Eikö lapsi taaskaan tottele? Kahden lauseen taikatemppu voi pelastaa

Ole lapsesi puolella. Tsemppaa, älä käskytä. Kuva: iStockphoto

Nyt kieli keskellä suuta! Ennen kuin seuraavan kerran ärähdät lapselle rumasti, yritä ajatella, että hän luultavasti haluaa toimia oikein.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Mun mielestä ei joka asiassa voi kysyä, miten voisi lasta auttaa ja vierittää siten vastuuta lapselle. Miten se voi itse tietää? Yhdessä voi tietenkin miettiä ratkaisuja, mutta kyllä auktoriteetin käyttö on ihan sallittua. Esim. Peliaika kestää yhden tunnin, ja vaikka sinusta tuntuu ärsyttävältä lopettaa pelaaminen, niin sääntö on sinun parhaaksesi.

Vierailija

Ei tämä istu suomalaiseen suuhun: "Huomaan, että yrität toimia parhaasi mukaan – miten voisin auttaa sinua onnistumaan?" Vähän olis voinut miettiä parempaa käännöstä.

Vanhempi, ei neuvottelija

Mitäköhän varten auktoriteettinen kasvatus malli pitäisi saada katkaistua? Tässä nyt selvästi kannustetaan vanhempia menettämään otettaan perheessä. Sillä linjalla ollaan valitettavasti oltu jo liian monta vuotta, ja nyt niitetään sitä satoa. Kurittomia kakaroita joilla ei minkäänlaista kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan, eikä kavereitaan.
Jos tämä on se suuntaus jonka tekstin kirjoittaja haluaa jatkuvan, olen todella huolissani.
Itse kasvatan ainakin lapseni tuolla tavalla joka nyt pitäis kuulema saada katkaistua.

Vierailija

Sinulle vanhempi ei neuvottelija.
Täysin samaa mieltä kanssasi! Menee ihan överiksi tämä kasvatustouhu kun vanhempi ei saa enää komentaa vaan kaikesta tulisi "keskustella" jo pari vuotiaan kanssa! Jäähyäkään ei saa enää käyttää kun pitää keskustella.
Hohhoijaa. Olen itse lastenhoitajana ja lasten kurittomuus ja levottomuus näkyy. En itsekään kannata huutamista lapselle ja jäähylle ei saa jättää yksin. Syli on paras paikka rauhoittua mutta jos lapsi esim. vain viskoo tavaroita ja tekee pahojaan eikä suostu syliin jne. silloin on minusta rauhoittumisen paikka rauhallisessa paikassa "jäähyllä". Riippuu lapsen iästäkin ja temperamentista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
5 sanaa riitää. " nyt loppu tai tulee remmiä"
Käy joka tilanteeseen.

Opettajan versio:
Nyt loppuu tai tulee jälkkää.

Vierailija

Tämän otan käyttöön! Mahtava idea! Äitini olisi kuulunut suhtautua minuun noin. Se olisi ollut oikein ja tarpeeksi minua arvostavaa. Anything less was not.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei joka asiassa voi kysyä, miten voisi lasta auttaa ja vierittää siten vastuuta lapselle. Miten se voi itse tietää? Yhdessä voi tietenkin miettiä ratkaisuja, mutta kyllä auktoriteetin käyttö on ihan sallittua. Esim. Peliaika kestää yhden tunnin, ja vaikka sinusta tuntuu ärsyttävältä lopettaa pelaaminen, niin sääntö on sinun parhaaksesi.

Käsittääkseni tuossa ei kielltty auktoriteetin ottamista eikä auktoriteettina olemista. Aion todellakin alkaa puhua lapsilleni tuollalailla tästä lähtien. HALUAN ratkaista HEIDÄN asiansa HEITÄ tyydyttävällä tavalla, TOTTA KAI! Kyseessä on HEIDÄN elämänsä, ja vain pieneltä osin minun.
t.kristallikissa

Vierailija

Vanhempi, ei neuvottelija kirjoitti:
Mitäköhän varten auktoriteettinen kasvatus malli pitäisi saada katkaistua? Tässä nyt selvästi kannustetaan vanhempia menettämään otettaan perheessä. Sillä linjalla ollaan valitettavasti oltu jo liian monta vuotta, ja nyt niitetään sitä satoa. Kurittomia kakaroita joilla ei minkäänlaista kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan, eikä kavereitaan.
Jos tämä on se suuntaus jonka tekstin kirjoittaja haluaa jatkuvan, olen todella huolissani.
Itse kasvatan ainakin lapseni tuolla tavalla joka nyt pitäis kuulema saada katkaistua.

Eihän tuossa pureta aikuisen auktoriteeetiasemaa millään lailla. Olet ymmärtänyt toisten kunnoittamisesta jotain väärin, jos asia on sinulle noin epäselvä. Sääliksi käy lapsiasi.
t.kristallikissa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinulle vanhempi ei neuvottelija.
Täysin samaa mieltä kanssasi! Menee ihan överiksi tämä kasvatustouhu kun vanhempi ei saa enää komentaa vaan kaikesta tulisi "keskustella" jo pari vuotiaan kanssa! Jäähyäkään ei saa enää käyttää kun pitää keskustella.
Hohhoijaa. Olen itse lastenhoitajana ja lasten kurittomuus ja levottomuus näkyy. En itsekään kannata huutamista lapselle ja jäähylle ei saa jättää yksin. Syli on paras paikka rauhoittua mutta jos lapsi esim. vain viskoo tavaroita ja tekee pahojaan eikä suostu syliin jne. silloin on minusta rauhoittumisen paikka rauhallisessa paikassa "jäähyllä". Riippuu lapsen iästäkin ja temperamentista.

Öööm... tuo puhuminen asiasta oli selkeästikin suunnattu vanhemmille lapsille, heille, joiden kanssa asioista keskustellaan. Mutta ei olisi pahitteeksi sekään, että ihan pienten kanssa aikuinen vaikka ajattelisi hyvää lapsesta, kun estää tätä tekemästä jotain, mikä ei käy, eikä niin, että sinä stanan tihutyöläinen, mikset sä tajua mitään. Omasta vallantunteestaan nauttien.
t.kristallikissa

Vierailija

"Sinä vanhempana uskot, että hän tekee parhaansa ja tiedät, että hän voi onnistua. Jos sen sijaan menetät hermosi ja huudat, keskityt lapsen epäonnistumiseen. Kumpi mahtaakaan motivoida enemmän?"
Täytyy olla tosi idiootti, jos ei tiedä vastausta.
t.kristallikissa

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat