Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Kutsumme itsemme syömään isovanhemmille” ja 17 muuta keinoa säästää hoitovapaalla

Kuva: iStockphoto

Vauva-lehden lukijat kertovat, mistä he tinkivät hoitovapaalla ja mistä säästävät viimeisenä.Lue koko juttu

Kommentit (9)

Vierailija

Hoitovapaalla aika menee pääasiassa leikkipuistoissa, kerhoissa ja kotona, johon en itse ainakaan tarvitse meikkiä tai hiusvärejä.

Lihaa ostetaan punalaputettuina pakkaseen.

Ei juoda pahemmin limuja tai mehuja.

Saippuat mahdollisimman isoissa pakkauksissa halvalla litrahinnalla.

Lapsen sisävaatteet kirppiksiltä (samoin valikauden ulkoiluvaatteet, talvikamat kun yleensä on jo ohueksi pestyjä niin uutena ostetaan).

Näillä meillä mennään. Eikä tuppauduta toisten ruokapöytiin.

Vierailija

Kannattais vähän miettiä, mitä neuvoja annetaan.

Mun sisko perheineen harrasti aikoinaan juuri tuota, että kerran viikossa tulivat meidän vanhempien kotiin syömään. Tulivat heti lauantaina aamupäivällä ja viipyivät pitkälle iltapäivään. Kätevää oli, kun saivat ruuan ja siinä samalla myös lastenhoitoapua. Mitäs muutakaan tekemistä mulla olisi teini-ikäisenä ollut, kun vahtia siskon perheen lapsia.

Aikansa tätä kesti, kunnes vanhemmat sanoivat, että tarvitsevat vähän omaakin aikaa rankan työviikon päätteeksi. Sittenpä sisko suuttui ja pysyikin poissa monta viikkoa. Ajan mittaan löytyi sopiva vierailutahti, ihan kaikille.

Vierailija

Pertti89 kirjoitti:
Miksi lapsen nimeksi (fanny) on annettu naisen sukupuolielin?

Fanny on kaunis nimi ja tarkoittaa ranskalaista. Liekö niin, että englantilaiset ovat halunneet kutsua takapuolta sanalla ranskalainen. Jos minulla olisi tyttö, hän voisi hyvinkin olla Fanny, englantilaisten antamista merkityksistä viis. Onhan noita keljuja merkityksiä vaikka kuinka paljon eri kielissä toisen kielen sanoille. 

Vierailija

"Olen jatkanut astianpesuainetta vedellä riittoisammaksi. Pullojen pesuun kuluu vähemmän ainetta!"
Mikä säästökeino tuo on? Ehkä sitä ei kuulukaan turauttaa puolta pulloa per palju.

"Ilta- ja yöaikaan meillä ei vedetä vessanpönttöä kuin isommalla asialla."
Hyi helkatti, miten pistävä kusen haju vessassa aamulla mahtaa olla.

"Käytämme välillä sampoota käsisaippuana, kun ei ole rahaa ostaa parempaa."
Nestesaippuaa saa parilla eurolla monen litran kanisterin. Samaa ainetta voi käyttää myös sampoona.

"Sinnittelin talven yli takilla, jonka vetoketju oli hajoamaisillaan lopullisesti hetkenä minä hyvänsä."
Vetoketjun voi itsekin vaihtaa, jos ei ole varaa maksaa ompelijalle pariakymppiä vaihtotyöstä.

"Parisuhdeajasta noin kerran kuussa. Maksamme lastenhoitajalle taskurahaa."
Lastenhoitajalle taskurahaa?

"Muutaman kerran vuodessa pitää löytyä rahaa baariin."
Miksi?

"Älä käy itse kaupassa, vaan tee lista ja laita mies asialle. Mitään muuta kuin listalla olevaa ei saa ostaa."
Meillä jos tekisi noin, tulisi yhden kassillisen sijasta viisi kassillista heräteostoksia päälle.

"Kutsumme itsemme kerran viikossa kylään isovanhemmille, jossa saa ruuan."
Pistetään siis muut maksamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko perheineen harrasti aikoinaan juuri tuota, että kerran viikossa tulivat meidän vanhempien kotiin syömään. Tulivat heti lauantaina aamupäivällä ja viipyivät pitkälle iltapäivään. Kätevää oli, kun saivat ruuan ja siinä samalla myös lastenhoitoapua. Mitäs muutakaan tekemistä mulla olisi teini-ikäisenä ollut, kun vahtia siskon perheen lapsia.

Aikansa tätä kesti, kunnes vanhemmat sanoivat, että tarvitsevat vähän omaakin aikaa rankan työviikon päätteeksi. Sittenpä sisko suuttui ja pysyikin poissa monta viikkoa. Ajan mittaan löytyi sopiva vierailutahti, ihan kaikille.

totta, mutta toisaalta joutuiko isosiskosi vahtimaan sinua kun asui vielä kotona ja olit pieni?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

totta, mutta toisaalta joutuiko isosiskosi vahtimaan sinua kun asui vielä kotona ja olit pieni?

Kirjoittaja ei ole velkaa isosiskolleen. Siskon äiti on velkaa isosiskolle, koska hyötykäytti tätä hoitoapuna.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat