Sivut

Kommentit (406)

Vierailija

Muistan hyvin. 1/99 Varusmiehenä maastoleirillä. Pakkasta -37C. Telttailu lyhennettiin sentään viikosta neljään vuorokauteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Muistan sen 1999 alkutalven, kylmää oli Savossakin mutta 24-vuotiaana töihin piti mennä. Bensa-auto oli, mutta sekin alkoi temppuilla kylmyydessä, hyytyi välillä niin ettei ottanut paljoa joutokäyntikierroksia kovempia kierroksia, ei sentään sammunut. Keväämmällä meni vaihtoon koko pirssi.

Vierailija

Olin Tukholmassa vaihdossa ja meillä oli ensimmäisenä päivänä ulkoilmakävely. Brasilialaiset olivat ostaneet nilkkoihin ulottuvat toppatakit mutta mm. lapaset puuttuivat. Sääliksi kävi. Itsekin sain heti flunssan kun kylmetyin viimassa.

Vierailija

Muistan hyvin, kun olin armeijan leirillä Rovajärvellä tuolloin. Koko parin viikon leirin ajan oli vähintään 30 pakkasta. Yhtenä päivänä -49,5. Kalusto hajosi pakkasessa, niin oli mukava, kun sai nukkua röhnätä puolijoukkueteltassa.

Vierailija

Muistan tuon kyllä. Itä-Suomessa oli 30 asteen pakkasia ja ihmiset pyöräili pilkki- ja muissa toppahaalareissa töihin. Kun TV-uutisista katsoi pohjoisen 50 asteen pakkasuutisia, ei 30 asteen pakkanen tuntunut missään. Ainoo, että nenä paleltu.

Tais tulla sitten nopeesti leudot. Muistaako kukaan tuota?

Vierailija

Muistan erittäin hyvin. Asuin silloin Vaasassa ja sielläkin pakkanen huiteli reilusti yli neljässä kympissä. Olin opiskelija, enkä omistanut kovin kummoisia talvivermeitä. Niinpä sain äidiltä lainaan sellaiset Hansu&Pirre -tyyliset toppahenkselihousut, varmaan jostain 1970-luvulta. Ne jalassa sitten taistelin tieni luennoille. Muistan miettineeni siinä kävellessä, että eihän tämä nyt niin kylmää edes ole. Se ei varmaan tuntunut siltä, koska ilma oli tyyni ja Vaasalle tyypillinen pureva tuuli puuttui. Olin toki kotoisin paljon pohjoisemmasta, joten sinänsä kova pakkanen ei ollut ihan uutta. Muistan myös sen, miten poikaystävän auton renkaat tosiaan jäätyivät "kulmikkaiksi".

Vierailija

Samaa tulossa pitkäksi aikaa Zharkovan minimi on alkamassa.

2030 kyseisen kaltaiset talvet ihan normi meininkiä myös Etelässä.

Vastaava koettu 1645 - > 1715

eli 30 vuotta helvetin kylmää tulossa.

Edellisellä vastaavalla kaudella eskimot vaelsi jäitäpitkin Skotlantiin pakkasia karkuun.

Ei parin asteen lämpeneminen paljoa helpota.

Vierailija

99? silloinko ruotsi pysäytti sähkönviennin 5 minuutin varoituksella ja venäjä 30 minuutin varoituksella. Kylmä tuli maneesinkadun melkein puolmetristen seinien läpi

Vierailija

Ajatella, kun meidät on pakotettu sähköautoon viimeistään 2035. Niin Lapissa riemuitaan? Ja kaikki muutkin bensavehkeet kielletään, moottorikelkat jne.

Boomeri, muutu trendikkääksi osta sähköpatterivehjes.

Vierailija

Muistan todella hyvin. Porvoon sillalla Hopeakettu käveli viikset kuurassa vastaan, niin tippa jäätyi pikkuhousuihin vaikka kuumana olin.

Vierailija

Muistan. Asuin rovaniemellä(maalaiskunnassa) silloin. Koulubussi ei tullut ikinä jos pakkasta oli yli 25...

Vierailija

Sodankylässä moikkaamassa isovanhempia, -45 oli kun saavuttiin paikalle. Perheen lyhytkarvaista mäyräkoiraa kävi sääliksi ja sitä piti kantaa kun hetken kolmella jalalla koikattuaan jämähti niille sijoilleen. Oli muuten lyhyet lenkit noina päivinä tuolla kun koira kävi ihan pihapiirissä pissimässä ja juoksi takaisin sisään. Itse testailin ehtiikö vesi jäätyä ilmaan heitettäessä.

Vierailija

Mikis me edes asutaan täällä perslävessä. Talvii oo edes alkanu vielä ja ite ainakin oon saanu ihan kyllikseni jo

Vierailija

Olin tuolloin armeijassa Sodankylässä, ja sattumalta kahden viikon ampumaleiri Kittilän pokassa.

karvahattu jäätyi sissiteltassa maahan kiinni kun nukkui. Ja vessassa ts riualla käynti oli oma spektaattelinsa. 

Vierailija

Ilmastonhan piti lämmetä, mutta nyt on epätavallisen kylmää jo tähän aikaan vuodesta, marraskuu vasta :/

Voi olla pitkä ja ankara talvi edessä :/

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.