Julia Pöyhönen: ”Uskalla luopua turhasta komentelusta”

Kuva: Juha Salminen

Sellainen käytös vahvistuu, mistä saa enemmän huomiota, on palaute sitten negatiivista tai positiivista. Sen vuoksi kannattaa keskittyä hyvään.Lue koko juttu

Kommentit (13)

Vierailija

Kyllä minä ainakin kiellän kaksivuotiastani tanssimasta tai muuten riekkumasta hammasharja suussa (tai yleensäkin kylppärissä kun lattia on kova ja liukas).
Itselläni on vieläkin tuntuva arpi kitalaessa kun minua ei lapsena huomattu kieltää, pahemminkin olisi voinut varmasti käydä.

Vierailija

Tiskikone KUUULUU täyttää tietyllä tavalla! Jos isot ja pienet lautaset laittaa sekaisin, niin ison takana oleva pieni jää likaiseksi. Ja taakse laitetun syvän lautasen eteen jää turha tyhjä kolo. Uudelleen peseminen tai tyhjät paikat kuluttavat turhaa vettä ja sähköä sekä kerryttävät tiskivuorta kun päivän tiskit ei mahdu koneeseen. Kun hyvä tapa on tiedossa, niin miksi antaisin muiden laittaa astiat päin mäntyä?

Vierailija

Penskana tuli katottua Hälytys 911 -ohjelmaa, josta on jääny mieleen hammasharjan kanssa sattunut onnettomuus. Tästä syystä en salli hammasharjan kanssa juoksemista tai tanssimista yms.

Mies77

Taas tätä kulttuurimarxistista propagandaa, jotta vanhemmat jättäisivät lapsensa kasvattamatta, ja täydellinen kaaos rikkoisi perheiden harmonian. Tottakai lapselle opetetaan asia miten ne tehdään, ja pelleily ei yksinkertaisesti käy, jos jotain muuta pitää tehdä! Ruokapöydässä ei pelleillä, hammasharja suussa ei riekuta, eikä "puukko" kädessä juosta. Nämä ovat aivan perusasioita, joiden kimppuun tämä kulttuurimarxistinen "psykologi" käy kaikin voimin. Julia Pöyhönen, uskalla sinä luopua kulttuurimarxistisesta mädätyksestä, ja rohkene käyttämään omaa järkeäsi!

Vierailija

Mies77 kirjoitti:
Taas tätä kulttuurimarxistista propagandaa, jotta vanhemmat jättäisivät lapsensa kasvattamatta, ja täydellinen kaaos rikkoisi perheiden harmonian. Tottakai lapselle opetetaan asia miten ne tehdään, ja pelleily ei yksinkertaisesti käy, jos jotain muuta pitää tehdä! Ruokapöydässä ei pelleillä, hammasharja suussa ei riekuta, eikä "puukko" kädessä juosta. Nämä ovat aivan perusasioita, joiden kimppuun tämä kulttuurimarxistinen "psykologi" käy kaikin voimin. Julia Pöyhönen, uskalla sinä luopua kulttuurimarxistisesta mädätyksestä, ja rohkene käyttämään omaa järkeäsi!

Tämä!

Vierailija

Voi ei tätä hysteriaa ylisuojelemisen kanssa!
Vanhemman tehtävä ei ole tehdä kaikkensa ettei vain lapset satuttaisi itseään! Jos ei ole hengenvaara tai mikään tavara rikkoutumassa niin antakaa lasten nyt kokeilla ja huomata itse ettei ehkä kannata tanssahdella hammasharjalla ym.
Täysjärkinen aikuinen ymmärtää eron sillä jos lapsi tanssahteleehammaspesun yhteydessä vai jos kyse on oikeasti vaarallinen.tilanne esim. Lapsi juoksee puukon kanssa.
Antakaa hyvät ihmiset lasten kokeilla, lapsi oppii kokeilemalla. Jos ei loukkaa sinun rajasi, jos ei loukkaa muiden rajoja, jos ei ole hengenvaarallista tai riski että jokin hajoo niin ota iisisti!
Mekin 80-90 livulla saimme kokeilla kaikenlaista ja itse huomata mitä kannattaa ja mikä ei.

Samalla ehkä jonkinlainen ilo säilyy lapsella eikä se muutu nyreäksi mattimeikäläiseksi joka ei innostu mistään.

:)

Vierailija

Miten niin? Natsi tulee paremmintietäjästä vasta sitten, jos alkaa hirmuhallita perhettään, jotta kaikki on millilleen oikein.

Perusteluhaluttomalta mölliltä puuttuu toistaiseksi nimitys. Siis siltä, jonka on pakko tehdä vastarannankiiskenä päin vastoin kuin toinen haluaa toimittavan. Saahan sitä toki elää kuin yksin eläisi, mutta sitten se toinen on tuomittu leikkimään, ettei huomaa eikä ärsytä sellainen, että tahallaan ärsytetään. Säetmuamäärää asuu sitten okeienoleolemassakaan kanssa sopuisasti. Tosi järkevää, eikö? Johtaa onnellisuuteen ja silleen?

Olisiko se parasta, että se, joka haluaa tehdä omalla tavallaan suostumatta perustelemaan, miksi se on ok tapa verrattuna siihen toiseen, niin hoitaa sitten kaikki tiskit koneeseen ja kaappiin, jotta toisen ei tarvitse joka kerta koneen avatessaan nähdä sieltä hooveen toivotukset?

Vierailija

No kun se hammasharja kitalaessa voi hyvinkin olla hengenvaarallista. Tämä on ollut itselleni niin selvää, ettei ole tullut mieleen jättää kieltämättä. Niin hauskaa kuin harjan ulkoiluttaminen onkin, riskikartoituksessani se ei ole liian suuri menetys torjuttavaan haittaan nähden.

Ei ole koskaan tullut mieleen, että kasvattamisen ystävä sattaa olla nimenomaan niin letkeän kasvatuksen tulos itse, että ei halua omalle lapselleen samaa heitteilläolon tunnetta lahjoittaa?

Kaiken kaikkiaan, vaikka arvostan paljoa vapautta ja olen ollut ammattikapinallinen koko ikäni, silmään pistää riehakkuuspuolueen lapsenomaisuus. Sille on paikkansa, mutta en haluaisi lapseni kokevan, että häntä kasvattaa toinen lapsi, jolle lopultakin joku oma agenda on tärkeämpi kuin kasvatettavan turvallisuudentunne.

Vierailija

Mutta jos kieltää tanssahtelun hampaidenharjauksen aikana (ei puhuta harjan kanssa juoksemisesta), kieltää luultavasti monet muut yhtä pieniriskiset asiat. Yhtäkkiä päivät on täynnä "älä tee noin"- ja "lopeta tuo"-lauseita.
Ei sitä tarvitse kannustaa lasta riehumaan, voi kertoa riskit, opastaa seisomaan paikoillaan ja jos ei lapsi usko hän kokrilee itse.
On hienoa halua välittää lapselle tunnetta välittämisestä mutta sitä ei saa aikaiseks jatkuvalla kieltämisellä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat