Vihaan sydämestäni lasten ulkovaatteiden pukemista

Kuva: Milka Alanen

Onko lähtö eteisessä yhtä tuskaa? Testaa tarkkaa kuuden kohdan ohjelmaa, kirjoittaa Meidän Perheen uusi kolumnisti Ile Uusivuori.Lue koko juttu

Kommentit (13)

Ihmettelevä 4 äiti

Suomen rankinta perhearkea elävä pari. Kyllä on vaikeaa. Äiti kotona päivät vauvan kanssa ja lapset päiväkodissa. On se, huh huh, rankkaa. Minulla 4 lasta ja yksikään ei ole ollut hoidossa päivääkään. Miten olenkaan selvinnyt hengissä!

Vierailija

Samanlaista menoa meilläkin, vaikka on kaksi lasta! Nauratti.

Kun kuopuksemme harjoitteli päiväkotiarkea, olin mukana ensimmäiset päivät. Kas kummaa ne pienimmätkin tyypit, jotka yleensä kotona puettaessa ovat yhtä hallittavia kuin 10-jalkaiset mustekalat, suostuivat puettaviksi ja pukivat jopa itse! Mikä siinäkin on, että kotona sitten se meininki on kuin Sotamies Ryanista.

ps. harmi, että tähänkin kommenttiketjuun ehti ensimmäiseksi joku oman elämänsä sankari mieltään pahoittamaan...

Kolmen pojan äippä

Ihanaa, että jossain muuallakin mies hoitaa kalsareissaan lasten pukemisen. Meillä samanlainen sotatanner mutta kaksi vuotta edellä mennään. Love my boys!

Vierailija

Ihmettelevä 4 äiti kirjoitti:
Suomen rankinta perhearkea elävä pari. Kyllä on vaikeaa. Äiti kotona päivät vauvan kanssa ja lapset päiväkodissa. On se, huh huh, rankkaa. Minulla 4 lasta ja yksikään ei ole ollut hoidossa päivääkään. Miten olenkaan selvinnyt hengissä!

Ja veronmaksajat arvatenkin elättävät perheesi? On se niin rankkaa.

Vierailija

Älä nyt enään viis vuotiasta pue, laitat vaatteet jonoon lattialle kerrot sanoin ja kuvin mitkä puetaan ensin ja mitkä sitten, pääset varmasti helpommalla. Itse aloin kahdelta vanhemmalta lapselta vaatimaan omatoimista pukeutumista päiväkodin aloituksen jälkeen kun siellä esiintyi se että lapsi osaa pukea itse, päiväkodissa kun ne tädit eivät lapsia pue vaan lapset pukevat itse. Voin kyllä sanoa että ei sekään aina ole helppoa jos lapsi pukee itse koska ehtii paikalta karkuun toiseen puuhaan mutta muutama kerran ilman vaatteita pakkasessa kulkeminen karaistaa lasta ja saa ymmärtämään että on mukavampi kulkea ulkovaatteet päällä ja päiväkodin tädit hurraavat ja taputtavat karvaisia käsiään kun lapsi on karaistunut ja pukee itse vaatteensa päälle ilman venkoilua. Voimia sinne teille pukeutumis puuhiin itse kullekin

Vierailija

Kyllä, vihaan pukemista talvi/kurakelin ulkoilua varten, sekä lasten että itseni. Ahdistavaa tunkea se hirveä määrä erilaisia välikerroksia ja kuorivaatteita ja tumppuja ja rukkasia ja kenkiä ahtaassa eteisessä hiestä märkänä. Ja tunnin ulkoilun jälkeen vastaava show kun ripustaa niitä kuivumaan. Ja meillä on todella satsattu laadukkaisiin, kunnollisiin ulkovaatteisiin, joten ei ole siitä kiinni. Ja kolmevuotiaani osaa todistettavasti pukea aivan hyvin itse, mutta jostain syystä se taito katoaa totaalisesti siinä vaiheessa kun olisi oikeasti lähdettävä johonkin. Tai sitten päälle menisi jotain ihan muuta kuin järkevät, säänmukaiset vaatteet. Onneksi kohta on kesä#

Vierailija

Tarhassa eivät halua pukea lastani. Kun menen hakemaan poikaani välipalan jälkeem, niin ovat pukemassa muiden lapsia. Joudun sitten itse pukemaan kaiken keskellä, kun muutenkin on kiire. lapsella on uhmaikä ja kiukuttelee kun pitää lähteä ulos. Ihan kun olisivat helpottuneet kun heidän ei tarvitse pukea.
Monta kertaa on ollut väärät vaatteet. Miten hoitajan voi olla niin vaikeeta pukea yksi leikki ikäinen!

Vierailija

Minäkin inhoan ulkovaatteita, samoin lapseni. Meillä kyllä 3-vuotias pukee periaatteessa itse ulkovaatteet, mutta autan punteissa ja hanskoista, ja joskus on sukat mytyssä tai vetoketjut hankalia.

Meillä vaan tähän hommaan kuuluu sisävaatteidenkin pukeminen. Yksikään lapsistamme ei jostain syystä pysty pitämään säädyllisiä sisävaatteita päällään. Kenelläkään ei koskaan ole sukkia jalassa (vaan ovat heittäneet ne ties minne), yksi pitää vain röyhelöitä eikä niiden alla muuta kuin alushousuja, vauvalta pitää vaihtaa vaippa ja isompien pitää käydä vessassa. Meillä menee 15min jo näihin alkutoimiin (vaatteiden etsimiseen, vaipan vaihtoon ja vessa käyntiin) ennen kuin edes pääsemme eteiseen.

Sitten 3-v joka ikinen päivä valittaa ettei halua laittaa toppahaalaria, koska siinä tulee niin kuuma. Ja joka ikinen päivä selitän, että kuuma on vain pukiessa, ulkona on pakkasta ja tulee kylmä pelkällä villahaalarilla. Kerran mies vei hänet kokeilemaan ilman haalaria ja tietysti tuli heti kylmä, ei kuitenkaan oppinut mitään. Lopulta sitten pukee kitisten. Ja joka päivä joku lapsista haluaa laittaa jotain järjetöntä kuten villakangastakin kuraan tai kumpparit kovalla pakkasella. 7-v taas on mielestään niin iso, että voi lähteä ilman ulkohousuja ja hanskoja, lippispäässä pakkaseen. Hänen tavaransa ovat myös aina hukassa.

Itse en uskalla päästää kolmevuotiasta rappuun yksin. Puemmekin kaikki suunnilleen samaa tahtia. Olisi kätevää, jos voisi päästää pukeutuneet edeltä pihalle. Teemmekin niin miehen ollessa paikalla, että ensimmäiseksi pukenut ottaa 3-vuotiaan mukaansa. Esikoinen on 7 ja hän voi onneksi mennä edeltä ulos.

Kesää odotellessa...

Minullakin on vain kaksi kättä

Vierailija kirjoitti:
Tarhassa eivät halua pukea lastani. Kun menen hakemaan poikaani välipalan jälkeem, niin ovat pukemassa muiden lapsia. Joudun sitten itse pukemaan kaiken keskellä, kun muutenkin on kiire. lapsella on uhmaikä ja kiukuttelee kun pitää lähteä ulos. .... ....Miten hoitajan voi olla niin vaikeeta pukea yksi leikki ikäinen!

No ihan yhtä vaikeaa se meidän on pukea sen sinun kullannuppusi päälle kuin sinullakin. Sen lisäksi meillä on ne 20 muuta lasta jotka meidän pitää pukea :)
Me hoitajat puemme päivän aikana 42 parit lapasia, sukkia, 21 eri kengät, haalarit, pipot tms. Jotka pyörivät pitkin lattioita ja joissa harvemmin sitten on sitä kullannupun nimeä (syöhän se jälleenmyyntiarvoa!). Tai eteissä on ne 10 samanlaiset mustat kuomat ja lapsi kävelee niiden ensimmäisten luo!!

Vierailija

Pukeminen on pikku juttu. Kyllä täytyy olla helppo elämä, että tuollaisesta saa ongelman aikaiseksi. Eihän sitä pukemista edes huomaa. Yksi asia muiden seassa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat