Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö vauvan hoitoon ja yövalvomisiin osallistua, jos käy töissä?

Vierailija
05.02.2018 |

Ja töiden jälkeen tekee kotitöitä, käy kaupassa ja laittaa ruokaa joka toinen päivä.

Kommentit (270)

Vierailija
81/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas uskomatonta puppua. Keskivertovauvan hoitaminen on sen verran kevyttä duunia, että turha siitä on itsestään sankaria tehdä, kun peräti päivät nukkuvaa vauvaa hoitaa eli käytännössä hengailee kotona, surffaa netissä tai nukkuu. Juu, tiedän, että on koliikkivauvoja, mutta suurin osa vauvoista on aika helppohoitoisia. Se on ihan toista, jos niitä ipanoita on siinä lauma jaloissa vauvan lisäksi.

Enkä ole koskaan ymmärtänyt, että miehelle lykätään lapsi hoitoon koko illaksi, koska "mähän olen jo osuuteni tehnyt". Eikö mies ole tehnyt päivän aikana? Lapsen hoito kahdestaan ei ole kovinkaan iso nakki ja siinä nuo illat on tapana monissa perheissä hoidella yhdessä, kumpi ehtii tarttumaan ensin toimeen tai on lähempänä. Monesti itse esim. mielummin istuin sohvalla vauvan kanssa kuin tein vaikka ruokaa. Mielestäni pääsin helpommalla siten kuin mies.

Vierailija
82/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta homma oli simppeliä. Minä hoisin vauvan yöllä. Tai ei siinä suurempaa hoitamista ollut, kun vauva nukkui vieressä. Kun sillä tuli nälkä, nakkasin toiseen kainaloon ja tissin suuhun. Kun heräsi uudestaan, niin vaihdoin kainaloa ja tissiä. Päivällä nukuttiin vauvan kanssa pitkät päiväunet. 

En ymmärrä oikeastaan, mihin miestä olisin yöllä tarvinnut. Sain ihan itse näppärästi vauvan vaihdettua toiselle puolelle ja käänsin kylkeä ja iskin tissin suuhun ja jatkoin nukkumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta homma oli simppeliä. Minä hoisin vauvan yöllä. Tai ei siinä suurempaa hoitamista ollut, kun vauva nukkui vieressä. Kun sillä tuli nälkä, nakkasin toiseen kainaloon ja tissin suuhun. Kun heräsi uudestaan, niin vaihdoin kainaloa ja tissiä. Päivällä nukuttiin vauvan kanssa pitkät päiväunet. 

En ymmärrä oikeastaan, mihin miestä olisin yöllä tarvinnut. Sain ihan itse näppärästi vauvan vaihdettua toiselle puolelle ja käänsin kylkeä ja iskin tissin suuhun ja jatkoin nukkumista.

No mutta sittenhän se on kaikilla noin helppoa kun sinullakin oli. vaikkei imetys onnistuisikaan ja yöllä pitäisi herätä kolmen tunnin välein pumppaamaan (plus toki ne vauvan heräämiset) niin ei se ole mitään kun ei sinullakaan semmosta ollut.

Vierailija
84/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia hoidettiin niin, että mies kävi töissä, minä hoidin kodin ja lapset. Meillä useampi lapsi, joten jos vauva valvotti yöllä, niin päivälläkään en saanut nukkua päikkäreitä. Enkä nukkua aamulla pitempään, koska isommat lapset piti herätellä ja laittaa aamupalat ja kouluun. Mies kyllä leikki lasten kanssa sitten illalla, kun oli tullut töistä, mutta en kyllä muista, että olisi koskaan tehnyt niiden kanssa iltatoimia tai lukenut satua illalla. Viikonloppuisin mies kävi kalastamassa ja metsästämässä, joten minä hoidin lapset ja kodin. Näin jälkeenpäin ajatellen olin todella väsynyt välillä, yhdellä lapsella on vielä synnynnäinen sairaus, ja jouduin käymään paljon hänen kanssaan sairaalassa. Silloin anoppi tuli hoitamaan muut lapset ja kotityöt, mies kävi töissä. Nyt lapset jo aikuisia, ja kyllä he enemmän asioistaan kertovat minulle kuin miehelleni, mies on isä, mutta jäänyt vähän vieraaksi heille. Että aina kannattaisi miesten miettiä myös tätä puolta asioista.

Vierailija
85/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee käsittää tämmöstä, saahan se kotona oleva levätä päivällä kun vauva nukkuu. Ei sitä tarvi kokoaikaa paapoo. Ja missää sellasta vauvaa joka valvoo yöt päivät. Miten tästä lasten hoidosta on tehty nii hirveen vaikeaa, kannattais varmaan jättää tekemättä kun on noin hankalaa.

Vierailija
86/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vauvan tekee niin siitä pidetään tasapuolisesti huolta. Nämä asiat kannattaa käydä tarkasti läpi päässään ja keskustella puolison kanssa kauan ennen kun on mitkään lapsenteot mielessä.

Tämä!

Kun äitiyspäivärahakausi päättyy, äiti voi mennä töihin ja isä jäädä vauvan kanssa kotiin 2-3 kuukaudeksi. Sen jälkeen vanhemmat voi olla kumpikin osa-aikatöissä vanempainvapaan loppuun. Näin lapsesta huolehditaan tasapuolisesti, kumpikin vanhempi sekä hoitaa lasta että tuo talouteen rahaa.

Miksi niin harva äiti suostuu lähtemään töihin, kun vauva on sen noin 2 kk? Eikö isällä ole oikeutta olla lapsen kanssa ja äidillä oikeutta ansiotyöhön?

Vierailija
87/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei siis missään nimessä voi käydä töissä ilman yöunia mutta oman lapsen voi jättää rättiväsyneen äidin kanssa kahdestaan? Eihän sitä mitään voi sattua kun viikon lähes putkeen valvoneena lähtee autolla kauppaan, eihän? Ja tämä hämmästys siis ystäväperheitä sivusta seuranneelta velalta.

Vierailija
88/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä, kun vaimo tuuppaa vauvan syliin heti kun pääsen töistä ja painelee nukkumaan. Tämä muka siksi, että saan nukkua yöllä toisessa huoneessa. Ei ole yhtään vapaata töiden jälkeen ei minkäänlaista lepohetkeä. Ilman yöunia en voi käydä töissä.

Meneehän se taas tasan kun vaimo valvoo yöllä ja sinä nukut yöllä. Ei vaimollakaan ole lepohetkiä, jos ainut lepo on nukkuminen ja muuten on vauvan kanssa.

Jos vauva valvoo yöllä niin takuulla se nukkuu päivällaåä ,sellasta vauvaa olekkaan joka ei koskaan nuku,päinvastoin päivälläkin monet unet ,vauva aika helpoin.

Vierailija
89/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikee käsittää tämmöstä, saahan se kotona oleva levätä päivällä kun vauva nukkuu. Ei sitä tarvi kokoaikaa paapoo. Ja missää sellasta vauvaa joka valvoo yöt päivät. Miten tästä lasten hoidosta on tehty nii hirveen vaikeaa, kannattais varmaan jättää tekemättä kun on noin hankalaa.

Meillä ainakin vauvalla oli koliikki 3kk asti, huusi joka ilta 19-02. Tämän jälkeen helpotti siltä osin että pääsi ajoissa nukkumaan, mutta edelleen tuo heräilee öisin pari kolme kertaa, lyhyesti mutta niin että katkaisee unen. Nyt ikää 1,5-vuotta, eikä ole koko pienen elämänsä aikana nukkunut päiväunia päivässä kun noin puolitoista-2h ja vauvana nekin monessa osassa. Mieheni kyllä patisti minua monesti päiväunille ja oli vauvan kanssa, mutta en osannut nukkua päivisin, joten ei siitä ollut minulle apua, mutta tuki oli mukavaa.

Mutta noiden päiväunien aikana tuli monesti äkkiä syötyä jotain tai käytyä vessassa. Lapsi oli muutenkin kovin vaativa eikä viihtynyt esim. lattialla yksin ollenkaan. Eikä tämä mitenkään harvinaista ole ollut, mitä olen muiden äitien kanssa keskustellut. En silti ollut kuoleman väsynyt, mutta kyllä ne vauvat on kaikki niin oman luontoisiaan että tällainen yleistäminen on minusta ikävää.

Toivottavasti tuo kohta tuleva seuraava olisi parempi nukkuja.

Vierailija
90/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vauvan tekee niin siitä pidetään tasapuolisesti huolta. Nämä asiat kannattaa käydä tarkasti läpi päässään ja keskustella puolison kanssa kauan ennen kun on mitkään lapsenteot mielessä.

Tämä!

Kun äitiyspäivärahakausi päättyy, äiti voi mennä töihin ja isä jäädä vauvan kanssa kotiin 2-3 kuukaudeksi. Sen jälkeen vanhemmat voi olla kumpikin osa-aikatöissä vanempainvapaan loppuun. Näin lapsesta huolehditaan tasapuolisesti, kumpikin vanhempi sekä hoitaa lasta että tuo talouteen rahaa.

Miksi niin harva äiti suostuu lähtemään töihin, kun vauva on sen noin 2 kk? Eikö isällä ole oikeutta olla lapsen kanssa ja äidillä oikeutta ansiotyöhön?

Imettävillä se imetys ainakin on aika hankalaa jos olet erossa vauvasta yli 8h.

Vierailija
91/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo ihminen, jolla ei joko ole lapsia tai jolla on vain yksi terve lapsi. Kuten aiemmin kerroin niin meidän vauva nukkui viiden minuutin pätkissä yötä päivää. Siinä ei kerkee aikuinen edes nukahtamaan. Sitten kun saatiin lääkkeet ja erikoismaidot niin vauva nukkui kaksi vuorokautta putkeen lukuunottamatta niitä hetkiä kun heräsi syömään. Sitten pikku hiljaa alettiin purkamaan sitä meidän vuoroissa nukkumista ja nyt mä olen jo monta kuukautta hoitanut yksin yöt. Päikkäreitä nukun sen aikaa kun mies juo aamukahvit ennen töiden aloittamista sekä viikonloppuisin. Meillä siis taapero, joka nukkuu eri aikaan päikkärit kuin vauva joten en edelleenkään saa nukkua iltapäivällä ellei joku hoida lasta. Iltaisin vietetään molemmat aikaa lasten kanssa. Kotityöt tekee se, joka ehtii ja pystyy. Mä yritän antaa vauvan päikkäreiden aikaan huomiota esikoiselle siivoamisen sijaan. On kuitenkin vasta 2 vuotias ja silläkin on oikeus siihen että äiti antaa täyden huomion joskus vain hänelle.

Vierailija
92/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Meillä ainakin suurelta osin ratkaisi se että mies tienaa selvästi enemmän kun minä. Ja onhan tuo imetyksen kannalta helpompaa kun äiti on kotona. Mutta meillä nyt ei ole riitaa lapsen hoidosta, kotitöistä, eikä rahasta. Jos olisi jotain edellä mainituista niin minusta kannattaisi silloin jakaa vanhempainvapaita enemmän.

Vierailija
93/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidan vauvan yksin. Paitsi viikonloppuisin, silloin mies osallistuu hoitamiseen. Mies tekee raskasta työtä ja lähestulkoon maksaa kaiken kun minä olen äitiyslomalla.

Vierailija
94/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Imettävillä se imetys ainakin on aika hankalaa jos olet erossa vauvasta yli 8h.

Juu. Ja mitens nuo hormoonit? Itse ainakin virkosin vasta sitten kun imetyksen loppumisesta oli jo pari kuukautta. Lisäksi aika monessa taloudessa miehellä on paljon parempi palkka kuin naisella, joten taloudellisista syistä harva tekisi niin että mies jäisi kotiin ja nainen lähtisi töihin. Meilläkin miehen tuntipalkka on kolminkertainen omaani verrattuna.

Vierailija
95/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankitte niitä vauvoja jos ne ei kiinnosta?Luulisi jokaisen joka lapsen on halunnut viettävän aikaa sen kanssa mielellään.

Vierailija
96/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi isä ei halua hoitaa vauvaansa? Mieheni halus heti vauvan syliinsä kun kotiin tuli. Minä arvostin sitä ja tein sit kotitöitä, että mies sai hoitaa lasta ja nauttia ihan rauhaisista hetkistä. Ei isä ole vain apuri, vaan tasa- arvoinen vanhempi. Nyt lapsi on jo lukiolainen, jq pojalla ja isällä on edelleen läheiset välit ja paljon yhteisiä juttuja.

Vierailija
97/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai täytyy osallistua, töiden jälkeen hoito menee puoliksi. Muuten töissäkäyvä osapuoli tekisi töitä vuorokaudessa sen 8h, kun lasta hoitava osapuoli työskentelis sen 24h. Tarvii se lasta hoitavakin omaa aikaa ja taukoa lapsen hoidosta

Onhan koliikkivauvoja mutten ole kuullut yhdenkän vauvan valvoneen 24/7 koko vauva aijan. Taitaa nukkua yli puolet vuorokaudesta ja voiko oman vauvan kanssa lenkkeilyä ja leikkimistä verrata työntekoon? Kotityöt ja muu asia erikseen.

Itse en odota että mies pitkän päivän jälkeen auttaa. Riittää kun on hetken lapsen kanssa ja huolehtii ruokapuolesta joskus. Kaupassa voi käydä yhdessä ja kotitöitä helpottaa välineillä esim kuivausrumpu, imurirobotti yms.

Vierailija
98/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi nukkui vain liikkuvissa vaunuissa liki 3 kk. Ja huusi aamut, päivät, illat. Nukkui 15-35 minuutin pätkissä. Onneksi siskoni tuli apuun, joten saatoimme välillä nukkua, siis minä ja mies. Ja toki toinen vei myös vauvaa ulos, nin toinen sai nukuttua edes tunnin kaksi. Monta yötä työnsin vaunuja ulkona. En kyllä ymmärrä, kuinka kukaan voi nukkua kun koliikkivauva itkee. Se huuto tulee niin korkealta ja kovaa.

Vierailija
99/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta paistaa niin läpi nykyinen uusavuttomuus. Jos koitat realistisesti viestiä et kyllähän se laps sitte päivällä nukkuu jollei yöllä ,tai kyseenalaistaa täyspäiväinen joka sekunnin velvoittava "hoitaminen" alapeukkua tulee..halutaan antaa kuva kuinka raskasta sen pienen kans elo on, koko suku hälytysvalmiudes jos mahdollista. Täytyy nostaa hattua entisajan äideille , nämä nykyiset vaikuttaa luetun perusteella pilalle passatuilta kakaroilta joiden elämä ei sais muuttua yhtään perheenlisäyksen jälkeen ...nyt niitä jalkoja ristiin!

Vierailija
100/270 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta paistaa niin läpi nykyinen uusavuttomuus. Jos koitat realistisesti viestiä et kyllähän se laps sitte päivällä nukkuu jollei yöllä ,tai kyseenalaistaa täyspäiväinen joka sekunnin velvoittava "hoitaminen" alapeukkua tulee..halutaan antaa kuva kuinka raskasta sen pienen kans elo on, koko suku hälytysvalmiudes jos mahdollista. Täytyy nostaa hattua entisajan äideille , nämä nykyiset vaikuttaa luetun perusteella pilalle passatuilta kakaroilta joiden elämä ei sais muuttua yhtään perheenlisäyksen jälkeen ...nyt niitä jalkoja ristiin!

No ehkä se pistää vaan niitä ihmisiä harmittamaan joilla sattuu noita hankalampia vauvoja olemaan että täällä väitetään että kaikki vauvat nukkuu monia tunteja putkeen ja väsymys johtuu vain uusavuttomuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan