Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkuu --> robotti
Lumityöt --> linko
Eipä kovin suuri vaiva ole kummassakaan. Näidenkö takia joku on katunut omakotiasumista? :D
Nuohan on molemmat pelkkää hyötyliikuntaa. Mutta minua ainakin nyppivät ne kaikki remonttihommat, joita alkaa olla 70-luvun talossa jo aikalailla. Kun en ole mikään kirvesmies tai Remontti-Reiska niin ne eivät ole mitään leppoisaa ajanvietettä. Ja ostopalveluina hinnat ovat sitä luokkaa että 2700 € nettopalkalla saa ehkä 2-3 päivää työtä ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin 4 vuotta ja just nuo nurmikonleikkuut, pihan siistimiset ja lumityöt eivät maistuneet. Talvipakkasilla lämmittäminen ja sen kulut yms eivät innostaneet.
Nyt rivarissa jossa huoltoyhtiö tekee työt. Maksan asumisesta enemmän, mutta se on helpompaa.Ai rivitalon lämmittäminen on sitten ilmaista? No jo on halpaa tuo rivitaloasuminen ;)
Rivitalon lämmittäminen ei ole ilmaista, miten ihmeessä sellaista luit?
Kuten sanoin, niin rivarissa asumiskustannukset kaikkinensa ovat kalliimmat, mutta pääsen helpommalla. Ei tarvitse huolehtia halkojen tilaamisesta tai pinoamisesta eikä lumesta talon sivustoilla... Maksan kyllä, mutta haluan rahaani vastaan huolettomuutta. :)
Vierailija kirjoitti:
Oma talo on oma talo ja päivääkään en vaihtaisi.
Kyllä suomalaiset saavat olla onnellisia siitä, että kuka tahansa pystyy ostamaan syrjästä maan pläntin ja läväyttää siihen talon. Moni on siitä maailmassa kateellinen!
Missähän maailmassa sinä oikein elät? Ei todellakaan pysty kaikki ostamaan syrjästä maan pläntin ja läväyttämään siihen talon. Kukkuu nyt porvaristo hei.
Itse olen niitä jotka eivät pysty, ei vain ole tarpeeksi rahaa sellaiseen: Joko pitäisi ostaa huonokuntoinen talo, jota ei olis varaa remontoida kun itse en osaa, tai sitten pitäisi olla varaa parempikuntoiseen taloon jota ei tarvitse niin hirveäst remontoida. En siis voi ostaa syrjästä maan plänttiä ja läväyttää siihen taloa, koska minulla ei ole varaa siihen.
Ei ihme, että suomessa on niin paljon hometaloja, jos omakotitalojen ylläpitoon kuluu noin vähän rahaa kuin useimmat täällä kertovat. Todellisuudessa omakotitaloon kuluu huomattavasti enemmän rahaa kuin kerrostalo-osakkeeseen. Kokemusta löytyy joka asuinmuodosta uusista ja vanhoista taloista.
Itse ajattelin ostaa rivitaloasunnon, päätyasunnosta mielellään, on siinä paljonkin hyviä puoli niin kerrostaloasumiseen kuin omakotitaloonkin nähden: On omaa pihaa, pääsee suoraan asunnosta ulos, ei asu naapureita yläpuolella ja muutenkin on vain se yksi seinänaapuri häiriintymässä/häiritsemässä.
Taloyhtiössä jaetaan kulut isoimmista remonteista, yhtiövastiketta maksetaan mutta sillä sitten hoidetaan roskahuollot, teiden kunnossapidot ja yleensäkkin pihan ja kiinteistöjen huollot. Rivitaloalue on yleensä hyvin bussireittien varrella ja rivitalo-osake maksaa hyväkuntoisena saman verran kuin huonokuntoinen omakotitalo.
Tarkka olen siitä millaiseta ympäristöstä sen rivarin ostan, olen tarkkaan miettinyt, että miten haluan takapihan sijoittuvan jotta olisi mahdollisimman paljon yksityisyyttä ja rauhaa jne.
Työläys taitaa vaivata heitä, jotka eivät ole tottuneet mitään tekemään. Nykyisin on ruohonleikkuritkin itsensä hoitavia. Kulkevat tietyllä alueella ja lataukseenkin. Se on hiukan kalliimpi tapa, mutta keventää kummasti. Kuka sitten arvostaa omia mehuja tai hilloja? Yleensä hän, joka on ne istuttanutkin.
Meillä on rivitalossakin oma omenapuu.
Vierailija
</p>
<p>Kannattaa vähän katsoa niitä vakuutuksia ja pyytää muualta tarjouksia jos tuntuu kalliilta. Miesän 2002 rakennetussa omakotialossa kiinteistön vakuutus on alle 200€ vuodessa, ei se minusta ole mikään kohtuuton summma. Omavastuut kannattaa määritellä aika suuriksi, jos talo palaa, niin se on aika yhdentekvää että onko omavastuu 300€ vai 2000€.[/quote kirjoitti:Mistä yhtiöstä noin edullinen vakuutus?
Meillä 4 x 200€ LT
Irtaimisto ja tilat 160+60+25+autokatos
Tarkasti on meilläkin asunto valittu. Yhdestäkään naapurista ei ole sisään suoraa näköyhteyttä. Piha on laaja, sen jälkeen tie ja peltoa. Ainut harmitus on jatkuvat hintojen nousut, isännöitsijän osuus, vesimaksut ja korjaukset. Toisaalta kiinteistöstämme on pidetty huolta. Vieressä on yksi hoitamaton yhtiö. Eron huomaa.
Nurmikon hoito ulkoistettu ja auraukset, roskat jne. Kahden auton parkki on kolattavaa, ei paljon.
Joskus käy mielessä pienen ok-talon hankinta, missä olisi automaattinen leikkuri. Aidan leikkuun saa kyllä talkkarityönä ostettua, jos ei itse pysty. Kaikki korjaukset on silloin omasta pussista pois.
Marjojen poiminta on mukavaa. Samoin hedelmien keruu. Omenia lohkoessa on meditaatiohetki:)
Nautin lintujen ruokinnastakin. Se on aamun askareita. Kesät kuluukin mökillä. Silloin lintuja seuraan muuten vain. Esimerkiksi käy pääskyjen poikasten lentoon lähtö. Tai syyskesällä, miten yöpyvät kaislikossa vastarannalla.
Takametsien mies kirjoitti:
20 vuotta ok-talossa maaseudulla ja olen syntyjään stadilainen.Cityyn minua ei enää sais millään,sitä osaa
arvostaa muutakin kun juoppoja ja meteliä.Rivarissa naapuri kyttää mitä toi osti ja ostaa vähän paremman
ja isomman naurettavaa kilpavarustelua.Maalla voi mennäpihalle tuohuta mitä haluaa ja vaikka kusasta
tontin reunaan ei tule naapuri natkutaan.Mielenterveys säilyy paremmin kun muutat maaseudulle.
Raskasta totuutta, mutta kaikella on puolensa ja toiselle pitää olla räminää, kulttuuria, meteliä ja sykettä. Toiselle ei. Minäkin kuulun jälkimmäiseen porukkaan mutta jollain tavalla ymmärrän cityelämääkin.
OKT-alueella naapurikyttäys ja kilpavarustelu on ihan mahdotonta hommaa. Erityisestä nämä uudet lesta-alueet. Autot pitää olla isoja ja näyttäviä, ruohonleikkuri uudenpi kuin naapurilla ja kuomukärryn vähän leveämpi kuin toisella. Näyttämisen halu on hirmuinen ja lainarahalla ostetaan kun kuvitellaan että se työpaikka on ikuinen. Sairasta menoa vaan niin se suuruudenhulluus vie uskovaisiakin, ja jopa paljon pahemmin kuin järkiporukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että suomessa on niin paljon hometaloja, jos omakotitalojen ylläpitoon kuluu noin vähän rahaa kuin useimmat täällä kertovat. Todellisuudessa omakotitaloon kuluu huomattavasti enemmän rahaa kuin kerrostalo-osakkeeseen. Kokemusta löytyy joka asuinmuodosta uusista ja vanhoista taloista.
Eikä kulu. Kerrostaloasuminen on kalleinta per neliö.
Vierailija kirjoitti:
Vähän harmittaa tässäkin suora näköyhteys naapureiden pihalle, johtuen siitä kun ei itse ehditty viime kesänä trimmailemaan pensasaitaa (muutenkin aikomuksena kasvattaa se paaaljon korkeammaksi) niin naapurin isäntä sitten leikata näpsäytti sen melkein lanteen korkuiseksi. Perustelunaan "pitää se nähdä ollaanko naapurissa kotona". Huoohh ja se on vielä meidän tontin puolella. Noh, ensi kesänä ne on sitten uudet sävelet...
Myöskin semisti kirpaisee jätemaksut, kiinteistövero sekä öljyn hinta. Välillä jopa kaduttaa. Mutta on tämä siltikin ihanaa oman pihan ja mukavien naapureiden (paitsi ton yhden) vuoksi. Mukava pystyä lapsille tarjoamaan näin rauhallinen ja turvallinen ympäristö, kylä kasvattaa -periaatteella.
Vapaaehtoisesti lapsettomalle taas yksi syy pysyä poissa omakotitalosta. Minä en ainakaan halua toisten lapsia kasvattaa, saati naapuriin kakaroita kiljumaan ja törttöilemään.
Teille ehkä rauhallinen ja turvallinen ympäristö, mutta suotteko sen myös muille?
Sitten jos sattuu ne v-mäiset mölynaapurit, niin sieltä ei ihan noinvain pois muutetakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22 vuotta ok-taloelämää takana. En kadu. Remppaa on tehty ja hyvää elämää vietetty. Asutaan sen verran sivussa ettei kunnan viemäriä ole ja jatkuva paskakaivon tyhjentäminen pumppuautolla kirvelee lompakossa jonkin verran. Ollaan ilmeisesti niitä peräkylän juntteja...
Myöskin peräkylän juntti, joten ihmettelen, että noin kirpaisee. Itsellä kaksi jätevesikaivoa, yksi harmaille ja toinen "ruskeille" likavesille. Samaan tankkiin ne imetään parin vuoden välein ja maksu on 25e kerta. Vesi tulee kyläyhteisön vesisosuuskunnan lähteestä, 20 senttiä kuutio. Siinä vertailukohtaa kaupunkien veden hintaan, joka pitää sisällään jätevesimaksun.
Muistatkohan oikein tuon maksun? Ainakin eteläisemmässä Suomessa kun tilaa imuauton vetäisemään jätevedet, hinta on yleensä muutaman satasen. Viimeisin lasku oli 318 euroa, tosin se oli jonkin juhöapyhänä aatto, joten voi olla lisiä mukana. Meillä tyhjennytetään likakaivot 9-10 kk välein, paitsi jos on jotain ongelmaa (toissa talvena oli tukos).
Kyseessä on paikallinen maanviljelijä, joka käyttää samaa traktorin perässä vedettävää tankkia lietelannan levitykseen keväisin. Hän siis tienaa ylimääräistä kalustolla, joka olisi muun ajan vuodesta tyhjän panttina, maksu käteisenä, luonnollisesti ilman kuittia. En kysele mihin hän säiliönsä tyhjää kun se tulee täyteen, mutta toivoakseni jätevesilaitokselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kulu. Kerrostaloasuminen on kalleinta per neliö.
Jep. Ja asunnot on vielä kaupan päälle myyntihinnaltaan suoranaista ryöstöä. Esim. Uusi pieni 4h+k KORSOSSA yli 300.000e. Tuohon päälle älyvapaan suuret hoitovastikkeet niin huh.
Kuka muu kuin sijoittaja näitä ostaisi?
Vierailija kirjoitti:
No tietysti kuluu! On yleissivistykseen kuuluvaa tietoa, että omakotitalo on kallein asumisen muoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti kuluu! On yleissivistykseen kuuluvaa tietoa, että omakotitalo on kallein asumisen muoto.
Eikä ole, tosin jollekin tumpelolle joka ostaa kaiken ylihintaan niin voi olla.
1. talo myytiin 20 000e voitolla
2. talo myytiin 80 000e voitolla
3. talo myytiin 35 000e voitolla
Mä olen ihan tyytyväinen enkä koe että kerrostalo-osakkeella olisi tällä alueella päässyt samaan, Helsingissä voi olla toisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on paikallinen maanviljelijä, joka käyttää samaa traktorin perässä vedettävää tankkia lietelannan levitykseen keväisin. Hän siis tienaa ylimääräistä kalustolla, joka olisi muun ajan vuodesta tyhjän panttina, maksu käteisenä, luonnollisesti ilman kuittia. En kysele mihin hän säiliönsä tyhjää kun se tulee täyteen, mutta toivoakseni jätevesilaitokselle.
Ei tyhjennä jätevesilaitokselle. Perisi vähintään tuplamaksun silloin. Paskavesi kustantaa nykyään alvittomanakin pitkästi toista kymppiä kuutio. Jos seassa on yhtään öljyä, hinta kymmenkertaistuu. Maajussi kippaa sen jonnekin jäutomaalle tai suon nurkkaan. Koska on niiiin luontoihminen, kuten kaikki maaseutua rakastavat. Tätä on tehty maalla iät ja ajat eikä se siitä miksikään kummene vaikka mikä paskalaki tulisi voimaan. Tämä on hyvä esimerkki myös siitä maalaisten "kulttuurista", asenteesta, röyhkeydestä ja piittaamattomuudesta. Sitten vielä mainostavat että "Puhdasta Suomalaista Ruokaa". Haistakoon vittu koko traktoriporukka.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapsettomalle taas yksi syy pysyä poissa omakotitalosta. Minä en ainakaan halua toisten lapsia kasvattaa, saati naapuriin kakaroita kiljumaan ja törttöilemään.
Teille ehkä rauhallinen ja turvallinen ympäristö, mutta suotteko sen myös muille?
Sitten jos sattuu ne v-mäiset mölynaapurit, niin sieltä ei ihan noinvain pois muutetakkaan.
Me olemme vapaaehtoisesti lapseton pariskunta ja maalla, hieman sivussa, asumiselle ei ole mitään estettä. Päiväkoti, koulut ja neuvolat on kilometrien päässä. Kauppa vähän lähempänä. Auto tietysti pitää olla, mutta sehän on muutenkin jokaisella menevällä ja tekevällä ihmisellä muutenkin. Naapureina on pariskuntia joilla lapset on jo lentäneet maailmalle. Tai ainakin uskoisin näin sillä sen mitä ollaan auton ikkunasta kättä nostettu, ollaan tuttuja. Lapsia, eli sitä mopolla kaahaavaa ja kaupan edessä parveilevaa räkänokkaista teiniporukkaa näkee kauppareissuilla. Ei tarvitse meidän kasvattaa vaan eipä noita ole kasvattanut kukaan muukaan. Töihin menemme samalla autolla. Työmatka kestää noin 15min ja parkkipaikkaa ei tarvitse etsiä.
Ei ole kaduttanut täällä asua. Omin jaloin tuskin täältä pois muutan. OK-asumisen ääripää on varmaankin tuo aiemmin kuvattu uusi OKT-alue pienine tontteineen, tiheästi rakennettuine taloineen, puuttomine kalseine pihoineen, kijuvine kakaralaumoineen ja lestaadiolaisyhteisöineen. En koskaan lähtisi sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin 4 vuotta ja just nuo nurmikonleikkuut, pihan siistimiset ja lumityöt eivät maistuneet. Talvipakkasilla lämmittäminen ja sen kulut yms eivät innostaneet.
Nyt rivarissa jossa huoltoyhtiö tekee työt. Maksan asumisesta enemmän, mutta se on helpompaa.
Teitte aivan oikean ratkaisun. Jos todellakin joku nurmikon leikkuu ja lumityöt on todella noin kova urakka, niin kannattaa toki unohtaa omakotitalot. Kuinka muuten jaksatte töissä käydä vai jaksatteko? Minulla on noin 1000 neliötä nurmikkoa pihassa ja kolattava alue pihassa melko keskimääräinen kaava-alueen ok-tontteihin verrattuna. Koko vuoden lumityöt ja nurmikon leikkuu vie aikaa yhteensä alle 10 tuntia, eli noin yhden työåäivän verran. Huhhuh, mikä valtava urakka!
Etelä-Suomessahan nurmikko kasvaa sen pari kolme kuukautta niin, että kesä-heinäkuussa riittää kerta viikossa ja elo-syyskuussa ei tarvi enää kuin kerran parissa viikossa ja siinä koko vuoden nurmikonleikkuut. Etelä-Suomen talvet taas alkaa olemaan sitä luokkaa, ettei lumitöitä tarvi tehdä kohta ollenkaan. Minun on tänä talvena tarvinut tehdä tasan yhden kerran lumityöt ja nyt eletään sentään jo tammikuuta.
Miksi muuten muutitte rivariin? Onhan sitä nurmikkoa ja pihaa sielläkin, ei kai se huoltoyhtiö sinun nurmikkoasi leikkaa? Sitäpaitsi saahan huoltoyhtiön hoitelemaan omakotitalonkin pihatöitä, jos ei itseä kiinnosta tehdä. Ei omakotitalossakaan ole mitään pakko itse tehdä, jos ei kiinnosta. Rahalla saa kyllä tekijöitä omakotitaloonkin.
En oikein ymmärtänyt tuota logiikkaasi tuon talvilämmityksen osalta. Jos kerran omakotitalossa vuoden kokonaislasku oli kuitenkin halvempi kuin rivarissa, niin mitä hiton väliä sillä pelkällä talven kulutuksella oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt rivarissa jossa huoltoyhtiö tekee työt. Maksan asumisesta enemmän, mutta se on helpompaa.Teitte aivan oikean ratkaisun. Jos todellakin joku nurmikon leikkuu ja lumityöt on todella noin kova urakka, niin kannattaa toki unohtaa omakotitalot. Kuinka muuten jaksatte töissä käydä vai jaksatteko? Minulla on noin 1000 neliötä nurmikkoa pihassa ja kolattava alue pihassa melko keskimääräinen kaava-alueen ok-tontteihin verrattuna. Koko vuoden lumityöt ja nurmikon leikkuu vie aikaa yhteensä alle 10 tuntia, eli noin yhden työåäivän verran. Huhhuh, mikä valtava urakka!
Etelä-Suomessahan nurmikko kasvaa sen pari kolme kuukautta niin, että kesä-heinäkuussa riittää kerta viikossa ja elo-syyskuussa ei tarvi enää kuin kerran parissa viikossa ja siinä koko vuoden nurmikonleikkuut. Etelä-Suomen talvet taas alkaa olemaan sitä luokkaa, ettei lumitöitä tarvi tehdä kohta ollenkaan. Minun on tänä talvena tarvinut tehdä tasan yhden kerran lumityöt ja nyt eletään sentään jo tammikuuta.
Miksi muuten muutitte rivariin? Onhan sitä nurmikkoa ja pihaa sielläkin, ei kai se huoltoyhtiö sinun nurmikkoasi leikkaa? Sitäpaitsi saahan huoltoyhtiön hoitelemaan omakotitalonkin pihatöitä, jos ei itseä kiinnosta tehdä. Ei omakotitalossakaan ole mitään pakko itse tehdä, jos ei kiinnosta. Rahalla saa kyllä tekijöitä omakotitaloonkin.
En oikein ymmärtänyt tuota logiikkaasi tuon talvilämmityksen osalta. Jos kerran omakotitalossa vuoden kokonaislasku oli kuitenkin halvempi kuin rivarissa, niin mitä hiton väliä sillä pelkällä talven kulutuksella oli?
Hyvin jaksetaan töitämme, kiitos kun huolehdit.❤ Rivariin siksi, että kiva alue ja oma sauna.
Talven kulutuksen kanssa ongelma oli se, että se oli vaivalloista. Nyt käännän termostaattia ja homma hoituu.
Elä hyvä ihminen kimmastu minun valinnoistani, vaikket niitä ymmärtäisikään. Minä olen tyytyväinen asumismuotooni ja sen kustannuksiin, toivottavasti sinäkin omiisi.
Omakotitalon hommiin on hyvinkin tarjolla nuorempaa sukulaispoikaa tekemään pikkuhommia kunhan saa mopoon bensarahaa ym. Työn laatu on hyvinkin vaihtelevaa, mutta samalla jannut oppii tekemään ja sen että bensa ei ole ilmaista. Ei tietenkään kitupiikkipalkalla orjatyönä mutta kyllä sukulaiselle viittii ihan seteleitä maksaa.