Mitä tulehtuneelle akillesjänteelle voi tehdä?
Nyt lepuuttanut ohjeiden mukaan neljä viikkoa, jonka jälkeen tein vähän "pidemmän" kävelylenkin, eli ei edes kovin pitkä eikä edes juosten, mutta kipu ja rutina palasi. Turhauttanut olla aloillaan näin pitkään jo, eikä loppua näy.
Kommentit (21)
Ehkä lopettaisin nilkat paljaana kulkemisen pakkassäällä?
Mutku en mä voi elää ilman sitä!! :'(
ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lopettaisin nilkat paljaana kulkemisen pakkassäällä?
No lopetapa sinä. Mä en oo koskaan viihtynyt nilkkasukissa.
ap
Kortisonipiikki ja esim. Martti Kvistin sinulle tekemät pohjalliset, jotka korjaavat virheasennon.
Kortisonista olen lukenut niin paljon pahaa, etten haluaisi kokeilla sitä.
Kunnon venytykset päivän mittaan monta kertaa, etenkin aamulla, jos kävely on "töpöttävää". Yöllä nukut sukat jalassa ja pidät nilkat lämpiminä myös muutenkin 24/7. Pienikin veto estää parantumisen. Aina ennen liikuntaa venyttelet pitkään esim. "stepperimäisesti" astuen.
Pohjalliset, jotka korjaavat kantapään asennon. Akillesjänne tulehtuu, kun kantapää on takaa katsottuna hieman vinossa.
Ristiriitainen tiedonmäärä häiritsee. Jossain käsketään laittamaan kylmää, jossain lämmintä. Jossain käsketään olemaan venyttelemättä akuuttivaiheessa, jossain siihen kannustetaan. Ilmeisesti mulla tämä alkaa ajallisesti kallistua jo sinne kroonisen ongelman puoleen.
ap
Olen aika varma, että omalla kohdallani johtuu liikunnan määrän liian nopeasta lisäämisestä. Tai voi olla että jaloistakin löytyy vikaa.
ap
Itse olen löytänyt avun MBT-kengistä.Ne jalkaan heti kun alkaa tuntua kipua akillesjänteessä.
Lepo ja varovainen venyttely on ok sitten kun se ei enää ole akuutisti kipeä, siihen saakka kylmää jotta turvotus laskee ja tulehtuskipulääkettä. Sulla lienee asentovirhe joka tuota aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitainen tiedonmäärä häiritsee. Jossain käsketään laittamaan kylmää, jossain lämmintä. Jossain käsketään olemaan venyttelemättä akuuttivaiheessa, jossain siihen kannustetaan. Ilmeisesti mulla tämä alkaa ajallisesti kallistua jo sinne kroonisen ongelman puoleen.
ap
Eikö fysioterapeutti ole antanut sinulle jumppaohjeita? Nythän vaivasi nimi on akillestendiniitti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lepuuttanut ohjeiden mukaan neljä viikkoa, jonka jälkeen tein vähän "pidemmän" kävelylenkin, eli ei edes kovin pitkä eikä edes juosten, mutta kipu ja rutina palasi. Turhauttanut olla aloillaan näin pitkään jo, eikä loppua näy.
No jos sinulla on jo tuohon ohjeet niin miksi täältä enää kysyt? Tee kuten ohjeissa käsketään ja jos antibioottiresepti tulee niin noudata sitä pilkulleen.
Mulla auttoi lämpö, venyttely ja kunnon pohjalliset.
En saanut lääkäriaikaa tai fyssarilähetettä, puhuin vain tympääntyneenkuuloisen hoitajan kanssa, joka käski lyhyesti lepäämään. Kysyin venyttelystä, jonka jälkeen kehoitti myös venyttelemään. En ole siis saanut kuin todella ympäripyöreät ohjeet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö fysioterapeutti ole antanut sinulle jumppaohjeita? Nythän vaivasi nimi on akillestendiniitti.
Öö akillestendiniitti = akillesjänteen tulehdus?
Vierailija kirjoitti:
No jos sinulla on jo tuohon ohjeet niin miksi täältä enää kysyt? Tee kuten ohjeissa käsketään ja jos antibioottiresepti tulee niin noudata sitä pilkulleen.
Minkä takia tähän vaivaan muuten määrättäisi antibiootit? Eihän tää kai juuri koskaan ole bakteerien aiheuttama.
Kipulääkettä, kinesioteippiä (katso laittamisesta ohjeita netistä tai pakkauksesta), mobilatia tms. venyttelyä, jäätä ja eikun kävelemään hyvillä kengillä
Ei mitään täyslepoa ja lämpöhauteita!!
onko sinulla asics kengät? hyvät kenialaiselle maratoonarille , mutta tuottaa akillesjännevammoja perus hölkkääjille
Jätä se sika!