Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (15)

Käyttäjä226
Seuraa 
Liittynyt10.11.2015

Sanna, olen pahoillani kirjoittaessani tätä, mutta sinä et ole kasvattanut kuopustasi lainkaan. Se tärkeä sana 'ei' on jätetty sanomatta.
Tai ehkä se on sanottu, mutta se, mikä siitä kieltämisestä seuraa - lapsen KRÄÄÄH - ja hän onkin saanut pitää päänsä. Ja tehdä mitä haluaa.

Vierailija

Nykyään ei suosita EI-sanaa vaan yritetään positiivisen palautteen kautta kiinnittää huomio muualle, 2v on vielä suht helppo harhauttaa. Olisi mukava jos kodin ja päiväkodin kasvatuslinja olisi yhtenäinen eli edelläkin mainuttuja asioita harjoiteltaisiin myös kotona. Ettei se olisi vain meidän kasvattajien vastuulla. -tarhatäti

Vierailija

Usein esimerkiksi potalle harjoittelua tehdään päiväkodeissa mutta kotona sitä ei harjoitella, tällöin työ vesittyy.

Justsaying

Sanna ei nyt oo tainnut itse kovin kasvattaa vaan mennyt sieltä missä aita on matalin jos murunen on kaikessa tahtonsa läpi saanut. Jos viitsii käydä esimerkiksi leikkipuistoissa, oppii lapsi kyllä sielläkin jakamista. Jos kotona saa sooloilla eikä äiti vie muiden lasten ilmoille, ei lapsi toki voikaan osata. Mutta ilmeisesti osa jättää päiväkodin kasvatettavaksi.

Vierailija

Jos ei kasvata itse lastaan, niin jonkunhan tämä "ihme" on tehtävä. 

Viime kädessä se on tuomari ja poliisi. Onneksi päiväkodin henkilökunta sentään ehti väliin. 

Vierailija

Miten joku kehtaa kertoa tuollaisia kaikelle kansalle? Jos olisin noin epäonnistunut kasvattaja vaikenisin häpeästä.

Vierailija

Esikoisvauvan äitinä vasta tutustun netin vauvakeskusteluihin, ja tuntuu tosi surulliselta nähdä, kuinka usein nämäkin palstat täyttyvät toisten ihmisten lyttäämisestä. Jopa selvästi leikkisään sävyyn kirjoitettu, päivähoidossa tehtävää työtä kiittelevä teksti on onnistuttu kääntämään osoitukseksi äidin kykenemättömyydestä, piittaamattomuudesta tai molemmista. Jos lapset on tarkoitus kasvattaa ystävällisiksi ja ymmärtäväisiksi toisia ihmisiä kohtaan, niin oltaisiinkohan me aikuisetkin sellaisia toisillemme.

Vierailija

Olen sekä äiti että varhaiskasvattaja. Äitinä arvostan kollegojeni työtä äärimmäisesti. Jääräpäinen esikoiseni, ainokaiseni, ei voisi missään muualla oppia jakamista ja muiden huomioimista yhtä hyvin kuin päiväkodissa. Joka päivä hän tuntuu oppivan myös muita elämälle tärkeitä taitoja: kävely, potalla istuminen, käsien pesu, nenän niistäminen, piirtäminen, tanssiminen,... Uusista taidoista olen aina itse yhtä yllättynyt ja ilahtunut, ja niin on tämä elämäniloinen pikku taaperonikin! En millään pystyisi opettamaan hänelle kaikkea tätä itse kotona, vaikka olenkin alan ammattilainen ja yritys on ollut kova.

Vierailija

Kyllä lapsen voi vanhemmat kasvatettaa "yhteiskuntakelpoiseksi" ihan kotonakin. Ei ne tarhatädit mitään taikatemppuja siellä tee.

Jen

Ihana ja hauska kirjoitus! itsellä pikkukolmonen mahassa ja tiedän, että hänestä tulee meidän viimeinen, pieni "lellivauva". Isot sisarukset hoitavat varmasti oman osuutensa ja tietynlainen rentous on kasvanut kasten myötä. Kotona tietenkin oppii jakamaan, odottamaan vuoroa ja peruskäytöstapoja, mutta vertaisessa seurassa oppii parhaiten. Parivuotiaaksi hän saa olla kotona ja sitten opettelemaan pikkuhiljaa isomman ryhmän jäseneksi!

Vierailija

Vanhemman ote ohjata lastansa vuorovaikutukseen ja jakamiseen selviää nopeasti myös kerhoissa tms. joissa ryhmä taaperoita puuhaa vanhempien valvovan silmän alla keskenään. Olen huomannut että itse joudun pitämään kuria/neuvomaan niin omaa kuin toisenkin taaperoa kun omani leikkii jollain lelulla, jonka toinen haluaa tulla ottamaan kädestä. Ensinnäkin sääntö omalleni on ettei kädestä oteta niin yhtä terveesti opetan häntä pitämään puolensa, ei silloin oteta häneltäkään kädestä vaan odottakoon se toinen taapero omaa vuoroaan. Kyllä sen vaan huomaa kenen kotona sluibataan käyttäytymissäännöissä ja kenen ei. Omani siis on myös päiväkodissa eikä sinne mennessä ollut mitään ongelmia, nyt ennemmänkin joudun nimenomaan panostamaan siihen ettei tule lytätyksi kun toiset elää kuin pellossa (päiväkodin ulkopuoliset taaperotapaamiset).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen sekä äiti että varhaiskasvattaja. Äitinä arvostan kollegojeni työtä äärimmäisesti. Jääräpäinen esikoiseni, ainokaiseni, ei voisi missään muualla oppia jakamista ja muiden huomioimista yhtä hyvin kuin päiväkodissa. Joka päivä hän tuntuu oppivan myös muita elämälle tärkeitä taitoja: kävely, potalla istuminen, käsien pesu, nenän niistäminen, piirtäminen, tanssiminen,... Uusista taidoista olen aina itse yhtä yllättynyt ja ilahtunut, ja niin on tämä elämäniloinen pikku taaperonikin! En millään pystyisi opettamaan hänelle kaikkea tätä itse kotona, vaikka olenkin alan ammattilainen ja yritys on ollut kova.

Vilpitön kysymys ilman kynsiä ja hampaita: mikset pystyisi opettamaan? Luulen että viestissäsi oli jotain "itsestäänselvää" jota en tajunnut.

Minäkin arvostan valtavasti sitä osaavaa ja laadukasta työtä jota päiväkoti tekee kuopukseni kanssa minun ollessani töissä. Mutta en keksi mitä sen suurempaa hän siellä olisi oppinut mikä 6-vuotiaaksi kotihoidetulta esikoiselta olisi jäänyt ennen eskarin oppimatta. Toki joo ryhmätilanteissa toimimista varten tarvitaan aina ryhmä, mutta niitä on usein saatavilla muuallakin kuin päiväkodissa.

Käyttäjä12055
Seuraa 
Liittynyt10.5.2018

Hoidin lapset kotona 4.5 ja 3 veeksi. Kotona ollaan tanssittu, näytelty, piirretty, muovailtu, maalattu, oltu ryhmässä (perhekerhot, kerhot) ja serkut, ollaan laulettu, soitettu soittimia, hoidettu myös mediakasvatus, opetettu että toista kohtaan pitää olla kiltti eikä kädestä viesä, kädet pestä, pottakäynnit, vaipattomuus, jne. Kaikki mitä alle 6- vuotiaat pk:ssa voi edes oppia. Lapset aloittivat päikyn nyt vasta, ja kumpikaan ei ole tehnyt siellä mitään uutta. Molempien ryhmissä mm. opetellaan vasta päävärejä, ja kumpikin osaa ne plus kaikki muutkin värit. Eivät siis ole oppineet mitään uutta, mitä en olisi kotona läsnäolevalla vanhemmuudella voinut opettaa. Ihana HOITOpaikka se on kyllä ollut, mutta en koe että yhteiskunnan vastuulla olisi kasvattaa minun lapseni... ne yhteiskunnan kasvatuksen tulokset on kyllä nähtävissä myöhemmin, erityisesti ne joiden kasvatuksen vanhemmat ulkoistivat kokonaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat