Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitkään nukkuminen on niin tuomittavaa?

Vierailija
08.04.2018 |

Sehän on vain erilainen unirytmi. Mielestäni voi ihan yhtä hyvin valvoa pitkään ja nukkua myöhään, jos aamulla ei ole mitään velvollisuuksia. Yöllä voi ihan hyvin käyttää myös aikansa hyödyllisesti, itse ainakin luin viime keväänä pääsykokeisiin yöllä kun muut nukkuivat. Tuntuu vaan aina, että saa aina kauhean tuomitsevia katseita niskaan kun vääntäytyy sängystä puolen päivän jälkeen :D

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä oikein nukut, jos saat herätessäsi tuomitsevia katseita? Kadulla? Näyteikkunassa?

No perheeltä. Ja aina jos asia tulee puheeksi jossain

Kannattaisiko tätä asiaa sitten kysyä ihan suoraan siltä perheeltä?

Vierailija
22/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat toiminnot ovat mahdollisia vain arkisin klo 9-15 tai 8-16. Jos elää muussa rytmissä, niin asioiden hoitaminen on hankalaa. Pitkälle päivään nukkumista paheksutaan, koska se rajoittaa yhteiskunnan toimintoihin osallistumista.

Häh? Esimerkkejä kiitos?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä oikein nukut, jos saat herätessäsi tuomitsevia katseita? Kadulla? Näyteikkunassa?

Huoh. Tällä palstalla saa aina vääntää kaiken rautalangasta. Kuten otsikostakin näkee, ihmettelin IHMISTEN suhtautumista pitkään nukkumiseen, sillä olen huomannut samanlaisia reaktioita vähän joka paikassa. Opettajat esimerkiksi totesivat lukiossa, että älkää sitten nukkuko kahteentoista lukulomalla - tässä ketjussa ihmettelen, miksi he kokevat tarpeelliseksi kehottaa näin. Suoraan en heiltä kysy sitä auktoriteetin yms takia.

Perhe on siis se, jolta tulee ne konkreettiset kommentit siinä tilanteessa, eivät suinkaan ainoita, jotka tuomitsevat pitkään nukkumisen.

Vierailija
24/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti siksi, että se katsotaan laiskuudeksi, jos ei herää silloin kuin kuuluisi herätä.

Vierailija
25/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siksi, että se katsotaan laiskuudeksi, jos ei herää silloin kuin kuuluisi herätä.

Millon kuuluisi herätä? Miksi juuri silloin? Miten se on laiskuutta, jos nukkuu saman määrän tunteja kuin muutkin mutta eri aikaan?

Ap

Vierailija
26/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Tällä palstalla saa aina vääntää kaiken rautalangasta. Kuten otsikostakin näkee, ihmettelin IHMISTEN suhtautumista pitkään nukkumiseen, sillä olen huomannut samanlaisia reaktioita vähän joka paikassa. Opettajat esimerkiksi totesivat lukiossa, että älkää sitten nukkuko kahteentoista lukulomalla - tässä ketjussa ihmettelen, miksi he kokevat tarpeelliseksi kehottaa näin. Suoraan en heiltä kysy sitä auktoriteetin yms takia.

Perhe on siis se, jolta tulee ne konkreettiset kommentit siinä tilanteessa, eivät suinkaan ainoita, jotka tuomitsevat pitkään nukkumisen.

Kyllä sinä ihan kerroit saavasi tuomitsevia katseita niskaasi, kun vääntäynyt sängystä ylös.

Vierailija
27/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä ihan kerroit saavasi tuomitsevia katseita niskaasi, kun vääntäynyt sängystä ylös.

Joo, se oli se konkreettinen esimerkki. Otsikko on kuitenkin yleistys.

Vierailija
28/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyyspalveluissa piti täyttää lomake, jossa just kyseltiin vuorokausirytmiä jne. En kans ymmärrä, miten tää liitetään elämänhallintakykyihin, jos kuitenkin töissä ollessa ihminen toimii ihan normisti. Itse vastasin siltä pohjalta, että no mikä nyt mulle sitten on normaalia. ;) Olen tehnyt paljon yötyötäkin elämässäni, joten kai sekin sitten on ihan friikkiä tällaisten kyselijöiden mielestä.

Vierailija
29/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millon kuuluisi herätä? Miksi juuri silloin? Miten se on laiskuutta, jos nukkuu saman määrän tunteja kuin muutkin mutta eri aikaan?

Ap

Auringon nousuun on se luonnollinen aika herätä. Noin klo 8.00. Myöhään nukkuminen ei ole laiskuutta, jos töiden takia joudut nukkumaan eri aikaan tai lataamaan akkuja, mutta muutoin sitä paheksutaan, koska koetaan, että valoisaan aikaan pitäisi olla hereillä ja tekemässä töitä.

Vierailija
30/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä nyt vaan saa paremmin tehtyä kaikkea järkevää ja hyödyllistä ja pakollista.

Vierailija
31/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat toiminnot ovat mahdollisia vain arkisin klo 9-15 tai 8-16. Jos elää muussa rytmissä, niin asioiden hoitaminen on hankalaa. Pitkälle päivään nukkumista paheksutaan, koska se rajoittaa yhteiskunnan toimintoihin osallistumista.

Tämä aina sanotaan seliselinä, mutta ei päde. Yökukkuja herää aamulla aivan kuten muutkin, jos on pakko. Oli sitten nukkunut paljon tai vähän. Lisäksi mikään ei estä hoitamasta monia asioita iltapäivä-ilta-aikaan, jolloin oletettavasti töistäkin on jo päässyt.

Mitä toimintoja tarkoitat? Ja miksi myöhään nukkuminen tekisi ihmisestä myös tyhmän? Ei kai aikaisin nukkumaan meneväkään mene nukkumaan, jos hänellä on jokin tärkeä syntymäpäiväjuhla tmv.

Vierailija
32/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen maalla sanottiin: "Illanvirkku, aamuntorkku, se tapa talon hävittää".

"Illalla laiska virkoo", oli yksi sanonta.

Piti mennä varhain karjanhoitoon aamulypsylle.

Ahkeruus oli kunnia-asia myös kaupunkilaisille. Kunnolliset ihmiset heräsivät aikaisin. Vain juopot nukkuivat päivällä.

Ennen ei maattu sängyssä ja käännetty kylkeä.

Ei eletty sossun tukiaisilla eikä syrjäydytty.

Tai räpelletty yökausia netissä!!!!!:D

Vierailija
33/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elää muiden kanssa, niin pitää jonkin verran ottaa huomioon toisten päivärytmit. Puolin ja toisin. Meillä enemmistö tai pieni lapsi voittaa. Eli vanhempi ei voi nukkua iltapäivään jos vauva herää klo 5.30. Olisi myös hirveän kiva ja kätevää, jos joskus syötäisiin yhdessä, kotityöt jakautuisivat tasaisesti ja voitaisiin yhdessä käydä jossain.

Olen jo vuosia sitten tyytynyt siihen, että mieheni nukkuu pitkään ja valvoo yöllä. Olin aina se joka herätti lapset, vei kiljuvat lapset päikkyyn ja tarjosi aamupalat. Töiden jälkeen minä kiirehdin hakemaan lapset päiväkodista ja nykyisin teen vauhdilla päivällistä, tarkistan läksyt ja vien lapset harrastuksiin. Isä tulee sitten kotiin kun ollaan jo iltapesulla ja käymässä nukkumaan. Ei luonnollisesti siihen aikaan voi enää imuroida tai pestä pyykkiä (melu), joten nuokin hommat pitää tehdä päivällä. Kyllä minusta tuo aamuvirkku on melkoinen vapaamatkustajia.

Vierailija
34/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin saan niitä anopilta, meillä on nimittäin yhteinen keittiö ja kun vapaapäivänä menen puolilta päivin aamukahville, anoppi siivoaa myrtsinä ruokapöytää, kun HÄN on jo laittanut miehille ruuankin ja mitä tuollaisesta elämästä oikein tulee kun vetelehditään koko päivä sängyssä.

- ei ap

Vierailija
35/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltavirkku, ja olen saanut vaikka mitä tehtyä iltaisin; graduni, väitöskirjan, runoja, maalannut talon, opetellut soittamaan. Se on ihan luontaisinta optimiaikaa minulle.

Nyt kun olen 8-16 töissä, olen huomannut kuinka se tyhmentää minua. Olen ihan pirteä päivän, ja illalla väsyttää ja menen nukkumaan. Se aivoilleni luova ajantila jää pois. Tunnen itseni ihan eri ihmiseksi ja mietin, onko muilla aamuvirkuilla sama? Yhteiskunnan aivottomia myyriä ollaan, oikein reippaina salkut kädessä aamulla valmiina myymään maailmalle pskaa jota se ei tarvitse. Jee!

Arvostan iltaihmisyyttä ihan yli kaiken, nykyään varsinkin. Olkaa ylpeitä itsestänne!

Vierailija
36/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä laiskuutena pidetään. Se on myös juoppojen rytmi. Mielenterveyspotilaat nukkuu kans päivät ja valvoo yöllä.

Oisko nuo niitä syitä? Mut mitäpä sitä ketään tuomitsemaan.

Vierailija
37/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuminen on lähes yhtä nautinnollista kun nus.....

Usein pitkät ja rauhalliset unet puhtaissa lakanoissa voittaa 100-0 sen toisen harrastuksen, vaikka sekin mukavaa on. Sille voi kaivaa aikaa jostain muualta :D

Vierailija
38/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mietin just aamulla kun availin silmiä, että miks tästä pitää olla huono omatunto, klo oli 11.52.

Älä huoli kamu, mulla oli herätys klo 13 että vääntäytyisin edes silloin ylös XD

Kaverini on eläkkeellä psyykkisistä syistä ja hänellä on kello herättämässä aina klo 19.30, ilman mitään huonoa omaatuntoa.

Joten älkää huoliko....reippaita ootte!:D

Vierailija
39/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamusta se päivä alkaa. Siivottu on ja kyläilty. Astianpesukone hurissut ja pyykkikone alkaa kohta. Kaupassa käyty ja kohta ruoka. Vuodevaatteiden vaihto ja pullan leipominen.

Vierailija
40/52 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamusta se päivä alkaa. Siivottu on ja kyläilty. Astianpesukone hurissut ja pyykkikone alkaa kohta. Kaupassa käyty ja kohta ruoka. Vuodevaatteiden vaihto ja pullan leipominen.

Jumaliste että ärsyttäisi, jos joku aamuvirkku olisi tuppautumassa kylään juuri silloin kun on aikaa nukkua ja löhöillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän