Lapseni syntyi joulukuussa, jääkö hän jälkeen kaikessa?

Kuvitus: Satu Kettunen

Kun lapsi on syntynyt joulukuussa, onko hänen kohtalonsa olla kaikessa hännänhuippu? Loppuvuoden lapsen äiti Mari Frisk otti selvää.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Itse olen syntynyt joulukuussa, ja suurin harmitus mitä sen muistan aiheuttaneen on juurikin tuossa 17-vuotiaana. Muut sai ajokortin, muut meni baariin. Sitten kun vihdoin itse täytti 18, se baari oli jo ihan so last season eikä enää kiinnostanut ketään... Muut sai ajokortin ennen kesää ja pääsi menemään, itse sotkit pyörällä kesätöihin kaatosateessa.

Ja etenkin joulukuun loppupuolella syntyneille jostain syystä ostetaan aina "vähän isompi joululahja" jolla kuitataan myös synttärilahja. Sitten kun sisarus on syntynyt vaikka toukokuussa, niin jurppiihan se kun oma syntymäpäivälahja kuitataan vain joululahjalla ja toinen saa molemmat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt joulukuussa, ja suurin harmitus mitä sen muistan aiheuttaneen on juurikin tuossa 17-vuotiaana. Muut sai ajokortin, muut meni baariin. Sitten kun vihdoin itse täytti 18, se baari oli jo ihan so last season eikä enää kiinnostanut ketään... Muut sai ajokortin ennen kesää ja pääsi menemään, itse sotkit pyörällä kesätöihin kaatosateessa.

Ja etenkin joulukuun loppupuolella syntyneille jostain syystä ostetaan aina "vähän isompi joululahja" jolla kuitataan myös synttärilahja. Sitten kun sisarus on syntynyt vaikka toukokuussa, niin jurppiihan se kun oma syntymäpäivälahja kuitataan vain joululahjalla ja toinen saa molemmat.

Olen syntynyt joulukuun puolessa välissä ja suurin ongelma oli em.baari.
Onneksi 70-luvun alussa ei ollut ongelma hommata väärennettyä henkilöllisyystodistusta alkuvuodesta syntyneen kaverin avustuksella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No joo, itse olen syntynyt joulukuun lopussa. Silti minä olen perheemme useasta lapsesta se, jolla on parhaimmat todistukset koulusta tulleet ja liikuntakin on hyvin sujunut. Olen kyllä naispuolinen – poikienhan kohdalla on helposti vaikeampaa, kun kehittyvät hieman hitaammin.

Tosin esim jääkiekossa ja kai monessa muussakin joukkueurheilussa tämäki on otettu huomioon niin, että loppuvuodesta (lokakuusta eteenpäin?) syntyneillä on oikeus pelata myös seuraavan syntymävuoden joukkueissa.

Itse olen syntynyt joulukuun vika päivä, ja todellakin Komppaan noita aiempia kommentoijia. 18v oli ainoa millä oli merkitystä.
Ja olen siis teknisesti mennyt 6v kouluun, aina ollut luokkani parhaimpia, pärjännyt myös urheilussa, nykyään korkeasti koulutettu ja varsin hyväpalkkaisessa ja mielekkäässä työssä, joten tuo syntymäpäivä on vain yksi pienenpieni asia monen muun joukossa, mikä määrittelee lapsesi menestystä elämän eri osa-alueilla. Siitä ei ole tekosyyksi mihinkään epäonnistumiseen :)

Vierailija

Tuossa jutussa oli kysymys 2v, joka siirtyi isompien ryhmään päiväkodissa, koska täyttää 3v sinä vuonna. Aika karua, tuossa iässä, on ihan eri olla 2v 2kk vai 3v 1kk.

Vierailija

En tiedä, miten päiväkoti vaikuttaa, oma joulukuun lapseni kävi kerhoa ja oli järjestyksessä toinen. Toisena lapsena vuorovaikutus esikoisen kanssa auttaa kehityksessä mielestäni. Kerhossa oli ollut eri-ikäisiä. Ainut "kriisi" tuli eskariin mennessä (pelotti mennä sinne), kun toiset olivatkin isompia kooltaan ja hän vielä oli pieni kooltaankin, mutta onneksi muutamassa viikossa meni ohi ja eskari sujui hienosti. Hyvin koulussa kuitenkin on mennyt ja hyvät kaverit samasta ikäluokasta löytyivät. Nyt teininä on sitten pitempikin kuin kaverinsa.

Vierailija

No näin juuri viikko sitten 27 täytettyäni voin sanoa, että kaikista koulukavereista minä olen menestynyt parhaiten. En osannut lukea kouluun mennessä ja jouduin jopa tukiopetukseen. Olin viimeinen kaveriporukasta, joka pääsi baariin ja se otti silloin päähän. Näillä asioilla ei ole enää mitään merkitystä aikuisena. Lapsena mukavaa oli kun sai joulun aikaan hullun kasan lahjoja ja sai avata sisarustenkin joulukalenterit omana syntymäpäivänä.

Onnellinen äiti

Pakko kommentoida omakohtaisesti. Meillä joulukuusssa 15 v. täyttänyt tyttö, joka juurikin tuolla päiväkodissa 2,5 vuotiaana (oli 3 v. ryhmässä kun oli jo opetellut pois vaipasta) näytti siltä pahnan pohjimmaiselta. Mutta voi luoja sitä sisun määrää mitä hänellä nyt on! Siitä olisi antaa vähän muillekin. Eilen tuli koulusta todiatuksen kanssa jonka ka. 9 ja liikunta 10. Eli tässä elävä esimerkki siitä että jalkoihin ei ole jäänyt luokan nuorimpana. Ps. Onneksi en ollut törmännyt tällaisiin kirjoituksiin silloin kun tyttö oli pieni ja pelännyt koko ajan sitä miten tämä nappula tulee pärjäämään :)

Vierailija

Kyllä tuo pitää paikkaansa ainakin poikien kanssa. Pituuseroakin on 7 cm, riippuen onko syntynyt tammi- vai joulukuussa.

Toisaalta väitetään, että loppuvuodesta syntyneet joutuvat sitten tsemppaamaan enemmän ja aikuisena ovat parempia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo pitää paikkaansa ainakin poikien kanssa. Pituuseroakin on 7 cm, riippuen onko syntynyt tammi- vai joulukuussa.

Toisaalta väitetään, että loppuvuodesta syntyneet joutuvat sitten tsemppaamaan enemmän ja aikuisena ovat parempia.

https://www.quora.com/Outliers-2008-book-Why-are-most-professional-hocke...

Valintoja tehdään kuitenkin niin aikaisessa vaiheessa, että tuo bias vaikuttaa. Alkuvuodesta syntyneet valitaan parempiin porukoihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

https://www.quora.com/Outliers-2008-book-Why-are-most-professional-hocke...

Valintoja tehdään kuitenkin niin aikaisessa vaiheessa, että tuo bias vaikuttaa. Alkuvuodesta syntyneet valitaan parempiin porukoihin.

Ja pojat kehittyvät parikin vuotta tyttöjä hitaammin, mutta pidempään.

Vierailija

Minun lapsi on syntynyt joulukuun lopussa keskosena ja joutuu koko ajan kulkemaan käytännössä vuotta vanhempien kanssa. Kyllä näkee eron kehityksessä ja nyt pohditaan, josko olisi hyvä siirtää kouluun menoa vuodella. Itse olen kahden vaiheilla. Tosi hyvä olisi tuo koululykkäys, kun on niin pieni vielä. mutta miten lapsi sen sitten ottaa, onkin toinen juttu ja vaikuttaako se miten lapsen itsetuntoon. Kavereita on eskarissa ja sekin on hankalaa, jos kaverit lähtee ja lapsi jää yksin eskariin. tuntee kuitenkin kirjaimet ja tunnistaa puhutuista sanoista alkuäänteet, lukee lyhyitä tavuja. laskee yhteen ja vähennyslakuja, ei kymmenylityksiä kuitenkaan. Kelloa ei tunne paljoakaan ja motorisissa taidoissa selvästi heikompi kuin eskarikaverit. Ei ole kovin itsenäinen muutenkaan, tarvii apua pukemisessa ja vessassa vielä.

Vierailija

Koulussa ei ole saatavissa apua pukemiseen eikä vessassa käymiseen. Itse pitää selvitä myös repun pakkaamisesta, aikatauluissa pysymisestä, luokkien löytämisestä ja kellonaikojen hahmottamisesta. Jos lapsi ei pysty hoitamaan kaikkia omia toimiaan itse, on syytä kouluun menoa lykätä.

Koulussa pärjäämättömyys haittaa itsetuntoa enemmän kuin se, että on vuoden vanhempi.

Vierailija

Olen joulukuun lapsi ja en koe olleeni mitenkään jälkeenjäänyt. Luokkani parhaimpia olin . Kapakassakin olen ehtinyt luuhata. Hyvin on pärjätty 50 vuotta joulukuun lapsena. Onneksi ennen ei tästäkään keksitty ongelmaa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi on syntynyt joulukuun lopussa keskosena ja joutuu koko ajan kulkemaan käytännössä vuotta vanhempien kanssa. Kyllä näkee eron kehityksessä ja nyt pohditaan, josko olisi hyvä siirtää kouluun menoa vuodella. Itse olen kahden vaiheilla. Tosi hyvä olisi tuo koululykkäys, kun on niin pieni vielä. mutta miten lapsi sen sitten ottaa, onkin toinen juttu ja vaikuttaako se miten lapsen itsetuntoon. Kavereita on eskarissa ja sekin on hankalaa, jos kaverit lähtee ja lapsi jää yksin eskariin. tuntee kuitenkin kirjaimet ja tunnistaa puhutuista sanoista alkuäänteet, lukee lyhyitä tavuja. laskee yhteen ja vähennyslakuja, ei kymmenylityksiä kuitenkaan. Kelloa ei tunne paljoakaan ja motorisissa taidoissa selvästi heikompi kuin eskarikaverit. Ei ole kovin itsenäinen muutenkaan, tarvii apua pukemisessa ja vessassa vielä.

Ei ole mitään merkitystä osaaki lapsi kelloa tai lukea kouluun mennessään. Kouluun mennään oppimaan. Tärkeintä on koulukypsyys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eipä kannata vielä kouluun, meillä 4v osaa jo nuo asiat ja hoitaa pukemiset ja vessakäynnit itse..!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat