Onko lapselle säästäminen ”uusi välttämättömyys”? Kolme neljästä säästää jo lapsilleen

Kuva: iStockphoto

Nordean tutkimuksen mukaan keskimääräinen säästösumma lapselle on 30 euroa kuukaudessa.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Lapsi ei välttämättä tarvitse isoja kertasummia pienenä, joten lapsilisän saa säästettyä ja lapsen elätettyä palkkatuloilla. Teini-iässä tarvitaan isoja summia, joita ei ainakaan minun ja mieheni palkoista noin vain eroteta, kun ajetaan mopokorttia, ostetaan mopo, maksetaan lukiokirjoja, muutetaan omilleen jne. Silloin on hyvä, kun on muutama tonni säästössä. Minusta ei ole väärin ajatella, että lapsilisät käyttää lapseen isoina könttäsummina teini-iässä eikä kuukausittain vauva-ajasta alkaen.

Vierailija

Perheiden keskimääräiset nettotulot lienevät jossain reilussa kolmessa tonnissa, joten 30€:n säästö on vain 1% menoista. Ei kovin kummoista säästämistä.

Vierailija

Minua varten ei säästetty mitään vaan sain pitää ite huolen ja vastuun elämisestä kun lähdin opiskelemaan. Miksi siis minunkaan pitäisi sästää omille lapsille?

Vierailija

On ihan hyvä kaytäntö auttaa lapsi alkuun elämässä ostamalla hänelle asunto. Hankinnan voi tehdä vaikka velkarahalla vauvaiässä, tällöin vuokralainen ehtii maksaa kämpän opiskeluikään mennessä. Kaverini sai kaksion Eirasta tällä tavalla, ajattelin että fiksut vanhemmat!

Vierailija

En erikseen lapsille säästä omille tileille. Itselle kuitenkin ja lapsiin säästöni menevät. Syksyllä esikoinen menee autokouluun. Teinejä muutenkin kaikki lapset, joten säästöt hupeneekin. On ostettu mopoa ja mopokortttia, puhelinta, tietokonetta...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minua varten ei säästetty mitään vaan sain pitää ite huolen ja vastuun elämisestä kun lähdin opiskelemaan. Miksi siis minunkaan pitäisi sästää omille lapsille?

Joo, minuakin hakattiin lapsena, kyllä minulla on oikeus hakata myös omiani ja miksi haluaisin heille mitään parempaa mitä minulla oli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä kaytäntö auttaa lapsi alkuun elämässä ostamalla hänelle asunto. Hankinnan voi tehdä vaikka velkarahalla vauvaiässä, tällöin vuokralainen ehtii maksaa kämpän opiskeluikään mennessä. Kaverini sai kaksion Eirasta tällä tavalla, ajattelin että fiksut vanhemmat!

Höpö höpö. Mikään ei ole ilmaista. Omistusasuja maksaa talonsa elämänsä aikana keskimäärin kolmeen kertaan kun vuokralainen vain kahteen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaksio Eirasta maksaa noin 500.000€ ja siitä saa vuokraa ehkä 1200€/kk. Tuollainen laina 18 vuodelle maksaa 3,5%:n korolla vähän yli 3000€/kk. Siihen vastike ja verot päälle, niin omasta pussista joutuu vielä kaivamaan 2500€/kk.

Aika kallis käytäntö siis.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Perheiden keskimääräiset nettotulot lienevät jossain reilussa kolmessa tonnissa, joten 30€:n säästö on vain 1% menoista. Ei kovin kummoista säästämistä.

Perheissä voidaan säästää moneen kohteeseen yhtä aikaa. Voidaan säästää pahan päivän varalle, matkatilille, autotilille, mökkitilille, rahastoon vanhuutta varten, kolmen lapsen tileille yhtä aikaa... Ei kai kukaan kohtalaisesti tienaava säästä ainoastaan lapselle 30 euroa kuussa.

Vierailija

Mä kyllä suosittelen lämpimästi säästämistä kaikille. Itse oon laittanu kummallekin lapselle 35 e kk ja tänään kun tuli rahastoraportti niin potti oli kasvanu 1200 euroon josta tuotto 200 e. 200 e on iso raha jos vertaa käyttötilin korkoon. Ja tuo 35 e ei tunnu missään, toki kun 2 lasta niin yhteensä 70 euroa mutta säästän vaikka muusta sitten.

Vierailija

Eíköhän se ole nykyään jo tapana ettei lasta laiteta maailmalle pelkillä tukirahoilla. Suomalaiset viimeinkin oppimassa pitämään huolta jälkeläisistään, näkyy varmasti nuorison mielenterveyden paranemisena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kaksio Eirasta maksaa noin 500.000€ ja siitä saa vuokraa ehkä 1200€/kk. Tuollainen laina 18 vuodelle maksaa 3,5%:n korolla vähän yli 3000€/kk. Siihen vastike ja verot päälle, niin omasta pussista joutuu vielä kaivamaan 2500€/kk.

Aika kallis käytäntö siis.

En tunne casea, mutta 10-20 vuotta sitten Eiran kämpät olivat yli puolet nykyistä halvempia ja vuokratuotto helposti vähintään 6% hankintahinnalle. Eikä ne nykyäänkään ihan kymppitonnia neliöltä maksa, ennemminkin 7-8k€.

Toisekseen edes 20v-kiinteä korko ei ole tällä hetkellä 3,5%:ia, vaikka leivot marginaalin sisään. Normaalina viitekorkon vuoden korko edelleen negatiivinen.

Ja jos ei vanhempana halua laittaa penniäkään peliin, nykyisillä kuplahinnoilla voi toki hankkia sen asunnon vaikka yksiönä jostain lähiöstä. Eihän sen lapsen ole pakko sinne itse muuttaa; kämppä tuottaa kyllä opiskelijalle tarpeellista vuokratuloa ja vakuusarvoa velan kuittautumisen jälkeen.

Vierailija

Jos itselläni olisi lapsia niin aivan taatusti säästäisin näiden tulevaisuutta varten. Vauva ja pikkulapsi eivät paljoa maksa, mutta teininä on ajokorttia ja lukiokirjoja sun muuta kallista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos itselläni olisi lapsia niin aivan taatusti säästäisin näiden tulevaisuutta varten. Vauva ja pikkulapsi eivät paljoa maksa, mutta teininä on ajokorttia ja lukiokirjoja sun muuta kallista. 

Niin mäkin olen ajatellut ja nyt säästänkin lapsille juuri tuota varten. Säästän osan lapsilisistä ja osan palkastani, mies omasta palkastaan.
Tilit ovat minun nimelläni ja lapset eivät tiedä asiasta mitään, joten eivät tule saamaan mitään könttäsummaa tulevaisuudessa. Niistä voidaan maksaa harrastukset, opiskelumateriaalit, ajokortit, takuuvuokrat jne. jos vaan tarpeeksi saadaan kerättyä.
Toivon, että lasten ei tarvitse ottaa opintolainaa, niinkuin minun piti ja sitä hiton lainaa maksettiin kauan.
Muuten kyllä saavat järjestää asiansa mielensä mukaan mutta joissain asioissa on hyvä vanhempien vähän auttaa.

Vierailija

Just tuli pankista rahastoista ote, pojalle olen 4500 e säästänyt 14 vuodessa. Lisäksi hänelle säästää myös eksäni ja kummivanhemmat, noista säästöistä en summia tiedä. Olen siis yh. Omat säästöni ovat vain vähän suuremmat kuin pojalle kerätyt. Itse olen yh:n tytär ja meidän äiti teki paria työtä, ei käynyt sossussa eikä isämme osallistunut meidän elättämiseen mitenkään. Sanoisin, että mulle Siperia opetti pärjäämään omillaan, mutta lapselleni haluan antaa sen minkä voin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat