Essi Hellén: ”En halua, että tyttäreni koskaan kuulee kommentteja ulkonäöstään”

”En osannut hoitaa vauvaa yhtään paremmin vain siksi, että minulla on tissit”, Essi sanoo. Kuva: Panu Pälviä

Essi Hellén haluaa opettaa tyttärelleen omien rajojen puolustamista. Ketään ei saa satuttaa eikä mihin tahansa suostua.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Jälleen sarjaa "erilainen äiti".
Ja isälle mekko - melko kliseistä punavihertouhua.
Omista oikeuksistaa kiinni pitävä tyttö on isona rasittava minäminäminä tuittupää. Ei hyvältä näytä.

Vierailija

Me eletään tosi mielenkiintoisia aikoja. Olen elänyt nuoruuttani ja nuorta aikuisuuttani aikana, jolloin tyttöjä ja naisia kohtaan oli kovin tiukat ja kliseiset odotukset. On hyvä, että aletaan kyseenalaistaa näitä juttuja.
Mikä minua eniten hämmentää on se, että tämän kaiken vapautumisen keskellä extreme ulkonäköpainotteisuus selfie-kulttuurina, itsensä fiksaamisena ja oman ulkonäön ympärillä touhuamisena on myös oma ääri-ilmiönsä. Monet nuoret naiset tuntuvat kuitenkin olevan kahlittuja ahtaaseen muottiin, ehkä ahtaampaan kuin omana aikanani.
T. N54

Vierailija

Ihan hyvä ajatus Essillä, mutta kun lapsi menee kouluun ja koko tyttöjen maailman raadollisuus paljastuu, ei siinä isän mekot paljon auta. Niin se valitettavasti menee.

anti-metoo

Tätä tämä on. Ei ihme että sukupuolet vieraantuvat toisistaan jos ei toisen ulkonäköäkään enää saa kehua. Tämä menee ihan mielisairaalan! Mitä joku toisen ulkonäön kommentointi, siis kehu, voi loukata ketään? Ei helvetti!

Vierailija

"Tarjoilija taputti vauvani mahaa ja sanoi ettei enempää jäätelöä tähän masuun". Juupa juu. Olisikohan ollut ihan vain vauvan suloisuuden aiheuttamaa söpöilevää huumoria. Mutta komiikkaakin harjoitelleena ei Essi tätä ymmärtänyt. Hän ilmeisesti itse ajattelee, että vauvan ulkonäöllä on merkitystä - vauvan mahaa ei saa kommentoida koska se on pyöreä eli epäesteettinen - kukapa tässä esineellistää jo pienen vauvan. Kyllä on mennyt älyttömäksi tämä maailma, jossa kaikesta mahdollisesta loukkaannutaan.

Jos minä olisin ollut tuossa tilanteessa Essin paikalla olisin kyllä ymmärtänyt sen olevan huumoria.

Vierailija

Jännä, että Essin näköinen nainen puhuu siitä, ettei sukupuolten välillä saisi olla ulkonäköeroja. Miehen tulisi pukeutua mekkoon mutta omaa ulkonäköään ei tarvitse muuttaa ollenkaan vaan edelleen kulkee hiukset pitkinä ja vaalennettuina, kaunistava naisellinen meikki kasvoillaan, jalassa korot ja päällä naiselliset vaatteet. Jos miehensä pukeutuu ensi juhliin mekkoon, miksi hän ei itse pukeudu miesten puvuntakkiin ja suoriin housuihin? Ja jos miehelle tehdään mekon pariksi kaunistava meikki, niin kai Essi jättää meikkaamatta?

Vierailija

anti-metoo kirjoitti:
Tätä tämä on. Ei ihme että sukupuolet vieraantuvat toisistaan jos ei toisen ulkonäköäkään enää saa kehua. Tämä menee ihan mielisairaalan! Mitä joku toisen ulkonäön kommentointi, siis kehu, voi loukata ketään? Ei helvetti!

Miksi sinun "oikeutesi" kehua vierasta ihmistä on mielestäsi tärkeämpi kuin henkilön toive olla olematta arvostelun kohteena? Eri asia jos mielipidettä erikseen pyytää, mutta itseäni ainakin vituttaa kuulla palautetta ulkonäöstäni, ihan pyytämättä. En ole missikisoissa, kun olen liikkeellä, olen hoitamassa omia asioitani omassa rauhassani (toivoakseni). Ja vaikka saamani palaute onkin pääsääntöisesti ollut positiivista, niin samalla en voi olla tajuamatta sitä yhteyttä, että myös niitä vähemmän positiivista palautetta saavia arvostellaan ihan yhtä lailla, se että minä nyt satun miellyttämään jonkun miesoletetun silmiä ja joku toinen ei, niin yhtä kärkkäästi se palaute yleensä annetaan (läski-huutelut jne.). Ihan huolimatta siitä, että sitä.ei.ole.pyydetty. Varmaan ne kehut tarkoitetaan kohteliaisuudeksi, mutta en siitä huolimatta halua olla arvostelun kohteena. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää? 

Ehkä Essinkin oivallus liittyy nimenomaan siihen, kun hänen ulkonäköään on arvosteltu aina, vaikkakin positiivisesti. Mulla ainakin jossain vaiheessa vain tuli mitta täyteen, kun olen kaikki nämä vuodet aiemmin vaivautuneena kiitellyt kun on kauniiksi kehuttu, ennen kuin tajusin, että jos se tekee oloni epämukavaksi, niin ei mun tarvitse siitä ketään kiittää. Siis mitä vittua. "KIITOS että miellytän silmääsi ja katsot asiaksesi tulla sen minulle kertomaan, vaikka se tekeekin mun oloni todella epämukavaksi, mutta KIITOS, KIITOS, KIITOS." Ihminen on muutakin kuin ulkonäkönsä.

anti-metoo

Vierailija kirjoitti:
anti-metoo kirjoitti:
Tätä tämä on. Ei ihme että sukupuolet vieraantuvat toisistaan jos ei toisen ulkonäköäkään enää saa kehua. Tämä menee ihan mielisairaaksi! Mitä joku toisen ulkonäön kommentointi, siis kehu, voi loukata ketään? Ei helvetti!

Miksi sinun "oikeutesi" kehua vierasta ihmistä on mielestäsi tärkeämpi kuin henkilön toive olla olematta arvostelun kohteena? Eri asia jos mielipidettä erikseen pyytää, mutta itseäni ainakin vituttaa kuulla palautetta ulkonäöstäni, ihan pyytämättä. En ole missikisoissa, kun olen liikkeellä, olen hoitamassa omia asioitani omassa rauhassani (toivoakseni). Ja vaikka saamani palaute onkin pääsääntöisesti ollut positiivista, niin samalla en voi olla tajuamatta sitä yhteyttä, että myös niitä vähemmän positiivista palautetta saavia arvostellaan ihan yhtä lailla, se että minä nyt satun miellyttämään jonkun miesoletetun silmiä ja joku toinen ei, niin yhtä kärkkäästi se palaute yleensä annetaan (läski-huutelut jne.). Ihan huolimatta siitä, että sitä.ei.ole.pyydetty. Varmaan ne kehut tarkoitetaan kohteliaisuudeksi, mutta en siitä huolimatta halua olla arvostelun kohteena. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää? 

Ehkä Essinkin oivallus liittyy nimenomaan siihen, kun hänen ulkonäköään on arvosteltu aina, vaikkakin positiivisesti. Mulla ainakin jossain vaiheessa vain tuli mitta täyteen, kun olen kaikki nämä vuodet aiemmin vaivautuneena kiitellyt kun on kauniiksi kehuttu, ennen kuin tajusin, että jos se tekee oloni epämukavaksi, niin ei mun tarvitse siitä ketään kiittää. Siis mitä vittua. "KIITOS että miellytän silmääsi ja katsot asiaksesi tulla sen minulle kertomaan, vaikka se tekeekin mun oloni todella epämukavaksi, mutta KIITOS, KIITOS, KIITOS." Ihminen on muutakin kuin ulkonäkönsä.

No jo on murheet. 99% ihmisistä ottaisi tuon murheen niskoilleen milloin vain. Ei ulkonäön kehaisu mielestäni voi koskaan olla loukkaavaa tai epäasiallista. Aivan mielisairas ajatus.

Nimenomaan tämä tällainen kaikesta, jopakehuista, loukkaantuminen tekee kaikesta kanssakäymisestä autistista ja neuroottista ja mitään sanomatonta. Kuitenkin suurinta osaa kehut ja positiivinen huomio lämmittävät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
anti-metoo kirjoitti:

Eli ihmisten pitäisi tietää etukäteen kuka tykkää kehuista ja kuka ei? Jos pystyisit katsomaan asioita omaa napaasi pidemmälle niin ymmärtäisit että meitäkin on ja paljon, joita kehut ei haittaa ja monia jopa päinvastoin ilahduttaa niitä saada.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat