Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo metropolian tulokset viel tullut
Ei minullekaan. Viime katsomisen jälkeen eli joskus puolen päivän maissa oli päivittynyt taas lisää tuloksia.
Päivittynyt siis sun sivulle omaopintopolkuun?
Miksei mulle päivity yksikään amk vaihtoehto..? Aaargh ei jaksa odottaa.
Eka vaihtoehto on tiedossa. Mutta 2-5 kesken.Helsingin ja Itä-Suomen yliopistoista on tähän mennessä tullut tiedot (että en päässyt, minkä tiesinkin), mutta kaikki AMK:t ovat vielä "kesken".
Joo yliopistosta tuli jo torstai iltana tieto sähköpostitse ja oli päivittynyt opintopolkuun..
mutta mikä ihme näillä amk kouluilla kestää..?
Itse asiassa hain kahteen eri kohteeseen Helsingin yliopistossa, ja vasta toisesta on tullut tieto tänään. Eli ilmeisesti tipoittain tulee tulokset jopa saman oppilaitoksen sisällä.
Itse en päässyt yliopistoon täydentelemään aiempia opintojani. Vituttaa, kun koe meni hyvin kaksijakoisesti eli ääripäästä toiseen. 2 osaa tosi hyvin, 1 huonosti. Se sitten riittikin hylättyyn. Mietin tässä just, että miten soveltuvuuskokeisiin, oli kyse soteli-amk:sta tai yliopistosta, voisi kehittää itseään vai onko ikuisesti tuomittu olemaan kelvoton ja pitäisi suurin piirtein ottaa loparit omalta alaltakin, kun kerran soveltuvuuskokeen arvioijat pisteitä siihen suuntaan antavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo nyt olis kyllä syytä päästä sisään.. en jaksais taas uudistuksia mitä tulossa..
"Ammattikorkeakouluihin on tulossa yhteinen digitaalinen valintakoe
Hankkeen tavoitteena on lisätä todistusvalintoja kehittämällä ylioppilastutkinnon sekä ammatillisen tutkinnon perusteella tehtäviin todistusvalintoihin uudet yhteiset pisteytysmallit, jotka otetaan käyttöön kevään 2020 yhteishaussa.
Ammattikorkeakoulujen valintakokeita yhtenäistetään kehittämällä uusi digitaalisesti toteutettava valtakunnallinen valintakoe, jossa pyritään huomioimaan eri koulutusalojen tarpeet. Uusi valintakoe otetaan käyttöön laaja-alaisesti eri koulutusaloilla kevään 2019 yhteishaussa. Yhteinen digitaalinen valintakoe on merkittävä uudistus koko ammattikorkeakoulusektorilla."
No, todistusvalinnan painottaminen nyt on juttu, joka vain tulee, eikä siitä sen enempää. Mutta tuo jälkimmäinen taas on just se juttu, jota odotan. Loppuu se sooloilu eri oppilaitoksilla.
No ei pitäis olla.. vielä 2015 syksyllä oli todistusvalinta käytössä eikä mitään saumaa valintakokeisiin.
Kyllä pitää olla muitakin väyliä kuin joku todistuksen keskiarvo.
Ei perustutkinnolla ammattikoulusta välttämättä mitään huipputodistusta tule varsinkaan jos tehnyt näyttötutkintoa. Ei ole vertailukelpoinen muitten kanssa.
Niin tuo digitaalinen valintakoe.. EI kiitos!
Kyllä koulujen pitäisi itse saada päättää millaisia opiskelijoita haluavat sinne ja mitä asioita painottavat valintakokeissa.
On erilaisia kouluja ja erilaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en päässyt yliopistoon täydentelemään aiempia opintojani. Vituttaa, kun koe meni hyvin kaksijakoisesti eli ääripäästä toiseen. 2 osaa tosi hyvin, 1 huonosti. Se sitten riittikin hylättyyn. Mietin tässä just, että miten soveltuvuuskokeisiin, oli kyse soteli-amk:sta tai yliopistosta, voisi kehittää itseään vai onko ikuisesti tuomittu olemaan kelvoton ja pitäisi suurin piirtein ottaa loparit omalta alaltakin, kun kerran soveltuvuuskokeen arvioijat pisteitä siihen suuntaan antavat.
Niin.. loparit ja alanvaihtohan tässä olisi pitänyt viime marraskuussa tehdä kyllä, kun en soveltuvuuskokeitten mukaan lainkaan sopiva alalle 😄😅.
Aiemmissa missä käynyt niin ihan soveltuva hyvinkin..
Jotain vastuuta kyllä noille Päämäärä psykologi yms tiimeille pitäis olla..
Kauhistuttaa miten nuorten itsetunnon tai ammatinvalinnat saavat pahimmassa tapauksessa kovan kolauksen tuollaisten testien tuloksista🙄🤔
Vit** että minä vihaan noita uudistuksia. Mikä hiton yhtenäinen digitaalinen valintakoe?? Ai kaikkien alojen yhtenäinen. Joo, siirretään sitten tekniikan alan fysiikka sosiaalialaan myös. Kai tuo nyt oikeasti sentään tarkoittaa, että valintakoe on yhtenäinen vain tietyillä aloilla?
Ja toivottavasti tuo koe tehdään valvotussa tilassa, koska nuo kotona tehtävät kokeet sallii vilpin. Argh.
Tuntuu että todistusvalintaa puoltavat unohtaa sen, että kaikki hakijat ei ole ylioppilaita ja tule lukiosta. Osa on esimerkiksi amiksesta. Ja osa oppisopimusoppilaita näyttötutkinnossa joissa ei todistusta ole numeroilla ollenkaan. On vain todistus siitä, että on suorittanut koulutuksen hyväksytysti ja on nyt ammatiltaan mikä ikinä nyt onkaan, vaikka vartija tai sihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo nyt olis kyllä syytä päästä sisään.. en jaksais taas uudistuksia mitä tulossa..
Hankkeen tavoitteena on lisätä todistusvalintoja kehittämällä ylioppilastutkinnon sekä ammatillisen tutkinnon perusteella tehtäviin todistusvalintoihin uudet yhteiset pisteytysmallit, jotka otetaan käyttöön kevään 2020 yhteishaussa.
Ammattikorkeakoulujen valintakokeita yhtenäistetään kehittämällä uusi digitaalisesti toteutettava valtakunnallinen valintakoe, jossa pyritään huomioimaan eri koulutusalojen tarpeet. Uusi valintakoe otetaan käyttöön laaja-alaisesti eri koulutusaloilla kevään 2019 yhteishaussa. Yhteinen digitaalinen valintakoe on merkittävä uudistus koko ammattikorkeakoulusektorilla."
No, todistusvalinnan painottaminen nyt on juttu, joka vain tulee, eikä siitä sen enempää. Mutta tuo jälkimmäinen taas on just se juttu, jota odotan. Loppuu se sooloilu eri oppilaitoksilla.
No ei pitäis olla.. vielä 2015 syksyllä oli todistusvalinta käytössä eikä mitään saumaa valintakokeisiin.
Ei perustutkinnolla ammattikoulusta välttämättä mitään huipputodistusta tule varsinkaan jos tehnyt näyttötutkintoa. Ei ole vertailukelpoinen muitten kanssa.Niin tuo digitaalinen valintakoe.. EI kiitos!
Kyllä koulujen pitäisi itse saada päättää millaisia opiskelijoita haluavat sinne ja mitä asioita painottavat valintakokeissa.
On erilaisia kouluja ja erilaisia ihmisiä.
Siis juu, olen samaa mieltä todistusvalinnasta, mutta tosiaan kun se nyt vaan tulee valtakunnallisesti ja joka alalle, niin ei mahda mitään.
Minä taas oon tosi tyytyväinen, että tulee yhtenäiset linjat, kun kerran valintayhteistyötä tehdään. Ei mitään kikkailuja enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.. loparit ja alanvaihtohan tässä olisi pitänyt viime marraskuussa tehdä kyllä, kun en soveltuvuuskokeitten mukaan lainkaan sopiva alalle 😄😅.
Kauhistuttaa miten nuorten itsetunnon tai ammatinvalinnat saavat pahimmassa tapauksessa kovan kolauksen tuollaisten testien tuloksista🙄🤔
Toi on niin totta. Hain vuonna 2001 tradenomi-linjalle. Ekaan vaihtoehtoon oli psykologiset testit ja kaikkea. En päässyt sinne, mutta tokaan vaihtoehtoon pääsin ja olen nyt ollut 18 vuotta talousalalla töissä (aloitin jo 2000, kun valmistuin merkonomiksi). En tiedä miksi en päässyt ekaan vaihtoehtoon tuolloin, mutta vieläkin ihmetyttää. Tekis mieli soittaa sinne, että hah, näin mä vaan alalla olen, vaikken muka sopinut näihin töihin. Nyt kuitenkin olen ihmisenä muuttunut niin paljon, että enää nämä hommat ei kiinnosta, ja toki tässä on jo näitä pakertanutkin, ja haluan sosiaalisemmalle alalle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perustutkinnolla ammattikoulusta välttämättä mitään huipputodistusta tule varsinkaan jos tehnyt näyttötutkintoa. Ei ole vertailukelpoinen muitten kanssa.Niin tuo digitaalinen valintakoe.. EI kiitos!
On erilaisia kouluja ja erilaisia ihmisiä.Siis juu, olen samaa mieltä todistusvalinnasta, mutta tosiaan kun se nyt vaan tulee valtakunnallisesti ja joka alalle, niin ei mahda mitään.
Minä taas oon tosi tyytyväinen, että tulee yhtenäiset linjat, kun kerran valintayhteistyötä tehdään. Ei mitään kikkailuja enää.
Niin tulee takas.. ei mikään uusi juttu ei.
Ei toiminut ennenkään, miks toimis nyt?
Ja esivalintahan tuli just sen takia, että olisi mahdollista muutenkin päästä valintakokeisiin kuin pelkästään sillä hyvällä todistuksella.
Esivalintakoe avasi ovia hyvin monille joilla ei tuota ennen ollut mitään mahdollisuutta päästä edes sinne valintakokeisiin näyttämään osaamisensa.
En ymmärrä minäkään miksi kaikkien pitäis todistuksella pelata, oleelliseempaa on se, että on se tutkinto käytynä millä voi hakea.. Siitä tutkinnosta voi olla myös jo niin paljon aikaa ettei se kerro yhtään mitään hakijasta tai hakija osaamisesta tai taidoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mulla ei ole ollut kyse Päämäärästä tmv., mutta soveltuvuuskoe kuitenkin. Sen verran koville kuitenkin ottaa näin vanhemmallakin ihmisellä nuo kapiset pisteet itsestä, että en enää kohta uskalla mennä noihin kokeisiin, kun identiteetti lähtee ihan vääristymään. Kohta en oikeasti ole enää sopiva, kun alan uskoa kaikenlaisia arvioijia. :D Ruodin pisteiden kuulemisen jälkeen asiat ihan atomeiksi ja näen niistä suunnilleen uniakin, mihin menee paljon energiaa. Monesti edes ei saa kuulla kunnon perusteluita juuri itselle, mikä tietysti vain lisää vettä myllyyn omassa päässä. Jossain soveltuvuuskokeessa on kuitenkin aika alaston, niin jos saa huonot pisteet, niin sitä alkaa miettiä itseään jo ihan ihmisenä. Puhunko toisten päälle? Olenko joku kamala tyranni? Olenko hissukka? Halusinko ideani väkisin läpi? Enkö kuuntele muita? Jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On erilaisia kouluja ja erilaisia ihmisiä.Siis juu, olen samaa mieltä todistusvalinnasta, mutta tosiaan kun se nyt vaan tulee valtakunnallisesti ja joka alalle, niin ei mahda mitään.
Ei toiminut ennenkään, miks toimis nyt?Ja esivalintahan tuli just sen takia, että olisi mahdollista muutenkin päästä valintakokeisiin kuin pelkästään sillä hyvällä todistuksella.
Esivalintakoe avasi ovia hyvin monille joilla ei tuota ennen ollut mitään mahdollisuutta päästä edes sinne valintakokeisiin näyttämään osaamisensa.En ymmärrä minäkään miksi kaikkien pitäis todistuksella pelata, oleelliseempaa on se, että on se tutkinto käytynä millä voi hakea.. Siitä tutkinnosta voi olla myös jo niin paljon aikaa ettei se kerro yhtään mitään hakijasta tai hakija osaamisesta tai taidoista.
On toi todistusvalinta uusi juttu monella alalla. Mutta voi olla, että puhut vain soteli-alasta ja amk:ista, mutta täähän on tosiaan nyt yliopistoihinkin toteutettava juttu. Kai siinä ideana on se, ettei sitä yo-kevättä tai valmistumiskevättä lähdettäisi kuormittelemaan pääsykokeilla enää, vaan keskityttäisiin koko kouluajan tekemään tasaisesti töitä. Moni kun ei jaksa tehdä sekä yo-kokeita että pääsykokeita samana keväänä, joten (ainakin hallituksen mielestä) turha välivuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistuttaa miten nuorten itsetunnon tai ammatinvalinnat saavat pahimmassa tapauksessa kovan kolauksen tuollaisten testien tuloksista🙄🤔Joo mulla ei ole ollut kyse Päämäärästä tmv., mutta soveltuvuuskoe kuitenkin. Sen verran koville kuitenkin ottaa näin vanhemmallakin ihmisellä nuo kapiset pisteet itsestä, että en enää kohta uskalla mennä noihin kokeisiin, kun identiteetti lähtee ihan vääristymään. Kohta en oikeasti ole enää sopiva, kun alan uskoa kaikenlaisia arvioijia. :D Ruodin pisteiden kuulemisen jälkeen asiat ihan atomeiksi ja näen niistä suunnilleen uniakin, mihin menee paljon energiaa. Monesti edes ei saa kuulla kunnon perusteluita juuri itselle, mikä tietysti vain lisää vettä myllyyn omassa päässä. Jossain soveltuvuuskokeessa on kuitenkin aika alaston, niin jos saa huonot pisteet, niin sitä alkaa miettiä itseään jo ihan ihmisenä. Puhunko toisten päälle? Olenko joku kamala tyranni? Olenko hissukka? Halusinko ideani väkisin läpi? Enkö kuuntele muita? Jne. jne.
Niin tunnistan tuon.. koska totta hitossa se vaikuttaa jos haet alalle minkä tunnet omaksesi, kuvittelet tässä iässä jo aika hyvin tuntevasi itsesi vahvuutesi ja heikkoutesi.
Oot tehny työtä suurella sydämmellä alalla jo pidempään, saanut positiivista palautetta ja ammatti-identiteetti vahvistunut ja tiedät, että olet hyvä siinä mitä teet..
Niin sitten valintakokeet kyseiselle alalle, teet parhaasi ja lopputulos ettet ole lainkaan sopiva alalle, et persoonalta et oppimisvalmiuksilta et mitenkään😅😅
Mä oikeesti ajattelin niitten tulosten jälkeen, että kai se on alanvaihto edessä.. koska kyllähän se on aikamoinen KOLAUS kenelle vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminut ennenkään, miks toimis nyt?Ja esivalintahan tuli just sen takia, että olisi mahdollista muutenkin päästä valintakokeisiin kuin pelkästään sillä hyvällä todistuksella.
Esivalintakoe avasi ovia hyvin monille joilla ei tuota ennen ollut mitään mahdollisuutta päästä edes sinne valintakokeisiin näyttämään osaamisensa.En ymmärrä minäkään miksi kaikkien pitäis todistuksella pelata, oleelliseempaa on se, että on se tutkinto käytynä millä voi hakea.. Siitä tutkinnosta voi olla myös jo niin paljon aikaa ettei se kerro yhtään mitään hakijasta tai hakija osaamisesta tai taidoista.
On toi todistusvalinta uusi juttu monella alalla. Mutta voi olla, että puhut vain soteli-alasta ja amk:ista, mutta täähän on tosiaan nyt yliopistoihinkin toteutettava juttu. Kai siinä ideana on se, ettei sitä yo-kevättä tai valmistumiskevättä lähdettäisi kuormittelemaan pääsykokeilla enää, vaan keskityttäisiin koko kouluajan tekemään tasaisesti töitä. Moni kun ei jaksa tehdä sekä yo-kokeita että pääsykokeita samana keväänä, joten (ainakin hallituksen mielestä) turha välivuosi.
Jep sotelikeskustelussa SOTELI asiaa..
Eli puhun vain kyseisestä alasta.. en ottanut kantaa muitten alojen hakuihin.
Ja tosiaan kaikki ei ole mitään lukiolaisia saatikka ylioppilaita joten myös ne kaikki muut hakijat pitäisi ottaa huomioon.
Kuormittavaa nämä on joka tapauksessa kenelle vaan.
Onko täällä vielä Turkuun sossu-linjoille hakeneita mukana ketjussa? Kertokaa heti kun tulee tuloksia :D
Sosionomi/sairaanhoitaja Lapin AMK? XAMK? SAMK? SeAMK? Onko tullut?
ttu ei ole tullut vielä. Kyllä täältä sitten huomaa kun tuloksia alkaa tulemaan.
Joo ei näy ei..oon tainnut jo neljästi tänään kurkata opintopolkua. Tänään tuskin tuloksia tulee enää kellekään. :(
Vierailija kirjoitti:
Joo ei näy ei..oon tainnut jo neljästi tänään kurkata opintopolkua. Tänään tuskin tuloksia tulee enää kellekään. :(
Miksei tulis?
Aivan hyvin voi tulla vielä illalla.
Ja eihän se tarkoita, että jos sulle ei tule etteikö muille vois tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tulis?
Aivan hyvin voi tulla vielä illalla.
Ja eihän se tarkoita, että jos sulle ei tule etteikö muille vois tulla.
No voi toki. Päättelin ettei ole tainnut tulla kellekään,kun kukaan ei ketjussa ole asiasta maininnut. Viimeksi kun tuloksia tuli ennen jussia,niin niitä tipahteli pitkin päivää jo aamusta asti. Tänään ei ole ilm.tullut mitään mistään koulusta. Mutta nämähän on vain tälläisiä kevyitä mutuiluja, ei tarvi hiiltyä. :)