Synnyttäjän pahin pelko toteutui: ”Kolmannen asteen repeämä ei ollutkaan maailmanloppu”

Kuvitus: Jenni Väre

Heidi Iivonen pelkäsi synnytyksessä paniikkia ja välilihan repeytymistä. Jälkeenpäin hän ymmärsi, että oli pelännyt turhaan.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

No mulle tuli kolmannen-neljännen. Oli paha, mutta ihmeen hyvin parantui. Kerran tehtiin pieni korjaus. Ilmavaivojen kanssa jäi ongelma, mutta muuten ihan kunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mulle tuli kolmannen-neljännen. Oli paha, mutta ihmeen hyvin parantui. Kerran tehtiin pieni korjaus. Ilmavaivojen kanssa jäi ongelma, mutta muuten ihan kunnossa.

Minkälaista apua sait toipumiseen? Sain itse kolmannen asteen repeämät hiljattain, nyt lähete fyssarille. Toipuuko tästä takaisin työelämään? :/ tuntuu, että vessaan on todella kiire, jääkö se ikuiseksi ongelmaksi?

Vierailija

Otsikosta saa sellaisen käsityksen, että pahin pelko oli se, että repeämät eivät olleet maailmanloppu. Hienoa työtä, toimittaja!

Vierailija

Sektiossa kuitenkin vaikeiden komplikaatioiden riskit ovat paljon suuremmat. Alatiesynnytyksissä kaikkien vaikeiksi luokiteltujen komplikaatioiden määrä on 1,2 prosenttia, sektioissa 4,1 eli ero on huomattava. 

Se on fakta oli tämä sitten manipulointia tai ei. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kuullosta rehelliseltä, ihme manipulointia alatiesynnytyksen auvosta. Lisäksi paljon väärää tietoa. Vaikeita komplikaatiota mm on paljon enemmän kuin prosentti, luku on 20% tienoilla, sisältää toki paljon muutakin kuin repeämät.

Miksi valehtelet? Ja tyhmät uskovat. Tässä on lääketieteellinen artikkeli asiasta: 

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93493.pdf

Vierailija

En ymmärrä, miksei suostunut välilihan leikkaukseen, jos ponnistusvaihe oli jo pitkittynyt ja vauva selvästi hankalassa asennossa. Kummallista selittelyä, että olisi muka revennyt ihan yhtä pahasti leikkauksesta huolimatta.

Itsekin repesin, mutta kiitos episiotomian, en kuitenkaan peräsuoleen asti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kuullosta rehelliseltä, ihme manipulointia alatiesynnytyksen auvosta. Lisäksi paljon väärää tietoa. Vaikeita komplikaatiota mm on paljon enemmän kuin prosentti, luku on 20% tienoilla, sisältää toki paljon muutakin kuin repeämät.

Hohhoh, mistä tuollainen luku? Ei kyllä mitenkään voi olla vaikeita komplikaatioita synnytyksessä 20% synnyttäjistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta rehelliseltä tuo sinun kommenttisi. Muka 20%, joopa joo ja porukka täällä uskoo yläpeukuista päätellen?!

Vierailija

Pahin pelko? Minun pahin pelkoni oli, että vauva kuolee synnytyksessä. Se ei toteutunut. Vauva kuoli jo kohtuun 39+5. Synnytys oli kuin suoraan oppikirjasta, ei repeämiä, ei välilihan leikkausta. Se oli tietysti sivuseikka, että yli tunnin ponnistusvaihe mentiin ilman kivunlievitystä. Sittemmin pelkopolin lääkäri ei käsittänyt millään, miksi minulle jäi trauma tuosta synnytyksestä. Ei onnistunut puhumaan ympäri alatiesynnykseen ja kolme elävää lastani ovat syntyneet sektiolla, joka oli miellyttävä kokemus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sepä se. Miksi ihmeessä alatiesynnytyksestä ja sen riskeitä voida puhua rehellisesti? Juuri kaikki salailu ja asioiden kääntely positiiviseksi vaikka väkisin saa aikaan sen, että synnytyspelko lisääntyy. Tuntemattoman pelko, jos ei asiasta voida puhua kuten asiat on.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat