Miksi meille kävi näin? Tunnen olevani uusperheessä kuin yksinhuoltaja

Kuva: Anna Huovinen

Uusperheessä molempien puolisoiden entinen elämä on alati läsnä. Jos sitä ei ole käsitelty, seuraa ongelmia, perheneuvoja Helena Toppari sanoo.Lue koko juttu

Kommentit (14)

Poh-diskeleva

Elämä on mitä on mutta ei kyllä koskaan pitäisi kiirehtiä uuteen suhteeseen edellisen hajottua. Mieluummin tekee mitä tahansa että perhe ei hajoaisi. Jos itse eroaisin joskus niin voisin uutta kumppania harkita mutta niin että kummallakin oma asunto.

Vierailija

Hyvä kirjoitus.

Minä elän uusperheessä, meillä molemmilla on omia lapsia. Yhteisiä ei ole eikä tule.

Minä uskon, että uusperheet hajoavat usein siihen,että mies ei kanna vastuutaan. Siksi nainen alkaa kasvattaa miehen lapsia. Sitten ”sä et oo meidän äiti”. Sitten nainen uupuu.

Meillä mies hoitaa ja viihdytttää omat lapsensa. Siksi minulla -äitipuolella- on kaikki hyvin.

Vierailija

Miksei mies hoida lasten tai ainakin vauvan iltatoimia tai hoida pyykkejä ym. illalla töiden jälkeen? Ei voi olla niin, että toinen raataa kotona 24/7. Mielestäni tässä ei ole kyseessä niinkään uusperheen ongelmat, vaan se, että mies ei osaa ottaa vastuuta omasta vauvastaan tai perhe-elämästä ylipäätään. Sen sijaan pakenee töihin. Todella ajattelematonta valittaa seksin puutetta tilanteessa, jossa ajaa toisen loppuun.

Vierailija

Ihmeen paljon diipladaaplaa vastauksessa ja jopa kanssa syytettiin kiukuttelusta. Miehen kuuluu hoitaa kotityöt ja oma lapsi! Ei mitään muttia. Hänen pitäisi pystyä siihen vaikka ihan yksin, niin kuin tässä äiti joutuu.

Vierailija

Miten voi kuvitella että se uusi mies tai nainen on jotenkin parempi kuin entinen. Onhan tässä uudessakin jo jokin vika kun on jo ero tullut. Väitän että uusperheen arki tuo uuden puolison huonot puolet korostetusti esiin. En lähtisi mistään hinnasta tähän uusperhetouhuun.

Vierailija

Mies vähättelee synnytyksen jälkeistä masennusta eikä pidä ajatuksesta yhtään että joku ulkopuolinen tulisi vaativaa vauvaa viihdyttämään jotta minä saisin välillä tauon.

Hoidan arjessa kaiken - yksin.
Silti kuulen joka ilta että olen laiska ja laiskottelen jos en ole sattunut jotakin hommaa tekemään.

Vierailija

Mulla on sellanen tilanne, että 2 omaa teiniä + 1 yhteinen taapero. Ainoa asia minkä mies hoitaa on kulut. Ei osallistu mihinkään: ei lapsenhoitoon, siivoamiseen ( 250m2), kokkaamiseen, kaupassakäyntiin, ison pihan hoitoon. Ehkä kerran viikossa vie lapsen tarhaan.

Marisee, että miksi en maksa. Sanon siihen aina, että sitten maksan kun sinä Oma-aloitteisesti hoidat puolet kotihommista. Keskustelu päättyy siihen. Mies kehtaa marista siitä, että jos sen kerran viikossa vie lapsensa tarhaan. Uli-uli kuuluu. Rehvastelee palkallaan ja mitätöi ammatillisesti minua. (Olen korkea koulutettu.) Ihmettelee, miksen jaksa seksiä sänkyhommia kuin harvoin. No en kai jaksa, koska minulla on kolme työtä: palkkatyö, kotityö ja lapsenhoitotyö. Miehen mielestä diili on siltikin huono, juuri eilen saunassa rentoutti tunnelmaa sillä, että kertoi toivovansa potkuja; saisi siitä vuoden palkan. Samaan hengenvetoon totesi, että hän säästäisi 3(!!!)000 €/kk sillä, että asuisi yksin. Minä siihen, että vapaaehtoistahan tämä perheily
on, kukaan ei pakota. Menköön rahoineen kiusaamaan jotain toista, onneksi mulla on työ josta pidän ja maailman ihanimmat lapset, siinä ei uliuli-ukkoja tarvita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellanen tilanne, että 2 omaa teiniä + 1 yhteinen taapero. Ainoa asia minkä mies hoitaa on kulut. Ei osallistu mihinkään: ei lapsenhoitoon, siivoamiseen ( 250m2), kokkaamiseen, kaupassakäyntiin, ison pihan hoitoon. Ehkä kerran viikossa vie lapsen tarhaan.

Marisee, että miksi en maksa. Sanon siihen aina, että sitten maksan kun sinä Oma-aloitteisesti hoidat puolet kotihommista. Keskustelu päättyy siihen. Mies kehtaa marista siitä, että jos sen kerran viikossa vie lapsensa tarhaan. Uli-uli kuuluu. Rehvastelee palkallaan ja mitätöi ammatillisesti minua. (Olen korkea koulutettu.) Ihmettelee, miksen jaksa seksiä sänkyhommia kuin harvoin. No en kai jaksa, koska minulla on kolme työtä: palkkatyö, kotityö ja lapsenhoitotyö. Miehen mielestä diili on siltikin huono, juuri eilen saunassa rentoutti tunnelmaa sillä, että kertoi toivovansa potkuja; saisi siitä vuoden palkan. Samaan hengenvetoon totesi, että hän säästäisi 3(!!!)000 €/kk sillä, että asuisi yksin. Minä siihen, että vapaaehtoistahan tämä perheily
on, kukaan ei pakota. Menköön rahoineen kiusaamaan jotain toista, onneksi mulla on työ josta pidän ja maailman ihanimmat lapset, siinä ei uliuli-ukkoja tarvita.

Järkyttävää. Miehesi ei ilmeisesti ole koskaan lapsia eikä perhettä halunnut. Onko painostettu lasten hankintaan? Tosiaan, heitä se pellolle!

Vierailija

Itse olen uusperheessä mutten koskaan ole aikonut mieheni lasten kasvattajaksi. Heillä jo äiti ja isä, kuten omillakin lapsillani. Naisen kannattaa tehdä lapsia juuri se määrä, mitä pystyy itse hoitoamaan. Kaikkea voi sattua, ei voi olettaa, että miehesi hoitaa sinun lapsiasi. Mutta tietenkin voisi toivoa, että osallistuu yhteisen lapsenne arkihoitoon.

Maiju41

Uusperhe on oikea perhe, mutta huomattavasti vaikeampi yhtälö kuin perusversio. Jo ennen yhteisten lasten hankintaa olisi mietittävä aiempien lasten roolia perheessä. Aika erikoinen näkökulma, ettei samassa taloudessa asuvat aikuiset osallistuisi kaikkien lasten hoitoon.

Miksi ihmiset eivät yritä itse löytää ratkaisua ongelmiinsa, vaan syytetään toisia eikä itse olla valmiita muutokseen. Jos arki uuvuttaa, voisi miettiä koirien, kissojen ja kanojen vähentämistä. Ehkä alkuperäisellä kirjoittajalla mielikuva idyllistä ja siitä pidetään kunsin hampain kiinni.

Vierailija

Yleensä näillä itsensä ylikuormittaneilla on tosiaan joku eläintarha kotona. 5 kissaa, 3 koiraa, 2 hevosta... Muutama muukin elukka siihen päälle. Kai sitä väsähtää.

Vierailija

Epäilyttävää ettei miehen lapset käy useammin. Olisiko niin että tämä matami pistää omat lapsensa miehen lasten edelle ja ihmettelee kun välit rasittuu. Ei olisi ensimmäinen näin toiminut äitipuoli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit mies niin tähän vakio vastaus olisi Uliuli uliuli. Naisena sata yläpeukkua.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat