Olin unohtanut ilmoittaa palkan kelalle
Niin olen hoitoalalla osa-aikatöissä ja työ on ihmisten kodeissa tehtävää. Mulle tulee palkkanauha aina nettipankkiin. Viime vuoden elokuussa mulle tuli yksi uusi asiakas. No syyskuussa kun tuli palkka niin satuin huomaamaan että mulle on tullut joku 100e suuruinen palkka yrityksestä missä olen töissä sen normipalkan lisäksi erikseen. No en sitä alkanut sen kummemmin ihmettelemään enkä tutkimaan.
Lokakuussa huomasin sattumalta sähköpostissa käydessäni että sinnekkin oli tullut joku palkkalaskelma. No olin vähän ihmeissäni ja avasin ja tajusin että tämä koskee sitä uutta asiakasta. Tämä uutta asiakasta koskeva palkka tulee näköjään aina kuukauden välein kun muista asiakkaista tuleva palkka tulee kahden viikon välein ja mitään eillistä työsopimusta ei ole tälle uudelle asiakkaalle tehty.
No se asia jäi sitten ilmoittamatta kelaan koska tässä on kaikenlaista elämään liittyvää stressiä ja huolta niin asioita unohtuu. Kävi se ilmoittaminen sillä hetkellä mielessä mutta mulla on sellainen tapa tullut että jos teen tai mietin jotain asiaa ja mulle tuleekin yhtäkkiä siinä joku muu asia tehtäväksi niin uohdan helposti sen asian mitä olin aikaisemmin tekemässä. Saatan hyvin vaikka jonkun tärkeän tapaamisen unohtaa ja muistaa sen sitten vasta kun joku asiasta mulle mainitsee. en tiedä pitäiskö mennä jonnekkin muistitutkimuksiin kun välillä ajatellut että ei ole hyvä tämmöinen hajamielisyys ja unohtelu enkä ole kovin vanhakaan vielä. 40 vuotias.
Kuitenkin niin kela tuskin uskoo että unohdin. olen unohtanut ilmoittaa sinne 400-500e kaikenkaikkiaan. Tänään asian huomasin ja huomenna toki soitan kelaan. Mulla on kaksi lasta jotka asuvat luonani aina puolet joka kuukaudesta. Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja lapsista toimeentulotukea sekä palkan.
Joka tapauksesa nyt pelottaa se että koska olen varma että mua ei kelassa uskota että olen unohtanut vaikka on kaikenlaista elämään liittyvää murhetta ja päässä asiat pyöriny sikinsokin jo jonkin aikaa niin mitenkähän ne mahtaa periä takas? Lähinnä tässä huolettaa se että huomenna kun soitan ja huomenna pitäisi työmarkkinatukihakemus laittaa että tämän takia en saa tukea ollenkaan tai tarpeeksi että voisin vuokran ja sähkön maksaa tälle kuulle tai jos ei vaikuta huomiseen hakemukseen niin ensi kuussa että jääkö rahaa vuokraan ym. pakollisiin asumiskuluihin ja sen lisäksi vielä että kun mua ei tod.näk. uskota niin asia menee poliisille ja tulee vielä sakkoja kaiken päälle.
Sillä nyt tänne kirjoitin että huomenna soitan kelaan mutta jos en saa sinne yhteyttä kuin päivällä niin jos ennen sitä joku kela ihminen täällä vaikka osaisi laittaa jotain suuntaa antavaa että mihin mun kannattaa varautua että pärjää sitten rahallisesti jos joku pienikin apu täältä tulisi niin helpottaisi ehkä vähän tätä paniikkia.
Kommentit (16)
ettäsemmoista kirjoitti:
Niin olen hoitoalalla osa-aikatöissä ja työ on ihmisten kodeissa tehtävää. Mulle tulee palkkanauha aina nettipankkiin. Viime vuoden elokuussa mulle tuli yksi uusi asiakas. No syyskuussa kun tuli palkka niin satuin huomaamaan että mulle on tullut joku 100e suuruinen palkka yrityksestä missä olen töissä sen normipalkan lisäksi erikseen. No en sitä alkanut sen kummemmin ihmettelemään enkä tutkimaan.
Lokakuussa huomasin sattumalta sähköpostissa käydessäni että sinnekkin oli tullut joku palkkalaskelma. No olin vähän ihmeissäni ja avasin ja tajusin että tämä koskee sitä uutta asiakasta. Tämä uutta asiakasta koskeva palkka tulee näköjään aina kuukauden välein kun muista asiakkaista tuleva palkka tulee kahden viikon välein ja mitään eillistä työsopimusta ei ole tälle uudelle asiakkaalle tehty.
No se asia jäi sitten ilmoittamatta kelaan koska tässä on kaikenlaista elämään liittyvää stressiä ja huolta niin asioita unohtuu. Kävi se ilmoittaminen sillä hetkellä mielessä mutta mulla on sellainen tapa tullut että jos teen tai mietin jotain asiaa ja mulle tuleekin yhtäkkiä siinä joku muu asia tehtäväksi niin uohdan helposti sen asian mitä olin aikaisemmin tekemässä. Saatan hyvin vaikka jonkun tärkeän tapaamisen unohtaa ja muistaa sen sitten vasta kun joku asiasta mulle mainitsee. en tiedä pitäiskö mennä jonnekkin muistitutkimuksiin kun välillä ajatellut että ei ole hyvä tämmöinen hajamielisyys ja unohtelu enkä ole kovin vanhakaan vielä. 40 vuotias.
Kuitenkin niin kela tuskin uskoo että unohdin. olen unohtanut ilmoittaa sinne 400-500e kaikenkaikkiaan. Tänään asian huomasin ja huomenna toki soitan kelaan. Mulla on kaksi lasta jotka asuvat luonani aina puolet joka kuukaudesta. Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja lapsista toimeentulotukea sekä palkan.
Joka tapauksesa nyt pelottaa se että koska olen varma että mua ei kelassa uskota että olen unohtanut vaikka on kaikenlaista elämään liittyvää murhetta ja päässä asiat pyöriny sikinsokin jo jonkin aikaa niin mitenkähän ne mahtaa periä takas? Lähinnä tässä huolettaa se että huomenna kun soitan ja huomenna pitäisi työmarkkinatukihakemus laittaa että tämän takia en saa tukea ollenkaan tai tarpeeksi että voisin vuokran ja sähkön maksaa tälle kuulle tai jos ei vaikuta huomiseen hakemukseen niin ensi kuussa että jääkö rahaa vuokraan ym. pakollisiin asumiskuluihin ja sen lisäksi vielä että kun mua ei tod.näk. uskota niin asia menee poliisille ja tulee vielä sakkoja kaiken päälle.
Sillä nyt tänne kirjoitin että huomenna soitan kelaan mutta jos en saa sinne yhteyttä kuin päivällä niin jos ennen sitä joku kela ihminen täällä vaikka osaisi laittaa jotain suuntaa antavaa että mihin mun kannattaa varautua että pärjää sitten rahallisesti jos joku pienikin apu täältä tulisi niin helpottaisi ehkä vähän tätä paniikkia.
Ei muuta kuin ilmoitat palkan seuraavaan kela-ilmoitukseen.Ei siitä sen suurempaa juttua tule.Tuleehan kelallekin joskus virheitä korvauksia laskettaessa.
Ja vielä, älä nyt turhaan hätäile tai pelkää mitään poliisia. Vahinkoja sattuu ja tuo summa on ihan oikeasti hyvin pieni, ei ne sinua mistään petoksesta tule epäilemään.
Olisi kyllä ihanaa, jos ylimääräinen satanen tilille silloin tällöin ei aihettaisi mitään kummastusta,rahaa olisi niin paljon, ettei pikkusummilla väliä.
Ei hyvää päivää, onko AV porukka näin pihalla kaikesta...
Kela teki takaisinperintäpäätöksen ylimääräisistä maksuista ja antoi siihen maksuaikaa omassa vastaavassa mokassani. Eli laskun, mikä piti maksaa. Tukien pitäisi tulla normaalisti. Minulle tuollainen tuli opiskeluaikana, mutta siitä on jo 15 vuotta.
Ai kauheeta! Mä en ole muistanut ilmoittaa kymmeniin vuosiin! Ihqun Gauheeta!
Sinkkumies
Toimeentulotukipäätös tuli jo tälle kuulle ja sitä en saa koska sain viime kuussa enemmän työmarkkinatukea kuin toimeentulotuessa oli arvioitu. Mutta huomenna soitan työmarkkinatuen puolelle asiasta minne pitää myös palkkalaskelmat toimittaa ja toimeentulotukeen ensi kuun hakemukseen kuukauden ajalta tiliotteet niin sillekkin puolelle huomenna asiasta ilmoitan. Mun luona käy perhetyöntekijä ihan sen takia että saan tukea arkeen lasten takia niin hänellekkin kerron asiasta huomenna kun tulee aamulla käymään.
No eiköhän se asia selviä sillä puhelinsoitolla. Sitä tarkoitin sanoa. Aina ovat virastoissa ymmärtäneet Suomen kieltä, kun se asiallisesti kerrotaan.
Sinkkumies
Voit toki kysyä sitä kelan sivujenkin kautta.
Soittopyyntö jätetty kelaa. Nyt alkoi mietityttämään ja silti pelottamaan että jos tänään asiasta ilmoitan niin en saa tyämarkkinatukea tälle kuulle ja tämän asian johdosta jos en saa nyt ensi viikolla sitä niin jää vuokrat maksamatta, sähkö, en pääse töihin, ei pääse ruokaostoksille. Palkka mulle tulee huomenna jopa 200e mutta siitä 130e menee vuokrarästiin kun joulukuussa sovin että maksan puolet sen kuun vuokrasta nyt.
Niin tuli mieleen että olisko ollu parempi vaikka ensi viikolla mennä kelaan paikanpäälle niitten palkkanauhojen kanssa kuin soittaa. Ehtisi se työmarkkinatuki tulla tälle kuulle ja selviän laskuista, pääsen töihin ja saan ruokaa itselleni ja lapsille. Toki ne varmaan ottaa takas ensi kuusta mutta siihen ehtisi sitten edes jotenkin varautua. Jos nyt rangaistaan niin jään rahattomaksi.
Voin sitten ensi kuulle yrittää tehdä varmuuden vuoksi enemmän tunteja siltä varalta että rangaistaan. Tämä asia varmaan vaikuttaa vain työmarkkinatukeen eli joko vähentävät siitä kuukausittain tulevaisuudessa tai sit en saa ensi kuussa sitä ollenkaan. Toimeentulotukea varmaan ensi kuulle kuitenkin saa vaikka tilanne olisi mikä. Pointtini on että mulla ei ole siihen yhtään varaa jos nyt en saa sitä työmarkkinatukea koska sitten olen pulassa.
Ymmärrän että olet pienituloinen ja tukien varassa jne. Mutta onko sulla jo alunpitäen vähän taloudenpito hakusassa kun sulla on tuolla vuokrarästiä jne? Et mitään syytettä tule saamaan mutta kyllä jostakin tuesta ottavat nuo tienatut palkkarahat takaisin. Onko se sitten kerralla vai osissa, riippuu miten vastaanottavaisia ovat sitten asian suhteen, mutta ei siitä mitään syytettä tule. Takaisinperintää kyllä. Jotenkin sinun pitäisi saada taloudenpito hallintaan nyt.
et olis ilmouttanut mitään. Huijaat vain. Hölmö.
Asiahan selviäisi verouksen kautta ja viimeistään kun toimeentulotuesta pyydetään tiliotteita. Ei se mitään jos osissa tai kerralla ensi kuussa ottavat. Pääasia olisi että nyt saisin tälle kuulle ensi viikolla sen työmarkkinatuen ja perhetyöntekijä sanoi että onhan sekin mahdollista että ei pelkällä unohduksella mene läpi.
Ei olisi kanattanut ilmoittaa mitään. Olisit ilmoittanut tästä lähtien huolellisemmin. On niin pieniä summia.
No ei ne ole vieläkään soittanut sieltä kelasta mulle. Selviää kuitenkin ensi kuun hakemuksessa koska laitan silloin kuukauden ajalta tiliotteet toimeentulotukeen.
Eiköhän ne ihan ymmärtäväisesti tuohon suhtaudu. Summa ei ole kokonaisuudessaan kovin suuri ja on aina plussaa, että ilmoitat asiasta Kelalle itse.
Omalle kohdalle sattui joskus niin, että sain vähän aikaa asumistukea tuplana opiskelujen alkaessa. Sain yleistä asumistukea ja opiskelijan asumislisää, koska en tajunnut erikseen lopettaa toista. Hädissäni menin Kelan tädin juttusille, mutta onneksi siellä oli vastassa hyvin ymmärtäväinen ihminen ja asia saatiin sovittua hyvinkin nätisti. Sain rutkasti maksuaikaa ylimääräisenä saamani tuen takaisin maksulle ja tuen saaminen jatkui normaalisti.