Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauvan kanssa ei saa muka nukuttua kun vauva nukkuu suurimman osan vuorokaudesta?

Vierailija
14.12.2017 |

Kun aina puhutaan, että arki vauvan kanssa on raskasta kun ei saa nukuttua, vauva valvottaa jne.. Mutta jos vauva nukkuu sen 12-20 h vuorokaudessa, niin miten siinä ei muka itse ehdi nukkua? En ymmärrä. Nukkuu vaikka kolmessa pätkässä 3-4 h ja käy välillä imettämässä vauvaa, niin siinäkin saa kyllä 9-10 h unta palloon/ yö.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys vauvoja tuntemattomalta.

Huutaako vauvat nonstop kaiken

hereilläoloaikansa lukuunottamatta sitä, kun niillä on nänni suussa?

Siksikö vain nukkuva vauva on hyvä vauva?

No ei todellakaan huuda. Riippuu vauvasta kuinka tempperamenttisesti reagoi nälkään jne. Jos vauva on hereillä ja liikkuu, katselee ja ääntelee vienosti, siinä ei todellakaan pysty itse nukahtaa, koska vauvaa pitää vahtia.

Miksi vauvaa pitää vahtia?

Ettei se karkaa, tukehdu omaan nyrkkiinsä, miksi?

Alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi vauvojen äidit näyttää sekopäisiltä hermoraunioilta.

Eihän tuollaista yötä päivää vahtimista kukaan jaksa.

Olen nähnyt ulkomailla sellaisia itkuhälyttimiä.

Käteviä, vauvasta huolimatta ihmiset voivat jopa aterioida normaalisti ja hoidella kotitöitä, omia asioitaan ja peräti muita lapsia.

Tietysti kätkytkuolema voi osua kohdalle. Mutta sitä ei tietääkseni tuijottamalla voi estää.

Kun vauva on hereillä, aikuinen ei vain voi nukkua. Vauva voi puklata yhtäkkiä hyvin runsaasti ja vaikka tukehtua siihen jos on selällään eikä osaa vielä kääntyä mahalleen ja jos vauva on yksin tai vauvaan ei reagoi nukkuva aikuinen, vauva alkaa älämölötä seuraa. Vauvalle voi tulla kamala ripulipaska vaippaan, joka on vaihdettava minuuteissa (koska paska polttaa ihoa) jne. jne. Vauvalle voi tulla nälkä jne. Eli kun vauva on hereillä, vanhempi ei yksinkertaisesti silloin voi nukkua.

Normaalisti herkistynyt äiti ei edes kykene nukahtamaan, jos vauva on täysin hereillä. Se ei vain onnistu, vaikka olisi kuolemanväsynyt. Se on muinaisjäänne jostain tuolta kymmenien tuhansien vuosien takaa, että vauvat säilyi hengissä eikä niitä vienyt peto parempiin suihin äidin nukkuessa.

Ja vauva tosiaan nukkuu ihan sekalaisesti 10 minuutista tunteihin. Koskaan ei voi tietää, kuinka kauan nyt nukkuu. Ei se vauva välttämättä nuku illallakaan edes kolmea tuntia putkeen. Vaan esim. puoli tuntia, syöttö, paskat ja taas unta vaikka 45 min ja sama rumba ja niin edelleen. Ei siinä ehdi nukahtaa. Koko ajan pitää olla jalkeilla, varsinkin jos ei imetä ja vauvalta tulee usein kakkaa tai puklaa et pitää vaihtaa vaatteet

Okei, kiitos tiedosta. Kuulostaa todella rasittavalta. Tein viisaasti kun en hankkinut lapsia, koska en olisi tuollaista jaksanut.

Ei kyllä jaksanut yksi kaverikaan. Hän halusi väen vängällä vauvan. Sitten kun hän itse sairastui ihan vaan ekaan nuhakuumeeseen, ei hänelle riittänyt että sisko toi kaupasta ruokatarvikkeet, eikä se että osallistuva mies oli kumppanina. Ei, hän sanoi puhelimessa suuttuneena, että lapseton sisko olisi saanut älytä viedä vauvan omaan kotiinsa, että hän saa rauhassa parantua flunssastaan.

Äiti oli masentunut, hermostunut, kun lapsi oli vuoden, hän oli jo hyvin katkera lapsettomille ystävilleen näiden helposta elämästä. Hän alkoi katkoa välejään vanhoihin kavereihinsa. Myöhemmin lapsen isä sanoi mulle painokkaasti, että älkää VAAN tehkö lapsia. En ollut varma, oliko se vitsi vai ei.

Vierailija
42/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden vauvat heräilee tunnin välein, niin juotteko kahvia tai muuta kofeiinipitoista? Kofeiini imeytyy rintamaitoon ja sitä kautta vauvaan.. Tätäkään ei varmaan moni äiti tule ajatelleeksi.

Opin juomaan kahvia kun esikoinen oli 5v. Eikä tuo nuku vieläkään pitkiä öitä, sillä on oma vauva, joka on vastasyntyneestä nukkunut vähintäin 5h, puolen tunnin tissitys ja toiset 5h, siinä ehtii tehdäkin vaikka mitä kun itse tulee toimeen 5h yöunilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko aikuisikäni kärsinyt unettomuudesta. Välillä on ollut raskasta käydä töissä pahimmillaan 1-2h yöunilla, mutta sen on jaksanut, koska itelle ei uni vain ole tullut. Kun sain esikoisen, imettäminen vei voimia tosi paljon. Vaikka vauva nukkui hyvin yöt, niin päivällä mua väsytti silti nekin ajat kun se oli hereillä. Toinen vauva ei nuku öisin kuin sylissä, mielellään kävelyhytkyttelyssä. Kun yrittää laskea hänet muualle, alkaa huuto. Esikoinen herää aamulla 6, kun kuopus on vihdoin nukahtanut sänkyyn. Itse olen tuossa vaiheessa nukkunut 1-2h, kuten joskus aikoinaan. Erona on se, että nyt mua nukuttaisi enkä saa nukkua. Ennen olisin saanut nukkua, mutta ei nukuttanut.

Vierailija
44/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä, miksi ette käytä korvatulppia.

Jos perheessä on kaksi aikuista ja sen verran tilaa että edes toinen pääsee nukkumaan rauhassa huoneeseen mihin meteli ei kantaudu, niin eikö kannata nukkua edes joka toinen yö?

Toinen heräilee ja ruokkii vauvaa pullosta, heti kun se suinkin on mahdollista. Toinen nukkuu.

Korvatulpat eivät poista itkun ääntä. Se kuuluu tulppien läpikin. Pitäisi olla jumalaton 300 neliön mansion kolmessa tasossa, että pääsee itkulta pakoon. Kenelläkään ei sellaista ole.

Itse olin niin herkistynyt vauvan tarpeille, etten kyennyt rentoutumaan yksinäni yhtään.. Makasin hereillä ja mietin, miten ne pärjää. Ei vain tullu yhtään mitään. Pystyin nukkuu vain vauva vieressäni.

Korvatulppien lisäksi vielä paksu tyyny pään päälle, niin ei juuri kuulu vaikka naapuri poraisi seinää.

Mutta itsehän sen sanot, et edes halua levätä.

Ehkä jonkun pitäisi kertoa sulle, että vauvoilla on hämmästyttävä kyky säilyä hengissä vaikkei äiti ole kuin viulunkieli.

Ehkä sulla on kuulonalenemaa? Mulla ei tulpat ja tyyny riitä peittämään viereisestä huoneesta kuuluvaa kuorsausta, poraamisesta puhumattakaan. Itselläni ei ole lapsia mutta pms-oireena unettomuus joka johtuu progesteronitason laskusta. Synnyttäneillä naisilla tän hormonin romahdus on satakertainen. Keho ei silloin vain fyysisesti pysty nukkumaan, ei se johdu siitä että naiset vaan ovat hysteerisiä.

Vierailija
45/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän refluksivauva nukkui vuorokaudessa noin 8-10 tuntia pienissä pätkissä. Hyvällä tuurilla alkuyöstä saattoi olla parin-kolmen tunnin unipätkä ilman herätyksiä, läheskään aina ei sitäkään. Silloinkin lapsi usein kitisi unissaan sen verran, että itse heräili siihen, jos nyt ylipäätään oli jossain välissä ehtinyt nukahtaa

Aamuyöstä piti vaihtaa kakkavaippa, tai lapsi jatkoi huutamistaan. Vaipanvaihdon jälkeen meni usein tunti, että sai lapsen nukahtamaan, sitten ei itse enää saanutkaan unta. Lisäksi maitoa tuli ensimmäisinä kuukausina niin paljon, että jossain vaiheessa yötä heräsi siihen, että sänky on läpimärkä.

Päivisin lapsi itki paljon ja kaipasi paljon kantamista. Päiväunet olivat 5-15 minuutin mittaisia, liikkuvissa vaunuissa hyvällä tuurilla 45 minuuttia.

Miehen osallistumisesta en viitsi edes sanoa mitään, sillä olen edelleen hänelle todella katkera siitä, etten saanut lainkaan apua. Kaiken kaikkiaan olen onnellinen, etten ravistellut vauvaa jonain epätoivon hetkenä, kun vauva ei rauhoittunut millään, ja itse ei ollut nukkunut kuukausiin. Siinä minun ilonaiheeni ensimmäisiltä kuukausilta, myöhemmin on onneksi ollut helpompaa ja kivempaa.

Vierailija
46/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheessä on kaksi aikuista ja sen verran tilaa että edes toinen pääsee nukkumaan rauhassa huoneeseen mihin meteli ei kantaudu, niin eikö kannata nukkua edes joka toinen yö?

Toinen heräilee ja ruokkii vauvaa pullosta, heti kun se suinkin on mahdollista. Toinen nukkuu.

Korvatulpat eivät poista itkun ääntä. Se kuuluu tulppien läpikin. Pitäisi olla jumalaton 300 neliön mansion kolmessa tasossa, että pääsee itkulta pakoon. Kenelläkään ei sellaista ole.

Itse olin niin herkistynyt vauvan tarpeille, etten kyennyt rentoutumaan yksinäni yhtään.. Makasin hereillä ja mietin, miten ne pärjää. Ei vain tullu yhtään mitään. Pystyin nukkuu vain vauva vieressäni.

Korvatulppien lisäksi vielä paksu tyyny pään päälle, niin ei juuri kuulu vaikka naapuri poraisi seinää.

Ehkä jonkun pitäisi kertoa sulle, että vauvoilla on hämmästyttävä kyky säilyä hengissä vaikkei äiti ole kuin viulunkieli.

Ehkä sulla on kuulonalenemaa? Mulla ei tulpat ja tyyny riitä peittämään viereisestä huoneesta kuuluvaa kuorsausta, poraamisesta puhumattakaan. Itselläni ei ole lapsia mutta pms-oireena unettomuus joka johtuu progesteronitason laskusta. Synnyttäneillä naisilla tän hormonin romahdus on satakertainen. Keho ei silloin vain fyysisesti pysty nukkumaan, ei se johdu siitä että naiset vaan ovat hysteerisiä.

Kiitos huolenpidosta, mutta mulla on harvinaisen tarkka kuulo. Se ilmeni kun kerran tehtiin muiden tutkimusten ohella kuulon mittaus. Ja ei, testissä ei voi huijata.

Mutta enpä olekaan pilannut kuuloani konserteissa, enää aikoihin leffoissa tai festareilla, jotka on ilmeisesti mitoitettu äänentoistoltaan kuulovammaisille.

Nautin vienoista äänistä, joita kuullakseen pitää terästäytyä. Meteli ja huuto on ärsyttävää. Kuulen jopa heinäsirkat, jotka ovat monelta mun ikäiseltä hävinneet jo vuosia sitten.

Vierailija
47/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän refluksivauva nukkui vuorokaudessa noin 8-10 tuntia pienissä pätkissä. Hyvällä tuurilla alkuyöstä saattoi olla parin-kolmen tunnin unipätkä ilman herätyksiä, läheskään aina ei sitäkään. Silloinkin lapsi usein kitisi unissaan sen verran, että itse heräili siihen, jos nyt ylipäätään oli jossain välissä ehtinyt nukahtaa

Aamuyöstä piti vaihtaa kakkavaippa, tai lapsi jatkoi huutamistaan. Vaipanvaihdon jälkeen meni usein tunti, että sai lapsen nukahtamaan, sitten ei itse enää saanutkaan unta. Lisäksi maitoa tuli ensimmäisinä kuukausina niin paljon, että jossain vaiheessa yötä heräsi siihen, että sänky on läpimärkä.

Päivisin lapsi itki paljon ja kaipasi paljon kantamista. Päiväunet olivat 5-15 minuutin mittaisia, liikkuvissa vaunuissa hyvällä tuurilla 45 minuuttia.

Miehen osallistumisesta en viitsi edes sanoa mitään, sillä olen edelleen hänelle todella katkera siitä, etten saanut lainkaan apua. Kaiken kaikkiaan olen onnellinen, etten ravistellut vauvaa jonain epätoivon hetkenä, kun vauva ei rauhoittunut millään, ja itse ei ollut nukkunut kuukausiin. Siinä minun ilonaiheeni ensimmäisiltä kuukausilta, myöhemmin on onneksi ollut helpompaa ja kivempaa.

No kiva ettet rankaissut vauvaa siitä että se sairasti refluksia.

Se on hirveä sairaus, joka pahimmillaan invalidisoi ihmisen. Mitään ei voi syödä, rintakehää polttaa, kiristää ja puristaa. Kun kumarrut solmimaan kengännauhat, oksennus nousee suuhun. Nukkuminen on yhtä kärsimystä. Lääkkeet ovat lähinnä vitsi, on niitä otettava koska muuten olo olisi sellainen että vetäisi ranteet auki.

Sitten tulee yksi parempi päivä ja menet kylään. Siellä erehdyt syömään lusikallisen jotain minkä piti olla sulle sopivaa. Mutta emäntä olikin laittanut siihen sitruunamehua. Seuraavat kaksi yötä kierit hereillä miettien, mikä sun elämässä on idea ja kauankohan se vielä kestää?

Tällaista elämä on vaikeassa refluksissa ruokatorventulehduksen aikana. Sen paranemiseen menee väh. puoli vuotta ja se uusii herkästi. Kaikkia ei voi leikata. Paha refluksi aiheuttaa solumuutoksia ruokatorveen, minkä vuoksi käyt loppuikäsi gastroskopioissa syöpävaaran takia. Tosin vain 5% on joka tapauksessa hengissä 5 vuotta syöpädiagnoosin jälkeen, mutta yritetään niitä silti hoitaa.

Refluksilääkkeet ovat happosalpaajia. Ne ovat varsinainen rahasampo lääketehtaille. Kerrassaan napakymppi! Ne eivät poista sairautta eivätkä edes poista refluksia, joten potilaat syövät niitä lopun ikäänsä. Ne vain vähentävät mahan happamuutta. Nykyään tiedetään, että sappineste onkin se, joka tekee solumuutokset. Siihen salpaajat eivät auta. Mutta täsmälääkkeitä ei enää kehitellä. Se olisi lääke, joka tehostaisi ruokatorven sulkijalihaksen toimintaa. Olen joskus ottanut pahoinvointilääkkeen, ja nauttinut 1,5 tuntia normaalielämää kerrallaan.

Salpaajat pilaavat normaalin ruoansulatuksen ja estävät monia ravintoaineita imeytymästä. Ne altistavat monille sairauksille, siksi tuoteselosteessa kielletään jatkuva käyttö. Mahaan kertyy polyyppeja, ihokasvaimia. Olen muutaman kerran yrittänyt tauottaa tai harventaa lääkitystä. Siitä seuraa vain se, että mikään ei mene alas, ei edes lääkepilleri. Seurauksena on matka sairaalaan, jossa saan nuhteet, salpaajaa ja kipulääkettä suoneen.

Sen jälkeen salpaajaa käytetään tuplamäärä, kunnes olo palaa siihen mitä se voi parhaimmillaan olla.

Makuuasento on refluksitautiselle pahin. Siinä mahansisältö pääsee parhaiten nousemaan suuhun ja nenäonteloon. Siksi säälin sydämestäni refluksivauvoja, jotka eivät vielä oleskele pystyasennossa.

Turha luulla, että vaiva on sillä hoidettu, että vauva nostetaan pystyyn. Ärtyneet limakalvot paranevat hitaasti. Ja kun refluksi on krooninen l. pysyvä sairaus, ei limakalvoärsytystä voi estää. Sen, ruokien, elämäntapojen, lääkkeiden ym. kanssa voi vain tasapainotella parhaansa mukaan.

Mistäkö refluksin saa? No vaikka syömällä monta kuukautta tulehduskipulääkettä. Siihen päälle pari antibioottikuuria, niin se on siinä.

Järkytys on se, että kun paha refluksi on kerran tullut, se ei parane. Ilmeisesti refluksi on itseään vahvistava myös siten, että jatkuva refluksointi heikentää sulkijalihaksen toimintaa aiheuttaen myös nielemisvaikeuksia.

Vierailija
48/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla oon oppinut että on paljon miehiä jotka ei ota osaa yövalvomisiin. Täällä on sitten naisia jotka katsoo moisia äijiä, vaikka sama ois olla yh.

Väitän, että lapsillani on hyvä isä. Kuutenkun minä olen imetyksen ja hormonien vuoksi pääasiassa huolehtinut yöheräämiset.

Vierailija
49/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu toki paljon vauvasta, onko koliikkia ym. Mutta meillä ainakin esikoinen nukkui suurimman osan ajasta, välillä saatoin ottaa päivänokoset yhdessä vauvan kanssa. Vauva söi, nukkui, söi, nukkui.

Vierailija
50/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos huolenpidosta, mutta mulla on harvinaisen tarkka kuulo. Se ilmeni kun kerran tehtiin muiden tutkimusten ohella kuulon mittaus. Ja ei, testissä ei voi huijata.

Mutta enpä olekaan pilannut kuuloani konserteissa, enää aikoihin leffoissa tai festareilla, jotka on ilmeisesti mitoitettu äänentoistoltaan kuulovammaisille.

Nautin vienoista äänistä, joita kuullakseen pitää terästäytyä. Meteli ja huuto on ärsyttävää. Kuulen jopa heinäsirkat, jotka ovat monelta mun ikäiseltä hävinneet jo vuosia sitten.

Hyvä juttu, mutta se ei nyt liittynyt tähän. Kyse oli siitä, että korvatulpat eivät riitä blokkaamaan ääntä tarpeeksi.

Vierailija
51/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla oon oppinut että on paljon miehiä jotka ei ota osaa yövalvomisiin. Täällä on sitten naisia jotka katsoo moisia äijiä, vaikka sama ois olla yh.

Väitän, että lapsillani on hyvä isä. Kuutenkun minä olen imetyksen ja hormonien vuoksi pääasiassa huolehtinut yöheräämiset.

No jos kriteerit on alhaalla niin...ok tuollainen isä on silloin jos vauva on ap:n kuvaama helppo tapaus, muuten ei.

Vierailija
52/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, mutta eikö suurin osa normaaleista vauvoista kuitenkin nuku sen 12-20 h/vuorokausi. En puhu nyt koliikki yms. tapauksista. Eikö äiti voi mennä ajoissa illalla nukkumaan esim. klo. 21, niin saa nukuttua jo yhden pätkän ennen puolta yötä? En vaan ymmärrä, että miksi yleisesti puhutaan, että vauvan kanssa ei saa nukuttua kun pienet vauvat ei juuri muuta teekään kun nukkuvat.. Eri asia sitten jos illalla jää itse pitkiksi ajoiksi valvomaan eikä malta mennä nukkumaan ajoissa tms.

Ap

Joo, mun mielestä oot ihan oikeilla jäljillä. Mä menin vauvan kanssa nukkuun puoli kymmeneltä (jolloin vauvan ”yö” alkoi eli valoja ei sytytetty eikä vaippaa vaihdettu eikä seurusteltu ennen aamua ellei ollut kakka) ja heräsin aamulla ysiltä vauvan vierestä. Vauva söi läpi vuorokauden kahden kolmen tunnin välein tai useammin, siksipä nukkui kainalossa ja tissi vaan suuhun kun ynisi yöllä. Ei ehtinyt itkeä. Nukuin hyvin ne kaikki parin kolmen tunnin pätkät, ja usein nukahdin imetyshormonien tai muun ansiosta sikeään uneen heti. Päivällä otin päikkärit. Perhepedissä lukemani mukaan äidin ja vauvan unirytmit synkronoituvat, eli äidin herätys ei ole karusti kesken syvimmän unen.

Voi olla että oli vaan tuuria matkassa. Sitä en toki kiellä.

Vierailija
53/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu, mutta se ei nyt liittynyt tähän. Kyse oli siitä, että korvatulpat eivät riitä blokkaamaan ääntä tarpeeksi.

Tämä oli vastaus kysymykseen, joka oli esitetty yllä.

Helpompaa kuin huomautella jokaisesta kommentista josta et pidä on vain jättää ne lukematta.

Kokeile niin huomaat!

Vierailija
54/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, ap ja tahalliset provot. Minun pikkuiseni kärsi pahasta refluksista. Nukahti kyllä, mutta syliin. Heti kun liikahdin, heräsi ja alkoi huutaa. Puolivuotiaaksi nukkui ehkä 10-15 min pätkiä 3-4 tunnin välein. Muun ajan oli sylissä ja huusi. Öisin nukahti pitemmille pätkille, silloin toki nukuin isekin enemmän. Mutta heräsi syömään 2-3 tunnin välein. Vasta puolivuotiaana alkoi helpottaa, nukahti esim päiväunille vaunuihin jopa 2 tunniksi. Tuossa vaiheessa tosin olin jo niin kroonisesti uupunut ettei tuosta vaan nukahtaminen keskellä päivää oikein toiminut. En tiedä oliko sitten lukenut tuota samaa vauvojen ohjekirjaa ennen syntymäänsä uniajan suhteen vai mistä oikein kiikasti. 

Vierailija
55/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on sänky märkänä maidosta ja heräätte: ettekö käytä imetysliivejä tai toppia yöllä, sen avulla saisi liivinsuojat pysymään paikoillaan? Mulla oli suihkutissit joten en viitsiny suihkutella joka yö lakanoita uusiksi. Lisäksi paisuneet rinnat pysyi paremmin paikallaan pehmeiden liivien suojissa. Jos vauva ja minä nukahdettuin tissi suussa, sitten jäi paljaaksi.

Muita vinkkejä ketjuun: kantoliina ja vauva ihoa vasten. Saa päivällä puuhailtua kädet vapaana ilman hetkuttelua ja kanniskelua.

Sängyn päätyä korotin tyynyillä patjan alta, niin pienellä ei seilannut maito ylöspäin kurkussa.

Vierailija
56/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siten, että on pätkissä nukkuvia vauvoja ja vähäunisia vauvoja. Meidän kuopus on hädin tuskin koskaan päässyt tuohon 12 tunnin vuorokausittaiseen unen määrää. Ihan vastasyntyneenäkin saattoi nukkua vain 10 tuntia esim. 8 eri pätkässä. Paha itse saada riittävästi unta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi