Syytetäänkö teitä muita usein "kaikesta"?
Ihmissuhteissa? Olen ollut koko elämäni aikamoinen introvertti, mutta onnistunut silloin tällöin löytämään ihmissuhteen. Joko kaveruuden tai kumppanin. Ystävänä olen (tai olisin, jos saisin tilaisuuden) empaattinen ja tuomitsematon, hauska ja älykäs. Tai näin ainakin luulen. Nyt olen alkanut pohtia, että ehkä luulen itsestäni aivan liikoja...
Jossain kohtaa elämää havahdun samankaltaiseen tilanteeseen: olen syyllinen johonkin. Tätä on vaikea yksinkertaisesti selittää, mutta minuun on suututtu kun olen yleisestä aiheesta yleisesti kommentoinut yleiseen FB-ryhmään. Minuun on suututtu, kun olen ollut pitkäaikaisen stressin kourissa elänyt ruuhkavuosiani ja unohtanut vastata viestiin tai puheluun. Ja se kaikkein loukkaavin: kun jotakin on tapahtunut, ja olen ilmaissut että hei, tämä ei nyt tunnu minusta kamalan kivalta, että olisin toivonut vähän ymmärrystä ja empatiaa ... siitä on seurannut jäätävä hiljaisuus ja sitten kuin kaikki purkautuisi ihmisestä kerralla ja saan kuulla kunniani, kuinka minä olen itse syyllinen muiden empatian puuttumiseen.
Näyttää kyllä aika hullulta näin ylöskirjoitettuna huolena. Uskaltaudun silti painamaan lähetä-nappia. Jos joku olisi kokenut vähän samaa ja olisi keksinyt sille syyn.