Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Eritoten kirjoitti:
Tuote"uskollisuus" tulee mieleen, siis se että asiakas luulee että koska on tilannut/käyttänyt tuotetta "X" 30 vuotta putkeen niin hänellä on joku erityisoikeus tai pitäisi kohdella jollain tavalla paremmin tms.
Eivät ihmiset tunnu tajuavan että he ovat vain rahaa firmalle, ei se firma itsessään välitä teistä vaikka oletekkin uskollisia brändille usean vuoden.
Tuo on yrittäjän myyjän typeryyttä, jos ei tajua että uuden asiakkaan hankkiminen firmalle maksaa lähes poikkeuksetta enemmän kuin vanhan pitäminen. On tutkittu, että vuosittain yritykset menettävät noin kymmenen prosenttia sen hetkisistä asiakkaistaan. Vähentämällä asiakasmenetyksiä viidellä prosentilla, yritykset voivat kasvattaa voittoaan jopa 25–85 prosenttia alasta riippuen (Kotler 2005b).
Tämä on ainakin suomalaiselle yrittälälle mahdotonta ymmärtää.
nyt jo toisella alalla kirjoitti:
Nollan. Tämä tarina on tosi. Olin aikoinaan Call Centerissä töissä, vanhempi nainen soittaa ja luettelen hänelle puhelimessa puhelinnumeron joka päättyy nollaan:
-Mikä se viimeinen oli?
-Nolla
-Mikä se semmonen nolla on?
-no se numero nolla, numero joka tulee ennen ykköstä
-nyt en kyllä ymmärrä...
-niin, , sen puhelinnumeron viimeinen numero on nolla. NOLLA!
-minä en nyt kyllä yhtään tiedä mistä te puhutte
-SE VIIMEINEN NUMERO ON NOLLA S-TANA!
-(puhuu miehelleen) Reino, tule sinä puhuun tänne puhelimeen, minä en ymmärrä nyt yhtään mitä täällä puhutaan
Tässä vaiheessa kollegat jo repeilivät vieressä ja minä menetin uskoni ihmisyyteen ja työni mielekkyyteen.
Näitä on sattunut omallekin kohdalle. Olen ohjelmistotukihenkilö. Kerran selitin erään latauspaketin nimeä asiakkaalle, olkoon se vaikka tässä esimerkkinä vauva.exe. Tästä hän ei mitenkään ymmärtänyt kohtaa piste eikä exe. "Piste? Mikä se on? Mikä on vauvapiste?" toinen oli tuo "exe". Ee, äx, ee. Mikä "eäxee?" Hän ei tiennyt, missä on näppäimistössä e tai x.
Tässä puhelussa kesti muuten KAUAN.
Vierailija kirjoitti:
Nollan. Tämä tarina on tosi. Olin aikoinaan Call Centerissä töissä, vanhempi nainen soittaa ja luettelen hänelle puhelimessa puhelinnumeron joka päättyy nollaan:
-Mikä se viimeinen oli?
-Nolla
-nyt en kyllä ymmärrä...
-(puhuu miehelleen) Reino, tule sinä puhuun tänne puhelimeen, minä en ymmärrä nyt yhtään mitä täällä puhutaan
Tässä vaiheessa kollegat jo repeilivät vieressä ja minä menetin uskoni ihmisyyteen ja työni mielekkyyteen.Näitä on sattunut omallekin kohdalle. Olen ohjelmistotukihenkilö. Kerran selitin erään latauspaketin nimeä asiakkaalle, olkoon se vaikka tässä esimerkkinä vauva.exe. Tästä hän ei mitenkään ymmärtänyt kohtaa piste eikä exe. "Piste? Mikä se on? Mikä on vauvapiste?" toinen oli tuo "exe". Ee, äx, ee. Mikä "eäxee?" Hän ei tiennyt, missä on näppäimistössä e tai x.
Lieneeköhän tuossa kysymys sellaisesta ilmiöstä, että ikäänkuin päättää ettei voi ymmärtää mitään mitä it-tukihenkilö sanoo, kun se on jotain vaikeaa tekniikkaa. Eikä sitten ymmärrä enää yksinkertaisintakaan asiaa. Joillain ihmisillä menee sillä tavalla aivot lukkoon, kun tulee puheeksi sellainen aihepiiri, jonka he kuvittelevat olevan yli-inhimillisen vaikea.
Kollega pääsi selittämään asiakkaaksi pyrkivälle, että vakuutusta ei voi ottaa vahingolle, joka on jo tapahtunut. Asiakkaalla ei ollut varaa korjata tuhansien eurojen vahinkoa, mutta hän sanoi kyllä pystyvänsä maksamaan vakuutusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme maalausfirma, mutta emme tee kotiin taideteoksia.
Voi apua :D Tottahan toki ammattimaalari vetäisee asiakkaan seinälle valokuvantarkan kopion vaikkapa Mona Lisasta. Tai näköjään jotkut luulevat näin ihan oikeasti..
Valokuvantarkka kopio Mona Lisasta ei kylläkään ole taideteos. Se on vain valokuvantarkka kopio.
Töissä tuli katosta vedet läpi ja kastui paljon tavaraa, mm. elektroniikan esittelyhylly. Kauppa kuitenkin avattiin normaalisti, mutta veden vallassa ollutt alue suljettuna. Selitin neljän tunnin aikana n. 30 kertaa ettei kastuneita esittelylaitteita voi laittaa päällä, koska ne ovat kastuneet + koko alueelta oli tietenkin sähköt katkaistu. Yksi lupasi tehdä minusta valituksen, kun ei päässyt testaamaan haluamaansa härpäkettä ja muutama suuttui kun selitin ettei vesi + sähkö ole kovin hyvä yhdistelmä, ettenkä voi hakea laitetta ja kytkeä sitä muualla sähköihin. Meillä ei siis ollut lupaa ottaa uutta esittelykonetta ilman esimiehen lupaa ja hän oli koko päivän järjestelemässä asioita vahingon vuoksi. Puhumattakaan niistä idiooteista, jotka yrittivöt tunkea sinne suljetulle alueelle.
Jouduin 4v sitten selittämään Ruoholahden kääntöraiteella, että tämä juna ei mene Espooseen lainkaan, vaan Ruoholahdessa olisi pitänyt jäädä pois. Rouva oli jostain kuullut että Espooseen pääsee nyt metrolla.
Että minä en tiedä mihin asiakkaan rahat ovat kadonneet tililtä matkalla automaatilta meille. Samalle ihmiselle jouduin myös selittämään että kuittia ei tulostu jos ei ole maksanutkaan mitään. Sitä ennen selitin että vaikka kortissa on lähimaksu niin se saattaa silti välillä kysyä pin-koodia, ihan jo senkin takia että väärä ihminen ei voi käyttää korttia, ainakaan kovin montaa kertaa. "Mutta korttihan on minulla! Miksi se silti kysyy sitä pin-koodia vaikka se on minulla?! Alahan selittää miksi kortti toimii kaupassa mutta ei täällä!" parahti asiakas. Juu, ei se kortti niin älykäs ole että se tietäisi kenen käsissä se on.. se on vain turvatoimi.
En tiedä luuliko asiakas olevansa pankissa, jollain kaikenkattavalla infopisteellä vai pelleilikö vain.
Asiakkaat ketkä eivät ymmärrä mitä tarkoittaa alennus vain normaalihintaisista tuotteista.
Esim. Alerekissä tuotteet valmiiksi hinnoiteltu ja asiakas tulee kysymään -50% tuotteesta ''tuleeko tähän siis vielä se -20% eli yhteensä -70%. Ei tosiaan tule...
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat ketkä eivät ymmärrä mitä tarkoittaa alennus vain normaalihintaisista tuotteista.
Esim. Alerekissä tuotteet valmiiksi hinnoiteltu ja asiakas tulee kysymään -50% tuotteesta ''tuleeko tähän siis vielä se -20% eli yhteensä -70%. Ei tosiaan tule...
Niiden vaaterekkien keskellä elävälle nämä ovat itsestäänselvyyksiä, mutta en ihmettele yhtään että meidänkin asiakkaamme joutuvat usein kysymään asian varmistamiseksi. Terv. toinen myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden vaaterekkien keskellä elävälle nämä ovat itsestäänselvyyksiä, mutta en ihmettele yhtään että meidänkin asiakkaamme joutuvat usein kysymään asian varmistamiseksi. Terv. toinen myyjä.
Eipä pitäisi olla vaikea ymmärtää, jos on suomenkielinen.
En ole myyjä
Vierailija kirjoitti:
-Mikä se viimeinen oli?
-Nolla
-nyt en kyllä ymmärrä...
Tässä vaiheessa kollegat jo repeilivät vieressä ja minä menetin uskoni ihmisyyteen ja työni mielekkyyteen.Näitä on sattunut omallekin kohdalle. Olen ohjelmistotukihenkilö. Kerran selitin erään latauspaketin nimeä asiakkaalle, olkoon se vaikka tässä esimerkkinä vauva.exe. Tästä hän ei mitenkään ymmärtänyt kohtaa piste eikä exe. "Piste? Mikä se on? Mikä on vauvapiste?" toinen oli tuo "exe". Ee, äx, ee. Mikä "eäxee?" Hän ei tiennyt, missä on näppäimistössä e tai x.
Ei tuo nyt mikään ihme ole, jos henkilöllä ei ole ollenkaan perehtynyt ohjelmistoihin eikä tiedostoihin, eikä tiedostojen nimeämisperiaatteet ole ollenkaan tuttuja. Ei silloin ole ihme, jos on vaikea ymmärtää mitä joku nörtti selittää puhelimessa vauvapisteeksestä tai vauvapisteeeäkseestä. Pitäisi pystyä asettumaan kuulijan asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Prosenttilaskut on vaikeita...jos tuote on -50 ja sitten siitä hinnasta on vielä -20 ei tuote ole -70% alennuksessa...
lopullinen hinta on esim 100€ tuotteessa kyseisillä alennuksilla 100€x-50%= 50€
50€x-20%=40€
Eli lopullinen hinta on 40€ eikä 30€ kuten olisi -70% alennuksessa
Ja tosiaan se luetun ymmärtäminen on tosiaan vaikeaa, kun ei ymmärretä tuota normaalihintaisista tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prosenttilaskut on vaikeita...jos tuote on -50 ja sitten siitä hinnasta on vielä -20 ei tuote ole -70% alennuksessa...
50€x-20%=40€
Ja tosiaan se luetun ymmärtäminen on tosiaan vaikeaa, kun ei ymmärretä tuota normaalihintaisista tuotteista.
Tuo tuote on tosiasiassa -60% alennuksessa, mutta kaupan kannattaa myydä jäljelle jääneitä samaa tuotetta isommilla prosenttinumeroilla kuin heti yrittää myydä kaikki -60%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€x-20%=40€
Ja tosiaan se luetun ymmärtäminen on tosiaan vaikeaa, kun ei ymmärretä tuota normaalihintaisista tuotteista.Tuo tuote on tosiasiassa -60% alennuksessa, mutta kaupan kannattaa myydä jäljelle jääneitä samaa tuotetta isommilla prosenttinumeroilla kuin heti yrittää myydä kaikki -60%
Ei ole helppoa ymmärtää mitä tarkoittaa 50 % normaalihintaisista tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas oli edellisenä iltana ostanut mekon liikkeestäni.
Viipynyt tunnin ja höpötellyt omiaan.
Seuraavana päivänä tuli tuomaan mekkoa takaisin.
En ottanut.Mitä mieltä?
Vaatteilla on suomessa 14 päivän vaihto ja palautusoikeus,
lasten annokset ovat yleensä paljon halvempia