Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummi suostuu hoitamaan lapsenlasta palkalla

Vierailija
10.12.2017 |

En tiedä itkeäkö vai nauraa.

Tarvitsen hieman lastenhoitoa keväälle. En ole edes pyytänyt sukulaisilta (mm äidiltäni) apua, sillä he eivät ole aikaisempinakaan vuosina halunneet auttaa lasten kanssa. Se kaksi kertaa kun olen synnäriltä tullut kotiin olen ensin saanut kuulla, että omat lapset on sitten hoidettu, turha pyytää apua.

No mä olen tätä kunnioittanut enkä ole pyytänyt. Nyt juttelin äidilleni että olen yrittänyt palkata lapselle hoitajaa ja löytänyt ehkä ratkaisun, joka tulee kalliiksi, mutta kumminkin.

No hän sitten ilmoitti että voi lasta (yksi, 1.5v) välillä hoitaa jos maksan hänelle siitä saman kuin tälle palkatulle hoitajalle.

Tiedän että kenenkään ei tarvitse toisten lapsia hoitaa palkatta, turha sitä tulla huutelemaan. Ei ole koskaan hoitanutkaan. Kornia vaan, että halua ja aikaa auttaa omaa lasta on kunhan lapsi siitä avusta maksaa markkinahinnan. Olen vaan niin väsynyt, vittuuntunut ja kohta köyhä (mummia ei tosiaan palkata).

Tää nykypäivän meno on mennyt ihan ihmeelliseksi. Me ollaan takavuosina autettu vähän liikaakin ihmisiä saamatta ikinä mitään apua takaisin. Nyt sentään tajuttu että ei kannata, koska itse tarvitsee aina maksaa jos jotain apua tarvitsee.

Tukiverkot <3

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ajattele tuota sen enempää, palkkaat sen avun niinkuin olit etukäteen ajatellutkin.

Vierailija
2/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, onneksi minun oma äitini (siis lapseni mummo) ei ole tuollainen. Minne on yhteisöllisyys tässä maassa kadonnut? Lähimmäisen auttaminen? Kuvottavaa toimintaa sun äidiltä.

Minun äiti pyytämällä pyytää saada lapsen kerta viikkoon mummolaan yökylään. Mikäs siinä.. Saanpas levätä kunnolla kerta viikkoon. Viikolla äiti käy myös hoitamassa lastani ja jää usein yöksi, että itse saan nukkua univelkaa pois. Itse en apua edes ruinaa vaan äitini vain haluaa auttaa. On sanonutkin, että voin koska vain pyytää apua, kun siltä tuntuu. :)

Mua oikeasti ahdistaa Suomessa vallitseva pärjäämisen kulttuuri. Ei saa olla heikko eikä väsynyt. Käyt töissä/opiskelet, valvot yöt lapsen heräillessä, tarharumbat, kotityöt....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille tulee varmaan ET-lehti. Se kirjoitti jo yli 20 vuotta sitten juuri näin, että mummun aika on yhtä kallista kuin muidenkin ja siitä tulee periä sama korvaus kuin ammattihoitajienkin.

Vierailija
4/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hinnoittelevat aikansa, toiset eivät. Nyt olet hieman viisaampi ja valitset teille sen parhaimman vaihtoehdon.

ps. sukulaiset/ omaiset eivät aina ole hyviä lapsenhoitajia.

terv: omakohtaista kokemusta on.

Vierailija
5/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummojenko velvollisuus se on hoitaa pettäneen ehkäisyn jälkipyykki - ja vieläpä ihan ilmaiseksi?

Vierailija
6/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, mummilla on oikeus asettaa (myös ei-fiksuja) ehtoja siinä missä muillakin, velvollisuuttahan ei ole. Kun pitää pyyteettömyyttä bonuksena, ei oletuksena, niin välttyy pettymyksiltä. Ihmiset ovat.

Vierailija
7/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei mene päiväkotiin, siellä se isompikin lapsi jo on, jos ei ole koulussa. Ainakin kirjoitit tulleesi kahdesti kotiin synnäriltä, joten minun logiikkani mukaan lapsia on 2.

Vierailija
8/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko käsittämättömältä. Minulla ei lapsia olekaan, mutta on vaikea edes kuvitella tilannetta, että minun äitini esittäisi laskun lastenhoitoavusta. Enkä todellakaan usko, että anoppinikaan sitä tekisi.

Vierailija
9/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mummoa jos hän on koulutettu lastenhoitaja/perhepäivähoitaja, ja hoitamisesta koituisi ansionmenetyksiä.

Kai mummu olisi maksamassa verojakin ansiotuloistaan 😂

Toivottavasti sanoit mummolle, että mielummin maksat ihan ammattilaiselle.

Vierailija
10/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tosiaan yritän työllistyä uudelleen kouluttautumalla muihin hommiin. Kyseessä ei ole mitään lepäilyntarvetta tai omaa aika, vaan yksinkertaisesti se ettei minulla tunnit riitä päivässä. Opiskelen myös iltaisin/öisin. Äitini kyllä tietää tilanteen. Sen sijaan että olisi tarjoutunut se kaksi aamupäivää viikossa muutaman viikon ajan (n 8vkoa) katsomaan lapsen perään, haluaisi hän sen mikä minun on nyt pakko maksaa perhepäivähoitajalle (n. 500e/kk) useamman kuukauden ajan. Perhepäivähoito on ihan ylimitoitettu meidän tarpeeseen, mutta ainoa mitä löysin tähän hätään (eikä sekään ole varmistunut).

Mä en vaan enää kohta jaksa yrittää. Menty niin monta vuotta ihan hirveällä tahdilla ilman mitään apua. Onneksi heillä oli asiat paremmin kun olimme lapsia, kummatkin isovanhemmat hoitivat meitä säännöllisesti. Ap

Vierailija
11/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi ei mene päiväkotiin, siellä se isompikin lapsi jo on, jos ei ole koulussa. Ainakin kirjoitit tulleesi kahdesti kotiin synnäriltä, joten minun logiikkani mukaan lapsia on 2.

Isompi on esikoululainen. Ongelma on se, että tarve on väliaikainen, opinnoista johtuva ja varsin vähäinen. Menetän kuitenkin kaikki tulot ja maksan hoitomaksut päälle, sillä olen kotihoidontuelle. Hankin yksityiseltä perhepäivähoitajalta paikkaa, sillä se maksaa "vain" 500e/kk osa-aikaisena. Sen rahan äitini olisi ollut valmis ottamaan. Emme ole paikkaa kuitenkaan vielä saaneet. (KHT + hoitomaksut taas ovat n. 750e/kk)

Vierailija
12/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse tuolla asenteella  ainakaan suhde lapsenlapseen kehittymään hyväksi. luulisin, ettei käy seurustelemassa lasten kanssa vanhempien kotona ollessakaan.

Voi olla, että kaduttaa myöhemmin ja kovasti.

Tuli mieleen kertomus, jonka luin vuosia sitten: Vauva oli ollut ensimmäisen kerran hoidossa isovanhemmilla ja vauvaa hakiessa oli vauvan isä tuumannut isälleen, että yleensähän vauvan hoidosta maksetaankin, isoisä oli kaivanut lompakon taskustaan ja kysynyt paljonko maksaa?

Vierailija
13/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä niin erilaista menoa. 

Oma äitini aina kysyy oma-aloitteisesti, että onko esim. ensi viikolle tarvetta lastenhoitoon. 

Kerran tuli kiiretilanne ja tuli taksilla. Yritin tyrkyttää edes taksirahoja, mutta tuloksetta. Jääkaappiin varaan runsaasti ruokaa myös hänelle, mutta aina tuo omat eväät. 

Että ihan toinen ääripää. Ei kuitenkaan siis ole mikään marttyyri. 

Vierailija
14/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tarve kahteen aamupäivään viikossa muutaman viikon ajan, ehkä tulisi edullisemmaksi palkata kotiin hoitaja niiksi tunneiksi kuin maksaa perhepäivähoitajalle koko kuukaudesta?

Vierailija
15/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan ammattilastenhoitaja ja silti hoidan ilmaiseksi sukulaislapsia oikein mielelläni :D

Vierailija
16/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse tuolla asenteella  ainakaan suhde lapsenlapseen kehittymään hyväksi. luulisin, ettei käy seurustelemassa lasten kanssa vanhempien kotona ollessakaan.

Voi olla, että kaduttaa myöhemmin ja kovasti.

Tuli mieleen kertomus, jonka luin vuosia sitten: Vauva oli ollut ensimmäisen kerran hoidossa isovanhemmilla ja vauvaa hakiessa oli vauvan isä tuumannut isälleen, että yleensähän vauvan hoidosta maksetaankin, isoisä oli kaivanut lompakon taskustaan ja kysynyt paljonko maksaa?

Joo ei käy. Nyt kävi pitkästä aikaa. Minun pitäisi ilmeisesti käydä hänen luonaan. Valittaa, kun ei ole nähnyt tätä nuorempaa juuri yhtään.

Itse en siis edes haluaisi että hän hoitaa lapsiani (kukapa haluttomalle lapsensa antaisi?). Mutta ihan pöyristyttävää, että se kerta kun hän tulee on bisnekset vaan mielessä. Etenkin, kun tehnyt niin selväksi että omat lapset on hoitanut. Raha kyllä kelpaa.

Kuka haluaa rahaa lapseltaan? Me itse yritämme tehdä kaikkemme tässä että lapsillemme olisi jonkinlainen taloudellinen turva taattu kun aikuistuvat. Toisilla vähän eripäin. Ap

Vierailija
17/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas miten itsekäs muori! Olen pahoillani puolestasi. Oma kokemukseni isovanhempien hoitoavusta on täysin päinvastainen, ja sellaista apua soisi kyllä kaikkien tarvitsevien lapsiperheiden saavan <3.

Tuntuu, että jotain on mennyt pieleen silloin, jos ei halua omia jälkeläisiään auttaa selviytymään.

Pystyisitkö keksimään jonkin muun ratkaisun kuin tuon superkalliin perhepäivähoitajan? Tulisiko joku luotettava hoitaja teille kotiin vaikka hieman halvemmalla? Hankala tilanne.

Vierailija
18/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on tarve kahteen aamupäivään viikossa muutaman viikon ajan, ehkä tulisi edullisemmaksi palkata kotiin hoitaja niiksi tunneiksi kuin maksaa perhepäivähoitajalle koko kuukaudesta?

No itseasiassa tyel maksujen kanssa menee aika samoihin. Ei löydetty hoitajaa, lisäksi on aina se riski että hän onkin vaikka koko pätkän sairaana ja me maksamme silti. Ap

Vierailija
19/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites MLL:n hoitaja?

Vierailija
20/36 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tosiaan yritän työllistyä uudelleen kouluttautumalla muihin hommiin. Kyseessä ei ole mitään lepäilyntarvetta tai omaa aika, vaan yksinkertaisesti se ettei minulla tunnit riitä päivässä. Opiskelen myös iltaisin/öisin. Äitini kyllä tietää tilanteen. Sen sijaan että olisi tarjoutunut se kaksi aamupäivää viikossa muutaman viikon ajan (n 8vkoa) katsomaan lapsen perään, haluaisi hän sen mikä minun on nyt pakko maksaa perhepäivähoitajalle (n. 500e/kk) useamman kuukauden ajan. Perhepäivähoito on ihan ylimitoitettu meidän tarpeeseen, mutta ainoa mitä löysin tähän hätään (eikä sekään ole varmistunut).

Mä en vaan enää kohta jaksa yrittää. Menty niin monta vuotta ihan hirveällä tahdilla ilman mitään apua. Onneksi heillä oli asiat paremmin kun olimme lapsia, kummatkin isovanhemmat hoitivat meitä säännöllisesti. Ap

Siis hetkonen. Ensinnäkin subjektiivinen päivähoito-oikeus on 4h/päivä viitenä päivänä viikossa, ihan ilmaiseksi. Jos sinä tarvitse vain pari kertaa viikossa hoitoa lapsellesi aamupäivisin, niin kyllä sinulla on oikeus viedä lapsi hoitoon päiväkotiin ihan ilmaiseksi. Soitappas uudelleen kuntasi päivähoito-ohjaustiimille ja kerro tuo asiasi ja muista olla tiukkana, ihan varmasti asia hoituu ilman että sinun täytyy maksaa 500e/kk muutamasta hoitopäivästä.

Ja vaikka pitäisikin maksaa, niin ainakin omassa kunnassani on mahdollisuus valita myös osapäivähoito, eli ei todellakaan muutamasta päivästä tuollaista summaa tarvitse maksaa.

Ota selvää oikeuksistasi ja mahdollisuuksista ja pysy tiukkana.

T: Lastenhoitaja.