulla ole mitään velvollisuuksia vanhuksia kohtaan, jos näistä ei ole enää hyötyä. Supista yhteydenpito minimiin ja toivo, että yhteiskunta kantaa vastuunsa.

Tilanteissa on se merkittävä ero, että äiti on hankkinut lapsen, ja täten ottanut hänet omalle vastuulleen. Päätös on ollut autonomisen yksilön tekemä.

Lapselta ei ole kukaan kysynyt että haluaako hän syntyä ja huolehtia synnyttäjästään tämän elämän loppuun asti. Vanhempi on aina vastuussa lapsestaan, mutta ei koskaan toisinpäin.

Jos lapsi haluaa huolehtia vanhemmistaan, niin se on hieno asia, ja jos suhde on läheinen ja rakastava, niin lapset yleensä haluavat. Mitään velvollisuutta ei ole.

Ärsyttää nämä ”sinusta on lapsena huolehdittu, maksa se takaisin” -argumentit.
En minäkään voi tunkea rahaa naapurin postiluukusta kysymättä ja vaatia häntä 50-vuoden päästä maksamaan takaisin, ja syyllistää siitä miten suuren uhrauksen olen tehnyt.

Ero toki se, että rahaa voi kieltäytyä vastaanottamasta, elämää ei.

Vierailija

Tuon äidistään kertoneen henkilön täytyy tehdä valinta, hoitaako enää yhtään äitiään vai ei, koska äiti ei varmastikaan enää parannu kovin hyvin, vaikka se olisi tietenkin kaikin puolin toivottavas. Valinnan teko ja päätöksessä pysyminen on tärkeää siksi, että silloin voimia vapautuu muuhun kuin jatkuvaan auttaako vaiko ei- pähkäilyyn.

Olin aikoinaan isäni kanssa samassa tilanteessa, välimme olivat aina olleet vaikeat, hän oli äärimmäisen hankala ja itsekeskeinen ja mitä vaikeaammaksi hänen sairautensa eteni, sitä hankalampi hän oli sekä minua että kotihoitoa kohtaan. Ymmärrän sen hänen omaa historiaansa vasten, ja siitä, että hän voi huonosti, myös henkisesti, varsinkin kun hän tiesi elämän vääjäämättä lähenevän loppuaan.
Olin aivan uuvuksissa, ja silloin tajusin, että minun on tehtävä valinta, ollako hänen apunaan vai ei. Päätin olla hänen apuna ja hoidin hänen asioitaan kotihoidon lisänä siitäkin huolimatta, että hän käyttäytyi välillä aivan räävittömästi minua kohtaan. Tsjusin myös sen, että olin ainoa, jolle hän pystyi purkamaan pahaa oloaan, enkä ottanut sitä enää henkilökohtaisesti. Kun olin päätöksen tehnyt, en enää pähkäillyt ja tuskaillut, kun oli aika mennä isän luokse, menin vain ja tein sen, mitä oli tarvis ja olin hänen kanssaan. Tämä helpotti suuresti.
Nämä ovat vaikeita tilanteita, varsinkin silloin kun välit vanhempaan ovat olleet aina hankalat ja mutkikkaat. Ymmärrän kertojaa hyvin.

Vierailija

Ymmärrän täysin. Äitisi on tuskin koskaan ollut kovin helppo ihminen. Vanhuuttaan asiat vaan ovat voimistuneet ja kaatuvat päällesi, koska käytännön apuasi tarvitaan. Se on raskasta. Tiedän. Tuntuu kohtuuttomalta, että sinun niskaasi kaatuu hänen ongelmansa. Tiedät varsin hyvin, että hän on tehnyt ongelmia omilla valinnoillaan ja olemalla ikävä ihminen. Muut eivät sitä ole sietäneet, mutta koet toki velvollisuudentuntoa -onhan hän äitisi.
Toivottavasti saat apua käytännön järjestelyiden kanssa ja pystyt itse pysymään mahdollisimman kaukana. Et halua rikkoa perhettäsi ja hänen vievän sinuakin mukana katkeruuteen. Tsemppiä. Pitkä välimatka on onneksi puolellasi. Kaikkien ongelmat eivät johdu vain vanhuudesta. Osa äideistäkin on vain epävakaita, niin surullista kuin se onkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat