Koululaitos on mennyt katastrofaaliseen suuntaan
Opettajan auktoriteetti on kadonnut. Opettaja ei enää tarpeen tullen lyö karttakepeillä viisastelevia räkänokkia tai häiriköitä näpeille. Sen sijaan opettajasta on tullut "mukava tyyppi", joka ikäänkuin kaveeraa oppilaiden kanssa. Opettaja ei enää sano "Avatkaa kirjat sivulta 24!" vaan "Avataan kirjat sivulta 24". Oppilaat eivät enää edes viittaa vaan kommentoivat suoraan opettajan puheita, joskus jopa haastavat opettajaa. Ryhmällä voi olla oma WhatsApp -ryhmä.
Kommentit (8)
Opettajan auktoriteetti on kadonnut, koska lasten vanhempien auktoriteetti on kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Karttakepillä lyöminen kuten muukin ruumiillinen kurittaminen on ollut Suomen kouluissa kielletty noin sata vuotta, joten eipä tuo ihan uusi juttu ole.
Ei siitä nyt ihan sataa vuotta ole. Vielä 60- luvulla sai oppilaat kepistä sormilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karttakepillä lyöminen kuten muukin ruumiillinen kurittaminen on ollut Suomen kouluissa kielletty noin sata vuotta, joten eipä tuo ihan uusi juttu ole.
Ei siitä nyt ihan sataa vuotta ole. Vielä 60- luvulla sai oppilaat kepistä sormilleen
Voi olla, että jotkut jossain saivat. Laitonta se joka tapauksessa oli, ja opettaja olisi joutunut syytteeseen, jos asiasta olisi valitettu.
Ei kannata ihan kaikkia vanhoja koulujuttuja uskoa. Sama koskee inttijuttuja.
Minun mielestä vanhempien auktoriteetti on hyvällä tolalla. Ainakin mun lapset on reippaita ja kuuntelee neuvoja. Eikä tarvitse juuri koskaan komentaa tai rankaista, kuuntelevat järkevää puhetta. Ja rangaistukset joita joskus olen joutunut antamaan on tyyliin: lapsi joutuu tekemään jonkin hyvän työn hyvittääkseen huonon käytöksen, esim. imuroimaan talon.
Mun mielestä kasvatuksessa on tärkeää kohdella lasta niinkuin toivoisi lapsen kohtelevan minua.
Ja sitten on tämä ääripää. Osa vanhemmista on menneet äärimmäisyyksiin kasvatuksessa, lasta ei toruta mistään ettei vaan itsetunto sais kolhuja tai jotain. Ja vanhempi puolustaa väärin tehnyttä lastaan, jolloin lapsen oikeuskäsitys vääristyy. Sillä tavoin kasvatetaan ongelmalapsia.
Ja osa vanhemmista on taas toisessa ääripäässä, lasta nöyryytetään ja käskytetään, arvostellaan ja haukutaan muille aikuisille lapsen kuullen jne...
Vierailija kirjoitti:
Opettajan auktoriteetti on kadonnut. Opettaja ei enää tarpeen tullen lyö karttakepeillä viisastelevia räkänokkia tai häiriköitä näpeille. Sen sijaan opettajasta on tullut "mukava tyyppi", joka ikäänkuin kaveeraa oppilaiden kanssa. Opettaja ei enää sano "Avatkaa kirjat sivulta 24!" vaan "Avataan kirjat sivulta 24". Oppilaat eivät enää edes viittaa vaan kommentoivat suoraan opettajan puheita, joskus jopa haastavat opettajaa. Ryhmällä voi olla oma WhatsApp -ryhmä.
Nämä esimerkkisi eivät ole kauhean onnistuneita, koska ainakin itse näen nuo positiivisina asioina.