Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinäisyystutkija Niina Junttila: ”Myös ujolla pitäisi olla mahdollisuus loistaa koulussa”

– Jokaisen lapsen pitäisi tuntea kelpaavansa oma itsenään, sanoo kasvatuspsykologian apulaisprofessori Niina Junttila. Kuva: Pasi Leino

Ujot ja hiljaiset lapset tuntevat helposti olevansa luonteeltaan vääränlaisia. Miten introverttia voi tukea koulussa ja päiväkodissa?Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (37)

Kova ääni kaunis ääni?

Lapseni käy koulun kuorossa, missä solistiksi valitaan aina joku kolmesta sosiaalisimmasta tytöstä. Alussa oli puhe, että kaikki halukkaat pääsevät kokeilemaan, mutta opettaja sivuuttaa järjestäen muut halukkaat. Kysytään kyllä, että kuka haluaa, mutta ujoja tai hiljaisia ei valita, vaikka he viittaavat.

Oma tahto

Onko kysymys lapsen tahdosta esiintyä. Minut olisi voinut luokitella käyttäytymisen perusteella ujoksi ja araksi. Halusin itse olla huomaamaton. Julkinen esiintyminen ei kiinnostanut, vaikka loistinkin siinä pakotettaessa. Rakastin omaa rauhaa. Lukemista, kirjoittamista, käsitöitä ja ulkoilua yksin luonnossa. Muiden yleisöhakuisuus ei ollut mieleeni. Erilaisuuteni ei koskaan häirinnut itseäni. Ongelma oli muiden, joiden olisi tullut käsitellä itse asiansa. Sosiaalisuuteni on hyvä, mutta haluan rajoittaa sitä oman mukavuuteni mukaiseksi.

Vierailija

Mä muistan kerran kun opettaja sanoi mulle yhden työharjoitteluarvioinnin yhteydessä että:

"ethän sä voi ujouteen vetoamalla olla puhumatta ihmisille"

Kivaa syyllistämistä.. Välillä tuntuu siltä että on ihan vääränlainen ihminen jos on ujo hiljainen introvertti.

Vierailija

Opet ei nolaa eikä kiusaa. Opet valitsee ne, joiden uskoo selviävän tehtävästä. Jos ujo lapsi ei näytä rohkeuttaan esiintyä, ei häntä voi valita solistiksi tai esiintyjäksi. Opet mielellään auttaa ja tukee kaikkia ujoja heidän pyrkimyksissään, mutta jos ope ei usko, että ujo pystyy, hän jää valitsematta.

Ujo saa tilaisuutensa loistaa kokeissa kouluissa. Ilman ujoja en pitäisi kokeita, koska ekstroverttien arvosanat tiedän tuntityöskentelyn perusteella, introvertteja varten pidän kokeita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opet ei nolaa eikä kiusaa. Opet valitsee ne, joiden uskoo selviävän tehtävästä. Jos ujo lapsi ei näytä rohkeuttaan esiintyä, ei häntä voi valita solistiksi tai esiintyjäksi. Opet mielellään auttaa ja tukee kaikkia ujoja heidän pyrkimyksissään, mutta jos ope ei usko, että ujo pystyy, hän jää valitsematta.

Ujo saa tilaisuutensa loistaa kokeissa kouluissa. Ilman ujoja en pitäisi kokeita, koska ekstroverttien arvosanat tiedän tuntityöskentelyn perusteella, introvertteja varten pidän kokeita.

Hienoa että pyrit huomioimaan ujot.

Miten muuten kuin kirjallisia kokeita pitämällä huomioit ujot - ujous ei ole sairaus vaan sisäsyntyinen piirre - joka voi olla hidaste näyttää kykynsä? Jota muut vielä tahattomastikin ruokkivat.

Esimerkiksi monet ammattinäyttelijät kokevat olevansa ujoja.

- myös ope - ja vieläkin pohjimmiltaan tosi ujo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opet ei nolaa eikä kiusaa. Opet valitsee ne, joiden uskoo selviävän tehtävästä. Jos ujo lapsi ei näytä rohkeuttaan esiintyä, ei häntä voi valita solistiksi tai esiintyjäksi. Opet mielellään auttaa ja tukee kaikkia ujoja heidän pyrkimyksissään, mutta jos ope ei usko, että ujo pystyy, hän jää valitsematta.

Ujo saa tilaisuutensa loistaa kokeissa kouluissa. Ilman ujoja en pitäisi kokeita, koska ekstroverttien arvosanat tiedän tuntityöskentelyn perusteella, introvertteja varten pidän kokeita.

Miksi tuomitset ujon huonoksi esiintyjäksi? Usein ujo voi olla oikeinkin hyvä solistina tai näyttelijänä. Oma tyttäreni pelkää yli kaiken esim. esitelmän pitoa tai ylipäätään viittaamista mutta rakastaa muunlaista esiintymistä, jossa ei tarvitse olla "oma itsensä".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opet ei nolaa eikä kiusaa. Opet valitsee ne, joiden uskoo selviävän tehtävästä. Jos ujo lapsi ei näytä rohkeuttaan esiintyä, ei häntä voi valita solistiksi tai esiintyjäksi. Opet mielellään auttaa ja tukee kaikkia ujoja heidän pyrkimyksissään, mutta jos ope ei usko, että ujo pystyy, hän jää valitsematta.

Ujo saa tilaisuutensa loistaa kokeissa kouluissa. Ilman ujoja en pitäisi kokeita, koska ekstroverttien arvosanat tiedän tuntityöskentelyn perusteella, introvertteja varten pidän kokeita.

Miksi tuomitset ujon huonoksi esiintyjäksi? Usein ujo voi olla oikeinkin hyvä solistina tai näyttelijänä. Oma tyttäreni pelkää yli kaiken esim. esitelmän pitoa tai ylipäätään viittaamista mutta rakastaa muunlaista esiintymistä, jossa ei tarvitse olla "oma itsensä".

Vierailija

Näinhän se vähän tuppaa menemään. Peruskoulussa ei esimerkiksi jaettu koskaan stipendejä hiljaisille osaajille, vaan niille jotka olivat esillä tunneilla. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opet ei nolaa eikä kiusaa. Opet valitsee ne, joiden uskoo selviävän tehtävästä. Jos ujo lapsi ei näytä rohkeuttaan esiintyä, ei häntä voi valita solistiksi tai esiintyjäksi. Opet mielellään auttaa ja tukee kaikkia ujoja heidän pyrkimyksissään, mutta jos ope ei usko, että ujo pystyy, hän jää valitsematta.

Ujo saa tilaisuutensa loistaa kokeissa kouluissa. Ilman ujoja en pitäisi
kokeita, koska ekstroverttien arvosanat tiedän tuntityöskentelyn perusteella, introvertteja varten pidän kokeita.


Älä valehtele, et voi tietää miten kaikki opet toimivat.Lapseni koulussa oli muutama sadistinen ope, jotka inhosivat ujoja ja hiljaisia oppilaita. Esim ysiluokan lopussa ope kuulutti luokan kuullen kuinka "Maijan" luonteella ei pääse työelämään. Jatkuvaa piruilua.

Vierailija

Hmmm. Minä olin koulussa äärimmäisen ujo, eikä minulla kyllä ollut mitään halua "loistaa" esiintymällä luokan edessä. Ei todellakaan. Mieluummin olisin vajonnut maan alle.

Koulumenestys sen sijaan oli huippuluokkaa, ja sain paljon stipendejä. Kaipa jotkut opettajat siis huomaavat ujotkin.

Vierailija

Se on epäreilua, että tuntiaktiivisuus ja koemenestys ratkaisee yhdessä arvosanan yksinkertaisella kaavalla, jossa aktiivisten numeroita korotetaan ja passiivisten numeroita lasketaan.

Arvostelun pitäisi mennä niin, että näyttämällä tunneilla osaamisensa voi paikata huonoa koemenestystä. Ja jos joku pärjää yhtäkkiä kokeessa paljon paremmin kuin ennen, arvosanan korotuksen voisi pitää maltillisena, jos oppilas ei ole antanut tunneilla näyttöä osaamisestaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ujo saa tilaisuutensa loistaa kokeissa kouluissa. Ilman ujoja en pitäisi kokeita, koska ekstroverttien arvosanat tiedän tuntityöskentelyn perusteella, introvertteja varten pidän kokeita.

Ujo ei ole sama asia kuin introvertti. Myös ekstrovertti voi olla ujo ja kaikki introvertit eivät ole ujoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lastani kiusataan koulussa ja huomion kiinnittäminen itseensä tunneilla on vaikeaa, kun änkyttäminen ym. lisää vettä kiusaajien myllyyn. Koulu vähättelee kiusaamista ja rankaisee lastani aktiivisuuden puutteesta huonoilla arvosanoilla. Lapsen motivaatio on koetuksella, kun vähemmän osaavat kiusaajat saa parempia numeroita aktiivisuutensa ansiosta. Motivaatio koulunkäyntiin on laskenut, kun kaikki tuntuu niin epäreilulta... ja sitähän se onkin.

Voimia teille ja erityisesti lapsellesi!! Toivottavasti tulee vielä tilaisuus näyttää kuka oikeesti osaa vaikka sitten yo-kirjoituksissa viimeistään.
T. Änkyttävän pojan äiti

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat