Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
vuodesta toiseen jatkuva maidoton-laktoositon-hyla jankkaus.
ääriesimerkkinä se idiootti joka kovaan ääneen huutaen nosti hirveän äläkän siitä että ruokapöydässä oleva ingmariini sisältää maitoa ja hän ei voi käyttää sitä koska hänellä on maidoton ruokavalio ja nyt on juurihetisamallasekunnilla löydyttävä täysin maidotonta margariinia. Mutta ei tarjolla olevaa kasviöljykeijua koska se on pahaa. Halusi oivariinia koska se on hyla....
Tämän maidottoman ruokavalion takia mukana oli myös omat emmentaljuustot sillä juustopaketissa lukee laktoositon koska hän oli arvannut ettei kuitenkaan ole mitään sopivaa ruokaa tarjolla aamiasella koska emmehän me osaa huomioida ruokarajotteisia.
Maidoton =/= laktoositon. Onko "maidoton" tässä asiakkaan vai kirjoittajan termi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkani nettisivulla on mainittu, että asiakaspalvelumme alkaa tiettynä kellonaikana. Silti porukka tulee pimpottelemaan jo puolikin tuntia aikaisemmin , kun pitäisi päästä sisään odottamaan (=eli kailottamaan kännykkään metrin etäisyydelle meistä). Sitten valittavat, että 'ei teidän nettisivulla kerrota, että sisään ei pääse aikaisemmin".
--> pääseekö Citymarkettiin sisään jo puoli tuntia ennen avaamisaikaa? Tai verovirastoon?
En tiedä mikä tämä paikka on, mutta viestistä tuli minulle vahva tunne, että asiakkaat ovat oikeassa ja informointinne on jotenkin epäloogista ja korjattavissa, mutta ette sitä jostain syystä korjaa... Miksi ihmeessä kukaan asiakas tulisi huvikseen seisoskelemaan 30 minuutiksi etukäteen?
Minäkin olen joskus ollut liian ajoissa, kun laboratorion kotiin lähettämässä lapussa luki virheellinen kellonaika ja heidän nettisivuillaan oli toinen. Miksi tarkistaisin asian netistä, kun olen ihan kotiin asti saanut lapun, jossa lukee, että labra aukeaa aikaisin? Tietenkin se ärsytti.
Asiakkaille joutuu joskus selittämään sitä, että labra ei lähetä niitä lappuja. Me ei voida vaikuttaa kirjeiden sisältöön, vaikka niiden sisältö olisi täyttä roskaa. Kirjeistä vastaa hoitoyksikkö, eikä meiltä tulevaa palautetta suostuta niissä kuuntelemaan. Todella hauskaa kun asiakkaalle lähtee kotiin paperi jossa mainitaan ajanvarauksesta labraan, eikä meille edes ole mahdollista varata aikaa.
Vierailija kirjoitti:
3. Ne samat asiakkaat joille joutuu asiamiespostissa selittämään lähes viikoittain kuinka en voi luovuttaa puolison, tyttären, salarakkaan, kummin kaiman tai naapurin pakettia ellei tällä ole valtakirjaa. Ja vakioasiakkaat vetivät palkokasvia onteloonsa jos jouduin kerta toisensa jälkeen pyytämään henkilöllisyystodistusta lähetystä luovuttaessa. Minähän ne käytännöt ihan kiusallani keksi ja suorastaan nautin kun pääsen papukaijamaisesti käymään samat keskustelut, samojen naamojen kanssa uudestaan ja uudestaan.
Postipaketin voi luovuttaa muulle hakijalle, jos sitä ei ole erikseen merkitty vain tietylle henkilölle annettavaksi. Tämä on täysin lähettäjän päätettävissä. Joskus asimiespostissa olin hakemassa alaikäisen lapseni pakettia, ja nuori nainen tiskin takana jankkasi sitä että paketissa ei ole minun nimeäni. Samalla vanhempi työntekijä sanoo kaupan kassan puolelta, että "anna nyt vaan se paketti, kun ei siinä ole mitään rajotusta". Inttivät siinä keskenään vielä jonkin aikaa. Se vanhempi työntekijä meinasi pimahtaa täysin. Sain sitten kuitenkin sen paketin.
Vierailija kirjoitti:
Maidoton =/= laktoositon. Onko "maidoton" tässä asiakkaan vai kirjoittajan termi?
Nämä tuntuu menevän aika monelta iloisesti sekaisin.
Ruotsinlaivalla kyselin, onko lihapullissa maitoa, koska yksi seurueen lapsista oli maito-allergikko. Ja siis nimenomaan allerginen maidon proteiinille ja jopa anafylaksian riski olemassa.
Kokki ilmoitti iloisena, että ovat hyla. Että kyllä voi syödä!
Uskomatonta, miten tietämättömiä jopa kokit /tarjoilijat voivat olla. Eikö nuo asiat sisälly koulutukseen? Joku tietämätön idiootti voi tappaa asiakkaansa. Mitä näille siellä ravintola-alan koulussa oikein opetetaan, jos ei edes ymmärretä perusasioita raaka-aineista?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Jouduin joskus selittämään tuohtuneelle muorille miksi pitkin myymälää (hypermarketti) ei ole sijoiteltu joka hyllyväliin ostoskärrejä kuten sisäänkäyntien luona.
Perusselvennys siitä, että tilat eivät nykyisillä hyllysijoituksilla riittäisi ei kelvannut perusteluksi matamille. Eukko valitti miten sattuu käsiin kantaa tavaroita sylissä. Ehdotin, että tämän voisi ennaltaehkäistä ottamalla korin tai kärrin varmuudeksi mukaansa ja on ihan ok kulkea niiden kanssa vaikka ei lopulta ostaisikaan mitään. Ei kelvannut tämäkään koska sitten häntä voitaisiin luulla vielä hulluksi... (onneksi sain pidettyä itselläni ajatukset mitä minulla tästä naisesta syntyi keskustelun lomassa).
Tarjouduin noutamaan lopuksi naiselle korin noin 10 metrin päästä johon oltiin tarkoituksella jätetty niitä pino juuri heräteostoksille tulleita varten, mutta nainen vaan äksysi miten vanhempaa ikäpolvea ei koskaan ajatella ja lähti pois.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin joskus ravintolassa, että onko siinä jäätelöannoksessa gluteenia. Tarjoilija tuijotti mua hetken ja vastas että ”ei, ei jäätelössä kyllä ole gluteenia”.
Piti varmaan aivan idioottina kun kysyin, mutta kun niissä joissain annoksissa oli keksinmuruja päällä.. 🤦🏻♀️
Tästä tuli mieleen kun kysyin lounasravintolassa onko majoneesi pastöroitua. "Ei ole maitoa" oli vastaus. Niin mutta entäs kananmunat? "Ei ole maitoa niin ei ole pastöroitua." Kysyin sitten ovatko käyttäneet tuoreita kananmunia, ovat. Näin ilmeestä kuinka työntekijä (kokki) piti minua idioottina ja vaikeana asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin joskus ravintolassa, että onko siinä jäätelöannoksessa gluteenia. Tarjoilija tuijotti mua hetken ja vastas että ”ei, ei jäätelössä kyllä ole gluteenia”.
Piti varmaan aivan idioottina kun kysyin, mutta kun niissä joissain annoksissa oli keksinmuruja päällä.. 🤦🏻♀️
Tästä tuli mieleen kun kysyin lounasravintolassa onko majoneesi pastöroitua. "Ei ole maitoa" oli vastaus. Niin mutta entäs kananmunat? "Ei ole maitoa niin ei ole pastöroitua." Kysyin sitten ovatko käyttäneet tuoreita kananmunia, ovat. Näin ilmeestä kuinka työntekijä (kokki) piti minua idioottina ja vaikeana asiakkaana.
Nyt tuli ajatusvirhe, kysyin tietysti onko kananmunat kuumennettu.
Vierailija kirjoitti:
Että kaikkia eläviä kasveja vähän väkisinkin täytyy kastella, etteivät ne kuole. Toisia harvemmin kuin toisia, mutta kuitenkin.
Paitsi se yks joulukasvi, onkse hyasintti. Se elää sipulinsa voimin kukintansa ajan ja kai kuolee sen jälkeen anyway
Vuokranantajana: Vuokrasuhteen päättyessä pitäisi avaimet palauttaa ja huoneisto tyhjentää omista tavaroista. Myös varastokopista pitää tavarat ottaa mukaan. Eikä omia tavaroita voi jättää rappukäytävään tai talonyhtiön yhteisiin tiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3. Ne samat asiakkaat joille joutuu asiamiespostissa selittämään lähes viikoittain kuinka en voi luovuttaa puolison, tyttären, salarakkaan, kummin kaiman tai naapurin pakettia ellei tällä ole valtakirjaa. Ja vakioasiakkaat vetivät palkokasvia onteloonsa jos jouduin kerta toisensa jälkeen pyytämään henkilöllisyystodistusta lähetystä luovuttaessa. Minähän ne käytännöt ihan kiusallani keksi ja suorastaan nautin kun pääsen papukaijamaisesti käymään samat keskustelut, samojen naamojen kanssa uudestaan ja uudestaan.
Postipaketin voi luovuttaa muulle hakijalle, jos sitä ei ole erikseen merkitty vain tietylle henkilölle annettavaksi. Tämä on täysin lähettäjän päätettävissä. Joskus asimiespostissa olin hakemassa alaikäisen lapseni pakettia, ja nuori nainen tiskin takana jankkasi sitä että paketissa ei ole minun nimeäni. Samalla vanhempi työntekijä sanoo kaupan kassan puolelta, että "anna nyt vaan se paketti, kun ei siinä ole mitään rajotusta". Inttivät siinä keskenään vielä jonkin aikaa. Se vanhempi työntekijä meinasi pimahtaa täysin. Sain sitten kuitenkin sen paketin.
Kyllä. Paketin voi luovuttaa henkilölle jolla on tiedossa esim. hyllypaikka tai lähetyskoodi ja henkilö osaa sanoa vaikkapa kelle lähetys on osoitettu. Tämä on ok jos lähetys ei ole henkilökohtaisesti saajalle luovutettava. Useimmat varautuvat hakuun valtakirjan kanssa.
Mutta jos tiedossa ei ole hyllypaikkaa tai lähetystunnusta niin asiamiespostissakaan ei saa kertoa onko toinen henkilö tilannut yrityksen x paketin ja/tai onko se jo saapunut. Usein nämä byrokraattiset hiustenhalkomiset ovat aikaa vieviä ja turhauttavia niin asiakkaalle kuin asiakaspalvelijallekin, mutta minkäs säännöille mahtaa.
Kaupan kassalla se ikuinen klo 21 tienoilla tapahtuva kaljaralli ja siiderisutina:
- En voi myydä kolmosolutta sinulle enää klo 21:10 vaikka saavuit kauppaan jo klo 18 (poikkeuksena toki jos on tullut jo kassajonoon vaikka 20:59 ja jonotuksen vuoksi maksu tapahtuu vasta klo 21 jälkeen)
- En ole ollut säätämässä Suomen valtion alkoholin myyntilakia vaikka huutaisit kurkku suorana miten nillittävä ja pikkusieluinen olento olen. Laki on ollut mielestäni jo sen verran pitkään voimassa, että ei pitäisi enää kovinkaan monelle alkoholin suurkuluttajalle tulla täytenä yllätyksenä
- En voi mitään sille, että et ehtinyt ostaa juomiasi aiemmin koska olit ristiäisissä, nukuit vahingossa päiväuniasi pitempään kuin oli tarkoitus, kaveri ei heittänytkään kauppaan sovittuun aikaan, jääkiekkopeli Uganda-Kongo venyikin jatkoajalle, aiemmin satoi kaatamalla vettä jne.
- Sama sääntö koskien alkoholin myyntiä koskee myös sinua vaikka asuisit suurimman osan vuodesta ulkomailla ja et olisi koskaan kuullutkaan tästä myyntilaista
- En, en aio riskeerata työpaikkaani tai työpaikkani alkoholin myyntilupia "ihan vaan nopsaan myymällä sinulle kaljalootaa" tai lyömällä tyrkyttämääsi käteistä vasta seuraavana päivänä kassaan
- Kyllä. Joudun kysymään sinulta henkkarit vaikka tulit kaljaostoksille ennen tuota maagista klo 21:00 aikaa, koska näytät alle 30-vuotiaalta
- Jos selität kuinka toinen kauppa myy vielä vartin yli iltayhdeksän, niin suosittelen jatkossa asioimaan siis siellä
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalla se ikuinen klo 21 tienoilla tapahtuva kaljaralli ja siiderisutina:
- En voi myydä kolmosolutta sinulle enää klo 21:10 vaikka saavuit kauppaan jo klo 18 (poikkeuksena toki jos on tullut jo kassajonoon vaikka 20:59 ja jonotuksen vuoksi maksu tapahtuu vasta klo 21 jälkeen)
- En ole ollut säätämässä Suomen valtion alkoholin myyntilakia vaikka huutaisit kurkku suorana miten nillittävä ja pikkusieluinen olento olen. Laki on ollut mielestäni jo sen verran pitkään voimassa, että ei pitäisi enää kovinkaan monelle alkoholin suurkuluttajalle tulla täytenä yllätyksenä
- En voi mitään sille, että et ehtinyt ostaa juomiasi aiemmin koska olit ristiäisissä, nukuit vahingossa päiväuniasi pitempään kuin oli tarkoitus, kaveri ei heittänytkään kauppaan sovittuun aikaan, jääkiekkopeli Uganda-Kongo venyikin jatkoajalle, aiemmin satoi kaatamalla vettä jne.
- Sama sääntö koskien alkoholin myyntiä koskee myös sinua vaikka asuisit suurimman osan vuodesta ulkomailla ja et olisi koskaan kuullutkaan tästä myyntilaista
- En, en aio riskeerata työpaikkaani tai työpaikkani alkoholin myyntilupia "ihan vaan nopsaan myymällä sinulle kaljalootaa" tai lyömällä tyrkyttämääsi käteistä vasta seuraavana päivänä kassaan
- Kyllä. Joudun kysymään sinulta henkkarit vaikka tulit kaljaostoksille ennen tuota maagista klo 21:00 aikaa, koska näytät alle 30-vuotiaalta
- Jos selität kuinka toinen kauppa myy vielä vartin yli iltayhdeksän, niin suosittelen jatkossa asioimaan siis siellä
Tämä on muuten mystistä miten ne jankkaajat eivät ikinä mene sinne "muualle" missä ei turhista nillitetä ja asiakaspalvelu on täysi kymppi. Meilläkin ollaan aina pikkusieluisia turhasta nupisijoita ja valikoimakin on huono ja kallis. Toisessa baarissa on ainakin puolet halvempaa, valikoima on parempi, asiakaspalvelu on parempaa koska viinaa myydään ainakin aamukuuteen asti ja karaokea saa laulaa niin monta biisiä putkeen kuin haluaa. Silti ne aina jää meille eikä lähde paremmille tiskeille. En tiedä mikä siinä sitten on :p
Sen, että jos yrität tulla sisään sulkemisajan jälkeen, et tietenkään saa enää palvelua.
Olin nuorempana töissä pikaruokaravintolassa, jonka mentyä kiinni annettiin jo sisällä olleiden asiakkaiden syödä kohtuulisessa ajassa loppuun ja sisään ei tietenkään päästetty enää ketään. Näiden vikojen asiakkaiden lähtiessä ulos, sisään pyrki kuitenkin aina jotain hihittelevää juhlakansaa jotka vielä näyttää sormellaan jotain "hys hys" merkkejä näille lähteville asiakkaille "että me ihan nopeesti tässä nyt tullaan vielä". Yleensä näille on jo henkilökunta käynyt kertomassa, että kiinni ollaan.
Jos pääsit sinne sisälle "salaa", niin mitäs ajattelitte siellä tyhjässä ravintolassa tilata, kun kassaa ollaan laskemassa ja keittiö kiinni? Eikö tullut mieleen, että se ruoka pitää tilatakin joltain ja joku sen vielä valmistaakin. "Me ollaan kiinni!" ei auta, siinä ne seisoo ihan äimänkäkenä tyhjällä kassalla lompakko kädessä ja ihmettelee "ai siis mut silti ei voi tilata vai?"
Siis luuleeko ne, että me ollaan jotain robotteja jotka seisoo hymyillen tyhjällä kassalinjastolla ja keittiössä grillit kuumana läpi yön? Eli jos vaan sisään änkeät niin palvelu pelaa? Miten voi kukaan loogisesti kuvitella voivansa tilata "salaa", ilman, että kukaan huomaa. Me ollaan ihan ihmisiä siellä töissä :D
Kaffepulla kirjoitti:
Joo, mutta kun niistä on päästy, on vastassa uniikit lumihiutaleet someuhriutumisineen ja uusavuttomat, joille kaikki pitää selittää empaattisesti kädestä pidellen...
Palvelen päivittäin kymmeniä, jos ei toistasataa asiakasta, olen tehnyt tätä kohta kymmenen vuotta. Milloinkaan, siis ikinä, ei ole alle nelikymppinen alkanut rähjätä minulle kun esim. jotain tuotetta ei juuri nyt ole tai en voi lainsäädännön vuoksi jotain hänen toivettaan toteuttaa. Veetuilijat, kitisijät ja huutajat ovat 95% boomereita. Tämä koskee myös somen tai sähköpostin kautta tulevaa palautetta.
Uusavuttomuus ei haittaa ollenkaan, olen kärsivällinen ja pystyn mukauttamaan ulosantini asiakkaan kognitiivisiin kykyihin sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Joo, mutta kun niistä on päästy, on vastassa uniikit lumihiutaleet someuhriutumisineen ja uusavuttomat, joille kaikki pitää selittää empaattisesti kädestä pidellen...
Palvelen päivittäin kymmeniä, jos ei toistasataa asiakasta, olen tehnyt tätä kohta kymmenen vuotta. Milloinkaan, siis ikinä, ei ole alle nelikymppinen alkanut rähjätä minulle kun esim. jotain tuotetta ei juuri nyt ole tai en voi lainsäädännön vuoksi jotain hänen toivettaan toteuttaa. Veetuilijat, kitisijät ja huutajat ovat 95% boomereita. Tämä koskee myös somen tai sähköpostin kautta tulevaa palautetta.
Uusavuttomuus ei haittaa ollenkaan, olen kärsivällinen ja pystyn mukauttamaan ulosantini asiakkaan kognitiivisiin kykyihin sopivaksi.
Tämä juuri!
Tästä on varmaan jokaisella asiakaspalvelijalla omakohtaista kokemusta, ja monella jo ihan vierestä seuratessa, vaikka ei itse edes olisi tiskin takana.
Osa tästä selittyy iän mukana tuomana veemäisyytenä, eli osa meistäkin saataa vanhempana muuttua inhottaviksi nuoria kohtaan, mutta enimmäkseen on kyse ihan ikäluokan ominaispiirteistä, eli se inhottava asiakasluokka kummasti ikääntyy boomerien tahdissa.
Eri ikäluokkien käytöksestä on ihan maailmanlaajuista tutkimustakin. ja Suomessa nämä erot on kultuurimuutoksen takia jo aivan valtavia, sillä mököttävien metsäsuomalaisten boomerien ja halailevien ja puheliaiden millenniaallien välillä olevat kultuurierot on jo suurempia, kuin monien eri maista tulevien välillä. Nuoremmat sukupolvet nyt vaan ovat paljon helpompia palveltavia.
Huolimatta siitä, että tästä on ihan aineistoakin olemassa, joku aina haluaa vääntää tämän joksikin sukupolvien sodaksi. Tämä on nähty jo ties kuinka monessa ketjussa täällä av:llakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräässä nettikaupassa töissä ja siellä sai viikoittain selittää asiakkaille, miksi oma osoite pitää olla oikein, jos haluaa paketin saada.
Jatkuvasti tuli tilauksia, joissa osoiteesta esim puuttuu kokonaan talon numero, kirjoitettu esim "Mannerheimintie, Helsinki" Lähepä siitä postinjakajana etsimään. Nämä tilaukset laitettiin pauselle ja asiakkaalle soitettiin/laitettiin sähköpostia osoitteen selvittämiseksi. Moni vaan ei tajunnut lainkaan miten mikään toimii "joo se on ihan helppo, siinä S-marketin kohalla eteenpäin ja sit käännytään, ku näkyy se iso kivi" No me ei niitä paketteja lähetä polkemaan ympäri Suomea vaan kuljetuksen hoitaa yritys nimeltä Posti, jotka kyllä tarvii sun koko osoitteen.
Joskus osoite oli ihan päin seiniä, mutta ei mitenkään meille ilmiselvällä tavalla, eli esim. talon tai oven numero oli väärä. Näissäkin tilanteissa asiakas ei vältämättä tajunnut tehneensä mitään virhettä vaan sai kuunnella valitusta tyyliin "No oishan tosta pitäny tajuta" Siis tajuta mitä? Että 9 tarkoittaakin oikeesti numeroa 8? Mitä?! :D Se on varmaan nyt isketty sinne kasin postiluukkun, että helpoiten käyt sieltä kysymässä, onko tullu ylimäärästä postia.Kerran yks Huutis myyjä oli lähettänyt tilaukseni
Maija von Meikäläinen
(ei kadunnimeä tai muutakaan tietoa)
00100 HelsinkiPropsit Postille, kun onnistui salapoliisityössä ja onneksi sukunimeni oli harvinaisemmasta päästä... Tämä saattaa olla syynä, miksi niin moni uskoo lähetysten tulevan perille puutteellisilla tiedoilla.
Mä oon ihan itse joskus näppäillyt postinumeron päin seiniä ja eräs paketti tuli silti perille, siihen oli joku postilainen ystävällisesti kirjoittanut oikean päälle tussilla. Oli onneksi sen verran "kuuluisa" katu kaupungin keskustassa, että oli joku tajunnut, että nyt ei olla ihan oikealla postinumeroalueella. Eli nänkin voi käydä, mutta lähtökohtahan on se, että posti ei kyllä perille löydä, jos osoite on puutteellinen.
Oudoimmat asiat on varmaan liittynyt siihen kuvioon, että tietokoneet ja muut tekniset välineet ei ole lähtökohtaisesti "älykkäitä" vaan idiootin käsissä hyödytöntä romua. Koneet tekee miten ne on suunniteltu ja miten niitä käsketään, ei ne osaa "ajatella" itse ja ne ei tajua vaikka "olisihan se pitänyt tajuta". Ihan kuin ajatuksena on se, että siellä aparaatin sisällä on joku mini-ihminen oikeasti töissä.
Se, että ei voi saada hyvitystä ja uutta tuotetta yhtäaikaa.
Eli jos ostat vaikka maljakon ja huomaat, että siinä on naarmu, voit saada siitä jo kassalla jonkun alennuksen. Jos vaikka huomaat sen vasta kotona, voit myös palauttaa, tai vaihtaa sen.
On tullut vastaan jo useampikin asiakas, jotka vaihtavat uuteen tuotteeseen, tai jopa saavat rahat takaisin ja sen jälkeen vielä pyytävät alennusta. Öööhh.. mutta sähän siis sait ihan priimakuntosen tuotteen tilalle, eli mistäs tätä hyvitystä nyt maksetaan? Alennushan annetaan silloin, jos asiakas suostuu ostamaan tämän viallisen, mutta silti käyttökelpoisen tuotteen. Sitä ei siis kuulu saada mistään "mielipahasta", kun tuote on jo vaihdettu. Varsinkin, jos asiakas on perunut kaupan, tilanne on ihan absurdi, koska sehän tarkoittaa, että kassa joutuisi palautuksen lisäksi antamaan sieltä kassasta lisää rahaa asiakkaalle ikäänkuin palkkioksi :D
Vierailija kirjoitti:
Se, että ei voi saada hyvitystä ja uutta tuotetta yhtäaikaa.
Eli jos ostat vaikka maljakon ja huomaat, että siinä on naarmu, voit saada siitä jo kassalla jonkun alennuksen. Jos vaikka huomaat sen vasta kotona, voit myös palauttaa, tai vaihtaa sen.
On tullut vastaan jo useampikin asiakas, jotka vaihtavat uuteen tuotteeseen, tai jopa saavat rahat takaisin ja sen jälkeen vielä pyytävät alennusta. Öööhh.. mutta sähän siis sait ihan priimakuntosen tuotteen tilalle, eli mistäs tätä hyvitystä nyt maksetaan? Alennushan annetaan silloin, jos asiakas suostuu ostamaan tämän viallisen, mutta silti käyttökelpoisen tuotteen. Sitä ei siis kuulu saada mistään "mielipahasta", kun tuote on jo vaihdettu. Varsinkin, jos asiakas on perunut kaupan, tilanne on ihan absurdi, koska sehän tarkoittaa, että kassa joutuisi palautuksen lisäksi antamaan sieltä kassasta lisää rahaa asiakkaalle ikäänkuin palkkioksi :D
Tässä on syyllisenä varmaan jotkut tietyt ruokakaupat. Jossain päin tässäkin ketjussa mainittiin, kuinka joku oli saanut uuden tuotteen+alennuksen, mutta tämä on sitten ihan kaupan oma käytäntö. Ja kyseessä ruokakauppa, eli niitä ostoksia on kerralla yleensä enemmän, kuin yksi, eli on myös jotain mistä vähentää se joku (tässä tapauksessa) oleva 0,5€.
Saahan sitä vaikka heittää asiakkaalle satasen kouraan ihan vaan huvikseen, mutta mitään lakia/sääntöä tästä tosiaan ei ole.
Jos jotkut näin tekevät, se luo aika ikävän pohjan muille, sillä nyt saattavat asiakkaat alkaa vaatimaan jotain mihinkään kuulumatonta palkintorahaa.
Suomessa en ole tätä vielä onneksi nähnyt, mutta sama ongelma on näissä Uber/Yango/Lyft yms taksisovelluksissa: olin kerran kyydissä, jossa kuskilla oli minijääkaappi, jossa proteiinipatukoita ja vettä, pelkääjän paikalla roikkui johto, jossa katkasija, josta sai säädellä itselleen sopivan värillisen "mood lightin" ja iskeä älylaitteensa soittamaan musaa. Annoin tälle tyypille toki 5 tähteä, mutta ei se olisi niitä erikoisjuttuja tarvinnut. Sitten, kun asiakkaat tottuu ilmaiseen ruokaan/juomaan, diskovaloihin, hierovaan tuoliin ja kuplakoneeseen, niin voi se ihan oikean normaalin palvelun, eli kyydin, tarjoaja saada huonon arvostelun, vaikka on tehnyt kaiken mistä on sovittu ja ollut vielä ystävällinenkin.
Siksi ei kannattaisi ryhtyä "liian" kivaksi, koska kohta joudut heittelemään sitä ilmaista tavaraa, ettei vaan arvostelut kärsi.
Mitä??