Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Me Naiset: Jaana Pelkonen pyörittää vauva-arkea yksin – "Neljä kättä kahden sijaan helpottaisi kummasti"

Jaana Pelkonen on tuttu näky Linnan juhlissa. Kuvassa kansanedustaja itsenäisyyspäivänä 2017. Kuva: Antti Hämäläinen

Jaana Pelkonen, 40, sai esikoisensa helmikuussa. Lapsen isä ja Jaanan kihlattu Niko Aho työskentelee hävittäjälentäjänä Tampereella, joten perhe viettää viikot erillään. Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (17)

Medalj

Tuskin kukaan äiti on varsinaisesti avuton neito hädässä, vaikka apua pyytäisi ja saisikin. Jokainen äiti joutuu keksimään ne arkea helpottavat asiat tavalla tai toisella, harva saa sankarin mitalia pärjäämisestä. Hyvät vinkit kannattaa toki laittaa jakoon!

Vierailija

Kaikki ihan omia valintoja... esim moni kansanedustaja kulkee sieltä Tampereelta töihin. Plus että mikään ei pakota haalimaan luottamustoimia pienen lapsen kanssa. Ja nythän eduskunta on lomalla viikkotolkulla...

Vierailija

Minä muuttsisin Tampereelle. Mukava kaupunki, ja pendoliinolla matka taittuu suit sat edestakaisin. Junassa voi tehdä samalla työadioitakin. .

Käyttäjä20
Seuraa 
Liittynyt7.10.2015

Enpä tajua Jaanaa. Koko aikuiselämänsä tehnyt töitä, nelikymppisenä saa lapsen eikä tajua pysähtyä hoitamaan äidin roolia kunnialla. Lapsi on numero yksi kun on pieni ja äitiä eniten tarvitseva. Säälittää vaan tuollainen. Minä-työt-mun saavutukset-minä....

Rauhotu Jaana, niin se äiti olisi sinulle sanonut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajan tuloilla pystyy palkkaamaan apukäsiä.

Eikä siinä ole vain Jaanan palkka vaan myös miehen. 

No mutta on se mukavampaa valittaa lehdessä kuin tehdä asialle jotakin. Harvalla taviksella siihen ei ole mahdollisuuksia.

Vierailija

Missä se Tampere oikein sijaitsee, jos siellä ei voi asua. Piti ihan kartasta katsoa, että jossain tooooodella kaukana todellisesta elämästä eli Helsingistä, varmaan siellä on jossain peräti rajatarkastuskin moisen kaupungin ja Helsingin välillä.

Ei ole pakko asua erillään. Voi asua yhdessä, ei tuo matka niin hurja ole, ettei sitä jaksaisi. Jopa Turusta on käyty töissä eduskunnassa. Tai voi palkata apua, esimerkiksi jo 4 tuntia päivässä riittäisi. Paitsi ei kansanedustajalle, jolla on käytännössä ilmainen avustaja työpaikalla, nykyisin myös lastenhoitajan tehtävissä.

Eduskunnassa on 200 kansanedustajaa, heistä muistaakseni alle kymmenellä pääkaupunkilaisella on pieniä lapsia. Heillekö pitäisi järjestää eduskuntaan leikkitila? Kaupungissa, jossa on mahdollisuuksia maksulliseen lastenhoitoon enemmän kuin missään muussa suomalaisessa kunnassa - sielläkö pitää tehdä vielä yksi sisäliikuntapuisto lisää muutamaa lasta varten?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei voi muuttaa Tampereelle, koska seuraavissa eduskuntavaaleissa ei välttämättä tulisi sieltä valituksi.

Minä asun Helsingissä, mutta olen virallisesti lappeenrantalainen. Sinne maksan veroni, siellä vietän viikonloput. Pelkonen voisi ihan hyvin tehdä saman, suurella osalla kansanedustajista on 2 kotia. Ei kukaan kuvittele, että lappilainen kansanedustaja muuttuu helsinkiläiseksi vain siksi, että yöpyy kaupungissa 4 yötä viikossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyvä teidän on valittaa, ei kaikilla ole samanlainen elämänfilosofia.

Onneksi ei ole. Mikään työ ei ole niin tärkeä etteikö voisi jäädä kotiin edes hetkeksi (ja toisaalta kun kyse on Pelkosesta niin ehkä olisi ihan hyväkin ettei menisi töihin ihan hetkeen).
Vai tarttisko minunkin ruveta itkemään pomolle että yhyy, miksi meillä ei ole sairaalassa lapsiparkkia. Pääsisi mamma siivoamaan (koska muutenhan koko pulju olisi vähintäänkin karanteenissa) kun ei ole kullannupulle hoitajaa (paitsi että että tollakin pimulla olisi varaa palkata vaikka kolme).

Naurettavaa porata tuollaista asiaa lehdessä kun kuuluu niihin harvoihin etuoikeutettuihin joilla on ihan oikeasti varaa palkata hoitoapua.

Vierailija

Kannattaisi laittaa se Helsingin perheasunto vuokralle, ottaa tilalle Helsingistä yksiö ja perustaa se perheen oma oleminen Tampereelle. Näin Jaana pysyisi helsinkläisenä, mutta perhe voisi olla yhdessä Tampereella, josta voisi hyvin myös kulkea töihin tarvittaessa. Niin ne kaikki muutkin kansanedustajat tekee.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat