Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?

Vierailija
18.05.2018 |

.

Kommentit (4751)

Vierailija
3221/4751 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Joo, mutta kun niistä on päästy, on vastassa uniikit lumihiutaleet someuhriutumisineen ja uusavuttomat, joille kaikki pitää selittää empaattisesti kädestä pidellen...

No eiköhän se tästäkin ketjusta ole tulltu ilmi, että ne on nimenomaan ne vanhemmat (50+) ihmiset ketkä on iha  kujalla. 

Tuostahan näkee, kuinka tietyille ihmisille jää ns. "levy päälle". Toistetaan niitä juttuja, joita on itse saanut kuulla nuorena. Olihan tällä palstalla joku jopa kutsunut nykynuoria "pullamössösukupolveksi" tajuamatta, että tämä on 60-70-luvuilla syntyneiden haukkumanimi. Eihän nykynuorista kukaan varmaan edes tiedä mitä pullamössö, eli tuo 70-luvun lasten lempijälkiruoka edes on.

Tätä uusavuttomuutta tyktään aina sysätä vähintään yhtä sukupolvea alemmas, mutta kyllä ihan objektiivisesti katsottuna, se koskee kyllä enimmäkseen tiettyä ikäluokkaa. Nyt yhtään omaa ikäluokkaani (kolmikymppiset) suosimatta, sanoisin että sitä avuttomuutta/ajattelemattomuutta/muuta sekoilua tapahtuu enimmäkseen vanhempien sukupolvien (50+) taholta.

Täällähän on pitkä lista juttuja heidän kommelluksistaan, esim. ei yhtään ajatella, että posti pitää jakaa, se ei vaan ilmesty keskiyön vaihduttua, burgeripaikka ei ole infopiste, myyjä ei päätä hintoja yms. Kyllä itse entisenä aspana voin sanoa, että jos kukaan alle 50v käyttäytyisi näin, pitäisin häntä jotenkin mt-ongelmaisena, tai narkkarina tms. mutta sitä vanhemmilta ihmisiltä tätä osaa jo odottaa. Ei kaikki tästä ikäluokasta tietenkään näin käyttäydy, mutta ne ketkä käyttäytyvät, ovat lähes poikkeuksetta siihen kuuluvia.

Se pullamössö on kyllä joku 40 - 50-lukujen herkku, jossa pullaa liotettuna kahvikupissa. 70-luvulla oli ihan jacky-makupalat, jätskit ja suklaapatukat lasten herkkua.

Niin taitaa olla, mutta kylläpä silti mahtaisi tulla ihmettelyä, kun alkaisi kutsua 40-50-luvulla syntyneitä ”pullamössösukupolveksi” :D

Vierailija
3222/4751 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo pitkän aikaa, varmaan 15-20 vuotta, jolloin sähköpostien automaattivastaukset eivät vielä olleet kovin yleisiä.

Olin lomalla ja jättänyt poissaolostani automaattivastauksen. Lomalta palattuani huomasin, että asiakas oli kysynyt sähköpostissaan jotakin. Hetken kuluttua hän oli lähettänyt uuden viestin, missä hän raivostuneen oloisesti totesi, että olisin voinut samalla vaivalla vastata hänen kysymykseensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/4751 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalle yritin selittää, että jos oksentaa verta, ulostaa verta, silmät ovat turvonneet ja ihoon on tullut äkillisiä muutoksia rakkuloina ja turvotuksena, pitäisi hakeutua heti päivystykseen.

Ai sulla on menoa kaupungille ja et nyt ehdi... okei okei no suosittelisin kyllä nyt erittäin vahvasti... Ahaa okei no kirjaan oireesi sitten ylös...

Että hyvää kaupunkireissua vaan. :D Kyseessä siis ihan normaali nuorehko henkilö, mutta eihän me ketään pakoteta.

(Muutin yksityiskohtia ettei tunnista edes itse itseään)

Ja lukemattomia muita vastaavia tapauksia. Mutta minä kun en ole lääkäri, niin mistäs minä voin mitään tietää! :D Pitäisi saada heti nyt kuulla lääkärin mielipide (joka sanoisi tismalleen samaa)juuri sen erikoislääläkärin jonka kanssa hoitaa muuhun liittyvää sairauttaan. No ei vaan onnistu, kun emme ole se päivystys, jonne olisi ehdottomasti tarve mennä noin vakavien oireiden kanssa...

Monta kertaa olen huolissani selannut, onko potilas joutunut seuraavien päivien aikana ambulanssilla sairaalaan tai jopa kuollut. Joskus esittelen esimerkkejä mitä voi käydä pahimmillaan, vaikka yleensä tyynnyttelen enemmän, tuollaisissa tapauksissa vaikka mieluunmin jossittelee kauhukuvia. Joitain kertoja lopulta peloittelun jälkeen kun sinne päivystykseen on sitten hakeuduttu, on tullut ilmi esimerkiksi keuhkoveritulppa, joka oli jo siinä vaiheessa, ettei kohta olisi ollut mitään tehtävissä.

Kuunnelkaa sitä sihteeriä kun soitatte sairaalaan, vaikka hän olisi kuinka ei-lääkäri tai edes hoitaja, on meillä harjaantunut jo aika hyvä vainu siitä, koska olette oikeasti vaarassa. Me puhumme lukemattomien potilaiden, hoitajien ja lääkärien kanssa päivittäin, joista ihan joka päivä oppii jotain uutta taas. Jos olen epävarma niin ei hätää, sitten käyn kysymässä hoitohenkilökunnalta, joskus tilanne on tuttu ja aivan yksiselitteinen. Välitämme teistä ihan oikeasti, emme me kiusallaan päivystykseen ohjaa.

Vierailija
3224/4751 |
23.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että ei voi saada hyvitystä ja uutta tuotetta yhtäaikaa. 

Eli jos ostat vaikka maljakon ja huomaat, että siinä on naarmu, voit saada siitä jo kassalla jonkun alennuksen. Jos vaikka huomaat sen vasta kotona, voit myös palauttaa, tai vaihtaa sen.

On tullut vastaan jo useampikin asiakas, jotka vaihtavat uuteen tuotteeseen, tai jopa saavat rahat takaisin ja sen jälkeen vielä pyytävät alennusta. Öööhh.. mutta sähän siis sait ihan priimakuntosen tuotteen tilalle, eli mistäs tätä hyvitystä nyt maksetaan? Alennushan annetaan silloin, jos asiakas suostuu ostamaan tämän viallisen, mutta silti käyttökelpoisen tuotteen. Sitä ei siis kuulu saada mistään "mielipahasta", kun tuote on jo vaihdettu. Varsinkin, jos asiakas on perunut kaupan, tilanne on ihan absurdi, koska sehän tarkoittaa, että kassa joutuisi palautuksen lisäksi antamaan sieltä kassasta lisää rahaa asiakkaalle ikäänkuin palkkioksi :D

Lyö se alennus kassaan ennen kuin palautat rahat jos kerran sitä vaativat.

Vierailija
3225/4751 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä asiakaspalvelussa ja asiakas soitti hätääntyneenä koska oli saanut laskun. Avasin laskun jossa ei mielestäni ollut mitään kummallista vaikka tarkistin vielä asiakkaan tilaushistorian. Asiakas intti, että laskun summa on liian suuri ja tästä pääsimme keskusteluun, että summa on täsmälleen sama kuin hänen tilaamiensa tuotteiden yhteenlaskettu summa, joka näkyy myös tilausvahvistuksessa. Jouduin vääntämään rautalangasta kuinka kaupastakin maitoa halutessa voi valita ostaako sitä vai ei ja jos päättää ostaa niin saa valita eri vaihtoehdoista mieleisensä, jonka jälkeen maito pitää lopulta maksaa. Vasta tämä sai asiakkaan käsittämään asian.

Parin päivän päästä asiakas saapui toimistolle ja vaati saada apua tilaamiensa tuotteiden kanssa. En tiennyt mitä odottaa joten päätin kutsua esimieheni jo valmiiksi paikalle. Asiakas oli tilannut toiselta yritykseltä erilaisia tuotteita eikä osannut käyttää niitä ja halusi, että me hoidamme tuotteiden asennuksen, käyttökoulutuksen sun muut. Totesimme, että hänen tulisi olla yhteydessä siihen yritykseen josta on vekottimensa tilannut, koska ne eivät kuulu meidän valikoimaamme ja oikeasta yrityksestä apu todennäköisesti löytyy helpoiten. Asiakas turhautui ja kaivoi nyt taskustaan papereita joita tyrkytti meille. Paperit olivat hänen henkilökohtaisia laskujaan, jotka eivät liittyneet meihin millään tavalla ja opastimme olemaan yhteydessä laskun lähettäneeseen tahoon.

Asiakas oli kiukkuinen kun emme tarjonneet hänelle kuuluma hyvää palvelua ja syytti vielä loppuun rasisteiksi.

Vierailija
3226/4751 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa olen huolissani selannut, onko potilas joutunut seuraavien päivien aikana ambulanssilla sairaalaan tai jopa kuollut.

Siis olet urkkinut jonkun potilaan yksityisiä tietoja ilman syytä? Tiedäthän, että se on rikos?

Vierailija
3227/4751 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin eräässä nettikaupassa töissä ja siellä sai viikoittain selittää asiakkaille, miksi oma osoite pitää olla oikein, jos haluaa paketin saada.

Jatkuvasti tuli tilauksia, joissa osoiteesta esim puuttuu kokonaan talon numero, kirjoitettu esim "Mannerheimintie, Helsinki" Lähepä siitä postinjakajana etsimään. Nämä tilaukset laitettiin pauselle ja asiakkaalle soitettiin/laitettiin sähköpostia osoitteen selvittämiseksi. Moni vaan ei tajunnut lainkaan miten mikään toimii "joo se on ihan helppo, siinä S-marketin kohalla eteenpäin ja sit käännytään, ku näkyy se iso kivi" No me ei niitä paketteja lähetä polkemaan ympäri Suomea vaan kuljetuksen hoitaa yritys nimeltä Posti, jotka kyllä tarvii sun koko osoitteen. 

Joskus osoite oli ihan päin seiniä, mutta ei mitenkään meille ilmiselvällä tavalla, eli esim. talon tai oven numero oli väärä. Näissäkin tilanteissa asiakas ei vältämättä tajunnut tehneensä mitään virhettä vaan sai kuunnella valitusta tyyliin "No oishan tosta pitäny tajuta" Siis tajuta mitä? Että 9 tarkoittaakin oikeesti numeroa 8? Mitä?! :D Se on varmaan nyt isketty sinne kasin postiluukkun, että helpoiten käyt sieltä kysymässä, onko tullu ylimäärästä postia. 

Musta tuntuu, että ainakin osa näistä on jotain vainoharhasia, ketkä ei halua omaa osoitettaan kenenkään tietoon. Vähän sama, kun tässäkin ketjussa näkyneet tyypit, ketkä ei halua kertoa sotuaan jollekin puhelinoperaattosin asiakaspalvelijalle. Vähän vaikeaa on vaan palveluiden tarjoaminen, jos ei anna henkilö- ja yhteystietoja.

Vierailija
3228/4751 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaalle yritin selittää, että jos oksentaa verta, ulostaa verta, silmät ovat turvonneet ja ihoon on tullut äkillisiä muutoksia rakkuloina ja turvotuksena, pitäisi hakeutua heti päivystykseen.

Ai sulla on menoa kaupungille ja et nyt ehdi... okei okei no suosittelisin kyllä nyt erittäin vahvasti... Ahaa okei no kirjaan oireesi sitten ylös...

Että hyvää kaupunkireissua vaan. :D Kyseessä siis ihan normaali nuorehko henkilö, mutta eihän me ketään pakoteta.

Ja lukemattomia muita vastaavia tapauksia. Mutta minä kun en ole lääkäri, niin mistäs minä voin mitään tietää! :D Pitäisi saada heti nyt kuulla lääkärin mielipide (joka sanoisi tismalleen samaa)juuri sen erikoislääläkärin jonka kanssa hoitaa muuhun liittyvää sairauttaan. No ei vaan onnistu, kun emme ole se päivystys, jonne olisi ehdottomasti tarve mennä noin vakavien oireiden kanssa...

Monta kertaa olen huolissani selannut, onko potilas joutunut seuraavien päivien aikana ambulanssilla sairaalaan tai jopa kuollut. Joskus esittelen esimerkkejä mitä voi käydä pahimmillaan, vaikka yleensä tyynnyttelen enemmän, tuollaisissa tapauksissa vaikka mieluunmin jossittelee kauhukuvia. Joitain kertoja lopulta peloittelun jälkeen kun sinne päivystykseen on sitten hakeuduttu, on tullut ilmi esimerkiksi keuhkoveritulppa, joka oli jo siinä vaiheessa, ettei kohta olisi ollut mitään tehtävissä.

Kuunnelkaa sitä sihteeriä kun soitatte sairaalaan, vaikka hän olisi kuinka ei-lääkäri tai edes hoitaja, on meillä harjaantunut jo aika hyvä vainu siitä, koska olette oikeasti vaarassa. Me puhumme lukemattomien potilaiden, hoitajien ja lääkärien kanssa päivittäin, joista ihan joka päivä oppii jotain uutta taas. Jos olen epävarma niin ei hätää, sitten käyn kysymässä hoitohenkilökunnalta, joskus tilanne on tuttu ja aivan yksiselitteinen. Välitämme teistä ihan oikeasti, emme me kiusallaan päivystykseen ohjaa.

Mistä ihmeestä olet selannut että onko potilas tullut sairaalaan??????

Selaat potilaskansioita vai mitä ihmeen tiedotuspalstaa??? Potilastietoja saa katsoa VAIN hoitoa antava/hoitoon osallustuva ja sen jälkeen kun puhelin suljetaan, sinä ET enää osallistu potilaan hoitoon muuten kuin kirjaamalla tiedot sinne kantaan. Piste!

Vierailija
3229/4751 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Suomessa hoitoonohjaus on nuuskivien, ei edes hoitajien käsissä.

Ei mikään ihme että lääkärille on niin vaikea päästä kun osastosihteerit päättää kuka on oikeasti sairas ja kuka ei.

3230/4751 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Th voi katsoa hänen kanssa asioineen henkilön tietoja myöhemmin, JOS se liittyy potilaan hoitoon.

Itse ainakin kävin useinkin katsomassa minulle kuuluvien potilaiden tietoja, esim. onko labrat otettu jne. Tarvittaessa soitan perään ja muistutan.

Mielestäni tämä kuuluu hyvään hoitoon ja terveysasemalla näkee valitettavasti ihan liikaa sitä, että potilassuhde alkaa kun hoidettava astuu huoneeseen ja päättyy, kun hän kävelee huoneesta ulos. Kukaan ei perehdy potilaan hoitohistoriaan ja muodosta kokonaiskuvaa siltä pohjalta. Lääkärit eivät ehdi lukea potilaskirjauksia kuin ihan viimeisimmät, ellei Th ole paikalla ja briiffaa että hei, tällä oli tällaista ja tällaista.

Erityisesti eläkeläiset ovat usein aika kujalla, eivätkä osaa kertoa oireistaan johdonmukaisesti. Jos hoito olisi sen varassa, mitä joku dementti mummo itse kertoo, hoito olisi tosi heikolla pohjalla.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
3231/4751 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia joka tekisi mieli selittää mutta ei sentään kehtaa:

Ei, me emme ole sulkeneet toimipisteitämme sen takia että olemme niin kehvelin vastuullinen toimija viruksen suhteen, vaan sen takia että meidän kassamme on rutikuiva ja konkurssi on ihan nurkan takana kun myymälöidemme asiakasvirta on n. sadasosa siitä mitä se oli ennen, ja omistaja on vetänyt rahaa sitä mukaa kuin sitä on tullut, ilman mitään varmuusvaraa (mikä olisi ollut realistinen vaihtoehto mutta kun ei).

Vierailija
3232/4751 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Etkö sen vertaa ammatissasi ymmärrä, että sulla ei ole minkäänlaista oikeutta avata seuraavina päivinä potilaan papereita vain katsoaksesi, onko hän nyt sairaalassa vai kuollut.

Vierailija
3233/4751 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lasku tulee maksaa. 

Olen hiljattain verkkokauppaa hoitaessani tutustunut ihan uuteen ilmiöön, jossa ihmiset tahallaan panttaavat sitä laskun maksamista ikäänkuin kostona firmalle jostain kokemastaan vääryydestä. Siis eihän tässä tapahdu muuta, kun lisäkuluja asiakkaalle.

Moni näyttää olevan jotenkin epäluuloinen laskun maksamisesta ennen, kuin paketti on saapunut, tajuamatta, että suurin osa verkko-ostoksista ja kaikki ns. "fyysisessä liikkeessä" tehdyistä ostoksista maksetaan kassalla. Se laskun maksaminen ei ole sen "vaarallisempaa", kuin kassalla maksaminen, sillä kuluttajalla on silti samat oikeudet: jos mene vaikka prismaan ja ostat kahvinkeittimen, maksat sen sovittuna aikana (eli tässä tapauksessa kassalla) ja jos kotona huomaat sen olevan rikki, tee valitus niin saat tietysti rahat takaisin, tai uuden tilalle. Ei siis niin, että haet sen sieltä, menen kotiin keittämään kahvit ja sitten vasta tulet maksamaan, kun olet ihan varma, että hyvää sumppia oli.

Näille "huolestujille" on isot laskutusfirmat tulleet jonkin verran vastaan, eli monessa voi paketin myöhästyessä pyytää eräpäivän siirtoa. Sinänsä ihan hyvä palvelu.

Tästä pitää silti tietty ilmoittaa ennen eräpäivän menemistä, mutta silti tulee lähes viikoittain viestejä tyyliin "tilasin teiltä 3kk sitten ja en saanut pakettia, nyt tuli ulosottomieheltä lasku, että hoitakaas se". No itse olisin ollut viimeistään jo n. viikon myöhästymisen jälkeen yhteydessä ja jos maksun on annettu mennä laskuttajalta (2. firma) perintäfirmalle (3. firma) ja lopulta ulosottoon (4. firma) mä en voi täältä päästä sitä mitenkään enää napsauttaa pois.

Moni jotenkin ajattelee, että kun laskua ei maksa koko kauppaa ei ole vielä olemassakaan, mutta ei se näin mene. Lasku pitää siis, ihan aina, maksaa eräpäivään mennessä ellei ole toisin sovittu. Tämä pätee siis myös silloin, jos tuote ei vastaa odotuksia, mutta silloin se pitää vaihtaa/palauttaa jolloin saa rahat takaisin. Jos laskun jättää ihan ilmoittamatta vaan maksamatta, siitäei aiheudu harmia kun asiakkaalle itselleen. 

Ja se laskun maksamatta jättäminen ei tosiaan ole mikään henkilökohtainen näpäytys sille yhdelle asiakaspalvelijalle, tyyliin "hähää ettepäs saakaan rahojani!", sillä kun se jossain Ruotsissa olevalta palvelimelta lähtevä, tekoälyn kirjoittama, automaattinen maksumuistutus sinulle tulee, ei se aspa edes saa tietää siitä.

Mä en tiedä miksi niinkin moni asiakas elää kuvitelmassa, että lasku ei velvota heitä mihinkään. Jos jotain vikaa on, siitä pitää ilmoittaa ja se hoidetaan sitten hyvityksenä myöhemmin, mutta ei sitä laskua voi vaan jättää maksamatta, ellei niin erikseen käsketä. Ja moni myös ihan suoraan sanoo ettei "uskalla" maksaa laskua. Miten nää ihmiset käy kaupassa, koska ethän sä sielläkään tiedä onko vaikka joku kodinkone rikki, ennen kuin pääset kotiin.

Tää ajattelumalli on outo siksikin, että netissä tämä menee vielä perinteisesti ihan toisinpäin: vielä kymmenisen vuotta sitten moni firma ei edes suostunut lähettämään pakettia, ennen kuin tilaus oli maksettu. Moni pienempi firma tekee näin edelleen, koska tässä on kauppiaalle aika iso riski lähetellä tuotteita joista ei ole vielä maksettu. Näitä myöhemmän maksuajan hommia hoitaa lähinnä vain isojen laskutusfirmojen (esim. Klarna) kanssa tekemisissä olevat liikkeet. Ja niissäkään se lasku ei ole joku "maksa, kun olet tyytyväinen" takuu, ellei niin ole erikseen luvattu, vaan asiakas on ihan oikeasti firmalle velkaa nuo rahat eräpäivään mennessä. Muuten on kyseessä varkaus. Ja tämä pätee silloinkin, kun se tuote on ihan p*erseestä, tai paketti hukkuu ja ei ikinä saavu perille. Tällöin vaan on asiakkaan vastuulla ilmoittaa tästä, niin firma hoitaa hyvityksen. Eli kannattaa se lasku maksaa p*askastakin tai myöhästyneestä tuotteesta: voin sanoa, että on huomattavan paljon helpompaa saada kaupalta hyvitys rikki menneestä/kadonneesta tuotteesta, joka on jo maksettu, kun jättää lasku maksamatta ja sanoa ulosottomiehelle "no mut se paketti oli myöhässä". Se laskun viivyttäminen on paljon riskialttiimpaa, kun sen maksaminen. 

Vierailija
3234/4751 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä asiakaspalvelussa ja asiakas soitti hätääntyneenä koska oli saanut laskun. Avasin laskun jossa ei mielestäni ollut mitään kummallista vaikka tarkistin vielä asiakkaan tilaushistorian. Asiakas intti, että laskun summa on liian suuri ja tästä pääsimme keskusteluun, että summa on täsmälleen sama kuin hänen tilaamiensa tuotteiden yhteenlaskettu summa, joka näkyy myös tilausvahvistuksessa. Jouduin vääntämään rautalangasta kuinka kaupastakin maitoa halutessa voi valita ostaako sitä vai ei ja jos päättää ostaa niin saa valita eri vaihtoehdoista mieleisensä, jonka jälkeen maito pitää lopulta maksaa. Vasta tämä sai asiakkaan käsittämään asian.

Parin päivän päästä asiakas saapui toimistolle ja vaati saada apua tilaamiensa tuotteiden kanssa. En tiennyt mitä odottaa joten päätin kutsua esimieheni jo valmiiksi paikalle. Asiakas oli tilannut toiselta yritykseltä erilaisia tuotteita eikä osannut käyttää niitä ja halusi, että me hoidamme tuotteiden asennuksen, käyttökoulutuksen sun muut. Totesimme, että hänen tulisi olla yhteydessä siihen yritykseen josta on vekottimensa tilannut, koska ne eivät kuulu meidän valikoimaamme ja oikeasta yrityksestä apu todennäköisesti löytyy helpoiten. Asiakas turhautui ja kaivoi nyt taskustaan papereita joita tyrkytti meille. Paperit olivat hänen henkilökohtaisia laskujaan, jotka eivät liittyneet meihin millään tavalla ja opastimme olemaan yhteydessä laskun lähettäneeseen tahoon.

Asiakas oli kiukkuinen kun emme tarjonneet hänelle kuuluma hyvää palvelua ja syytti vielä loppuun rasisteiksi.

Kuulostaa ihan joltain mielenterveysongelmilta. Minulla oli asiakas joka käyttäytyi kuin tuossa viimeisessä jutussa, paljastui mieleltään sairaaksi.

Vierailija
3235/4751 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä nuorisotalolla ja sain kokeilla erilaisia asioita laidasta laitaan. Yksi erikoisimmista oli toimia tuottajan edustajana musiikkivideoiden tuottamisessa. Käytännössä siis tepastelin ilman mitään muuta järjellistä tehtävää kuin seurata kuvauksia suunnilleen kahdeksan tuntia päivässä (ja enemmänkin, kun meni ylitöiksi) erilaisten wannabe-bändien vanavedessä. Kun minulta aina kysyttiin, että mitä teen siellä niin yritin aina vaan selittää mahdollisimman selkeäsanaisesti, että edustan tuottajaa ja minut on määrätty kuvauksiin koko siksi ajaksi, kun kuvataan. Todellisuudessa minä siis vain häröilin siinä tilassa ja olin myös todella nuoren ellen jopa alaikäisen näköinen ja tunsin osan joidenkin bändien jäsenistä esim kavereiden kautta ja useimmille minun läsnäolo oli joko täysin käsittämätöntä tai huvittavaa, varsinkin, kun edustin tuottajaa. Yhdessä tilassa esim. minulla ei ollut edes tuolia istua noiden kaikkien tuntien ajaksi, lähinnä sitten seurailin tilannetta seisoaltani tai otin kuvia omalla kamerallani itselleni. Sitten siellä joku puolituttu henkilö kyseli, että enkö voi olla vain osan aikaa paikalla ja yritti ymmärtää mikä on tehtäväni siellä kaikkien niiden tuntien ajan, kun en itsekään tiennyt sen paremmin. Sitä olisi pitänyt sitten selittää heille kaikille järjellisillä sanoilla mutta hämäräksi se jäi kaikille osapuolille. Kysyin vielä itsekin puhelimitse tuottajalta asiasta mutta sieltä tuli tiukka ja totaalinen paikalla pysymiskäsky. Toisessa sessiossa bändin jäsenet yrittivät viihdyttää minua parhaansa mukaan. Todella outo asia oli olla se mitä olin ja vielä oudompi, kun sitä yritti selittää niille tyypeille. En usko, että imagoni oli uskottava siihen mutta loppua kohti sain enemmän itseluottamusta, koska sain vedettyä ne kaikki tunnit niissä paikoissa kunnialla loppuun. Sain luotua kaverillisemmat suhteen bändin jäseniin ja sitä kautta lisää uskottavuutta siihen mitä oli meneillään.

Vierailija
3236/4751 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hiljattain verkkokauppaa hoitaessani tutustunut ihan uuteen ilmiöön, jossa ihmiset tahallaan panttaavat sitä laskun maksamista ikäänkuin kostona firmalle jostain kokemastaan vääryydestä. Siis eihän tässä tapahdu muuta, kun lisäkuluja asiakkaalle.

Moni näyttää olevan jotenkin epäluuloinen laskun maksamisesta ennen, kuin paketti on saapunut, tajuamatta, että suurin osa verkko-ostoksista ja kaikki ns. "fyysisessä liikkeessä" tehdyistä ostoksista maksetaan kassalla. Se laskun maksaminen ei ole sen "vaarallisempaa", kuin kassalla maksaminen, sillä kuluttajalla on silti samat oikeudet: jos mene vaikka prismaan ja ostat kahvinkeittimen, maksat sen sovittuna aikana (eli tässä tapauksessa kassalla) ja jos kotona huomaat sen olevan rikki, tee valitus niin saat tietysti rahat takaisin, tai uuden tilalle. Ei siis niin, että haet sen sieltä, menen kotiin keittämään kahvit ja sitten vasta tulet maksamaan, kun olet ihan varma, että hyvää sumppia oli.

Näille "huolestujille" on isot laskutusfirmat tulleet jonkin verran vastaan, eli monessa voi paketin myöhästyessä pyytää eräpäivän siirtoa. Sinänsä ihan hyvä palvelu.

Tästä pitää silti tietty ilmoittaa ennen eräpäivän menemistä, mutta silti tulee lähes viikoittain viestejä tyyliin "tilasin teiltä 3kk sitten ja en saanut pakettia, nyt tuli ulosottomieheltä lasku, että hoitakaas se". No itse olisin ollut viimeistään jo n. viikon myöhästymisen jälkeen yhteydessä ja jos maksun on annettu mennä laskuttajalta (2. firma) perintäfirmalle (3. firma) ja lopulta ulosottoon (4. firma) mä en voi täältä päästä sitä mitenkään enää napsauttaa pois.

Moni jotenkin ajattelee, että kun laskua ei maksa koko kauppaa ei ole vielä olemassakaan, mutta ei se näin mene. Lasku pitää siis, ihan aina, maksaa eräpäivään mennessä ellei ole toisin sovittu. Tämä pätee siis myös silloin, jos tuote ei vastaa odotuksia, mutta silloin se pitää vaihtaa/palauttaa jolloin saa rahat takaisin. Jos laskun jättää ihan ilmoittamatta vaan maksamatta, siitäei aiheudu harmia kun asiakkaalle itselleen. 

Ja se laskun maksamatta jättäminen ei tosiaan ole mikään henkilökohtainen näpäytys sille yhdelle asiakaspalvelijalle, tyyliin "hähää ettepäs saakaan rahojani!", sillä kun se jossain Ruotsissa olevalta palvelimelta lähtevä, tekoälyn kirjoittama, automaattinen maksumuistutus sinulle tulee, ei se aspa edes saa tietää siitä.

Mä en tiedä miksi niinkin moni asiakas elää kuvitelmassa, että lasku ei velvota heitä mihinkään. Jos jotain vikaa on, siitä pitää ilmoittaa ja se hoidetaan sitten hyvityksenä myöhemmin, mutta ei sitä laskua voi vaan jättää maksamatta, ellei niin erikseen käsketä. Ja moni myös ihan suoraan sanoo ettei "uskalla" maksaa laskua. Miten nää ihmiset käy kaupassa, koska ethän sä sielläkään tiedä onko vaikka joku kodinkone rikki, ennen kuin pääset kotiin.

Tää ajattelumalli on outo siksikin, että netissä tämä menee vielä perinteisesti ihan toisinpäin: vielä kymmenisen vuotta sitten moni firma ei edes suostunut lähettämään pakettia, ennen kuin tilaus oli maksettu. Moni pienempi firma tekee näin edelleen, koska tässä on kauppiaalle aika iso riski lähetellä tuotteita joista ei ole vielä maksettu. Näitä myöhemmän maksuajan hommia hoitaa lähinnä vain isojen laskutusfirmojen (esim. Klarna) kanssa tekemisissä olevat liikkeet. Ja niissäkään se lasku ei ole joku "maksa, kun olet tyytyväinen" takuu, ellei niin ole erikseen luvattu, vaan asiakas on ihan oikeasti firmalle velkaa nuo rahat eräpäivään mennessä. Muuten on kyseessä varkaus. Ja tämä pätee silloinkin, kun se tuote on ihan p*erseestä, tai paketti hukkuu ja ei ikinä saavu perille. Tällöin vaan on asiakkaan vastuulla ilmoittaa tästä, niin firma hoitaa hyvityksen. Eli kannattaa se lasku maksaa p*askastakin tai myöhästyneestä tuotteesta: voin sanoa, että on huomattavan paljon helpompaa saada kaupalta hyvitys rikki menneestä/kadonneesta tuotteesta, joka on jo maksettu, kun jättää lasku maksamatta ja sanoa ulosottomiehelle "no mut se paketti oli myöhässä". Se laskun viivyttäminen on paljon riskialttiimpaa, kun sen maksaminen. 

Minun mielestä nuo koko laskulle myymiset saisi unohtaa. Eri asia jotkut yrityskaupat tms. mutta ihan tuntemattomille yksityishenkilöille tavaran lähettely ilman maksua on aika riskaabelia. Silti nämä asiakkaat luulee, että he tässä muka ottaa jonkun suuren riskin, kun tilaavat tavaraa. Se ostopäätös tulee olla jokatapauksessa tehty siinä kassalla, oli maksutapa mikä tahansa. Se lasku on olemassa, vaan siksi että jos on vaikka palkkapäivä ylihuomenna ja tänään pitää silti tilata. Mutta jokatapauksessa siinä kassalla maksaa ollaan jo luvattu. Ei niin että yhtäkkiä sanotaan "emmä haluu". Siksi kannatan sitä, että kaikki maksettaisiin heti verkkokaupan kassalla. Jos ei ole sillä hetkellä rahaa ja on ihan välttämätöntä tilata, niin voi maksaa sitten vaikka luottokortilla. Laskulla ei muutenkaan voi maksaa, jos ei ole luottotiedot kunnossa, niin tuon ei pitäisi olla ongelma.

Vierailija
3237/4751 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maidoton =/= laktoositon.  Onko "maidoton" tässä asiakkaan vai kirjoittajan termi?

Nämä tuntuu menevän aika monelta iloisesti sekaisin.

Ruotsinlaivalla kyselin, onko lihapullissa maitoa, koska yksi seurueen lapsista oli maito-allergikko. Ja siis nimenomaan allerginen maidon proteiinille ja jopa anafylaksian riski olemassa.

Kokki ilmoitti iloisena, että ovat hyla. Että kyllä voi syödä!

Uskomatonta, miten tietämättömiä jopa kokit /tarjoilijat voivat olla. Eikö nuo asiat sisälly koulutukseen? Joku tietämätön idiootti voi tappaa asiakkaansa. Mitä näille siellä ravintola-alan koulussa oikein opetetaan, jos ei edes ymmärretä perusasioita raaka-aineista?

Mulla oli tosi outo kokemus, kun lapsella epäiltiin maitoallergiaa, niin terveysasemalla hoitaja sanoi, että kysytte vaan kaupasta niitä hyla-tuotteita. Itse kyllä tiesin allergian ja intoleranssin eron, joten jäi hylat ostamatta, mutta että hoito-ohjeena annettiin tällaista... ihan veti sanattomaksi.

Vierailija
3238/4751 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä nuo koko laskulle myymiset saisi unohtaa. Eri asia jotkut yrityskaupat tms. mutta ihan tuntemattomille yksityishenkilöille tavaran lähettely ilman maksua on aika riskaabelia. Silti nämä asiakkaat luulee, että he tässä muka ottaa jonkun suuren riskin, kun tilaavat tavaraa. Se ostopäätös tulee olla jokatapauksessa tehty siinä kassalla, oli maksutapa mikä tahansa. Se lasku on olemassa, vaan siksi että jos on vaikka palkkapäivä ylihuomenna ja tänään pitää silti tilata. Mutta jokatapauksessa siinä kassalla maksaa ollaan jo luvattu. Ei niin että yhtäkkiä sanotaan "emmä haluu". Siksi kannatan sitä, että kaikki maksettaisiin heti verkkokaupan kassalla. Jos ei ole sillä hetkellä rahaa ja on ihan välttämätöntä tilata, niin voi maksaa sitten vaikka luottokortilla. Laskulla ei muutenkaan voi maksaa, jos ei ole luottotiedot kunnossa, niin tuon ei pitäisi olla ongelma.

Ei pidä paikkaansa. Mulla ei ole luottotietoja, enkä omista luottokorttia, eikä myöskään verkkopankkitunnuksia. Niin laskulla on AINOA tapa ostaa nettikaupasta. Klarnaa käyttävän kanssa tämä ainakin mulla onnistuu. Itse olen toistasataa tuotetta ostanut näin.

En tietenkään väitä, että jokapuolella kävisi näin, mutta kun hoitaa laskut ajallaan, homma on ainakin mulla toiminut.

Joskus en saanut hetkeen tilattua, koska olin omaa tyhmyyttäni unohtanut yhden laskun.

Sillon laskutapaa valitessa ei huolinut laskutus vaihtoehtoa.

Vierailija
3239/4751 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. En myöskään palauttele tilaamiani tuotteita.

T.3371

Vierailija
3240/4751 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Mulla ei ole luottotietoja, enkä omista luottokorttia, eikä myöskään verkkopankkitunnuksia. Niin laskulla on AINOA tapa ostaa nettikaupasta. Klarnaa käyttävän kanssa tämä ainakin mulla onnistuu. Itse olen toistasataa tuotetta ostanut näin.

En tietenkään väitä, että jokapuolella kävisi näin, mutta kun hoitaa laskut ajallaan, homma on ainakin mulla toiminut.

Joskus en saanut hetkeen tilattua, koska olin omaa tyhmyyttäni unohtanut yhden laskun.

Sillon laskutapaa valitessa ei huolinut laskutus vaihtoehtoa.

Nyt on kyllä vähän hankala uskoa, että jollain ei ole verkkopankkitunnuksia, jos kuitenkin netin käyttö on niin hallussa, että siellä ostoksiakin tehdään. Jopa meidän 93v isoäidillä on ne olemassa, vaikka ei niitä käytäkään. Missä sä edes nykyään edes maksat ne laskut, jos ei tunnuksia ole? Eikö niiden harvojen olemassaolevien maksuautomaattien käytöstä vielä veloiteta.

Tässä on nyt kyseessä ihan sinun oma valintasi tyyliin "ovi pitäisi avata, mutta minä en käytä kahvaa" no sitpä et käytä. Taitaa jäädä ovi avaamatta.