Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauvan kanssa ei saa muka nukuttua kun vauva nukkuu suurimman osan vuorokaudesta?

Vierailija
14.12.2017 |

Kun aina puhutaan, että arki vauvan kanssa on raskasta kun ei saa nukuttua, vauva valvottaa jne.. Mutta jos vauva nukkuu sen 12-20 h vuorokaudessa, niin miten siinä ei muka itse ehdi nukkua? En ymmärrä. Nukkuu vaikka kolmessa pätkässä 3-4 h ja käy välillä imettämässä vauvaa, niin siinäkin saa kyllä 9-10 h unta palloon/ yö.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä, miksi ette käytä korvatulppia.

Jos perheessä on kaksi aikuista ja sen verran tilaa että edes toinen pääsee nukkumaan rauhassa huoneeseen mihin meteli ei kantaudu, niin eikö kannata nukkua edes joka toinen yö?

Toinen heräilee ja ruokkii vauvaa pullosta, heti kun se suinkin on mahdollista. Toinen nukkuu.

Tällä palstalla oon oppinut että on paljon miehiä jotka ei ota osaa yövalvomisiin. Täällä on sitten naisia jotka katsoo moisia äijiä, vaikka sama ois olla yh.

Vierailija
22/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin vauva nukkuu 10 tunnin yöunet. Herää max kerran tuona aikana. Aika unelmatilanne.

Hyvin harvinaista. Ja vauvojen kanssa asia on niin, että nuo nukkumiset voi muuttua kertaheitolla yhdessä yössä ihan toisenlaisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys vauvoja tuntemattomalta.

Huutaako vauvat nonstop kaiken

hereilläoloaikansa lukuunottamatta sitä, kun niillä on nänni suussa?

Siksikö vain nukkuva vauva on hyvä vauva?

No ei todellakaan huuda. Riippuu vauvasta kuinka tempperamenttisesti reagoi nälkään jne. Jos vauva on hereillä ja liikkuu, katselee ja ääntelee vienosti, siinä ei todellakaan pysty itse nukahtaa, koska vauvaa pitää vahtia.

Miksi vauvaa pitää vahtia?

Ettei se karkaa, tukehdu omaan nyrkkiinsä, miksi?

Alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi vauvojen äidit näyttää sekopäisiltä hermoraunioilta.

Eihän tuollaista yötä päivää vahtimista kukaan jaksa.

Olen nähnyt ulkomailla sellaisia itkuhälyttimiä.

Käteviä, vauvasta huolimatta ihmiset voivat jopa aterioida normaalisti ja hoidella kotitöitä, omia asioitaan ja peräti muita lapsia.

Tietysti kätkytkuolema voi osua kohdalle. Mutta sitä ei tietääkseni tuijottamalla voi estää.

Vierailija
24/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, mutta eikö suurin osa normaaleista vauvoista kuitenkin nuku sen 12-20 h/vuorokausi. En puhu nyt koliikki yms. tapauksista. Eikö äiti voi mennä ajoissa illalla nukkumaan esim. klo. 21, niin saa nukuttua jo yhden pätkän ennen puolta yötä? En vaan ymmärrä, että miksi yleisesti puhutaan, että vauvan kanssa ei saa nukuttua kun pienet vauvat ei juuri muuta teekään kun nukkuvat.. Eri asia sitten jos illalla jää itse pitkiksi ajoiksi valvomaan eikä malta mennä nukkumaan ajoissa tms.

Ap

Vierailija
25/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin vauva nukkuu 10 tunnin yöunet. Herää max kerran tuona aikana. Aika unelmatilanne.

Meillä nukkui kanssa molemmat muutaman viikon ikäisestä lähtien kello 22-23 välisen syötön jälkeen n. kello 5 asti aamulla. Ennen tuota myöhäissyöttöä nukkui jo pari-kolme tuntia, jolloin miehen kanssakin torkuimme. Iltapuuhat aloitettu aina tuossa kello 19 aikoina ja silloin himmennetty valoja ja laitettu jotain unimusiikkia. Noin pitkä uni tärkeimpään uniaikaan eli aamuyöllä piti aika hyvin pirteänä. Ymmärrän sinua ap.

Vierailija
26/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on pieni (ei keskonen) ja paino laskee yli 10 prosenttia, niin voi joutua herättään yölläkin 2-3 h välein syömään, ettei verensokeri laske liikaa. Näin oli meillä 20 vuotta sitten.

Vierailija
27/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huuda, mutta yleensä hereillä ollessa tarvitsee jotain palvelua, ihan pienenkin kanssa voi hetken seurustella.

Kyllä hereillä oleva vauvakin on hyvä vauva, mutta vaikkapa 4h putkeen nukkuva vauva antaa vanhemmillekin hetken aikaa nukkua, varsinkin jos on säännöllinen vauva että nukkuu vaikkapa 22-02 välisen ajan.

Vauvan lohduton itku, josta ei tiedä miksi itkee tekee vanhemmat epätoivoisiksi, annat rintaa, vaihdat vaippaa, vatkaat ja vaivaat, pidät sylissä ja laitat sänkyyn, sitteriin, onko, kuuma, kylmä, kiristääkö joku, sattuuko mahaa, teet mitä tahansa huuto jatkuu koko illan. Toiset vauvat ovat herkempiä vetämään herneen nenään ja toisilla on koliikki.

Mutta ihania ne on kaikki.

Vierailija
28/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hieno provo taas. Vauvat on niin erilaisia. Meidän vauva nukkui päikkäreitä 20 min, 30 min maksimissaan. Sinä aikana pumppasin rintoja, pesin + keitin rintapumpun ja tuttipullot. Herättyään vauva oli hereillä 4-5 h, aivan vastasyntyneestä lähtien. Syntyi kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen ja oli virkeä tapaus. Ei todellakaan nukkunut suurinta osaa vuorokaudesta. Sitten taas kaverin vauva vielä 7 kk iässä jaksoi olla max 2,5 h hereillä. Niin ne on erilaisia.

Vierailija
29/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ainakin meillä vauva nukkui vain 15-20 min pätkiä ja nekin ainoastaan rinnalla. Yössä saattoi hyvin olla vaikka viisi herätystä, joista joillakin kerroilla vauva saattoi hyssyttelystä/tissin tarjoamisesta/vaipanvaihdosta huolimatta rääkyä parikin tuntia putkeen. Olo oli kuin zombilla ja pää jumissa. Ja ihan konkreettisesti hartialihakset särkevinä ja jumissa, koska vauva vaati ihokontaktin nukkumiseen ja itse nukkui koiranunta ettei murskaa vauvaa. Ihan samaa kuin ap ihmettelin myös ennen vauvaa, sitten se selvisi.

Aina ei itse saanut unta kun vauva nukkui, joskus taas sammuin vaikka matolle ja lapsi oli sillä aikaa syönyt kukkaruukuista mullat. Toisaalta joskus oli vauvan nukkuessa myös pakko hoitaa asioita, tehdä kotitöitä yms., jos niitä ei muuten ollut pystynyt tekemään. Neuvolaan lähdettiin myös monesti aivan zombina ja miten kuten nukkuneina. Sitten oli tietysti vauvauinnit, muskarit, värikylvyt ja perhekerhot, jotka ei toki pakollisia olleet, mutta joissa yritettiin käydä ja jotain rytmiä pitää. Vauvan ollessa flunssassa/kuumeessa/sairaana sai tarkistella vähän väliä kulkeeko henki eikä itse huolissaan pystynyt nukkumaan.

Vierailija
30/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheessä on kaksi aikuista ja sen verran tilaa että edes toinen pääsee nukkumaan rauhassa huoneeseen mihin meteli ei kantaudu, niin eikö kannata nukkua edes joka toinen yö?

Toinen heräilee ja ruokkii vauvaa pullosta, heti kun se suinkin on mahdollista. Toinen nukkuu.

Korvatulpat eivät poista itkun ääntä. Se kuuluu tulppien läpikin. Pitäisi olla jumalaton 300 neliön mansion kolmessa tasossa, että pääsee itkulta pakoon. Kenelläkään ei sellaista ole.

Itse olin niin herkistynyt vauvan tarpeille, etten kyennyt rentoutumaan yksinäni yhtään.. Makasin hereillä ja mietin, miten ne pärjää. Ei vain tullu yhtään mitään. Pystyin nukkuu vain vauva vieressäni.

Eikös tuossa vika oo äidin heikossa kyvystä rentoutua ja rauhoittua, jos jatkuvasti on varpaillaan?

Vierailija
31/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukuin aina ,kun vauva nukkuin,jos olin väsynyt.Sain heti unenpäästä kiinni ja kyllä mulle auttoi se hetkenkin torkahdus.Nukahdin joskus lattiallekkin,kun makoilin vauvan vieressä.

Vierailija
32/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yössä sai nukkua yhdenkin kolmen tunnin katkeamattoman pätkän, olo oli kuin uudesti syntyneellä. Yleensä tuollaisia öitä ei kauheasti ollut.

Kuoleeko vauva nälkään kolmessa tunnissa?

En tajua, miksi sitä pitää olla koko ajan tankkaamassa.

Vauvaa ruokitaan tasan silloin, kun sillä on nälkä, oli yö tai päivä ja oli edellisestä syötöstä mikä hyvänsä aika. Siinä ei kellosta katsota aikoja. Se on sitä vastuullista hoitamista.

Onko?

Entäs perheen muut lapset? Entäs oma hyvinvointi, parisuhde?

Mun mielestä tuo on itsensä orjuuttamista, mutta jos tahtoo marttyyriäidin kruunun, niin oma valinta.

Juoksetko sä vaikka vessasta housut kintuissa hoitamaan vastuullisesti vauvaa heti kun se inahtaa?

Vierailija
33/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan huuda. Riippuu vauvasta kuinka tempperamenttisesti reagoi nälkään jne. Jos vauva on hereillä ja liikkuu, katselee ja ääntelee vienosti, siinä ei todellakaan pysty itse nukahtaa, koska vauvaa pitää vahtia.

Miksi vauvaa pitää vahtia?

Ettei se karkaa, tukehdu omaan nyrkkiinsä, miksi?

Alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi vauvojen äidit näyttää sekopäisiltä hermoraunioilta.

Eihän tuollaista yötä päivää vahtimista kukaan jaksa.

Olen nähnyt ulkomailla sellaisia itkuhälyttimiä.

Käteviä, vauvasta huolimatta ihmiset voivat jopa aterioida normaalisti ja hoidella kotitöitä, omia asioitaan ja peräti muita lapsia.

Tietysti kätkytkuolema voi osua kohdalle. Mutta sitä ei tietääkseni tuijottamalla voi estää.

Kun vauva on hereillä, aikuinen ei vain voi nukkua. Vauva voi puklata yhtäkkiä hyvin runsaasti ja vaikka tukehtua siihen jos on selällään eikä osaa vielä kääntyä mahalleen ja jos vauva on yksin tai vauvaan ei reagoi nukkuva aikuinen, vauva alkaa älämölötä seuraa. Vauvalle voi tulla kamala ripulipaska vaippaan, joka on vaihdettava minuuteissa (koska paska polttaa ihoa) jne. jne. Vauvalle voi tulla nälkä jne. Eli kun vauva on hereillä, vanhempi ei yksinkertaisesti silloin voi nukkua.

Normaalisti herkistynyt äiti ei edes kykene nukahtamaan, jos vauva on täysin hereillä. Se ei vain onnistu, vaikka olisi kuolemanväsynyt. Se on muinaisjäänne jostain tuolta kymmenien tuhansien vuosien takaa, että vauvat säilyi hengissä eikä niitä vienyt peto parempiin suihin äidin nukkuessa.

Ja vauva tosiaan nukkuu ihan sekalaisesti 10 minuutista tunteihin. Koskaan ei voi tietää, kuinka kauan nyt nukkuu. Ei se vauva välttämättä nuku illallakaan edes kolmea tuntia putkeen. Vaan esim. puoli tuntia, syöttö, paskat ja taas unta vaikka 45 min ja sama rumba ja niin edelleen. Ei siinä ehdi nukahtaa. Koko ajan pitää olla jalkeilla, varsinkin jos ei imetä ja vauvalta tulee usein kakkaa tai puklaa et pitää vaihtaa vaatteet

Vierailija
34/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, mutta eikö suurin osa normaaleista vauvoista kuitenkin nuku sen 12-20 h/vuorokausi. En puhu nyt koliikki yms. tapauksista. Eikö äiti voi mennä ajoissa illalla nukkumaan esim. klo. 21, niin saa nukuttua jo yhden pätkän ennen puolta yötä? En vaan ymmärrä, että miksi yleisesti puhutaan, että vauvan kanssa ei saa nukuttua kun pienet vauvat ei juuri muuta teekään kun nukkuvat.. Eri asia sitten jos illalla jää itse pitkiksi ajoiksi valvomaan eikä malta mennä nukkumaan ajoissa tms.

Ap

Kyllä mä luulen että normaalimpaa on etteivät pitkiä pätkiä nuku. Meillä nukkui esikoinen ensimmäisen kerran 4h kun oli 3kk, itse heräsin kolmen tunnin yöunien jälkeen märästä maitosängystä.

Kyllä siinä 3kk ehtii tulla univelkaa.

Vierailija
35/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvatulpat eivät poista itkun ääntä. Se kuuluu tulppien läpikin. Pitäisi olla jumalaton 300 neliön mansion kolmessa tasossa, että pääsee itkulta pakoon. Kenelläkään ei sellaista ole.

Itse olin niin herkistynyt vauvan tarpeille, etten kyennyt rentoutumaan yksinäni yhtään.. Makasin hereillä ja mietin, miten ne pärjää. Ei vain tullu yhtään mitään. Pystyin nukkuu vain vauva vieressäni.

Korvatulppien lisäksi vielä paksu tyyny pään päälle, niin ei juuri kuulu vaikka naapuri poraisi seinää.

Mutta itsehän sen sanot, et edes halua levätä.

Ehkä jonkun pitäisi kertoa sulle, että vauvoilla on hämmästyttävä kyky säilyä hengissä vaikkei äiti ole kuin viulunkieli.

Vierailija
36/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah olipa hupaisa aloitus. Muistan oman vauvan päikkärit. Ensin vispasin ja heilutin varmaan kolme varttia. Lopulta riiviö nukahtikin ja vajosin sohvalle havahtuakseni puolen tunnin päästä taas kitinään. Mutta onneksi se nukkui 10 t yössä. Harmi vain että tunnin pätkissä. Noista öistä imetin varmaan ainakin 5 t. Kyllä oli lokoisaa.

Vierailija
37/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä niin, että vauvalla on jokin hätä, jos ei nuku ja huutaa. Kyllä normaalisti vauvat nukkuvat ja syövät, nukkuvat ja syövät...

Vierailija
38/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa sellaista käsitettä kuin "kaikki vauvat". Siis, että kaikki vauvat kirkuisivat suuna päänä paitsi syödessään, tai nukkuessaan. Kaikki vauvat ovat erilaisia, niinkuin kaikki naiset ja miehet, teinit, vanhukset jne.

Vierailija
39/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koska pieni vauva ei osaa katsoa kellosta koska sen pitäisi nukkua, sitten kun rytmit alkaa selkiytyä niin klo21 on yleensä iltatankkauksen aika, eli vauva on tissillä. Saattaa nukahdella siinä mutta havahtuu aina uudelleen syömään.

Sitten vauva kylläisenä nukkumaan ja itse syömään ja juomaan jos mies ei ole tuonut ruokaa niin, että voit syödä imettäessäsi, ja sitten odottamaan unta joka ei vältämättä ihan helposti tule kun olet jo yliväsynyt aiemmasta heräilystä.

Kaikilla ei ole osallistumaan kykenevää miestä.

Joten kun vauva sitten puolenyön aikaan taas herää niin et välttämättä ole nukkunut kuin tunnin ja heräät entistä väsyneempänä suoraan syvästä unesta.

Vierailija
40/56 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden vauvat heräilee tunnin välein, niin juotteko kahvia tai muuta kofeiinipitoista? Kofeiini imeytyy rintamaitoon ja sitä kautta vauvaan.. Tätäkään ei varmaan moni äiti tule ajatelleeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi