Sisaruus on jatkuvaa nahistelua – miten riitoja voi vähentää?

Kuva: iStockphoto

”Miten voisin äitinä jakaa jäätelöä, huomiota ja rakkautta niin, että sisaruus olisi muutakin kuin riitelyä”, pohtii Laura Kosonen.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Ehkä tuo on tavallista joissakin perheissä. Johtunee kasvatuksesta tai luonteesta. En tunnista tuollaista käytöstä alkuunkaan. Miksi lasten annetaan riidellä ja pitää yllä pahaa mieltä?

Minä ja siskoni emme koskaan lapsena tuolla tavoin riidelleet, ei mitattu jäätelöä viivaimella, ei kiistelty leluista tai muistakaan asioista. Samoin siskoni kaksi lasta eivät koskaan tappele mistään tai ole mustasukkaisia toisilleen vanhempien huomiosta. Itselläni on vain yksi lapsi, jolla ei ole eikä tule kanssariitelijää. Minusta on aina yhtä kummallista, kun joku kertoo sisarusten välisistä tappeluista.

Vierailija

Sitten vasta tuleekin riitaa, jos perheessä käytetään lapsia seksuaalisesti hyväksi. Silloin sisaruksia inhotaan enemmän kuin mitään.

Vierailija

Mä ja sisko riideltiin lähinnä siksi, ettei meillä ollut mitään omaa tilaa tai rajoja. Vanhemmatkin piti meitä käytännössä yhtenä ja samana henkilönä. Meitä puhuteltiin yksittäinkin ikäänkuin molemmat olisi olleet paikalla. Oletettiin, että meillä on samat ajatukset, ja että halutaan täsmälleen samoja asioita.

Toisen saavutukset oli molempien saavutuksia, toisen pahat teot oli molempien syytä, vaikka se syytön osapuoli ei olisi edes ollut paikalla.

Me inhottiin toisiamme. Titta kai kun toisen virheet oli molempien virheitä. Sisko oli väkivaltainen. Kuitenkin nyt aikuisena ollaan parhaita ystäviä. Me vietettiin pari vuotta niin erillään kuin mahdollista, ja sitten ikäänkuin tutustuttiin uudestaan.

Kyllä mä edelleen raivostuisin, jos joutuisin elämään kuin lapsi. Lapsia v*tuttaa ja stressaa siinä missä aikuisiakin. Mä inhosin olla lapsi. Inhosin sitä, miten olin niin alisteisessa asemassa ja miten mua kontrolloitiin ja manipuloitiin, ja miten mulle vaan lässytettiin oikean puheen ja keskustelun sijaan. Mua selvästi pidettiin tyhmänä.

Sille ei aina mahda mitään, että aikuisten pitää vain pitää lapsensa kontrollissa. Rajat on oltava. Kuitenkin se on usein ahdistavaa ja raivostuttavaa. Se purkautuu sitten eri tavoin.

Lupasin joskus itselleni, etten ikinä unohda. Olen nyt 30v, enkä ole vieläkään unohtanut, miten v*tuttavaa oli olla lapsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jäätelö jaetaan niin että toinen jakaa ja toinen saa valita.
Ja kun pikkusisko valitsee sen isomman palan niin isoveli vie sen kumminkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat