Poiminta

Lastenhoitajat uudesta varhaiskasvatuslaista: "Ensin olisi taattava kaikille tasapuolinen ja turvallinen hoito"

Lastenhoitajien suuri huoli on, kuinka arki saadaan tulevaisuudessa sujumaan esimerkiksi kahden lastentarhanopettajan toimiessa ryhmässä yhden lastenhoitajan kanssa. Kuva: iStockphoto

Uusi varhaiskasvatuslaki näyttäytyy varhaiskasvattajalle päiväkotiarjessa lisääntyvinä sijaisuuksina ja jo valmiiksi kankeiden rakenteiden vahvistamisena. Miten turvataan lapsen kanssa vietetty aika ja hoiva? kysyy Suomen Lastenhoitoalan Liitto.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

"Kuinka arki saadaan tulevaisuudessa sujumaan esimerkiksi kahden lastentarhanopettajan toimiessa ryhmässä yhden lastenhoitajan kanssa."

Se tulee olemaan selviytymistaistelua jossa lasten turvallisuus vaarantuu ja aikuisilla ei ole aikaa huomioida lapsia. Sanotaan mitä kauniita sanoja tahansa, mutta näin se tulee menemään.

"Lisääntyvätkö poissaolot itse hoivatyöstä pedagogisen painotuksen kustannuksella?" Lisääntyy. Nytkin jo mennään tiukilla, pahemmaksi menee.

"Jääkö lastenhoitaja entistä enemmän yksin ison lapsiryhmän kanssa?" Kyllä. Paljon enemmän.

Henkilökuntaa tarvitaa tarvitaan oikeasti enemmän ryhmiin. Ammattitaitoisia käsiä, jotka selvittävät riitoja ja opettavat leikkimään yhdessä.

Mitä ihmettä te luulette tapahtuvan kun palkataan penneillä töihin, jossa työolosuhteet ovat retuperällä homeisten rakennuksien kanssa, sijaisia kielletään palkkaamasta koska kyllähän te selviätte kolme viikkoa kaksistaankin jos joku silloin tällöin hieman auttelee katastrofaalisimmassa tilanteessa. Kyllähän te pärjäätte vaikka ryhmässä on useita toisia lapsia ja aikuisia kohtaan väkivaltaisia lapsia, käyhän teillä joku kerran kahdessa viikossa häntä vähän leikittämässä, muita apuja ette vaan saa, ette todellakaan avustajaa ryhmään, siis pari kuhmua siellä tai täällä ja yks aivotärähdys, pikkujuttu.

Kiva miten viljellään tuota, sijaisia ei vaan saada, kyllä tilanne on 70% prosenttisesti se ettei sitä edes hankita koska säästetään rahaa! Askarteluvälineitä, pyh, säästä säästä.
Jumppavälineitä, pyh, katsotaan ensi kerralla (sanottu ties kuinka monena vuotena), nyt säästetään.
Ulkoleluja? Nooh kyllä nuo rikkinäiset lapiot ja ämpärit ja pulkat ja ym menee vielä vuoden. Ovat niin kalliita.

Kaiken tämän säästämisen pomo näyttää esimiehilleen ja saa taputuksen selkään ja ylistäviä sanoja, kukaan ei välitä miten työntekijät hajoavat fyysisesti ja henkisesti, koska työväki nyt vaan valittaa aina kaikesta turhasta, kuten siitä että selkä ei kestä enää irroittaa samaa tappelevaa lasta viikosta, kuukaudesta toiseen muista lapsista.

Pakko kai odottaa että muutama lapsi kuolee ennen kuin tähän itsestään selvään tulevaan katastrofiin ei vaan voi puuttua.

Mutta hoitajat, hys hys... ei saa kertoa, pitää vaan hymyillä ja vakuuttaa että hyvin menee.

Ja ei, ei ole kyseessä yksityinen päiväkoti, joissa tilanteet voivat olla vielä pahemmin, tässä kerron ihan kunnallisesta päiväkodista.

varhaiskasvattaja sirius

Miksi ihmeessä jo nykyisinkin liian vähällä kasvattajahenkilöstöllä pyörivistä ryhmistä viedään lapsilta lisää aikuisen läsnäoloa. Lastentarhanopettajan työpäivä on nykyisellään 7 tuntia lasten kanssa (plus kiky) . Ei ole mitään järkeä lyhentää sitä. Päinvastoin. Suunnittelun tilalle lisää läsnäoloa.

Miten päiväkodissa pärjätään, kun nytkin on aamuissa ja iltapäivissä liian vähän henkilökuntaa ja tilannetta pahennetaan lisäämällä henkilökuntaa, joka ei tee käytännössä kokopäivätyötä.

Vierailija

Lastentarhanopettajat tekevät Helsingissä aivan yhtäpitkää työpäivää kuin muukin henkilökunta, kaikilla on sama töaika, 7:39h. Henkilökunnan riittämättömyys on totta, koemme kaikki ammattiryhmät varmasti riittämättömyyttä ja monet myös väsymystä nykyisissä työolosuhteissa ja kasvaneissa laatuvaatimuksissa. Mutta koulutus on nimenomaan se tekijä - henkilökunnan määrän lisäksi - joka tuo laatua toimintaan. Missään ammattissa asiantuntijuus ja osaaminen ei synny vain persoonan piirteistä, vaan tarvitaan myös ymmärrystä perustelluista työtavoista, joiden lähtökohtana toimii tieto lapsen kehityksestä ja oppimisesta ja siitä, kuinka ryhmäkasvatusta tulee järjestää lapsen hyvinvointia edistävästi. Oppiminen on tärkeä tekijä lapsen hyvinvoinnin kehittymisessä ja lapsen kehitykselle, sillä ilman oppimista lapsi ei kehity. Pelkkä hoiva ei pienellekään lapselle riitä. Lastentarhanopettajille kuuluu lain mukaan 3,15h työaikaa lapsiryhmässä toimimisen ulkopuolisiin työtehtäviin viikossa, käytännössä tätä aikaa harva lastentarhanopettaja voi työaikanaan toteuttaa. Niinpä monet lastentarhanopettajat suunnittelevat omalla palkattomalla vapaa-ajallaan lapsille toimintaa, koska ovat eettisesti työhönsä sitoutuneita koulutuksesta saadun ammattietiikan mukaisesti, Mielestäni tämä on kohtuutonta ammattiryhmälle, joka on muutenkin alipalkattu ja jonka työolosuhteet ovat ristiriitaiset: pitäisi revetä hyvin moneen asiaan ilman riittävää työaikaa ja muita resursseja. Ei siis ihme, että lastentarhanopettajista noin puolet kokee työnsä uuvuttavaksi. Myös muu henkilöstö on kovilla, ammattiala kokonaisuudessaan tarvitsee jaksamista tukevat työolosuhteet sekä palkanlisän, joka vastaa työn vaativuutta. Se että varhaiskasvatus muuttuisi takaisin pelkäksi hoidoksi tai lasten säilytykseksi ei ole järkevää, koska nimenomaan varhaislapsuudessa ihmisen kieli, motoriset taidot, vuorovaikutustaidot yms. kehittyvät voimallisimmin, ja syrjäytymisen ehkäisy tulee aloittaa varhaislapsuudessa. Jo nelivuotiasta kun pystytään näkemään ne, joilla riskit syrjäytymiselle tulee todennäköisimmin todentumaan myöhemmin. 

Vierailija

Uusien kalliiden yliopistokoulutusten sijaan voitaisiin satsata rahat ryhmäavustajien palkkaamiseksi ryhmiin. Ylimääräisestä käsiparista on lapsille paljon isompi hyöty kuin siitä, että yksi henkilökunnan jäsen on nykyistä pidemmälle koulutettu. Samalla saataisiin työttömyyttä vähennettyä, ryhmäavustajalla kun ei ole muuta pätevyysvaatimusta kuin se, että on hyvä lasten kanssa.

Vierailija

Niin ja tuo 3,15h työaika lapsiryhmän ulkopuolella siis tarkoittaa työaikaa per viikko. Kolme tuntia viikossa toiminnan suunnitteluun, vasukeskusteluihin, yhteydenpitoon perheiden, neuvolan, terapeuttien yms. kanssa, erityisen tuen esitysten tekoon, viikkotiedotteiden tekemiseen, sähköpostien hoitamiseen, tiimin yhteiseen suunnittelukokoukseen, toimintavälineiden tilaamiseen ja niiden esille ottamiseen ja ties mitä kaikkia töitä viikkoon kuuluukaan...Se olisi ihan mille tahansa ammattiryhmälle, joka joutuu tekemään muuta kuin kaivamaan ojaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanopettajat tekevät Helsingissä aivan yhtäpitkää työpäivää kuin muukin henkilökunta, kaikilla on sama töaika, 7:39h. Henkilökunnan riittämättömyys on totta, koemme kaikki ammattiryhmät varmasti riittämättömyyttä ja monet myös väsymystä nykyisissä työolosuhteissa ja kasvaneissa laatuvaatimuksissa. Mutta koulutus on nimenomaan se tekijä - henkilökunnan määrän lisäksi - joka tuo laatua toimintaan. Missään ammattissa asiantuntijuus ja osaaminen ei synny vain persoonan piirteistä, vaan tarvitaan myös ymmärrystä perustelluista työtavoista, joiden lähtökohtana toimii tieto lapsen kehityksestä ja oppimisesta ja siitä, kuinka ryhmäkasvatusta tulee järjestää lapsen hyvinvointia edistävästi. Oppiminen on tärkeä tekijä lapsen hyvinvoinnin kehittymisessä ja lapsen kehitykselle, sillä ilman oppimista lapsi ei kehity. Pelkkä hoiva ei pienellekään lapselle riitä. Lastentarhanopettajille kuuluu lain mukaan 3,15h työaikaa lapsiryhmässä toimimisen ulkopuolisiin työtehtäviin viikossa, käytännössä tätä aikaa harva lastentarhanopettaja voi työaikanaan toteuttaa. Niinpä monet lastentarhanopettajat suunnittelevat omalla palkattomalla vapaa-ajallaan lapsille toimintaa, koska ovat eettisesti työhönsä sitoutuneita koulutuksesta saadun ammattietiikan mukaisesti, Mielestäni tämä on kohtuutonta ammattiryhmälle, joka on muutenkin alipalkattu ja jonka työolosuhteet ovat ristiriitaiset: pitäisi revetä hyvin moneen asiaan ilman riittävää työaikaa ja muita resursseja. Ei siis ihme, että lastentarhanopettajista noin puolet kokee työnsä uuvuttavaksi. Myös muu henkilöstö on kovilla, ammattiala kokonaisuudessaan tarvitsee jaksamista tukevat työolosuhteet sekä palkanlisän, joka vastaa työn vaativuutta. Se että varhaiskasvatus muuttuisi takaisin pelkäksi hoidoksi tai lasten säilytykseksi ei ole järkevää, koska nimenomaan varhaislapsuudessa ihmisen kieli, motoriset taidot, vuorovaikutustaidot yms. kehittyvät voimallisimmin, ja syrjäytymisen ehkäisy tulee aloittaa varhaislapsuudessa. Jo nelivuotiasta kun pystytään näkemään ne, joilla riskit syrjäytymiselle tulee todennäköisimmin todentumaan myöhemmin. 

Lastentarhanopettajat ovat (kiitos koulutuksensa) hyviä viljelemään teoreettista terminologiaa ja muotikäsitteitä kuten "syrjäytymisen ehkäisy". Sen pohjalta voisi jopa harhautua luulemaan, että henkilö joka ei vastaavaa terminologiaa joko hallitse tai halua sitä käyttää ei osaisi monipuolisesti ja suunnitellusti kasvattaa lapsia.

Kuitenkin tosielämässä jopa kouluttamaton perhepäivähoitaja kykenee tarjoamaan lapselle runsaasti muutakin kuin hoivaa.  Lastentarhanopettajat haluavat mielellään esittää asian niin, että perhepäivähoitaja tai lastenhoitaja kasvattajana olisi taitotasoltaan samaa luokkaa kuin koulunkäyntiavustaja luokanopettajana, mutta todellisuudessa ero siinä kuuluisassa kasvatuksen laadussa on suhteellisen vähäinen. Sen sijaan hoidon laatu jolla myös on iso merkitys lapsen kehitykselle saattaa perhepäivähoidossa olla selvästi parempikin kuin päiväkodissa.

Myöskään mitään vanhaa aikaa jolloin päiväkodit olivat "pelkkiä säilytyspaikkoja" ei ole ollut olemassa, vaan jo silloin kun epäseksikkäästi puhuttiin varhaiskasvatuksen sijaan lastentarhoista ja lastenseimistä oli niissä lasten suunnitelmallista kasvattamista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin ja tuo 3,15h työaika lapsiryhmän ulkopuolella siis tarkoittaa työaikaa per viikko. Kolme tuntia viikossa toiminnan suunnitteluun, vasukeskusteluihin, yhteydenpitoon perheiden, neuvolan, terapeuttien yms. kanssa, erityisen tuen esitysten tekoon, viikkotiedotteiden tekemiseen, sähköpostien hoitamiseen, tiimin yhteiseen suunnittelukokoukseen, toimintavälineiden tilaamiseen ja niiden esille ottamiseen ja ties mitä kaikkia töitä viikkoon kuuluukaan...Se olisi ihan mille tahansa ammattiryhmälle, joka joutuu tekemään muuta kuin kaivamaan ojaa. 

Varsinkin nuo vasukeskustelut pitäisi lopettaa. Valtavalla vaivalla tehdään paperia mappiin pölyttymään. Asioista on lasten vanhempien kanssa paljon helpompi sopia suullisesti arjen tilanteissa ilman virallisia asiakirjoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin ja tuo 3,15h työaika lapsiryhmän ulkopuolella siis tarkoittaa työaikaa per viikko. Kolme tuntia viikossa toiminnan suunnitteluun, vasukeskusteluihin, yhteydenpitoon perheiden, neuvolan, terapeuttien yms. kanssa, erityisen tuen esitysten tekoon, viikkotiedotteiden tekemiseen, sähköpostien hoitamiseen, tiimin yhteiseen suunnittelukokoukseen, toimintavälineiden tilaamiseen ja niiden esille ottamiseen ja ties mitä kaikkia töitä viikkoon kuuluukaan...Se olisi ihan mille tahansa ammattiryhmälle, joka joutuu tekemään muuta kuin kaivamaan ojaa. 

Meillä lto:lla on suunnitteluaika 3,15h poissa työpaikalta eli käytännössä omaa vapaa-aikaa. Minkäänlaista suunnitelmallisuutta ja suunnitelmia ei todellakaan ole hänellä esittää!

Nukkariaika on päivittäin lto:lla paperihommia varten eli 1,5h /pv, koska lastenhoitajat ovat päivittäin nukkarissa.

Toimintahetkiä vetävät suurimmaksi osaksi lastenhoitajat. Lto ei osallistu siirtymiin, vessatuksiin, pukemisiin jne. Puhumattakaan siitä, että hän olisi mukana lasten leikeissä.

Olemme aivan kypsiä tilanteeseen. Ryhmää pyöritetään käytännössä lastenhoitajien työpanoksella. Jos ryhmässä olisi kaksi samanlaista "korkeasti koulutettua", niin yksikään lapsista ei selviäisi päivistä.

Vierailija

Lastentarhanopettajana ajattelen, että nimenomaan koko päivä on lapselle oppimisen aikaa, ja osallistun lähes  tasavahvasti vessatuksiin, pukemiseen ja siirtymiin siinä missä kaikki muutkin ryhmän työntekijät. Vaikea ymmärtää, ettei joku lto osallistu lasten leikin ohjaamiseen, sillä se jos jokin on keskeistä lastentarhanopettajan työtä. En ihmettele, jos tilanne koetaan ryhmässä vaikeaksi. Toivottavasti tuollainen on kuitenkin harvinaista. Välillä kuitenkin tulee tilanteita, jolloin lto:n on voitava tehdä niitä tehtäviä jotka vain hän voi tehdä, ja silloin ryhmän muut kasvattajat ottavat vastuun esim. vessatuksesta. Eri ammattiryhmillä on kuitenkin erilaisia vastuualueita siitä huolimatta, että toimimme lasten kanssa kaikki ja meillä on samanlaisia työtehtäviä. Joustavuus on tärkeää, samoin yhteen hiileen puhaltaminen - olemme samassa veneessä. 

lastenhoitaja alma

Turussa lastentarhanopettajan suunnitteluaika on pois lapsiryhmästä eikä sitä valvota käytännössä mitenkään. Myöskin lasten päiväuniaika on lto: n käytettävissä suunnitteluun. Päiväuniaikaa on meidän ryhmässä 2 tuntia päivässä, joten siitä tulee 10 tuntia viikossa. Toki osansa vievät palaverit, mutta ei niissäkään lapsia paikalla ole.

Näin laskien lto on lapsiryhmässä max. viisi tuntia päivässä. Ja tuota aikaa oltaisiin vähentämässä ja laitettaisiin ryhmään kaksi kasvattajaa, jotka ovat lasten kanssa alle 5 tuntia päivässä. Ihan hullua. Toivottavasti lapsiperheet ymmärtävät vastustaa uutta mallia.

Enkä mitenkään väheksyä lto: n ammattitaitoa. Hyvä ja ahkera lto on arvokas työkaveri.
Sellainen, joka pakenee siirtymätilanteissa laiskuuttaan paperihommiin saisi vaihtaa alaa.

Lapset ovat tärkeimpiä. Laadukasta varhaiskasvatusta pystytään tarjoaan vain lisäämällä kasvattajien läsnäoloa. Ei vähentämällä sitä.

Vierailija

lastenhoitaja alma kirjoitti:
Turussa lastentarhanopettajan suunnitteluaika on pois lapsiryhmästä eikä sitä valvota käytännössä mitenkään. Myöskin lasten päiväuniaika on lto: n käytettävissä suunnitteluun. Päiväuniaikaa on meidän ryhmässä 2 tuntia päivässä, joten siitä tulee 10 tuntia viikossa. Toki osansa vievät palaverit, mutta ei niissäkään lapsia paikalla ole.

Näin laskien lto on lapsiryhmässä max. viisi tuntia päivässä. Ja tuota aikaa oltaisiin vähentämässä ja laitettaisiin ryhmään kaksi kasvattajaa, jotka ovat lasten kanssa alle 5 tuntia päivässä. Ihan hullua. Toivottavasti lapsiperheet ymmärtävät vastustaa uutta mallia.

Enkä mitenkään väheksyä lto: n ammattitaitoa. Hyvä ja ahkera lto on arvokas työkaveri.
Sellainen, joka pakenee siirtymätilanteissa laiskuuttaan paperihommiin saisi vaihtaa alaa.

Lapset ovat tärkeimpiä. Laadukasta varhaiskasvatusta pystytään tarjoaan vain lisäämällä kasvattajien läsnäoloa. Ei vähentämällä sitä.

Jos ryhmässä on kaksi lastentarhanopettajaa, niin yhdelle ei jää niin paljon suunniteltavaa, palavereja ja paperitöitä. Tällöin kumpikin lto ehtii olla ryhmässä reilusti enemmän kuin 5h päivässä.

Vierailija

Kyllä minä lto:na teen ihan ne samat vessatukset ja pukemiset ja kaiken muun mitä lastenhoitajat ja siihen päälle kaiken suunnittelun ym. Tähän en saa haastavien olosuhteiden (laiskat pomot ja vaikea pieni päiväkoti jossa ei yhtäkään huonetta johon mennä omiin oloihin tekemään hommia sekä se, että ei ole aikaa tähän koska nyt juuri ja juuri pystytään toimimaan näillä henkilöresursseilla, mm. jokainen kiinni nukkareissa).

Mietin alanvaihtoa. Ja ihmettelen millaisissa paikoissa lastentarhanopet toimivat noin kuin edellämainituissa kommenteissa kerrotaan. Toivoisin itse edes sen itselleni kuuluvan suunnitteluajan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
lastenhoitaja alma kirjoitti:
Turussa lastentarhanopettajan suunnitteluaika on pois lapsiryhmästä eikä sitä valvota käytännössä mitenkään. Myöskin lasten päiväuniaika on lto: n käytettävissä suunnitteluun. Päiväuniaikaa on meidän ryhmässä 2 tuntia päivässä, joten siitä tulee 10 tuntia viikossa. Toki osansa vievät palaverit, mutta ei niissäkään lapsia paikalla ole.

Näin laskien lto on lapsiryhmässä max. viisi tuntia päivässä. Ja tuota aikaa oltaisiin vähentämässä ja laitettaisiin ryhmään kaksi kasvattajaa, jotka ovat lasten kanssa alle 5 tuntia päivässä. Ihan hullua. Toivottavasti lapsiperheet ymmärtävät vastustaa uutta mallia.

Enkä mitenkään väheksyä lto: n ammattitaitoa. Hyvä ja ahkera lto on arvokas työkaveri.
Sellainen, joka pakenee siirtymätilanteissa laiskuuttaan paperihommiin saisi vaihtaa alaa.

Lapset ovat tärkeimpiä. Laadukasta varhaiskasvatusta pystytään tarjoaan vain lisäämällä kasvattajien läsnäoloa. Ei vähentämällä sitä.

Jos ryhmässä on kaksi lastentarhanopettajaa, niin yhdelle ei jää niin paljon suunniteltavaa, palavereja ja paperitöitä. Tällöin kumpikin lto ehtii olla ryhmässä reilusti enemmän kuin 5h päivässä.

En nuolasis ennenkuin tipahtaa. Kirjallisten töiden määrä on koko ajan kasvussa ja päättäjät mieluusti niitä lisää edelleen. Se on nyt kai jotenkin trendikästä.

Asiansa osaava lto on todellakin kullanarvoinen työkaveri. Mutta eihän se pedagogiikka varhaiskasvatuksessa mitään ydinfysiikkaa ole... ne asiat on ihan lastenhoitajankin opittavissa. Siinä mielessä yksi lto/ ryhmä on ihan riittävä. Toki voin kaveriksi ottaa sen kaksi lto:ta jos kunnalla on rahaa millä mällätä, eikä se ole muusta pois. Mutta pahoin pelkään että tässä mennään taas persus edellä puuhun...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat