Poiminta

Kätilö neuvoo: Synnytystoivelista kannattaa, vaikka kaikki ei sujuisikaan suunnitelmien mukaan

Synnytystoiveiden tulisi olla aidosti lähtöisin synnyttäjästä itsestään eikä perustua siihen, mitä odottaja ajattelee olevan tapana. Kuva: iStockphoto.

Monet odottavista äideistä kirjoittavat synnytystoivelistan. Siihen voi listata toiveita esimerkiksi synnytystavasta, kivunlievityksestä tai ponnistusasennosta.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Kyllä meidän neuvolassa sanottiin, että ei kannata liikaa suunnitella ja nimenomaan ammattilaiset osaavat oikeat kivunlievitykset tarjota oikeaan aikaan. Sanottiin tietysti myös, että toivelistasta huolimatta aina saa muuttaa mielensä synnytyksen aikana. Kadun vieläkin, että menin ensisijaisesti toivomaan lääkkeettömiä kivunlievityksiä. Sitten sai koko synnytyksen ajan taistella niistä lääkkeistä, kun kätilöt lukivat toivelistaa kuin raamattua.

Kätilölle synnytyskone

Empä tiiä kannattaako toivoa mitään ainakaan Oysissa, jossa lestakätilö kommentoi listaa siten, että tärkeintä on, että vauva syntyy hengissä.. äitin tuntemuksilla ei ole väliä ja kuvitelmana ilmeisesti, että tylyttäminen ja uhkailu edistää synnytystä

Vierailija

Mun lappua lukiessa todettiin vaan, että ois pitäny aikaisemmin jo toivoa tällaiset akupunktiot ja muut. Käskettiin tosiaan viemään vain lappu synnytykseen mukaan... miten olisin voinut tietää, että tieto toiveista tarvitsee olla jo ennen synnytystä?

Vierailija

Minun kohdalla ei ainakaan olisi auttanut yhtään. Luomusynnytys siitä tuli kun saliin päästyäni kätilö sanoi, että et nyt kyllä ehdi mitään kivunlievitystä saada, koska tämä lapsi syntyy nyt juuri.

Vierailija

Silmät kiinni, kädet kyynärpäitä myöden ristiin ja toivotaan parasta. Ihan turha uumoilla miten haluaa synnyttää kun koskaan ei tiedä sen hetkisestä tilanteesta.

Vierailija

Tein listan, synnytys eteni niin, että toiveita ei voitu täyttää. Mutta sen listan tärkein ominaisuus oli sijoittaa omat ajatukset siihen synnytysprosessiin, eikä lähteä vain soitellen sotaan. Muilta sai myös hyviä pointteja siihen listan tekoon, mitä ei olisi tullut edes ajatelleeksi. Esimerkiksi opiskelijoiden läsnäolo, napanuoran veren sykkiminen loppuun ja golden hour vain mainitakseni. Tärkein toiveeni oli, että kriisitilanteessa minulle on ehdottomasti kerrottava, mitä tapahtuu ja mitä tullaan tekemään. Onneksi olin sen kirjannut, kätilö osasi hyvissä ajoin priiffata minut, kun kohtu ei enää jaksanut supistaa. Käytiin tulevat toimenpiteet läpi ja osasin ottaa tilanteen paremmin vastaan, kuin jos kätilö olisi vain alkanut touhottamaan ja kutsumaan lääkäriä selittämättä paikalle.

Napanuora ei sykkinyt loppuun, enkä päässyt nauttimaan golden hourista oman vointini tähden. Mutta lapsi saatiin hyvävointisena maailmaan pienellä avustuksella. Väitän, että lista oli tärkeässä roolissa auttamaan minua ymmärtämään, missä synnytyksessä oikeasti on kyse.

Vierailija

Minäkin toivoin saada kokeilla ensisijaisti muuta kuin lääkkeitä, mutta ei niitä kyllä pihtailtu kun synnytys oli kestänyt 100 vuotta ja oli kamalat kivut.

Vierailija

Ihan turha paperi. Sain taistella että sain ilokaasua ja välilihaan puudutuspiikin koska en halunnut revetä ilman puudutusta. Ei ollut isoja toiveita ja vauvalla oli kaikki ok.

Vierailija

Joo, tein listaa pitkään ja hartaasti. Sitä ei ehditty edes katsoa... jälkikäteen harmittaa, etten pitänyt oikeuksistani kiinni vaan tottelin kiltisti kätilöä. Mutta tosiaan, tuollaisia listoja ei usein edes katsota, ei ole aikaa. Hyvä jos synnyttämään pääsee (sekin oli kiikun kaakun).

Vierailija

Täytin listan sinisilmäisesti ja hyväuskoisuuttani. Kukaan ei sitä kysynyt synnärille mennessäni. Ihan vessapaperia koko kyselylappu.

Vierailija

Multa kysyttiin mitä toiveita mulla oli ja ne toteutettiin kyllä mahdollisuuksien mukaan. Toivomaani puudutetta en ehtinyt saamaan, mutta se nyt oli ihan vaan siksi että synnytys eteni niin nopeasti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat