Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitkään nukkuminen on niin tuomittavaa?

Vierailija
08.04.2018 |

Sehän on vain erilainen unirytmi. Mielestäni voi ihan yhtä hyvin valvoa pitkään ja nukkua myöhään, jos aamulla ei ole mitään velvollisuuksia. Yöllä voi ihan hyvin käyttää myös aikansa hyödyllisesti, itse ainakin luin viime keväänä pääsykokeisiin yöllä kun muut nukkuivat. Tuntuu vaan aina, että saa aina kauhean tuomitsevia katseita niskaan kun vääntäytyy sängystä puolen päivän jälkeen :D

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisinpa nukkua pitkään. Viime yökin venähti lukiessa lähes kahteen ennenkuin aloin nukkumaan. Puoli seitsemältä vääntäydyin ylös ettei mene "päivä hukkaan" Kasvoin maatilalla eikä meillä koskaan vapaapäivinäkään nukuttu kahdeksaa pitempään. Työhaastatteluissa on kyllä todellakin etulyöntiasema kun heittää maatilan-lapsi-kortin pöytään :D

Vierailija
42/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamusta se päivä alkaa. Siivottu on ja kyläilty. Astianpesukone hurissut ja pyykkikone alkaa kohta. Kaupassa käyty ja kohta ruoka. Vuodevaatteiden vaihto ja pullan leipominen.

Jonkun aamu on toiselle päivä.

Kaikki eivät ole niin tekopirteitä kuin sinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iltavirkku, ja olen saanut vaikka mitä tehtyä iltaisin; graduni, väitöskirjan, runoja, maalannut talon, opetellut soittamaan. Se on ihan luontaisinta optimiaikaa minulle.

Nyt kun olen 8-16 töissä, olen huomannut kuinka se tyhmentää minua. Olen ihan pirteä päivän, ja illalla väsyttää ja menen nukkumaan. Se aivoilleni luova ajantila jää pois. Tunnen itseni ihan eri ihmiseksi ja mietin, onko muilla aamuvirkuilla sama? Yhteiskunnan aivottomia myyriä ollaan, oikein reippaina salkut kädessä aamulla valmiina myymään maailmalle pskaa jota se ei tarvitse. Jee!

Arvostan iltaihmisyyttä ihan yli kaiken, nykyään varsinkin. Olkaa ylpeitä itsestänne!

Mulla on samanlainen kokemus. Illalla ja yöllä aivot toimivat paremmin ja luovuus kukoistaa. Päivällä olen aivan jumissa enkä osaa ajatella luovasti.

Silloin kun tein työtä aamuisin ja jouduin menemään varhain illalla nukkumaan, jäi luova toiminta unohduksiin ja luulin kadottaneeni luovuuteni ja ongelmanratkaiskykyni.

Vaan tilanne korjaantui kun jäin työttömäksi 😀

Nyt toimin yrittäjänä luovalla alalla ja teen työni iltaisin ja öisin. Fiilis on aivan loistava nyt kun luovuus on palannut oikean elämänrytmin myötä.

Tunnen myös ihmisiä joilla aivot toimivat parhaiten aamupäivällä ja viimeistään neljältä toimintakyky heikkenee. He kokevat, että jos nukkuu pitkään niin mitään ei saa tehtyä vaan päivä menee hukkaan. Heillä on sellainen rytmi ja ymmärrän ja hyväksyn 😜sen vaikka oma rytmini on erilainen.

En vaadi heitä elämään oman rytmini mukaan enkä paheksu heitä.

Tuntuu vaan ettei se ymmärrys toimi toiseen suuntaan.

Vierailija
44/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamusta se päivä alkaa. Siivottu on ja kyläilty. Astianpesukone hurissut ja pyykkikone alkaa kohta. Kaupassa käyty ja kohta ruoka. Vuodevaatteiden vaihto ja pullan leipominen.

On siinä laiska tyyppi. Meillä siivottiin jo perjantaina ja pyykättiin eilen.

Vierailija
45/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siksi, että se katsotaan laiskuudeksi, jos ei herää silloin kuin kuuluisi herätä.

Kyllä sitä laiskuutena pidetään. Se on myös juoppojen rytmi. Mielenterveyspotilaat nukkuu kans päivät ja valvoo yöllä.

Oisko nuo niitä syitä? Mut mitäpä sitä ketään tuomitsemaan.

Kiitos määrittelystä!

t. raitis vuorotyöläinen

Vierailija
46/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iltavirkku, ja olen saanut vaikka mitä tehtyä iltaisin; graduni, väitöskirjan, runoja, maalannut talon, opetellut soittamaan. Se on ihan luontaisinta optimiaikaa minulle.

Nyt kun olen 8-16 töissä, olen huomannut kuinka se tyhmentää minua. Olen ihan pirteä päivän, ja illalla väsyttää ja menen nukkumaan. Se aivoilleni luova ajantila jää pois. Tunnen itseni ihan eri ihmiseksi ja mietin, onko muilla aamuvirkuilla sama? Yhteiskunnan aivottomia myyriä ollaan, oikein reippaina salkut kädessä aamulla valmiina myymään maailmalle pskaa jota se ei tarvitse. Jee!

Arvostan iltaihmisyyttä ihan yli kaiken, nykyään varsinkin. Olkaa ylpeitä itsestänne!

Mä tunnistan ton kuvaamasi luovan tilan puutoksen silloin kun koetan väkisin elää itselleni luonnottomassa rytmissä. :) Itse olen siis ehdottomasti aamuihminen, ja mulle se luonnollisin puuhailuaika on aamupäivän ja iltapäivän parin ensimmäisen tunnin aikana. Jos ohitan nämä tunnit nukkumalla pitkään, sitä elämäniloista flowta tehdä asioita ei tule laikaan.

Siksi varmaan olen joskus mutristellut myöhään nukkuville tuttaville; tietysti sitä vertaa omaan oloonsa ja kuvittelee, että hekin ovat pitkään nukuttuaan yhtä aikaansaamattomia kuin itse olen. Teillä iltaihmisillä se flow vaatii sitten vain erilaiset olosuhteet ja on se vaikeaa käsittää, että eri ihmiset tarvitsevat eri asioita.

Vierailija
47/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siksi, että se katsotaan laiskuudeksi, jos ei herää silloin kuin kuuluisi herätä.

Millon kuuluisi herätä? Miksi juuri silloin? Miten se on laiskuutta, jos nukkuu saman määrän tunteja kuin muutkin mutta eri aikaan?

Ap

Auringon nousuun on se luonnollinen aika herätä. Noin klo 8.00. Myöhään nukkuminen ei ole laiskuutta, jos töiden takia joudut nukkumaan eri aikaan tai lataamaan akkuja, mutta muutoin sitä paheksutaan, koska koetaan, että valoisaan aikaan pitäisi olla hereillä ja tekemässä töitä.

Mietipä kuinka vähän aikaa vuodesta tässä maassa aurinko lopulta nousee juuri kahdeksan aikaan.

Vierailija
48/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa ei laiskotella!

Töitä pitää tehdä 434 tuntia vuorokaudessa, prkele!

Vierailija
49/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin naurettavaa ja olen kohdannut tätä itse paljon.  Ymmärrän jos on velvollisuuksia ja niitä ei saa sen takia hoidettua, että nukkuu pitkään mutta itse ainakin opiskelen useampana päivänä viikossa 8-10h päivässä, vaikka heräänkin vasta yleensä puolenpäivän jälkeen. Opinnot eivät vaadi läsnäoloa niin saan suunnitella päivän aikatauluni itse. Mielestäni on kiva esim. päiväsaikaan lenkkeillä, käydä kaupoilla jos tarve on, eikä illalla, kun on ruuhkaa. Voin monesti vasta 18  aikaan alkaa opiskelemaan ja kolmen aikaan yöllä lopetella ja mennä nukkumaan. Itselleni paras aika keskittyä ja saada hommat hoidettua. Tykkään ylipäätään nukkua pitkään ja olen superväsynyt, jos joudun pakottamaan itseni aamurytmiin.  

Vierailija
50/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä laiskuutena pidetään. Se on myös juoppojen rytmi. Mielenterveyspotilaat nukkuu kans päivät ja valvoo yöllä.

Oisko nuo niitä syitä? Mut mitäpä sitä ketään tuomitsemaan.

Kiitos määrittelystä!

t. raitis vuorotyöläinen

No ei tuo laiskana makoilu työssäkäyviä tarkoita. Vuorotyöläisenä ja iltavirkkuna en ottanut nokkiini. Moni kotimamma näytti alapeukkua aamuvirkuille ahertajille.

Taisi kalahtaa ;)

Ei kantsi tuomita ketään, vaan jos mahdollista, jokainen eläköön oman sisäisen kellonsa mukaan ja toimittakoon työnsä kunnolla!

Vierailija
51/52 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millon kuuluisi herätä? Miksi juuri silloin? Miten se on laiskuutta, jos nukkuu saman määrän tunteja kuin muutkin mutta eri aikaan?

Ap

Auringon nousuun on se luonnollinen aika herätä. Noin klo 8.00. Myöhään nukkuminen ei ole laiskuutta, jos töiden takia joudut nukkumaan eri aikaan tai lataamaan akkuja, mutta muutoin sitä paheksutaan, koska koetaan, että valoisaan aikaan pitäisi olla hereillä ja tekemässä töitä.

Mietipä kuinka vähän aikaa vuodesta tässä maassa aurinko lopulta nousee juuri kahdeksan aikaan.

Niin. Nythän se nousee jo ennen kuutta ja kesällä ei laske ollenkaan. Suomessa on turha vedota johonkin auringon nousujen ja laskujen rytmissä elämiseen, muutenhan kesällä pitäisi valvoa lähes koko vuorokausi ja talvella nukkua :D

Vierailija
52/52 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Raamattu sanoo nukkumisesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi