Osa synnyttäjistä kieltäytyy sikiön sydänäänten seurannasta – vauvoille on tullut vakavia seuraamuksia

Sydänäänikäyrä seuraa vauvan vointia. Kuva: Milka Alanen

Luonnonmukaisuuden tavoittelu kääntyy turvattomuudeksi, jos vanhemmat kieltäytyvät tarpeellisista toimenpiteistä. Uusi ilmiö on toive siitä, että sikiön sykettä ei seurattaisi.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Miten voi kellekään voi olla tärkeämpää luonnonmukaisuuden tavoittelu kuin oman syntyvän lapsen hyvinvointi ja turvallisuus? Ei voi vaan käsittää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vieläko seuranta tarkoittaa sitä, että äiti pakotetaan makuuasentoon? Jos näin, en ihmettele kieltäytymisiä.

Luonnon valinta siis pelaa. Itse seisoin ja kävelin sängyn vieressä anturit kiinni, toki en mennyt saliin kuin pari tuntia ennen ponnistamista.
Hyvä että ottavat nimen alle jotta sairaalaa ei voi syyttää hoitovirheestä.
Ja ei pitäisi myöskään sitten antaa mitään vammaisten lasten palveluja jos ihan itse on aiheuttanut vammautumisen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vieläko seuranta tarkoittaa sitä, että äiti pakotetaan makuuasentoon? Jos näin, en ihmettele kieltäytymisiä.

Ei tarkoita. Kyllä ainakin mä sain kävellä ja olla missä asennossa halusin, vaikka anturi oli kiinnitetty vauvaan.

Vierailija

"Epäluottamusta lääketiedettä kohtaan"?

Suomessa on maailman turvallisinta olla raskaana ja synnyttää. Meillä kuolee vähiten äitejä synnytykseen.

Ja ilmeisesti koska näin on, niin osa vanhemmista on alkanut kuvitella, että kaikki tämä turva ja turvallisuus tulee luonnostaan eivätkä he ymmärrä, mihin hyvä tilanne perustuu. Nyt sitten halutaan synnyttää samalla tavalla kuin kehitysmaissa (tai Suomessa 100 vuotta sitten): kotona, ilman lääkäriä, ilman koneita, ilman lääkitystä jne.

Ihmisten leimaaminen tyhmäksi ei auta mitään mutta ilmeisesti vanhempien tietämystä synnytyksistä pitäisi lisätä.

Vierailija

No mitäs, jos mun vauva olisi kärsinyt hapenpuutteesta? Mut siis käännytettiin sairaalasta takaisin kotiin eikä uskottu, että synnytys oli käynnissä, vaikka oli. Aloin sitten kotona ponnistaa, sairaalaan pääsin kun pää oli jo tulossa ulos. Tuo sydänkäyrä otettiin silloin, kun kävin sairaalassa kääntymässä (ja siis lähetettiin kotiin), sen jälkeen ei kertaakaan. Oliko vauvani vaarassa? Vai onko vaara olemassa vain siinä tapauksessa, että äiti itse kieltäytyy seurannasta? Sairaalan mukaan nimittäin heidän toiminnassaan ei ollut mitään vikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita. Kyllä ainakin mä sain kävellä ja olla missä asennossa halusin, vaikka anturi oli kiinnitetty vauvaan.

Aijaa. Mä taas en saanut liikkua, enkä voinut edes kääntää sängyssä kylkeä. Ilmeisesti sen takia, että pelättiin antureiden lähtevän pois paikaltaan ja sitten ei olisi saatu käyrää. Piti maata siinä samassa asennossa tuntitolkulla supistuskivuissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa siinä makuuasennossa on?

Kaksi lasta olen sängyllä synnyttänyt eikä ollut mitään hätää . Mukava kun sai levähtää supistusten välillä ja kerätä voimia. Ei tarvinut kekkuloida jollain jakkaralla tms

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Luonnon valinta siis pelaa. Itse seisoin ja kävelin sängyn vieressä anturit kiinni, toki en mennyt saliin kuin pari tuntia ennen ponnistamista.
Ja ei pitäisi myöskään sitten antaa mitään vammaisten lasten palveluja jos ihan itse on aiheuttanut vammautumisen.
Ikävä kyllä hoitovirheestä voidaan syyttää, vaikka olisi allekirjoittanut paperit. Näistäkin vauvojen vammautumisista on tehty valituksia, eivätkä äidit ollenkaan pidä itseään syyllisenä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Hoitakoon itse omasta pussistaan, tosin aika harvalla siihen kukkaro venyy.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat