Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Nainen ylläpitää perhekalenteria useammin kuin mies. Nainen huolehtii, että lapset ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa mukanaan oikeat välineet. Tästä johtuen nainen saattaa ajatella, että huolehtikoon mies laskuista, sillä naisella on muutenkin liikaa muistettavaa kuukauden jokaiselle päivälle.

Vaihdetaanko rooleja? Mies huolehtii perheen menoista ja niihin liittyvien varusteiden hankinnoista ja varustehuollosta itse sekä työnjaosta sopimisen ylläpitäen perhekalenteria. Nainen taas huolehtii muutaman kerran kuukaudessa laskujen maksamisesta ajallaan, ehkä auton kausihuollosta ja katsastuksesta, merkitsee omat menonsa perhekalenteriin  sekä ottaa vastaan ehdotuksia tehtävistä. Jätetään naiselle vielä veto-oikeus, että ei nyt ehdi, kun töissä on silloin sitä ja tätä, jolloin mies oppii jo perhekalenteria ylläpitäessään valitsemaan menojen ajankohdat niin, että hän itse ehtii ne ensisijaisesti hoitamaan. Mies säästyy näin lisää aivotyötä vaativilta neuvotteluilta naisten kanssa. Miehen aivothan ovat jo täystyöllistetyt muutenkin kalenterin laadinnan vuoksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nainen ylläpitää perhekalenteria useammin kuin mies. Nainen huolehtii, että lapset ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa mukanaan oikeat välineet. Tästä johtuen nainen saattaa ajatella, että huolehtikoon mies laskuista, sillä naisella on muutenkin liikaa muistettavaa kuukauden jokaiselle päivälle.

Vaihdetaanko rooleja? Mies huolehtii perheen menoista ja niihin liittyvien varusteiden hankinnoista ja varustehuollosta itse sekä työnjaosta sopimisen ylläpitäen perhekalenteria. Nainen taas huolehtii muutaman kerran kuukaudessa laskujen maksamisesta ajallaan, ehkä auton kausihuollosta ja katsastuksesta, merkitsee omat menonsa perhekalenteriin  sekä ottaa vastaan ehdotuksia tehtävistä. Jätetään naiselle vielä veto-oikeus, että ei nyt ehdi, kun töissä on silloin sitä ja tätä, jolloin mies oppii jo perhekalenteria ylläpitäessään valitsemaan menojen ajankohdat niin, että hän itse ehtii ne ensisijaisesti hoitamaan. Mies säästyy näin lisää aivotyötä vaativilta neuvotteluilta naisten kanssa. Miehen aivothan ovat jo täystyöllistetyt muutenkin kalenterin laadinnan vuoksi.

Hitto, mä huolehdin perheen kalenterin, varustehuollon, harrastuksiin ilmoittamisen ja suurimman osan kuskauksista. Lisäksi mun hommiani on laskujen maksu ja muutkin raha-asiat sekä auton huoltoon ja katsastukseen viennit. Mies kyllä tekee ruokaa, siivoaa jne, mutta minähän hoidan meillä kotona melkein kaikki ns. ajattelemista, järjestelyä ja muistamista vaativat asiat. Ilmankos tuntuu olevan pää joskus liian täynnä, kun työkin on vielä täynnä sitä samaa.

Vierailija

Heli Vaarala taas löysi jotain mistä syyttää naisia. Ongelma on lähinnä siinä, että laskujen maksamista jotenkin pidetään kunnioitettavana "miesten työnä". Mies voi huseerata pankkitilien isompien rahojen kanssa miten vain ja käyttää naisenkin rahoja, ja sitten takerrutaan johonkin muutaman euron meikkiostokseen.

Vierailija

Kylläpä tuntuu kaukaselta ajattelutavalta omaan elämään. Meillä minä äitinä ja puolisona vastaan perheen laskujen maksusta ja laskut maksetaan sen tililtä kummalla on rahaa oli se oma tai miehen tili, ei ole omia rahoja eikä vääntöä.siitä kumpi maksaa 8 henkisen perheen ruokakulut vaan molemmat maksaa. Mies on työskennellyt isyysvapaita lukuunottamatta koko ajan. Itse olen köynyt työssä niin että kotia on palkattu hoitaja ja mies on hoitanut viikonloput. Turhaa meteliä tyhjästä, nykyaikainen perhevapaa malli on lähes tasa-arvoinen ja antaa vapaat kädet perheille suunnitella vapaat niin kuin haluavat. Äidille on pakollista olla se 3kk kotona, mikä on jo synnytyksestä toipumisen kannalta välttämätöntä ja imetyksen kannalta ja sen jälkeen kuka estää menemästä töihin ja miestä jäämästä kotia. Ei kukaan. Eiköhän jokainen perhe osaa itse katsoa miten vapaat pitää ja miten kunkin perheen taloudellinen tilanne suvaitsee jäädä vanhempien kotia vuodeksi tai kolmeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Heli Vaarala taas löysi jotain mistä syyttää naisia. Ongelma on lähinnä siinä, että laskujen maksamista jotenkin pidetään kunnioitettavana "miesten työnä". Mies voi huseerata pankkitilien isompien rahojen kanssa miten vain ja käyttää naisenkin rahoja, ja sitten takerrutaan johonkin muutaman euron meikkiostokseen.

Näinpä ja nyt hänelle ei riittänyt suomalaisten naisten syyttäminen vaan me saimme vastattavaksi myös englantilaisten ja amerikkalaisten naisten rahantuhlauksen.

Jos jotain miestä kismittää se, että nainen tuhlaa kaiken, niin tässä on hänelle oiva keino todistaa asia: kirjanpito. Kumpikin puoliso kerää kuitit talteen kaikesta, mihin on rahaa käyttänyt kuukauden aikana. Mies tekee kirjanpidon, josta selviää, kumpi on maksanut ja mitä. Sitten sama uudestaan kuukaudesta toiseen. Ei ole vaikeaa eikä edes iso homma.

Vierailija

"Yhdysvalloissa 90 prosenttia miehistä maksaa laskut ajallaan, mutta naisista vain 74 prosenttia.”

Ja suomalaisten naistenko pitäis tästä kantaa syyllisyyttä? Mitä hittoa? Suomessa enemmistö maksuhäiriömerkinnöistä on MIEHILLÄ.

Vierailija

Jaa, no mun vanhemmilla äitini huolehtii taloudesta kokonaan, ehkä myös siksi että tienaa enemmän. Ja ehkä opittua, mutya omassa suhteessani minä maksan/ostan enemmän koska tienaan enemmän, mutta joskus on ollut aikoja, jolloin mies on tienannut enemmän ja silloin hän on ollut se joka maksaa enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hitto, mä huolehdin perheen kalenterin, varustehuollon, harrastuksiin ilmoittamisen ja suurimman osan kuskauksista. Lisäksi mun hommiani on laskujen maksu ja muutkin raha-asiat sekä auton huoltoon ja katsastukseen viennit. Mies kyllä tekee ruokaa, siivoaa jne, mutta minähän hoidan meillä kotona melkein kaikki ns. ajattelemista, järjestelyä ja muistamista vaativat asiat. Ilmankos tuntuu olevan pää joskus liian täynnä, kun työkin on vielä täynnä sitä samaa.

Seli seli. Laiska töitään luettelee.

Vierailija

Todella puto kirjoitus taas Heli Vaaralalta. Ihan kuin hän olisi sitä mieltä, että miehet hoitavat enemmän perheen asioita kuin naiset ja että naiset tuhlsisivat miesten ansaitsemat rahat meihheihin. Ihan käsittämätön näkemys. Sehän on päinvasroin, että naiset pyörittävöt metavastuullaan.perheen asioita ja huolehtivat usein juoksevista kuluista ja lasten menoista sekä uhraavat uransa perheen edestä. Mies elää puolisinkkuna eikä ole vastuussa lasten menoista ja tuhlaa rahansa taulutelkkareihin ja harrastuksiinsa. Siksihän suurin osa avioeroista tapahtuu Suomessa, kun naisosapuoli kyllästyy tähän ja laittaa eron vetämään.
Vaaranen näyttää kärsivän pahasta naisvihasta ja on ihan väärä henkilö antamaan kasvot Väestöliitolle, joka menettää uskottavuutensa kohta kokonaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Todella puto kirjoitus taas Heli Vaaralalta. Ihan kuin hän olisi sitä mieltä, että miehet hoitavat enemmän perheen asioita kuin naiset ja että naiset tuhlsisivat miesten ansaitsemat rahat meihheihin. Ihan käsittämätön näkemys. Sehän on päinvasroin, että naiset pyörittävöt metavastuullaan.perheen asioita ja huolehtivat usein juoksevista kuluista ja lasten menoista sekä uhraavat uransa perheen edestä. Mies elää puolisinkkuna eikä ole vastuussa lasten menoista ja tuhlaa rahansa taulutelkkareihin ja harrastuksiinsa. Siksihän suurin osa avioeroista tapahtuu Suomessa, kun naisosapuoli kyllästyy tähän ja laittaa eron vetämään.
Vaaranen näyttää kärsivän pahasta naisvihasta ja on ihan väärä henkilö antamaan kasvot Väestöliitolle, joka menettää uskottavuutensa kohta kokonaan.

Luitko edes VaaraSEN kirjoitusta? Viestisi anti on yhtä hämmentävää kuin sen oikeinkirjoituskin, sillä Vaaranen kirjoitti asiasta sekä ammatilliseen kokemukseensa että tutkimuksiin perustuen. Sinä taas vetoat ilmeisesti lähinnä omaan mielikuvitukseesi ja (naisia voimaannuttaviin) stereotypioihin. Ja tuo tulkintasi avioerojen syistä on aivan käsittämätön. Mistä edes keksit moisen?

Vierailija

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että meillä on kymmeniä tuhansia miehiä, jotka luovat uraa nimenomaan pikkulapsiaikana. Ainahan tähän vedotaan: nainen on kotona ja mies luo uraa, vaikka tosielämässä miehet käyvät ihan tavalliseen tapaan töissä eli ajavat rekkaa, hoitavat hampaita, opettavat, auttavat tietokoneongelmissa jne. Mutta koska nainen näin mahdollistaan uran luomisen, miehen tulee olla kiitollinen ja maksaa kaikki mukisematta. Ei saa kyseenalaistaa sitä kuudettakaan talvihaalaria tai kahdeksatta kivaa pupureppua, koska lapsi tarvitsee ne.

Naiset myös kyselevät neuvoja siitä, miten pärjätä eron jälkeen. Jos elää vain omien tulojensa mukaan, ei ongelmia tule, mutta jos mies on ollut kaiken maksaja, niin jo vuokravakuuden kanssa voi tulla ongelmia.

Talouden maksaja ja jaksaja

Kyllä se rekkaa ajavakin mies luo uraa. Ja se tietokoneongelmissa auttava vallankin, sillä jäät mistä tahansa töistä lapsia kotiin vuosiksikin hoitamaan, niin on vaarana, että tietotaitosi, ammattiajokorttisi tms. on vanhentunutta osaamista. Lisäksi se, joka jää kotiin, luopuu myös samalta ajalta palkkatulojen eläkekertymästä.

Siinä lienee syy, miksi usein on naisen talous eron jälkeen huonolla mallilla, kun ollaan monesti oltu useitakin vuosia pelkällä kotihoidontuella, samaan aikaan monet miehet kerryttävät palkallaan omaisuutta, kun katsovat, ettei heidän kuulu kotona lapsia hoitavaa naista tukea.

Meillä mies oli se, joka ehdottomasti halusi minun jäävän kotiin lasta hoitamaan mahdollisimman pitkäksi aikaa. Ei halunnut pientä päiväkotiin. Silti ei meinannut mennä kaaliin, että en todellakaan aio olla hänelle "velkaa" sitä osuutta, jonka hän noina vuosina maksaa enemmän laskuja. Sanoin, että voidaan sitten palkata vaikka ulkopuolinen kotiin hoitamaan ja maksetaan puoliksi kulut. Minä kun vielä olen meistä ollut se isopalkkaisempi työelämässä. Koska lapsen kotona hoitaminen ei ole mikään mun juttu, vaan ihan koko perheen yhteinen asia, niin miksi minä olisin se, joka kantaa kaiken taloudellisen tappion lasten saannista. Niitä negatiivisia vaikutuksia kun on jo työllistymiseen ja palkkakehitykseen liittyen, samoin tuo mainitsemani eläkekertymä myös vaakakupissa. En tiedä menikö ikinä kunnolla asia jakeluun, mutta taipui, kun sanoin, että herra on hyvä vaan ja jää sitten kotiin hoitamaan ja minä menen töihin. Silti sai aina kotona ollessa olla käsi ojossa pyytämässä, kun piti laskuja maksaa tai jotain pakollista hankkia. Kun mun alalla palkka oli jotain 2100 tienoilla nettona ennen kotiin jäämistä niin siitä voi aikalailla vähentää kotihoidontuen ja laskea, minkä hinnan olen joka kk jo tuloissa menettänyt. Minkä takia vain minun olisi pitänyt lapsen takia luopua omista ostoksistani, jos toisen ei tarvitse? Miksi mun olisi pitänyt olla harrastamatta pienten tulojen takia, kun miehellä oli varaa harrastaa?

Ja meillä mies ei hoida laskuja. Ei hoitanut silloin, ei hoida nyt. Ei muista ikinä maksaa ajallaan, eikä edes muistutettaessa.

Monessa perheessä ne naisen parin euron ostokset kaataa talouden, mutta miehet tosiaan hankkivat niitä satojen eurojen "mukajärkeviä" heräteostoksia. Mun tuntemissa pariskunnissa yleensä juurikin ne miehet törsäävät... kalliisiin pyöriin, hirveän hintaisiin urheiluvälineisiin, jättitelkkuihin, mihin milloinkin. Myös silloin, kun oikeasti pitäisi ostaa lapselle se sopivan kokoinen toppapuku! Ja vaimo saa kuulla, jos on ostanut itselleen alesta farkut. On toki niitäkin, joissa emännän tehtävä tuntuu olevan shoppailla merkkilaukkuja ja käyttää kosmetiikkaan satoja euroja, mutta harvemmassa tuntuvat olevan, vaikka media meille väkisin tätä naisenmallia haluaakin tuputtaa.

Ai niin, ja minä teen meillä myös ne ns. miestentyöt. Huonekalujen kasaamisen, lamppujen asentamisen, tietokoneongelmien hoitamisen. Kilpailutan sähkösopimuksen ja vakuutukset, päätän nettiliittymästä ja lähden mukaan kun mies vaihtaa puhelinliittymäänsä, koska ei ymmärrä asiasta mitään eikä päässä pysy edes minkä operaattorin liittymän on hankkinut.

Vierailija

Minä. Hoidin raha-asiat ennen avioeroakin. Eron jälkeen miehelle valkeni mitä kaikkea pitää maksaa, ei ole kahdeksan vuoden jälkeenkään päässyt balanssiin ja säästöön ei jää mitään. Toki nykyisellä vaimolla on eri kulutustyyli ja pienempi palkkakin kuin minulla.

Vierailija

Meillä minä olin reilu puoli vuotta molempien lasten kanssa aluksi kotona, sen jälkeen mies oli saman ajan. Tuon jälkeen jäin osa-aikaiseksi etätyöntekijäksi ja mies meni täyspäiväiseen työhön. Tuossa välissä eka lapsi lähti osapäiväisesti päiväkotiin ja toinen syntyi kun ensimmäinen oli 2,5 vuotias joten taas minä ensin reilu puolivuotta kotona jne. Molemmat aloittivat päiväkodissa kaksi vuotiaina kuusituntisilla päivillä. Lisäksi saatiin lastenhoitoapua satunnaisesti isovanhemmilta ja ostettuna kodinhoitajaltamme n. kahtena päivänä kuussa jolloin hän siivosi, laittoi ruokaa tai hoiti lapsia. Vanhempainvapaatukia emme sitten nostaneet koska tulomme eivät juurikaan pudonneet ja niiden saaminen olisi rajoittanut tekemisiämme ja asumistamme, nostimme osinkoja ja saimme joko koko tai osa-aikaisia ansiotuloja molemmat lähes koko ajan. Laskut meilläkin maksaa yleensä mies, joskus minä. Sijoitukset ja pitkän ja lyhyen jänteen talous mietitään yhdessä. Lasten kuluihin on oma tili, jonne laitettiin ennen lasten syntymää rahaa, lisäksi osingoista osa ja lapsilisät. Muuten molemmilla omat tilit, joista maksetaan laskuja ja asuntolaina toisen tililtä ja vastike+sähkö+vesi+lämpö toisen tililtä. Laina on molempien nimissä, samoin asunto ja kaikki sähkö ym. sopimukset joten vastaamme niistä ja omistamme ne yhdessä samoin kuin jo maksettu asuntolaina kartuttaa molempien varallisuutta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat