Päiväkodin työntekijät: mitä hyvää työssänne on?
Täällä vain kauhuketjuja. Mitä hyvää työssänne on? Välillä näyttää kivalta, kun juttelette toisillenne pihalla, tai aamulla joku tulee kahvikuppi kädessä moikkaamaan.
Kommentit (8)
Lapset ovat iso lauma, jolle huudetaan kuin eläimille. Kinataan kolmevuotiaiden kanssa että autetaanko pulkan vedossa vai ei. Lapset rämpii lumessa ja itkee että on kylmä, huudetaan että vartti vielä, hyppikää niin tulee lämmin. Vanhemmista puhutaan pahaa samoin työkavereista.
Niin ne hyvät puolet.. Jotkut lapset on kivoja. Usein ne ujot joilla ei kavereita jotka alkavat puhua kun jaksaa yrittää. Hymyilee kun näkee.
Joo, aion hakea muualle töihin. Tuo rikkoo sisäisesti herkän opiskelijan.
Lähes yhtä pitkät lomat kuin opettajilla, vain kesäloma on muutaman viikon lyhyempi ja lomat on aina koululaisten lomien kanssa yhtä aikaa eli oman perheen laatuaikaa on todella paljon.
Ihanat lapset (kaikki), saa ulkoilla, mukavat työkaverit, päivätyö ja ei viikonloppuna töitä.
Nykyään ei ole kuin kiire ja riittämättömyys. Paskahomma.
Lapset ovat ehdottomasti työn suola. Tykkään höpsötellä ja hassutella lasten kanssa, huumorilla pärjää usein myös vaikeimpien hetkien ja kiukkujen läpi. Lasten kanssa tulee myös päivittäin käytyä hyviä keskusteluja, heillä on usein hauskoja ja toisinaan yllättäviä ajatuksia ja huomioita kaikesta ympärillä tapahtuvasta. On myös mahtavaa seurata lasten kehittymistä vuoden/vuosien aikana ja se tunne, kun lapsi edistyy jossain hänelle haasteellisessa asiassa, on aivan mahtava.
Työ on myös todella vaihtelevaa ja monipuolista, pidän myös siitä, että melko pitkälle saan itse vaikuttaa työni sisältöön. Teemat nappaan useimmiten lasten mielenkiinnon kohteista ja usein innostun niistä itsekin. Viikon mittaiseksi tarkoitettu teema saattaakin muuttua kuukauden projektiksi.
Hyvä tiimi on myös todella tärkeä tekijä työssä viihtymisen suhteen ja minulla on käynyt todella hyvä tuuri, kun melkein joka vuosi olen ollut osana tiimiä, jossa on todella hyvä ryhmähenki. On mukava tulla töihin, kun työkavereiden kanssa kemiat kohtaavat ja vuorovaikutus on mutkatonta, sekä pystyy luottamaan siihen, että kaikki toimivat sovitulla tavalla ja hoitavat oman osuutensa.
Työssä on toki myös paljon haasteita, mutta hyviä puolia on mielestäni ehdottomasti enemmän kuin miinuksia.
- Ihanat lapset.
-Lasten kanssa työskennellessä oppii iloitsemaan pienistä asioista ja huomaamaan maailman pieniä ihmeitä ympärillään - lasten kanssa saatetaan ihastella vaikka taivaalla lentävää lintuparvea, keltaista syksyn lehteä tai leppäkerttua. On ihanaa tutkia ja ihmetellä maailmaa yhdessä lasten kanssa.
-On upeaa huomata lasten kasvavan ja kehittyvän. Esimerkiksi pienten ryhmässä työskennellessä saatat seurata lapsen kasvua 9kk ikäisestä vauvasta 3-vuotiaaksi asti. Näet, kuinka se pieni pallero ottaa ensimmäisiä askeleitaan, opettelee syömään itse, sanoo ensimmäiset sanansa, opettelee pukemaan... Ja voit itse vielä edistää sitä lapsen kasvuprosessia ja vaikuttaa siihen.
-Missä muussa työssä on mahdollista ulkoilla päivittäin nauttien raikkaasta ilmasta, tai tehdä viikottain vaikka metsäretkiä?
Työ on monipuolista, luovaa ja itsenäistä. Kaiken osaamisensa voi käyttää, aina voi opiskella uutta eikä koskaan tule sellaista tunnetta, että tietää jo kaiken. Päivät ovat erilaisia, aika kuluu nopeasti ja lapset ovat kivoja.
Siellä ne huutaa teidän lapsille. Tiedän koska asun yhden päiväkodin päällä.