Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?

Vierailija
30.12.2017 |

Kuinka kauan olet asunut omakotitalossa?

Kommentit (351)

Vierailija
301/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei nyt joillain tunnu millään riittävän ymmärrystä sille, että omakotitalot ja niiden tontit on erilaisia ja erikokoisia...

Kaikilla se nyt vaan ei suju tyyliin "Isommankin pihatien auraa max 10 minuutissa". Joo, kyllä jos sitä lunta on tullut vaan sentti kaks, mutta nyt kun kolasin viimeksi pihani, aamulla meni tunti viistoista minuuttia. Töistä tullessa kolme varttia ja illalla vielä noin tunti. Enkä asu Itä-Suomessa. Silti on ole katunut omakotitaloon muuttoa, mutta mietityttämään se on nyt viimeaikoina alkanut.

Vierailija
302/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakoti oma rauha kirjoitti:

Täällä ei nyt joillain tunnu millään riittävän ymmärrystä sille, että omakotitalot ja niiden tontit on erilaisia ja erikokoisia...

Kaikilla se nyt vaan ei suju tyyliin "Isommankin pihatien auraa max 10 minuutissa". Joo, kyllä jos sitä lunta on tullut vaan sentti kaks, mutta nyt kun kolasin viimeksi pihani, aamulla meni tunti viistoista minuuttia. Töistä tullessa kolme varttia ja illalla vielä noin tunti. Enkä asu Itä-Suomessa. Silti on ole katunut omakotitaloon muuttoa, mutta mietityttämään se on nyt viimeaikoina alkanut.

No voi hyvää päivää missä korvessa asut? Kai sulla nyt edes kunnon kone on ettet millään fiskarsilla käsin kolaile????

Eihän tuossa ole mitään järkeä, ymmärrän hyvin, jos sinua kaduttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelli on ihan kiva asumismuoto myös, aamiaisen tekee kokki, yöllä voi käydä yökerhossa, aina saa seuraa baarissa. Eikä tartte tapella yhtiökokouksessa putkirempoista.

Minusta suomalainen osakeyhtiömuotoinen kerrostaloasuminen on surkea systeemi, siksi ei ikinä kerrostaloon kuin vuokralle, tai sijoituksena kämppä, jos pääomaa.

Vihaan tällaisia asumisyhteisöjä. Ihme kolhoosimeininkiä ja sitten illuusio siitä, että muka omistat asunnon.

No jos nyt tuolle linjalle lähtee, niin hotelliakin edullisemmaksi tulee vaikkapa vankila. Ruoka ja majoitus järjestetään valtion puolesta, samoin vapaa-ajan aktiviteetit :)

No mutta ihan oikeasti, tuo "illuusio siitä, että muka omistat asunnon" -lause on tietysti sinällään totta, mutta illuusio se omakotitalon omistaminen ja ns. vapaus on tässä maassa sekin, niin että en kyllä ehkä menisi silläkään leuhkimaan. Sehän on jopa suurempi illuusio, kuin asunto-osakkeen omistaminen.

Vai pystytkö muka esimerkiksi kävelemään alasti postilaatikollesi aamulehteä hakemaan ja vaikkapa kusemaan siinä matkalla jonkin puun juurelle, ilman että asiasta syntyy meteli?

Pystytkö ilman hirveää valitusrumbaa ja viranomaisten yhteydenottoja ja sanktioita maalaaman talosi ulkopuolelta sirkusteltan näköiseksi, siis joka laudan eri värillä riemukkaan sateenkaaren tavoin?

Kun sinua rupeaa ärsyttämään pihasi pitkäksi kasvanut puusto, joka tiputtaa joka vuosi enemmän ja enemmän lehtia haravoitavaksesi, pystytkö tuosta vain tarttumaan moottorisahaan ja kaatamaan ne puunpeijakkaat pois, ilman että tulee seuraamuksia?

Niin, tämä sääntösuomi on täynnä vieri viereen pakattuja omakotitaloja, joissa on oikeastaan aika rajallinen mahdollisuus toimia vapaasti ja tehdä mitä huvittaa. Aina sielläkin löytyy kyttääjä ja valituksen tekijä, jos puuhaat jotain vähänkin erikoisempaa. Ja tässä maassa lähes kaikki koetaan sellaiseksi "vähän erikoisemmaksi", johon pitää olla lupa joltain instanssilta.

Niin minä muuten pystyn tekemään aivan kaikki nuo jutut, ja vaikka alasti, tosin postilaatikko meillä on sen verran kaukana ja tien varressa että siellä en kyllä ole nudismia harrastanut, tulee kylmä matkalla. Enkä tykkää sateenkaaren ja sirkusteltan värisistä taloista. Lisäksi uin omassa rannassani munasillani, enkä ole vielä kyttääjiä nähnyt, paitsi keväällä liikkuu lintubongareita, tosin oletan niiden kyttäävän vain lintuja. Tästä en kyllä ole varma, hippejä kun ovat. No asun tietenkin haja-asutusalueella.

Vierailija
304/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tässä ketjussa väitetään että omakotitalo olisi halvin asumisen muoto? Onko tässä otettu huomioon omakotitalon ostohinta ja remonttikulut?

Aidosti mietin, koska olen haaveillut omakotitalosta mutta aina törmään siihen, ettei minulla olisi varaa sellaista ostaa, ei vain olisi. Sen sijaan rivitalo ja kerrostalo-osakkeen voisin ostaa, siihen minulla olisi varaa.

Tietysti joku jossakin asuu halvalla perinnöksi saadussa omakotitalossaan kun naapurin maajussi hoitaa pilkkahinnalla kaiken jätehuollosta auraukseen ja tekee remontitkin pimeänä. Niin ja tietysti tällä harvinaisella onnekkaalla sattuu olemaan kaukolämmöllä lämmittyvä talo ja omaa metsää josta kaataa puut takkaa varten ja senkin tekee se naapurin maajussi pimeänä pilkkahintaan.

Tietysti tehdään remontit pimeänä tai itse, tietysti on ilmaiset puut, kuka hullu niistä nyt maksaa, kaukolämpö nyt ei ole edullista missään eikä maalla edes vaihtoehto. Ja maajussit ei tosiaan rahasta kuten kiinteistöhuolto. Kyllä se ainakin neliöihin suhteutettuna on halvempaa asua omakotitalossa maalla kuin kerrostalossa taajamissa. Asumisen halpuus piilee juuri siinä, että itse päätetään miten kaikki työt tehdään, eikä yhtiökokous päätä että nytpäs tehdään sikakallis täyssaneeraus.

Vierailija
305/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tässä ketjussa väitetään että omakotitalo olisi halvin asumisen muoto? Onko tässä otettu huomioon omakotitalon ostohinta ja remonttikulut?

Aidosti mietin, koska olen haaveillut omakotitalosta mutta aina törmään siihen, ettei minulla olisi varaa sellaista ostaa, ei vain olisi. Sen sijaan rivitalo ja kerrostalo-osakkeen voisin ostaa, siihen minulla olisi varaa.

Tietysti joku jossakin asuu halvalla perinnöksi saadussa omakotitalossaan kun naapurin maajussi hoitaa pilkkahinnalla kaiken jätehuollosta auraukseen ja tekee remontitkin pimeänä. Niin ja tietysti tällä harvinaisella onnekkaalla sattuu olemaan kaukolämmöllä lämmittyvä talo ja omaa metsää josta kaataa puut takkaa varten ja senkin tekee se naapurin maajussi pimeänä pilkkahintaan.

Ihanko tosissasi väität että 200m2 kerrostalo-osakkeen saa halvemmalla kuin omakotitalon? Minulla ei olisi ikinä varaa asua kerrostalossa. Tässä talossa on 200m2 asuinpinta-alaa. Maksoimme talosta+ remontista 180 000e. Asumiskulut 250e kuukaudessa.

Vierailija
306/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katunut! Asuin koko lapsuuteni kerrostaloasunnossa ja nautin nykyisin suunnattomasti omakotitalossa asumisesta...Lapset saavat metelöidä, hyppiä ja kiljua vapaasti ja meillä aikuisillakin on aina mahdollisuus vetäytyä "omaan rauhaan".  Ulkoileminen lasten kanssa on 100 kertaa helpompaa; ei tarvitse kärrätä vaippakasseja, leluja ja eväitä mukana puistoon, eikä käydä pakkasessa "puskapissalla" ym.

Sinkkuna tai lapsettomana parina tykkäsin asua kerrostalossa, mutta lapsiperheenä en enää voisi kuvitellakaan...

Vierailija
307/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin ihan mielenkiinnosta tuosta lumen kolaamisesta, että miksi sitä pitää kolata. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni aunut okt-talossa, n. 20 v. Turun seudulla ja senkin jälkeen ahkerasti vieraillut vanhempieni luona. Eivät minun vanhempani ole tehneet lumitöitä. Jos on tullut lunta, niin sen päältä on kävelty, jolloin on tullut polku. Ja autoilla on vain peruutettu pihasta, jolloin lumi on talloutunut alle. En muista koskaan olleen mitään ongelmaa.

Sä oot joku juntti täältä pohjoisesta, joka yrittää taas tehä etelässä asuvat näyttämään idiooteilta, eikö vain?

Vierailija
308/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin ihan mielenkiinnosta tuosta lumen kolaamisesta, että miksi sitä pitää kolata. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni aunut okt-talossa, n. 20 v. Turun seudulla ja senkin jälkeen ahkerasti vieraillut vanhempieni luona. Eivät minun vanhempani ole tehneet lumitöitä. Jos on tullut lunta, niin sen päältä on kävelty, jolloin on tullut polku. Ja autoilla on vain peruutettu pihasta, jolloin lumi on talloutunut alle. En muista koskaan olleen mitään ongelmaa.

Sä oot joku juntti täältä pohjoisesta, joka yrittää taas tehä etelässä asuvat näyttämään idiooteilta, eikö vain?

Ei Turuus ees myydä Kolaa sieltä saa vaan Auraa. Eik o luntaka.

Vierailija
309/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimmat omakotiasujat Suomessa ovat yli 100-vuotiaita. Että sen verran on työlästä.

Itsekin asun okt:ssa enkä ole katunut muuta kuin kerrostalossa tuhlattuja vuosia.

Vierailija
310/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran uusavuton, ettei minusta olisi omalotitaloasujaksi. Ei vaikka olen koko lapsuuteni sellaisessa asunut. En osaa tehdä mitään pihahommia, edes siis lumilinkoa en osaa käyttää. En tykkää leikata ruohoa, en siistiä pihaa ja pelkäisin jatkuvasti, että jotain oleellista talon/pihan hoidossa on jäänyt huomaamatta. Olen myös mukavuudenhalunen, joten kaikki uudenkin talon huoltotyöt olisi ulkoistettava jollekin firmalle. Asun ennemmin uudessa kerrostalo-osakkeessa pienemmillä neliöillä, vähän kalliimmin ja lähempänä keskustaa. Jos asuisin pienessä kaupungissa, jossa uusia osakkeita ei olisi tarjolla tai lapsiluku olisi suurempi niin varmaan sitten rakentaisin uuden talon. Onnekseni asun kuitenkin isossa kaupungissa ja maailman ihanimmassa kerrostalohuoneistossa, mitä ihanimmassa taloyhtiössä. Pienihän tämä jonkun mielestä voisi olla, mutta meille juuri sopiva.

Vierailija
311/351 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tähän ketjuun vastailee ihmiset jotka eivät kadu? Kun nimenomaan nyt kysyttiin kokemuksia niiltä jotka katuu? Ihmeellinen netti-ilmiö tämä, että on pakko päästä sanomaan että "en minä ainakaan!".

Lukihäiriöstä lie kyse? Otsikossa kysyttiin "Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?"

Tuohon kysymykseen voi vastata kyllä tai ei ja perustelut päälle.

Jos olisi haluttu kysyä vain heiltä, jotka katuvat omakotitaloon muuttamista, niin ehkäpä kysymys olisi voinut olla muodossa: "Miksi kadut omakotitaloon muuttamista?"

Vierailija
312/351 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkait tässä arbeettia mut ei sitä osaa ees ajatella ku koskaan rivarissa asunu.

Nurmikoleikkaus on kyllä mielestäni mukavaa, ja lumityötki iha mukavaa hyötyliikuntaa samalla ku lasten kans ulkoilee. Isommat pihanputsaukset tapahtuu traktorilla.

Haravoiminen joskus syksyllä potuttaa ku pihassa kaks vanhaa ISOA raitaa, lehtimäärä ihan älytöntä. No, raidat olis tarkotus hävittöö ens vuonna, et seki työ helpottaa :)

Vierailija
313/351 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakoti oma rauha kirjoitti:

No eipä tunnu riittävän ymmärrystä. Mutta yleensä niin päin että kerrostaloasuaja perustelee valintaansa sillä että omakotitalossa kolaamiseen menee 2 tuntia joka päivä kesät talvet ja kun saa kolattua, niin siihen ehtii jo kasvaa nurmikkoa, joka pitää sitten vielä leikata ja siihen menee toiset 2 tuntia.

Vierailija
314/351 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko järkeä verrata keskenään 150 neliön taloa ja 30 neliön yksiötä?

Jos lasket kulut NELIÖTÄ kohti, niin omakotitalo on halvempi ostaa, sen halvempi käyttökuluiltaan ja siihen on halvempi tehdä remontteja.

Vierailija
315/351 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras yhdistelmä on asua kerrostalossa, mutta omistaa kesämökki. Näin voi viettää helppoa arkea kerrostalossa ilman lumitöitä, mutta kesällä ja lomalla pääsee oikeasti maalle omaan rauhaan ja veden äärelle. Kaupungin omakotitalolähiöissä ei omaa rauhaa ole.

Vierailija
316/351 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omakotitalossa asumiseen ja sen ylläpitoon ja pihaan liittyen ei kaduttanut mikään. Kyseinen mörskä jonka ostin, kadutti kylläkin. Myyjä, välittäjä ja kuntotarkastaja mainostivat hyvin pidettynä, kaikin puolin asianmukaisesti saneerattuna ja sopivana ratkaisuna sellaiselle, joka haluaa valmiin talon. Se olikin homeessa, siellä oli lattiat lahoina ja eristeet huonona, talvella oli pakkasta sisällä ja aina olimme kipeinä. Käräjöimään jouduimme, pääsimme talosta kyllä eroon mutta rahallista tappiota tuli ja elinikäinen herkkyys homeelle. Nyt asumme iloisesti kerrostalossa. Ehkä joskus uudestaan ostetaan parempi tai rakennetaan itse. Tähän kaveriin ei ollut kuitenkaan luottamista, monessa kohtaa jäi kiinni ihan räikeistä valheista. :(

Vierailija
317/351 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras yhdistelmä on asua kerrostalossa, mutta omistaa kesämökki. Näin voi viettää helppoa arkea kerrostalossa ilman lumitöitä, mutta kesällä ja lomalla pääsee oikeasti maalle omaan rauhaan ja veden äärelle. Kaupungin omakotitalolähiöissä ei omaa rauhaa ole.

Minä taas olen järjestänyt asian niin että olen yhdistänyt kaupunkiasumisen ja mökkeilyn hankkimalla omakotitalon hyvällä sijainnilla. 10 minuutin matka keskustaan ja 5 minuutin kävelymatka lähikauppaan ja kunnnan hoitama katu metrin päässä autopaikasta. Mutta takapiha on suojaisa ja rajoittuu metässän, voin halutessani kulkea takapihalla alasti ja pitää siellä nuotiota ja paistella makkaraa.

Vierailija
318/351 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampuisin ennemmin itseäni jalkaan kuin muuttaisin ok-taloon.

Vierailija
319/351 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Rivitalo on ehkä kaikista pahin asumismoto. Niihin pesiytyy ihmisiä jotka eivät pärjää omakotialaossa, mutta haluaisivat asua sellaisessa. Sitten säästetään pakkotalkoilla ja hoidetaan yhtiön asioita päin helvettiä.

Rivitaloasumisessa yhdistyvät kerroataloasumisen ja omakotiasumisen huonot puolet.

Ai, minusta siinä yhdistyvät molempien hyvät puolet.

Vierailija
320/351 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Rivitalo on ehkä kaikista pahin asumismoto. Niihin pesiytyy ihmisiä jotka eivät pärjää omakotialaossa, mutta haluaisivat asua sellaisessa. Sitten säästetään pakkotalkoilla ja hoidetaan yhtiön asioita päin helvettiä.

Rivitaloasumisessa yhdistyvät kerroataloasumisen ja omakotiasumisen huonot puolet.

Ai, minusta siinä yhdistyvät molempien hyvät puolet.

Uusi näkökulma, kiva, eli tarkemmin, mitkä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme