Oikeasti kylmää
Poiminta

28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5°C.
28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4°C.

Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin.

Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)

Sivut

Kommentit (312)

Vierailija

Muistan, olin Ranskan alpeilla, missä oli -25 sielläkin. Saunassa kerroimme keski-eurooppalaisille, ettei tämä ole mitään, Suomessa on -50. Eivät uskoneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kuulin myöhemmin että asunnoissa joissa ei ollut tulisijaa ja oli pelkkä sähkölämmitys, sähköt katkeilivat. Yhdelläkin perheellä oli vasta syntynyt vauva tällaisessa asunnossa. Heidän piti lähteä ystävien luo, joilla oli tulisija kun muuten olisi ollut vauvalle liian suuri riski.

Vierailija

Muistan. Kaikki meni töihin ja kouluun Rovaniemellä, mittari näytti -50 astetta. Paitsi lusmut jotka käytti tuota tekosyynä lusmuilulle.

Vierailija

Jaa...asuin Rovaniemellä lapsena ja nuorena. Tuo taisi olla se talvi, että käytin muutaman kerran bussia koulumatkaan. Oli niin kylmä. Bussit olivat tosi täynnä. Se jäi mieleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muistan. Kaikki meni töihin ja kouluun Rovaniemellä, mittari näytti -50 astetta. Paitsi lusmut jotka käytti tuota tekosyynä lusmuilulle.

Samat lusmut valittavat täällä aktiivimallista.

Vierailija

Oikeasti kylmää kirjoitti:

Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin.

Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)

Dieseleihin tankattiin arktista dieseliä ja sekaan bensiiniä että polttoaine pysyisi nestemäisenä. Moottoreita ei tietystikään voinut sammuttaa noissa lämpötiloissa, muuten voiteluöljyt muuttuisi kiinteäksi ja akut jäätyisi nopeasti.

Vierailija

Oikeasti kylmää kirjoitti:

Minä muistan kun yhtenä aamuna kouluun mennessä oli -39 astetta pakkasta ja oli pakko kävellä kilometri. Kun pääsin kouluun, oli hiukset, kulmakarvat, nenäkarvat ja kaulaliina suun vierestä valkousena huurteesta. Silmiä oli pakko räpytellä koko ajan ja hyvä kun näki yhtään mitään. Vaikka minulla oli todella lämpimät vaatteet, olin silti aivan jäässä kun pääsin perille.
Oli kyllä poikkeuksen kylmä talvi. Ex meni laskettelemaan vaikka Levillä oli silloin -41 astetta pakkasta. Muistan kun luin noita pakkasennätyksiä ja ajattelin, että onneksi ei sentään -50 asteen pakkasessa tarvitse olla.

Vierailija

Mä muistan, että semmoinen oli. Itse vietin sen talven päiväntasaajan eteläpuolella (ja hieman kauriin kääntöpiirin pohjoispuolella).

Vierailija

Muista myös kylmät talvet 93 ja 94. Revontulia oli hienosti, mutta baarissa ei pystynyt tilaamaan, kun oli kilometrin taivalluksen aikana naama jäätynyt niin, ettei pystynyt puhumaan. Elohopea jäätyi siihen -38 lukemaan. todellisuudessa oli -45 Oulussa

Vierailija

Muistan kyllä. Uutisissa haastateltiin kahta iloista punaposkista koulutyttöä, jotka eivät olleet moksiskaan kylmyydestä. Meillä päin oli sentään vain kolmisenkymmentä astetta pakkasta silloin. Ei tarvinnut koulussa mennä välkällä ulos, se oli harvinaista herkkua.

Vierailija

Muistan!!

Opiskelin silloin Rovanienellä ja aamuisin tiesi, että on kylmä kun digitaalinen lämpömittari oli jäätynyt.

Aamuisin kun pyöräili (!!) yliopistolle kaulaliina naaman edessä, piti aulassa odotella, että sai huivin riisuttua, kun oli silmäripset jäätyneet kiinni huivin reunaan 😂

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat