eikö lapsista saa puhua jos porukassa sattuu olemaan lapseton??ov
meillä oli tuparit ja olimme kutsuneet aika paljon ystäviämme. Yksi pariskunta on lapseton ja muilla lapsia. Puhelimme kaikkea mahdollista ja aina välillä puhe kääntyi lapsiin, varsinkin kun joidenkin lapsia näkee harvoin. No tämä ystäväperheen nanen oli jyrkästi sitä mieltä, että nyt EI PUHUTA LAPSISTA koska heillä ei niitä ole!!! No hitto!
ONKO EPÄKOHTELIASTA puhua lapsista(esim. synnytyksistäym) jos porukassa on ihmisiä, joilla ei ole lapsia?
Kommentit (19)
sitä pitäis itse kunkin miettiä miten peljon puhuu niistä omista kullan nupuistaan ja niistä ainiaisista synnytyskertomuksistaan...ihan sama kun toiset ihmiset voivat puhua tunti kausia rakuistaan ja mirreistään...
Eli liika on liikaa, mutta ei mikään puheenaihe tulisi olla pannassa...=)
Musta on outoa, koska jaarittelee pitkät pätkät omasta työstään, joka on aivan eri alaa kuin kenenkään muun. Olen nyt kotiäiti ja lapset ovat työtäni... Sanoin hänelle kerran, että olen pahoillani mutta elämänpiirini on kyllä aika pieni. Mielestäni hänen pitäisi jaksaa kuunnella minua, jos minäkin jaksan häntä...
Tuo esimerkkisi oli vähän erilainen kuin omani, mutta tapasimme juuri vanhojen koulukavereiden kanssa joista vain yhdellä ei ollut lapsia. No, nämä muut äitykäiset juttelivat lapsistaan vähän turhankin paljon, itse yritin löytää itsepintaisesti muutakin jutunaihetta. Mielestäni on kohteliasta, että kaikki keskustelun osapuolet otetaan huomioon. Se, että lapsista ei puhuttaisi ollenkaan ei tietenkään ole luontevaa, sillä väkisinhän niistä jotain puhuttavaa on. Mutta ei sekään ole hyvä, että vain niistä puhutaan, jos kerran jollain seurueesta ei ole lapsia. En tiedä ymmärsikö kukaan, mutta en minäkään varmaan lapsettomana olisi jaksanut kuunnella VAIN lapsiaiheisia juttuja.
Tämä nyt ei ollut kritiikkiä ap:tä kohtaan, vaan oma mielipiteeni asiasta.
Sellaisia löytyy aina, lapsettomista ja lapsellisista, joiden mielestä kaiken pitäisi pyöriä vain heidän ympärillä ja jotka eivät osaa eläytyä ollenkaan muiden ihmisten asioihin. Valitettavasti.
Musta on oikeasti jopa kiva kuunnella lapsiperheiden juttuja. Onhan siihen keskusteluun vähän hankala osallistua, ettei leimaannu " ärsyttäväksi lapsettomaksi, joka tietää kaiken kaikesta, vaikka ei ole edes lapsiakaan" , mutta silti.
mutta on kyllä aika metkaa jos ei yhtään saa jutella.. ja tosiaan aika vähiin kävis puheenaiheet jos ainoastaan sellaiset sallittaisiin joista kaikilla on henkilökohtaista kokemusta. esim. eri aloilla työskentelevät ihmiset ei vois puhua työstään, autoilija ja pyöräilijä ei vois jutella, armeija jutut ois kiellettyjä jos porukassa ois yksikin sivari jne..
Eli ihan liian syvälle ei tarvitse aiheissa pureutua, jotta säilyy kepeä tunnelma. Ja esim. lapsettomalta parilta on _idioottimaista_ mennä utelemaan (ja vieläpä isossa seurueessa) että miksi teillä ei ole lapsia tms.!
Parasta valita sellainen puheenaihe mihin kaikki voivat osallistua.
Muistan kun lapsettomana tunsin itseni niin ulkona muiden vauva jutuistaan. Ei se kivaa ollut.
Huomioikaa muutkin jotka eivät voi kokoajan lapsista puhua.
No jos kuka tahansa on sitä mieltä et aiheesta ei tartte puhua niin onhan se silloin hyvä jos ei puhuta!
Mää koitan välttää selittämästä ummet ja lammet kuinka monta kakkavaippaa on tullu ja minkä väristä jne..
Oon aina aatellu et ihmisellä pitää olla muutakin sanottavaa kuin lapset ja siihen liitännäiset asiat. Olen perheellisenä sitä mieltä vieläkin!
Harmittaa vaan kun oon huomannu et vaikka oon kuinka sanonu et mulle voi sitten sanoa jos oon aiheessa liikaa ja jos kuuntelijoita on enempi kuin kaksi niin ne saattaa katsella toisiaan et joo; taas se selittää!! :( Vaihtaisivat vaikka aihetta kuin kuuntelisivat kyllästymiseen saakka.
Samaten voi aatella et sitä lapsetonta pariskuntaa saattaa lapset kiinnostaa ja takana olla vaikka lapsettomuushoitoja joista ei halua kuunnella.
Mutta jos lapsellinen pariskunta haluaa puhua niin sekin voi olla ihan siitä et lapsista saa tarpeeksi annosta kotona ja olis kiva välillä saada muutakin ajateltavaa.. Tai jotai semmosta..
Miettikää itse kuinka kiinnostaavaa on kuunnella keskustelua, johon on täysin ulkopuolinen. Saa tietty lapsista puhua, mutta koko ilta ei saa pyöriä niiden ympärillä.
... ja monesti kun lapseton ei vielä saa sanoa mitään, koska " ei voi tietää kun ei ole lapsia" .
Ex-lapsettomana jaksoin kyllä kuunnella lapsijuttuja jonkin aikaa, mutta pelkäsin kysymystä " koskas teille" joskus aika paljonkin. Ärsyttävää voisi myös olla lapsettoman elämän vähättely tyyliin " kuule sitten kun joskus saat lapsia niin tiedät mitän on väsymys" jne.
Minusta te kyllä teitte todellisen emämoan. Tuo on junttimaista käytöstä suoraan sanoen.
Terkuin 3 lapsen perheenäiti.
Mieti nyt itsekin, jos menisit joihinkin juhliin, joissa kaikki muut puhuisuvat koko ajan vaikka kalastuksesta, jalkapallosta, formuloista tms. aiheesta, mistä itselläsi ei olisi mitään sanottavaa. Kyllä musta ainakin tuntuisi tympeältä, enkä varmaan kauaa sellaisissa jaksaisi olla.
Silloin kun kuumeilin ensimmäistä lastani, niin hyvä ystäväni oli saanut esikoisensa, ja hänen juttujaan oli ihana kuunnella. Kerran hän kuitenkin selitti pitkään juttua, kun vauva oli oppinut jokeltamaan: " Sitten Samu sanoi guu. Näin. Ja sitten göö. Ja sitten höö. On se ihana!" Ja kaverini vaihteli aina vähän äänensävyä ja huulten tötteröä noiden jokeltelujen kohdalla. Muutaman minuutin tuota kuunneltuani ajattelin, etten sitten ikinä ala puhua noin... Nyt juuri tässä ihailen kun kolmas lapseni on oppinut sanomaan guu, göö ja höö. ;-) No en toki sitä ala muille imitoimaan.
jos koko iltana ei mitään muuta aihetta keksitä. Ja minkä takia muuten ne kaverisi eivät halunneet, että lapsista ei puhuta? Jos he vaikka haluaisivatkin lapsia, eivätkä saa, niin onhan todella tökeröä jaabata koko ilta kakkavaipoista ja korvatulehduksista.
Kohtuus kaikessa. Eiköhän kotiäideilläkin odottaisi olevan myös muita kiinnostuksen kohteita kuin lapset.
Pidän lapsista, vaikka olenkin tietoisesti lapseton. Ihan mukavaahan se on, kunhan vain ei mene pelkäksi vaippaihottumakeskusteluksi.
Helposti silloin kokee olevansa juhlissa täysin ulkopuolinen.. :(
olemaan puhumatta jostakin aiheesta. Jos ei halua osallistua keskusteluun, voi olla hiljaa sen aikaa.
Kunhan myös muut aiheet sallitaan!
t: lapseton
että joka kuudes pari on tahtomattaan lapseton ja jokainen lapsijuttu voi tehdä kipeää. En tarkoita, että lapsista ei saisi puhua ollenkaan, mutta tämä kannattaa aina muistaa. Jos pari on tahtomattaan lapseton ja yrittää liikkua lapsellisten joukossa, olisi hienoa, että heillä olisi edes jotain puhuttavaa muiden kanssa.
Taitaisi tulla hiljainen ilta...