Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä kirjoitti:
Asiakas äkäisenä ihmetteli, että eikö teillä ole laktoositonta maitoa. Kerroin kohteliaasti, että meillä on useita erilaisia eila-maitoja. Ei vaan hän haluaa laktoositonta maitoa. Kyllä, Eila maito tarkoittaa EI LAKTOOSIA. Juu mutta hän haluaa laktoositonta maitoa, ei eila-maitoa vaan laktoositonta. Juu juu Eila maito on laktoositonta =ei laktoosia. No ei hän sitten ota ollenkaan 😱
Miksi et vain sanonut että laktoositonta maitoa löytyy.
Sanoi että on eila-maitoa ja näytin hyllystä. Selitin että EILA tarkoittaa Ei Laktoosia. Ei vaan mennyt perille. Se eila-maitoa ei kelvannut kun siinä ei lue edessä että laktoositon vaan EILA
Olet ääliö.
Pusi pusi. Harmi että et tiennyt Eilan tarkoittavan laktoositonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaupassa työskentelen
Useampi asiakas kysynyt suomalaisia banaaneja.
suomalaisia avokadoja
näytekappaleita kumihanskoista
Ymmärrän kyllä tuon kumihanska-asian niin, että henkilö haluaisi nähdä minkä kokoisia s- tai m-koon hanskat ovat, jotta osaa valita sopivan hanskapaketin. Mahdollisesti jopa sovittaa niitä ensin. Mitä outoa siinä on?
No niinpä! Joudun itse käyttämään kaikissa kotitöissä kumihanskoja psorin takia. Tuntuu että millään ei löydy sopivia kokoja: joko hanskat ovat liian kapeat tai sitten sormiosa on liian pitkä. Olis kiva kun voisi kokeilla etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Se, että edes kohdennetut mainokset eivät ole juuri *sinulle* osoitettuja vaan näkyvät myös tuhansille muille.
Someylläpito oli eräässä työpaikassani yksi vastuualueistani ja todella moni ihminen otti Facebookin, tai Instagramin feedissä näkyvät mainokset jonain henkilökohtaisena viestinä.
Yksi erikoisimpia keissejä oli firman joulukampanja, jossa näkyi kaksi lahjapakettia ja pakettikorttien nimiksi valikoitu mahdollisimman geneeriset englanninkieliset nimet (firma oli alunperin rapakon takaa), jotka toimii myös Pohjoismassa, tyyliin Emma ja Oliver. Näin siis samaa kuvaa voi käyttää monessa maassa. No eikös sieltä tule kauhistuneita caps-lock päällä kirjoitettuja viestejä tyyliin "minulla on 3 lasta, älkää kuvitelkokaan, että jätän yhden heistä ilman lahjaa!" öööhh.. mitä..? tai "mulla on kyllä kolme lasta, kiitos vaan...." tai "mun lapsilla on kyllä eri nimet, muuten ois käynyt" Siis mitä ihmettä?? XD Piti ihan käydä katsomassa näitä profiileja ja ihan normi perheenäideiltä vaikuttivat.
Toinen ilmiö oli jatkuva "mukana" tekstin kirjoittaminen. Siis ei ollut tietoakaan mistään kilpailusta, mutta lähes joka päivitykseen tuli n. viisi "mukana" kommenttia. Eikä oltu näemmä edes luettu koko päivitystä. Myös jos päivitys sisälsi jonku edes retorisen kymyksen, siihen tuli aina vastauksia, eli jos kuvassa on värikkäitä neuleita ja teksti "mikä on sinun suosikkivärisi? Löydä omasi osoitteesta xx" ja kommenttikenttä täyttyy viesteistä tyyliin "liila" "musta" "sininen", ilmeisesti siis luullen, että tässäkin voi voittaa jotain.
Öööööh, eikös se kohdenettu mainos juuri tarkoita, että se on valikoitu tietyllä kriteerillä joka perustuu kohdehenkilön dataan, joten kyllä se minusta on hänelle kohdennettu enemmän kuin joku yleismainos jossain kadulla.
Jotenkin pöljää sinulta markkinointialan ihmisenä haukkua potentiaalisia asiakkaita, jos omassa markkinoinnissanne on vikaa. Tehkää parempia mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaupassa työskentelen
suomalaisia avokadoja
Ymmärrän kyllä tuon kumihanska-asian niin, että henkilö haluaisi nähdä minkä kokoisia s- tai m-koon hanskat ovat, jotta osaa valita sopivan hanskapaketin. Mahdollisesti jopa sovittaa niitä ensin. Mitä outoa siinä on?
Periaatteessa ymmärrän, että hanskan istuvuutta ei voi tietää ennenkuin kokeilee, mutta ei missään marketissa tosiaan ole kertakäyttötuotteille mitään sovituskappaleita. Ei voi kokeilla etukäteen kortsujakaan tai testailla onko tämä nenäliina nyt tarpeeksi pehmeä nenälle. :)
Pitäis olla. Nenäliinat ovat nykyisin aivan liian kovia. Jatkuvasti saa aina metsästää sitä yhtä merkkiä, jossa paperi on tarpeeksi pehmeää. Jouduin viimeksi flunssaisena ostamaan jotain muuta merkkiä, ja paperi oli niin kovaa, että sierainten keskiosaan tuli syvä haava, joka ei tahtonut millään mennä umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaupassa työskentelen
suomalaisia avokadoja
Periaatteessa ymmärrän, että hanskan istuvuutta ei voi tietää ennenkuin kokeilee, mutta ei missään marketissa tosiaan ole kertakäyttötuotteille mitään sovituskappaleita. Ei voi kokeilla etukäteen kortsujakaan tai testailla onko tämä nenäliina nyt tarpeeksi pehmeä nenälle. :)
Pehmeys on ehkä vähän eri asia kuin koko :) Kannattaisi ehkä olla, niin ei tulisi äkäisiä asiakkaita reklamoimaan siitä että hanskat ovat liian pienet. Miksei sama voisi tapahtua niiden kortsujenkin kohdalla. t.Kassatäti
Useimmat aikuiset ihmiset epäilemättä tietävät hansikkaidensa koon, mistä voi kätevästi päätellä kumihanskojen koon myös. Lisäksi kumihanskat myös myötäävät hyvin paljon, kuten muutkin "kumit", joten koko ei ole niin justiinsa.
Eipä löydy mulle sopivaa kokoa. Useampaa merkkiä olen jo kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että edes kohdennetut mainokset eivät ole juuri *sinulle* osoitettuja vaan näkyvät myös tuhansille muille.
Someylläpito oli eräässä työpaikassani yksi vastuualueistani ja todella moni ihminen otti Facebookin, tai Instagramin feedissä näkyvät mainokset jonain henkilökohtaisena viestinä.
Yksi erikoisimpia keissejä oli firman joulukampanja, jossa näkyi kaksi lahjapakettia ja pakettikorttien nimiksi valikoitu mahdollisimman geneeriset englanninkieliset nimet (firma oli alunperin rapakon takaa), jotka toimii myös Pohjoismassa, tyyliin Emma ja Oliver. Näin siis samaa kuvaa voi käyttää monessa maassa. No eikös sieltä tule kauhistuneita caps-lock päällä kirjoitettuja viestejä tyyliin "minulla on 3 lasta, älkää kuvitelkokaan, että jätän yhden heistä ilman lahjaa!" öööhh.. mitä..? tai "mulla on kyllä kolme lasta, kiitos vaan...." tai "mun lapsilla on kyllä eri nimet, muuten ois käynyt" Siis mitä ihmettä?? XD Piti ihan käydä katsomassa näitä profiileja ja ihan normi perheenäideiltä vaikuttivat.
Toinen ilmiö oli jatkuva "mukana" tekstin kirjoittaminen. Siis ei ollut tietoakaan mistään kilpailusta, mutta lähes joka päivitykseen tuli n. viisi "mukana" kommenttia. Eikä oltu näemmä edes luettu koko päivitystä. Myös jos päivitys sisälsi jonku edes retorisen kymyksen, siihen tuli aina vastauksia, eli jos kuvassa on värikkäitä neuleita ja teksti "mikä on sinun suosikkivärisi? Löydä omasi osoitteesta xx" ja kommenttikenttä täyttyy viesteistä tyyliin "liila" "musta" "sininen", ilmeisesti siis luullen, että tässäkin voi voittaa jotain.Juu, kuvan alla lukee, että tämä kulliteltu ja timangein koristeltu vessanpönttö maksaa 9 miljardia euroa, osamaksumahdollisuus Klarnan kautta.
”Mukana, Oishan se kiva voittaa tää, kun anoppi kuoli just ja minulle tuli vyöruusukin,,,”
”MUKANA EHDOTTOMASTI!!111!”
”Olen teidän vakioasiakas joten toivon tosiaan voittavani tämän.”
”Miksi minun seinälleni tulee tällaisia?+++”
”Poistakaa minut tästä arvonnasta!”
”Mukana t&j.”
Naurattaa. Nämä firmat esim. postimyyntiyritykset sun muut ovat jo ennen Facebook-mainosaikaa aina lähetelleet mainoksensa kohdistaen ne suoraan asiakkaalle eri kikoilla. Tyypillisin on se että henkilön etunimi lisätään tekstiin: "Nyt, hyvä Kyllikki, sinä ja vain sinä saat tämän mahtavan tarjouksen ja päläpälää".
Nyt ostetaan ja varastetaan ihmisten henkilökohtaista dataa eri alustoilta ja kohdennetaan mainokset sen mukaan. Katselet vihreää villapaitaa verkokaupassa ja äkkiä sulle nimellä tuputetaan vihreitä villapaitoja jossain Facessa tai muussa.
Ja nyt jotkut aspat itkee että asiakkaat ovat tyhmiä kun luulevat että "juuri Sinä (nimesi)" tyyppinen mainonta saa ihmiset uskomaan että mainokset ovat juuri heille suunnattu.
No helkuta, niinhän ne ovat! Sehän on sen koko markkinoinnin idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Joo, mutta kun niistä on päästy, on vastassa uniikit lumihiutaleet someuhriutumisineen ja uusavuttomat, joille kaikki pitää selittää empaattisesti kädestä pidellen...
No eiköhän se tästäkin ketjusta ole tulltu ilmi, että ne on nimenomaan ne vanhemmat (50+) ihmiset ketkä on iha kujalla.
Tuostahan näkee, kuinka tietyille ihmisille jää ns. "levy päälle". Toistetaan niitä juttuja, joita on itse saanut kuulla nuorena. Olihan tällä palstalla joku jopa kutsunut nykynuoria "pullamössösukupolveksi" tajuamatta, että tämä on 60-70-luvuilla syntyneiden haukkumanimi. Eihän nykynuorista kukaan varmaan edes tiedä mitä pullamössö, eli tuo 70-luvun lasten lempijälkiruoka edes on.
Tätä uusavuttomuutta tyktään aina sysätä vähintään yhtä sukupolvea alemmas, mutta kyllä ihan objektiivisesti katsottuna, se koskee kyllä enimmäkseen tiettyä ikäluokkaa. Nyt yhtään omaa ikäluokkaani (kolmikymppiset) suosimatta, sanoisin että sitä avuttomuutta/ajattelemattomuutta/muuta sekoilua tapahtuu enimmäkseen vanhempien sukupolvien (50+) taholta.
Täällähän on pitkä lista juttuja heidän kommelluksistaan, esim. ei yhtään ajatella, että posti pitää jakaa, se ei vaan ilmesty keskiyön vaihduttua, burgeripaikka ei ole infopiste, myyjä ei päätä hintoja yms. Kyllä itse entisenä aspana voin sanoa, että jos kukaan alle 50v käyttäytyisi näin, pitäisin häntä jotenkin mt-ongelmaisena, tai narkkarina tms. mutta sitä vanhemmilta ihmisiltä tätä osaa jo odottaa. Ei kaikki tästä ikäluokasta tietenkään näin käyttäydy, mutta ne ketkä käyttäytyvät, ovat lähes poikkeuksetta siihen kuuluvia.
Se pullamössö on kyllä joku 40 - 50-lukujen herkku, jossa pullaa liotettuna kahvikupissa. 70-luvulla oli ihan jacky-makupalat, jätskit ja suklaapatukat lasten herkkua.
Kyllä sitä vielä vedettiin 70-luvullakin, ainakin meillä maalla.
Mutta pointtina tossa oli se, että kyseessä on tietyn ikäpolven haukkumanimi, ei siis mikään yleinen heiteltävä termi. Ihan sanakirjaselitys pullamössösukupolvelle on 60-70-luvulla syntyneet. Ei siis voi yhtäkkiä jotain nykyteiniä sillä nimittää.
Just niin! Muutenhan me pullamössö-jackysukupolvi rupeamme nimittelemään milleniaaleja ja sitä nuorempia boomereiksi, jos kerran millään ei ole mitään väliä :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt menee ihan ohi, sori, mut olen 60-luvulla syntynyt enkä ole ikinä koskaan, en yhtään kertaa, syönyt pullamössöä. Sinänsä toki tajuan, mistä termi tulee ja mitä se tarkoittaa.
Mukana :D Siis 60-lukulainen myös enkä edes tarkkaan tiedä mitä se pullamössö on. Meillä stadissa pullamössöä syötettiin sorsille. Itse kyllä ilmoittaudun myös Jacky Makupala -sukupolveen, sen muistan 70-luvulta :)
Tuli muuten mieleen että muutama vuosi sitten jostain Lahden läheltä löytyi ulkoalueen siivoamisen yhteydessä rekkalastillinen Jacky Makupaloja, joissa oli päiväys 1975.
Lounaskassana on pitänyt selittää asiakkaille aika useinkin, että tänään et voi saada huomista lounasta ja eilistä jälkiruokaa siksi, ettet pidä tämänpäiväisestä ruoasta. Joillekin tuntuu olevan vaikea tajuta, että tänään syödään tämän päivän ruokia ja metelin nostaminen ei auta tässä tilanteessa, vaikka ravintolassa ollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt menee ihan ohi, sori, mut olen 60-luvulla syntynyt enkä ole ikinä koskaan, en yhtään kertaa, syönyt pullamössöä. Sinänsä toki tajuan, mistä termi tulee ja mitä se tarkoittaa.
Niin tämäkin, mutta maista joskus, saatat pitää siitä.
50-luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ilmiö oli jatkuva "mukana" tekstin kirjoittaminen. Siis ei ollut tietoakaan mistään kilpailusta, mutta lähes joka päivitykseen tuli n. viisi "mukana" kommenttia. Eikä oltu näemmä edes luettu koko päivitystä. Myös jos päivitys sisälsi jonku edes retorisen kymyksen, siihen tuli aina vastauksia, eli jos kuvassa on värikkäitä neuleita ja teksti "mikä on sinun suosikkivärisi? Löydä omasi osoitteesta xx" ja kommenttikenttä täyttyy viesteistä tyyliin "liila" "musta" "sininen", ilmeisesti siis luullen, että tässäkin voi voittaa jotain.Juu, kuvan alla lukee, että tämä kulliteltu ja timangein koristeltu vessanpönttö maksaa 9 miljardia euroa, osamaksumahdollisuus Klarnan kautta.
”Mukana, Oishan se kiva voittaa tää, kun anoppi kuoli just ja minulle tuli vyöruusukin,,,”
”MUKANA EHDOTTOMASTI!!111!”
”Olen teidän vakioasiakas joten toivon tosiaan voittavani tämän.”
”Miksi minun seinälleni tulee tällaisia?+++”
”Poistakaa minut tästä arvonnasta!”
”Mukana t&j.”Naurattaa. Nämä firmat esim. postimyyntiyritykset sun muut ovat jo ennen Facebook-mainosaikaa aina lähetelleet mainoksensa kohdistaen ne suoraan asiakkaalle eri kikoilla. Tyypillisin on se että henkilön etunimi lisätään tekstiin: "Nyt, hyvä Kyllikki, sinä ja vain sinä saat tämän mahtavan tarjouksen ja päläpälää".
Nyt ostetaan ja varastetaan ihmisten henkilökohtaista dataa eri alustoilta ja kohdennetaan mainokset sen mukaan. Katselet vihreää villapaitaa verkokaupassa ja äkkiä sulle nimellä tuputetaan vihreitä villapaitoja jossain Facessa tai muussa.
Ja nyt jotkut aspat itkee että asiakkaat ovat tyhmiä kun luulevat että "juuri Sinä (nimesi)" tyyppinen mainonta saa ihmiset uskomaan että mainokset ovat juuri heille suunnattu.
No helkuta, niinhän ne ovat! Sehän on sen koko markkinoinnin idea.
Ei todellakaan ole mitään "juuri Sinä (nimesi)" -juttuja, koska eihän tällainen ole edes Facebookissa mahdollista.
Mutta selitetäänpä: kyseessä on siis firman facebook-profiilista tehty julkinen päivitys, joka näkyy jopa kymmenille tuhansille ihmisille täysin samana. Siihen, kun kommentoit, näkyy se siis näille kaikille tuhansille muille.
Syys siihen, miksi se näkyy sinulle voi olla vaikka se, että olet esim. nainen tai vaikka alle 40v. Tämä kohdennus on verrattavissa vaikka siihen, että saippuaoopperoiden mainoskatkolla tulee paljon kosmetiikkamainoksia, sillä tiedetään niillä olevan suuri naisyleisö. Tästähän se koko nimi "saippuaooppera" tulee.
Eli ei, mainos ei ole missään nimessä sinulle tehty. Miten se olisi edes mahdollista? Siis jokaiselle näkijälle mainos kuvattaisiin/muokattaisiin uudestaan lasten määrää ja nimiä myöten, eli n. 20 000 kertaa? Siis mitä ihmettä?? Sinne, kun sinä menet sitten kommentoimaan "sori meillä on siis kyllä kolme lasta", niin se on tosiaan sama, kun puhuisit telkkarimainokselle, paitsi että nolompaa, koska sen kommentin näkee ne kaikki tuhannet muut keille se mainos myös näkyy.
Luulin tämän olevan niin absurdi juttu, että olisi ihan itsestään selvää, että mainos ei ole tehty sinulle. Ihan uskomatonta, että joudun tätä täälläkin selittämään :D
Ja tuo mitä kuvailet, eli jos käyt katsomassa jollain sivulla sitä vihreää villapaitaa, se saattaa ilmestyä Facebookin, tai muiden sivujen Googlen ylläpitämiin bannerimainoksiin (siis ihan eri asia, kun tämä Facebook-kampanja) nettikäyttäytmisesi perusteella, mutta sekin on suora kopio sivulla esiintyvästä tuotekuvasta, sitäkään ei tietenkään ole kuvattu sinulle.
Toivottavasti tämäkin nyt tuli selväksi.
70-luvulla syntynyt ja todellakin Jacky oli meidän perheessä lasten iltapalaherkku. En tiennyt että tämä oli kollektiivinen sukupolvikokemus!! Ei varmaan oikein ollut muita vastaavia vanukkaita saatavilla, joten kaikki söi samaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä suunnittelutoimistossa. Yksi asiakas tuli valittamaan samassa projektissa olevan toisen suunnittelutoimiston laskusta. Miten on niin vaikea tajuta, että eri firmat tekevät suunnittelun eri osa-alueet itsenäisesti, jos lasku tulee toisesta firmasta, jolla on kokonaan eri osoite? Jätti vielä sen laskun mulle eikä tainnut lähtiessäkään uskoa, ette emme hoida toisen firman laskuja millään tavoin. Joskus voi olla kokonaisprojekteja, mutta silloin laskut tulee keskitetysti pääsuunnittelijalla. Meidän alalla ei koskaan olla pääsuunnitelija.
Tässä on taas se, että asiakas ei millään pysty käsittämään kuka on missäkin firmassa töissä ja mikä on kenenkin vastuulla. Sama, kun on tullut tässä ketjussa jo aiemmin näiden pakettien kanssa ja siinä että valitetaan esim veroista myyjälle tai naapuriliikkeen mainoksesta ravintolalle. Eikä auta, kun kerrotaan ettei olla samaa firmaa.
Paras kommentti jonka olen vastaavassa tilanteessa saanut oli ”niin sähän oot täällä vaan töissä” ja työkaveri kerkesi vastaamaan mun puolesta ”niin, TÄÄLLÄ töissä” :D
Kysyin joskus ravintolassa, että onko siinä jäätelöannoksessa gluteenia. Tarjoilija tuijotti mua hetken ja vastas että ”ei, ei jäätelössä kyllä ole gluteenia”.
Piti varmaan aivan idioottina kun kysyin, mutta kun niissä joissain annoksissa oli keksinmuruja päällä.. 🤦🏻♀️
Tapahtunut pienemmällä paikkaseudulla. Ilmeisesti Suomen suurimmalta metropolialueelta ollut perheenäiti kysyi ”saako näitä lehtiä ottaa?”. Valitettavasti kahviomme edessä on aamulehtien sininen postilaatikko josta sen haki, joten ei :D
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selitän asiakkaalle että emme palvele transvestiitteja?
Suosittelen olemaan selittämättä, on nimittäin tasa-arvolain vastaista syrjiä sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella. Voi tulla kalliiksi keksiä tällaisia toimintatapoja työpaikalleen. Maksava asiakas on maksava asiakas.
Ei ihan noinkaan. Yrittäjä saa ja voi valita asiakkaansa. Yksityisyritys ei ole mikään julkinen palvelu, jonka on oltava tasapuolista kaikille.
En tosin osaa oikein kuvitella, mikä yritys ei tarjoaisi palvelua transvestiiteille, ellei kyse ole esim. seksipalvelusta. Jos taas kyse on vaikkapa kukkakaupasta, niin on hieman vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun kalju ja karvainen huvisovittelija pyörii kukkamekossa pitkin liikettäsi voi tekopyhä viisastelu hellittää
En ihan saanut selkoa, millä tavalla tämä karvainen lady on häirinnyt liiketoimintaasi, mutta jos kyse on selkeästi häiritsevästä toiminnasta, asiakasta voi pyytää poistumaan. Jos hän ei suostu poistumaan, soita vartijat paikaille.
Ihan sama koskee esim. kauppakeskuksissa aikaansa viettäviä häiriköiviä nuoria, joilla ei ole aikomustakaan ostaa mitään, kunhan kiertelevät esim. kosmetiikkaliikkeissä näpistellen ja kinuten ilmaisia näytteitä. Ulos vaan. Ei yrittäjänkään tarvitse kaikkea sietää.
Yrittäjä saa periaatteessa valita asiakkaansa, mutta syrjintä seksuaalisen (tai sukupuolisen) suuntautumisen, ihonvärin yms. perusteella EI ole sallittua, vaikka olisi kuinka yksityinen palvelu kyseessä. Ihan lakiin kirjattu juttu. Outoa miten moni aina vetoaa tähän samaan "saa valita asiakkaansa" syrjintätapauksissa. Ja joo, kyllä asiakkaan voi heittää pihalle, jos on häiriöksi, mutta ei sen perusteella, että on transvestiitti.
Joo, lain mukaan ei saa syrjiä siksi, että on transvestiitti, mutta misä ainakin soittaisin poliisit paikalle ja sanoisin, että mies nosti helmaansa ja teki masturbointiliikkeitä. En usko että sen jälkeen palaa asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni siis käyttää kysymysmerkkiä (tai vaikka kymmentä) jonkinlaisen hämmästymisen, tai joskus ärsyyntymisen merkkinä. Jossain somessahan näitä näkyy tyyliin "Sain just ihanan lahjan??? :O" tai "Mä en ymmärrä?????" vaikka ei siis kysytä yhtään mitään.
Lol, löysin elävän esimerkin tästä ilmiöstä ihan tästä ketjusta muutama sivu taaksepäin :D Joku aloitti postauksensa näin: "Yleisesti ihmetyttää se kun asiakas kysyy missä teillä on tuote x niin vastauksesta suututaan???"
Tänään tuli itsellekin tämä töissä vastaan. Viesti tyyliin "Ohessa kopio laskusta??" Niin siis on vai ei ole? Siellähän se oli s-postin liitteenä, eli vähän hämmennyin, että kysyykö se nyt minulta, että laittoiko itse laskun mukaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selitän asiakkaalle että emme palvele transvestiitteja?
Suosittelen olemaan selittämättä, on nimittäin tasa-arvolain vastaista syrjiä sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella. Voi tulla kalliiksi keksiä tällaisia toimintatapoja työpaikalleen. Maksava asiakas on maksava asiakas.
Ei ihan noinkaan. Yrittäjä saa ja voi valita asiakkaansa. Yksityisyritys ei ole mikään julkinen palvelu, jonka on oltava tasapuolista kaikille.
En tosin osaa oikein kuvitella, mikä yritys ei tarjoaisi palvelua transvestiiteille, ellei kyse ole esim. seksipalvelusta. Jos taas kyse on vaikkapa kukkakaupasta, niin on hieman vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun kalju ja karvainen huvisovittelija pyörii kukkamekossa pitkin liikettäsi voi tekopyhä viisastelu hellittää
En ihan saanut selkoa, millä tavalla tämä karvainen lady on häirinnyt liiketoimintaasi, mutta jos kyse on selkeästi häiritsevästä toiminnasta, asiakasta voi pyytää poistumaan. Jos hän ei suostu poistumaan, soita vartijat paikaille.
Ihan sama koskee esim. kauppakeskuksissa aikaansa viettäviä häiriköiviä nuoria, joilla ei ole aikomustakaan ostaa mitään, kunhan kiertelevät esim. kosmetiikkaliikkeissä näpistellen ja kinuten ilmaisia näytteitä. Ulos vaan. Ei yrittäjänkään tarvitse kaikkea sietää.
Yrittäjä saa periaatteessa valita asiakkaansa, mutta syrjintä seksuaalisen (tai sukupuolisen) suuntautumisen, ihonvärin yms. perusteella EI ole sallittua, vaikka olisi kuinka yksityinen palvelu kyseessä. Ihan lakiin kirjattu juttu. Outoa miten moni aina vetoaa tähän samaan "saa valita asiakkaansa" syrjintätapauksissa. Ja joo, kyllä asiakkaan voi heittää pihalle, jos on häiriöksi, mutta ei sen perusteella, että on transvestiitti.
Joo, lain mukaan ei saa syrjiä siksi, että on transvestiitti, mutta misä ainakin soittaisin poliisit paikalle ja sanoisin, että mies nosti helmaansa ja teki masturbointiliikkeitä. En usko että sen jälkeen palaa asiakkaaksi.
No täähän eskaloitui nopeasti Eli ensin se vain oukeutuu mekkoon ja nyt teekeekin jotain matsurbointiliikkeitä??
Eiköhän se ole kuule asiakas, kuin asiakas joka lentää pihalle tollasen jälkeen, oli päällä mekkoa tai ei. Siksi se, että se on transvestiitti ei ole tässä mitenkään relevantti yksityiskohta. Jotenkin omituisesti yrität nyt niputtaa näitä yhteen.
Potilas kysyi, onko tällä hetkellä mitään sairaabakteeria liikkeellä. En siinä tilanteessa oikeastaan keksinyt edes miten tuohon vastaisi mahdollisimman yksinkertaisesti, joten päädyin toteamaan, ettei ole.
Mä olin kerran se tyhmä asiakas. 80- luvulla yhdessä tavaratalossa myyjillä oli todella rumat työpuserot. Sellaista moniväristä pikkukuvioista kangasta. Etsiskelin naisten sukkia ja kysyä töksäytin yhdeltä naiselta että missä täällä on sukkia. Hän neuvoi minut oikeaan suuntaan. Vasta myöhemmin tajusin että hän olikin asiakas jolla oli samantapainen ruma pusero kuin myyjillä. Raukka varmaan ihmetteli omituista asiakasta , minua.